Kontrollrummet

Redigering av audiospår.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Tjao alla glada.

Jag funderade på en sak som slog mig...

I logic så finns det ett riktigt smart sätt att lixom gaina ner topparna samt vassa ljud i audiospåret, för att få hela sångspåret mer jämt.. ni förstår hur jag menar .

Självklart går det i Cubase också.. MEN.. finns det snabbkommando?

Dvs:  Jag dubbelklickar på ett inspelat audiospår.. markerar själva delen av audiospåret där toppen är .  hur kan jag snabbt och enkelt lixom gaina ner detta ? utan att behöva gå till Process, gain osv osv .

Oftast så innebär det ju att SÄNKA topparna.. så jag är inte intresserad av att höja nåt, utan sänka topparna..
Samma gäller även om man vill jobba stenhårt med S ljuden... tar ju 5 år att behöva klicka sig 3 steg innan man når gain lixom

Mvh

Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad tsmalmbe

Jag har aldrig riktigt förstått meningen med detta, så förklara för mig: varför inte använda kompressor och de-esser/dynamisk eq? Det lär väl vara ännu smidigare att automatisera insertens on/off ifall man inte vill ha på effekten hela tiden.

Eller finns det nån idé att manuellt ta bort spikar?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag har aldrig riktigt förstått meningen med detta, så förklara för mig: varför inte använda kompressor och de-esser/dynamisk eq? Det lär väl vara ännu smidigare att automatisera insertens on/off ifall man inte vill ha på effekten hela tiden.

Eller finns det nån idé att manuellt ta bort spikar?

För att hela spåret blir mkt dovare av de-esser, det förstör lixom... eftersom en de-esser är till för att ta bort just "skrikiga" toppar .. så flyger alla T, S, F ljud med också, och blir dovare, samt att hela spåret tonas ner och toppas ner, alldeles för mkt .
För sätter man de-essern så den jobbar "lite granna" så kan det ändå bli löjligt vasst i ljuden.

Så det är svår övervägning.
Men det är smidigt att få spåret i jämn volym innnnan man börjar med alla effekter.

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Men en kompressor gör ju exakt samma sak som det du vill uppnå. Att mecka helt manuellt har ju sin charm, men en auto-topp-sänkar-funktion? Kör kompressor i stället då. Jobbar inte destruktivt heller.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har aldrig riktigt förstått meningen med detta, så förklara för mig: varför inte använda kompressor och de-esser/dynamisk eq? Det lär väl vara ännu smidigare att automatisera insertens on/off ifall man inte vill ha på effekten hela tiden.

Eller finns det nån idé att manuellt ta bort spikar?

För att hela spåret blir mkt dovare av de-esser, det förstör lixom... eftersom en de-esser är till för att ta bort just "skrikiga" toppar .. så flyger alla T, S, F ljud med också, och blir dovare, samt att hela spåret tonas ner och toppas ner, alldeles för mkt .
För sätter man de-essern så den jobbar "lite granna" så kan det ändå bli löjligt vasst i ljuden.

Så det är svår övervägning.
Men det är smidigt att få spåret i jämn volym innnnan man börjar med alla effekter.

/Perrra

De-esser kan man ju annars applicera precis där det behövs. Ofta är det bara några enstaka ställen det kan vara nödvändigt - och då använder jag Wavelab och de-esser, letar upp rätt ställe och applicerar de-essern precis där den störande sibilansen finns. Funkar perfekt, tar inte evigheter och ger ingen försämring av ljudet - annat än precis där man vill att det ska bli "sämre"...

I övrigt, när det gäller det där med at gaina ner topparna, så gör du ju det automagiskt med en limiter.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Men en kompressor gör ju exakt samma sak som det du vill uppnå. Att mecka helt manuellt har ju sin charm, men en auto-topp-sänkar-funktion? Kör kompressor i stället då. Jobbar inte destruktivt heller.

Men om du spelar in någon med väldigt toppig och S:ig röst.. så hjälper inte kompressor för det ändå, och drar man på en de-esser bra, så förstör den ju hela spåret, inte BARA s-ljuiden.. tro mig .. lyssna och checka själv.

Och det är ju meningslöst att sätta en de-esser som jobbar stenhårt, om du sen måste höja EQ-hz för att få tydligheten.
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag har aldrig riktigt förstått meningen med detta, så förklara för mig: varför inte använda kompressor och de-esser/dynamisk eq? Det lär väl vara ännu smidigare att automatisera insertens on/off ifall man inte vill ha på effekten hela tiden.

