Kontrollrummet

Inspelning av kontrabas live inför publik.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Inför min åstundande live jazzinspelning av piano, bas, sångerska och trummor har googlat typ dygnet runt. Det jag sett är att "uprigth piano" och kontrabas anses som de svåraste instrumenten att spela in. Trummor och sång har jag skaplig erfarenhet av men inte ståpälsbas och piano. Så varför inte en tråd om kontrabas?
Man får ju tänka på att basen är ganska volymsvag och att andra instrument finns alldeles intill, i mitt fall piano, sångerska och trummor. Basisten står mellan pianot och trummorna.
Hur brukar ni göra?
Det bästa är väl att ta två fina mickar på lite olika höjd, en ca 20, 40 cm framför stallet samt en högre uppåt greppbrädan. Många skriver om att sätta nån liten konding inlindad i "foam" (bomull?) på stallet pekandes uppåt halsen.
En del förespråkar att ta signalen från basens inbyggda mick (piezo oftast), andra varnar i stälet för den, det låter kanske bra i en liten basstärkare, men till inspelning låter det fult. Å andra sidan slipper man slask från trummorna i den inbyggda stallmicken.
Jag har tänkt göra så här. Enligt medföljande häfte till min AKG D112 är den förutom till baskagge bra till bla tuba, trombone och kontrabas. Provsnackade i den i går, och man.. vilket läcker mjukt bottenfläsk! En liknade snygg djupbas har jag aldrig hört i nån annan mikrofon. Den har en frekvenskurva från 20 hz ända upp till 17000 hz krisp saknas inte alls. Jag blev helt förälskad. Provade även att köra den genom ARTs lilla billiga mikpreamp med rör i, det lät svinbra, nästan helt brusfritt. Så jag tänker sätta micken som AKG rekomenderar, strax framför stallet. Men de skriver också att det bästa är att även spela in kontrans inbyggda mick och sen blanda dessa ljud efteråt, så det tänker jag göra.
Jag har spelat in elbascombo med micken förut, det blev rena reggeadjupet fast stärkaren var en mini-liten Hartke combo.
Men, jag har ett svårt val att göra. Jag kan bara spela in på 8 kanaler samtidigt och har bestämt följande:
Pianot får två spår,
Trummorna tre,
Sången ett.
Då har jag bara två kanaler kvar och två möjligheter. Antingen använder jag min Soundcraft livemixer och kör in kontrans line på en kanal, mikrofonen på den andra, panorerar bägge åt vänster och tar sen left master ut in på ett av spåren på portastudion. Då måste jag redan vid Soundcraftmixern ha blandningen klar, jag kan då sätta min bra kompressor att jobba lite lätt på linesignalen, och låta micken gå okomprimerad. Den "äkta" micken låter jag ligga lite starkare i volym för att det inte ska låta för mycket elbas. Fördelen med detta är att jag får ett spår över till en rumsmick som jag sätter nån meter ut i salongen för att ta upp rymden och publiken.

Eller ska jag skippa rumsmicken så jag verkligen kan skruva eq och komprimera de här två basljuden var för sig efteråt? När jazzbandet kommer till jazzklubben kanske det blir noll tid för provinspelningar och lyssningar, konserten kanske börjar direkt pga tidspress. Publikljud borde jag få med ganska bra ändå då jag tänker micka trummor och piano med kondingar som inte kommer att vara allt för nära instrumenten. Och alla tre instrumenten är väldigt lågmälda, även trummisen har jag fått höra geneom en bekant jazzbasist.

Personligen tycker jag att det perfekta kontraljudet är viktigare än övertydligt publikljud. Jag har ett bra TC reverb jag kan använda och få "rummet" att låta lite större och simulera rumsmickning.... Men hur jag ska göra med salongsmick eller inte salongsmick vete 17.

Oj det blev mycket det här... Vore kul med åsikter av alla de slag...
« Senast ändrad: 03.04.2009, 10:11:06 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag hittade pianisten Daniel Nolgårds Myspace, jäklar han kan spela piano!
http://www.myspace.com/danielnolgard
Man hör även fint upptagen kontra, vilka mer som spelade stod inte så vitt jag ser.
Kanske borde jag ta D112 micken nere vid stallet och en CM3 på egen kanal lite högre upp vid greppbrädan och ge fan i linesignalen? Kontran är ju liksom pianot ett så stort instrument att en ensam mikrofon inte klarar att återge hela instrumentet. Med två mickar och ingen line slipper jag oroa mig för eventuellt surr som gärna vill dyka upp i linedosor och sladdar.

Fan vad jag är uppåt inför inspelningen! :P
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
kul. lycka till !
du får lägga upp ett klipp när du e klar så vi får höra  :)
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad polder

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag hittade pianisten Daniel Nolgårds Myspace, jäklar han kan spela piano!
http://www.myspace.com/danielnolgard
Man hör även fint upptagen kontra, vilka mer som spelade stod inte så vitt jag ser.
Kanske borde jag ta D112 micken nere vid stallet och en CM3 på egen kanal lite högre upp vid greppbrädan och ge fan i linesignalen? Kontran är ju liksom pianot ett så stort instrument att en ensam mikrofon inte klarar att återge hela instrumentet. Med två mickar och ingen line slipper jag oroa mig för eventuellt surr som gärna vill dyka upp i linedosor och sladdar.

Fan vad jag är uppåt inför inspelningen! :P

Ja dom grabbarna kunde lira bra tips. Och visst hon kunde sjunga bra.
Hur gick det med spelningen då?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