Eller finns det nån idé att manuellt ta bort spikar?

För att hela spåret blir mkt dovare av de-esser, det förstör lixom... eftersom en de-esser är till för att ta bort just "skrikiga" toppar .. så flyger alla T, S, F ljud med också, och blir dovare, samt att hela spåret tonas ner och toppas ner, alldeles för mkt .
För sätter man de-essern så den jobbar "lite granna" så kan det ändå bli löjligt vasst i ljuden.

Så det är svår övervägning.
Men det är smidigt att få spåret i jämn volym innnnan man börjar med alla effekter.

/Perrra

De-esser kan man ju annars applicera precis där det behövs. Ofta är det bara några enstaka ställen det kan vara nödvändigt - och då använder jag Wavelab och de-esser, letar upp rätt ställe och applicerar de-essern precis där den störande sibilansen finns. Funkar perfekt, tar inte evigheter och ger ingen försämring av ljudet - annat än precis där man vill att det ska bli "sämre"...

I övrigt, när det gäller det där med at gaina ner topparna, så gör du ju det automagiskt med en limiter.

Mjo... där har du iofs en grej.. att man kan processa via plugins direkt i cubase där bara på topparna..

Men då förändras hela wav spåret, och man har längre inget orginalspår :)

CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad tsmalmbe

Men då förändras hela wav spåret, och man har längre inget orginalspår :)

Då gör man en kopia av det. Men i din modell, när du säger "redigering av audiospår" och talar om att klippa toppar manuellt - gör du en manuell backup av din WAV-file då?

Har du testat en bra de-esser? En bra de-esser kan också kallas multibandskompressor (disablera de band du inte behöver), eller dynamisk eq. jag har inte upplevt dovhet eller något av det du beskriver med dessa arbetssätt. "Dumma" de-essers som finns i samband med channelstrips med inställningsmöjligheter "on-off" kan vara riktigt asiga, det är sant.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag håller nog med att det ibland känns lämpligare att sänka vissa toppar/transienter manuellt än att smeta på en limiter eller kompressor över hela. Senaste exemplet var en trumpet som jag spelade in för nån vecka sen där attacken på varje fras blev sjukt mycket starkare än resten. Kanske på 5-10 ställen totalt.

Sen kan man ju lägga en kompressor i efterhand också som jämnar till det lite men för att få bort attacktopparna skulle det bli extrema inställningar och som vi vet så förvränger så gott som alla kompressorer ljudet mer desto mer man komprimerar. Sen är det inte säkert att det går att ställa ett tröskelvärde som passar för alla oönskade toppar samt att trumpeten också innehåller önskvärd dynamik på nästan samma nivå.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Men får att svara på din fråga. Om du befinner dig i Arr fönstret i Cubase. Förstora upp det spår som du vill ändra volymen på. Leta upp ditt känsliga område och klipp med saxen framför och bakom. Sen är det bara att markera ditt utklippta område och sen dra upp eller ner i det lilla handtaget uppe i mitten på det markerade utklippet för att ändra till lagom volym.



« Senast ändrad: 03.06.2008, 16:34:28 by jonnerstone »


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Men då förändras hela wav spåret, och man har längre inget orginalspår :)

Då gör man en kopia av det. Men i din modell, när du säger "redigering av audiospår" och talar om att klippa toppar manuellt - gör du en manuell backup av din WAV-file då?

Har du testat en bra de-esser? En bra de-esser kan också kallas multibandskompressor (disablera de band du inte behöver), eller dynamisk eq. jag har inte upplevt dovhet eller något av det du beskriver med dessa arbetssätt. "Dumma" de-essers som finns i samband med channelstrips med inställningsmöjligheter "on-off" kan vara riktigt asiga, det är sant.


Jag använder inte cubase egna iaf :)
Använder oftast Waves De-Esser .. tycker den är grym, rätta mig om jag har fel :)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Men får att svara på din fråga. Om du befinner dig i Arr fönstret i Cubase. Förstora upp det spår som du vill ändra volymen på. Leta upp ditt känsliga område och klipp med saxen framför och bakom. Sen är det bara att markera ditt utklippta område och sen dra upp eller ner i det lilla handtaget uppe i mitten på det markerade utklippet för att ändra till lagom volym.



Ska testa detta.. jag vill ha så smidigt sätt som möjligt, så man slipper sitta timtals bara för att göra det i masas olika processer.
Men detta känns ändå som att det måste finnas några snabbkommandon för detta. men det får jag väl hitta kombinationskommandon för att ordna då..
Tack för svaret iallafall!

/Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag håller nog med att det ibland känns lämpligare att sänka vissa toppar/transienter manuellt än att smeta på en limiter eller kompressor över hela. Senaste exemplet var en trumpet som jag spelade in för nån vecka sen där attacken på varje fras blev sjukt mycket starkare än resten. Kanske på 5-10 ställen totalt.

Sen kan man ju lägga en kompressor i efterhand också som jämnar till det lite men för att få bort attacktopparna skulle det bli extrema inställningar och som vi vet så förvränger så gott som alla kompressorer ljudet mer desto mer man komprimerar. Sen är det inte säkert att det går att ställa ett tröskelvärde som passar för alla oönskade toppar samt att trumpeten också innehåller önskvärd dynamik på nästan samma nivå.

Yes.. absolut..
Jag vet hur man gör lixom, inget svårt att ändra gain på ett spår, vbehöver ju inte ens gå in i själva audiospåret för att ändra.. men det är ju klart smidigt att ändra topparna manuellt, OM det skulle finnas ett SNABBT sätt att göra det på.

Jag var hos en kollega i Stockholm.. han jobbar i Logic, och där va det jäkligt enkelt med snabbkommandon..

Och ja.. vi får väl se :D
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag håller nog med att det ibland känns lämpligare att sänka vissa toppar/transienter manuellt än att smeta på en limiter eller kompressor över hela. Senaste exemplet var en trumpet som jag spelade in för nån vecka sen där attacken på varje fras blev sjukt mycket starkare än resten. Kanske på 5-10 ställen totalt.

Sen kan man ju lägga en kompressor i efterhand också som jämnar till det lite men för att få bort attacktopparna skulle det bli extrema inställningar och som vi vet så förvränger så gott som alla kompressorer ljudet mer desto mer man komprimerar. Sen är det inte säkert att det går att ställa ett tröskelvärde som passar för alla oönskade toppar samt att trumpeten också innehåller önskvärd dynamik på nästan samma nivå.



Yes.. absolut..
Jag vet hur man gör lixom, inget svårt att ändra gain på ett spår, vbehöver ju inte ens gå in i själva audiospåret för att ändra.. men det är ju klart smidigt att ändra topparna manuellt, OM det skulle finnas ett SNABBT sätt att göra det på.

Jag var hos en kollega i Stockholm.. han jobbar i Logic, och där va det jäkligt enkelt med snabbkommandon..

Och ja.. vi får väl se :D


Det är superenkelt i cubase med. Klipp, justera, klipp, justera, klipp, juster.....osv. Sen markerar du hela ditt editerade spår och väljer "Bounce selection" Det tar några minuter att justera t.ex ett helt sångspår.


http://www.speedyshare.com/500777127.html

Bild på hur jag menar



Hur lägger jag in en bild från min hårddisk så att den syns i mitt inlägg??


« Senast ändrad: 03.06.2008, 17:24:25 by jonnerstone »


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag förstår verkligen användningsområdet med att redigera volymer manuellt,f iochmed att det inte påverkar ljudet det mista utöver volymändringen. Kompressorer, eq's de-essers och liknande processorer har ofta en karraktär, som man inte alltid vill ha på det valda ljudspåret.

Senast för mig jag fick stor användning utav volym automationer i cubase var en väldigt dynamisk dödsmetall trummis som inte kunde hålla en konstant nivå på virveln, så "grind"(väldigt snabbt spel på virveln) partierna blev mycket lägre i volym än vad de "vanliga" partierna, där han kunde slå jätte hårt.

funkar smidigt när man lärt sig arbetsflödet.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag förstår verkligen användningsområdet med att redigera volymer manuellt,f iochmed att det inte påverkar ljudet det mista utöver volymändringen. Kompressorer, eq's de-essers och liknande processorer har ofta en karraktär, som man inte alltid vill ha på det valda ljudspåret.

Senast för mig jag fick stor användning utav volym automationer i cubase var en väldigt dynamisk dödsmetall trummis som inte kunde hålla en konstant nivå på virveln, så "grind"(väldigt snabbt spel på virveln) partierna blev mycket lägre i volym än vad de "vanliga" partierna, där han kunde slå jätte hårt.

funkar smidigt när man lärt sig arbetsflödet.

Exakt.. där har du ju ett klockrent exempel

Och det är ju exakt samma sak med sång egentligen..
Speciellt med mig, som justerar nästan allting i efterhand.. dvs jag har sällan effekter IN till mina studioburkar, sällan ens komprimerad sång IN... utan justerar allt i efterhand.

Det är omöjligt för någon att sjunga exakt lika högt genom en hel inspelningen, och därför vill jag ha en "jämnare" nivå på hela sången.. INNAN det eventuellt ska på normalisering, kompressor, eq, limiter osv osv , för att som du säger, få mer snyggt "orginalspår" än att få det färgat .

Tack för bra exempel!

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


freddy

  • Gäst

Senast för mig jag fick stor användning utav volym automationer i cubase var en väldigt dynamisk dödsmetall trummis som inte kunde hålla en konstant nivå på virveln, så "grind"(väldigt snabbt spel på virveln) partierna blev mycket lägre i volym än vad de "vanliga" partierna, där han kunde slå jätte hårt.

Off-topic, men reagerade på din kommentar här. Skulle det vara möjligt menar du? ALLA trumisar som spelar 32-delar eller liknande på en virvel kommer nog spela dessa med mindre styrka än en rak 4/4:a med häng ;)


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil

Senast för mig jag fick stor användning utav volym automationer i cubase var en väldigt dynamisk dödsmetall trummis som inte kunde hålla en konstant nivå på virveln, så "grind"(väldigt snabbt spel på virveln) partierna blev mycket lägre i volym än vad de "vanliga" partierna, där han kunde slå jätte hårt.

Off-topic, men reagerade på din kommentar här. Skulle det vara möjligt menar du? ALLA trumisar som spelar 32-delar eller liknande på en virvel kommer nog spela dessa med mindre styrka än en rak 4/4:a med häng ;)

Stämmer, med gråskalor.

Även detta är en träningsfråga, och det finns många trummisar som kan grinda i 280 bpm och ändå slå relativt hårt på virveln, kolla t.ex. denna snubben:



Ofta låter det generellt bättre i den sortens musik & annan rock när trummisen i fråga bankar skiten ur skinnen, och så får dom även gärna göra vid 4/4.

Men likförbannat låter det sämre på en inspelning(oftast) när virveln försvinner bakom fetmangel gitarrer, det är en väldigt viktig ingrediens som saknas, och då måste man kompensera för detta.

Många brukar trigga, med lite velocity, för att få en relativt konstant nivå på virveln, jag brukar göra en kombination utav komprimering och volym automation, dels för att jag gillar vad många kompressorer gör med virveln(PANG), och dels för att få jämnare ljudnivåer.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
haha ja.. men ni fatta väl va jag mena? :o
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Men får att svara på din fråga. Om du befinner dig i Arr fönstret i Cubase. Förstora upp det spår som du vill ändra volymen på. Leta upp ditt känsliga område och klipp med saxen framför och bakom. Sen är det bara att markera ditt utklippta område och sen dra upp eller ner i det lilla handtaget uppe i mitten på det markerade utklippet för att ändra till lagom volym.





Tack, vilken bra idé! Sitter ofta o meckar med volymautomation, men det här har jag aldrig kommit på! Användning av kompression tycker jag helt förstör ljudet!

P.s. Kan inte avståndet till micken också vara av betydelse vid inspelningen?
Plinkar på en låt...


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/


Tack, vilken bra idé! Sitter ofta o meckar med volymautomation, men det här har jag aldrig kommit på! Användning av kompression tycker jag helt förstör ljudet!

P.s. Kan inte avståndet till micken också vara av betydelse vid inspelningen?
[/quote]

Jo.. har en jäkla betydelse och skillnad...
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Då är bra med en sån här som gör att sångaren befinner sig på exakt samma avstånd och vinkel från micken under alla tagningar:



Helt oumbärlig sak om man har att göra med sångare som står och diggar sin egen musik medans man spelar in. Förstår inte hur jag klarade mig utan en tidigare.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Då är bra med en sån här som gör att sångaren befinner sig på exakt samma avstånd och vinkel från micken under alla tagningar:



Helt oumbärlig sak om man har att göra med sångare som står och diggar sin egen musik medans man spelar in. Förstår inte hur jag klarade mig utan en tidigare.

ha ha ha
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad tsmalmbe

Allt som finns under process är destruktivt, gör inte så (eftersom du inte villa vara destruktiv).

Gör som sagt tidigare, använd saxen på "bilden av audiospåret" (inte alltså i WAV-editorn!!), klipp sönder bilden, och så drar du nivån neråt på de ställen du vill genom att dra i "handtaget". Har du mer än 10-20 ställen att fixa, så är det ändå ett konstigt arbetssätt, och då skall du nog antingen spela in det bättre, eller använda kompressorer (eller limiters om du vill ha det mera transparent).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Då är bra med en sån här som gör att sångaren befinner sig på exakt samma avstånd och vinkel från micken under alla tagningar:



Helt oumbärlig sak om man har att göra med sångare som står och diggar sin egen musik medans man spelar in. Förstår inte hur jag klarade mig utan en tidigare.

Trodde alla hade en sån  :blink:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Allt som finns under process är destruktivt, gör inte så (eftersom du inte villa vara destruktiv).

Gör som sagt tidigare, använd saxen på "bilden av audiospåret" (inte alltså i WAV-editorn!!), klipp sönder bilden, och så drar du nivån neråt på de ställen du vill genom att dra i "handtaget". Har du mer än 10-20 ställen att fixa, så är det ändå ett konstigt arbetssätt, och då skall du nog antingen spela in det bättre, eller använda kompressorer (eller limiters om du vill ha det mera transparent).


Yes... det är ett sätt... Men vart finns snabbkommandona?  det är ju dit ag vill komma :=)
Vill ju jobba med musjäkeln så lite som möglisch ;)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad tsmalmbe

Hur tänker du? Hur kunde man använda snabbkommandon för att klippa "bilden av waven" i bitar just där du vill? Eller är du ute efter att kunna sänka volymen med ett konstant värde, säg -6dB, med ett kommande när du sedan har valt den biten du vill sänka volymen på?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Jag håller nog med att det ibland känns lämpligare att sänka vissa toppar/transienter manuellt än att smeta på en limiter eller kompressor över hela. Senaste exemplet var en trumpet som jag spelade in för nån vecka sen där attacken på varje fras blev sjukt mycket starkare än resten. Kanske på 5-10 ställen totalt.

Sen kan man ju lägga en kompressor i efterhand också som jämnar till det lite men för att få bort attacktopparna skulle det bli extrema inställningar och som vi vet så förvränger så gott som alla kompressorer ljudet mer desto mer man komprimerar. Sen är det inte säkert att det går att ställa ett tröskelvärde som passar för alla oönskade toppar samt att trumpeten också innehåller önskvärd dynamik på nästan samma nivå.



Yes.. absolut..
Jag vet hur man gör lixom, inget svårt att ändra gain på ett spår, vbehöver ju inte ens gå in i själva audiospåret för att ändra.. men det är ju klart smidigt att ändra topparna manuellt, OM det skulle finnas ett SNABBT sätt att göra det på.

Jag var hos en kollega i Stockholm.. han jobbar i Logic, och där va det jäkligt enkelt med snabbkommandon..

Och ja.. vi får väl se :D


Det är superenkelt i cubase med. Klipp, justera, klipp, justera, klipp, juster.....osv. Sen markerar du hela ditt editerade spår och väljer "Bounce selection" Det tar några minuter att justera t.ex ett helt sångspår.


http://www.speedyshare.com/500777127.html

Bild på hur jag menar



Hur lägger jag in en bild från min hårddisk så att den syns i mitt inlägg??


Blåser liv i den här tråden igen!
Jonnerstone, du får gärna lägga upp bilden igen, det där är nåt jag tror jag kan ha nytta av nämligen..
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kan man inte normalisera spåret istället?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tsmalmbe

Kan man inte normalisera spåret istället?

Inte alls samma sak.  Nu diskuteras om att klippa sönder en audiofil och ställa volymen på alla bitar skilt så att volymen upplevs jämn. Inte samma som att hitta den högsta tekniska nivån (=0dBFS) på en audiofil.

Förutom att normalisering överlag är den mest onödiga funktionen som finns, så skall den inte blandas ihop med upplevd volym. Sannolikheten att två på måfå valda audiofiler som normaliseras skulle ha samma upplevda volym är ganska nära noll.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kan man inte normalisera spåret istället?

Inte alls samma sak.  Nu diskuteras om att klippa sönder en audiofil och ställa volymen på alla bitar skilt så att volymen upplevs jämn. Inte samma som att hitta den högsta tekniska nivån (=0dBFS) på en audiofil.

Förutom att normalisering överlag är den mest onödiga funktionen som finns, så skall den inte blandas ihop med upplevd volym. Sannolikheten att två på måfå valda audiofiler som normaliseras skulle ha samma upplevda volym är ganska nära noll.

Ja där ser man då har man lärt sig nåt nytt igen :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se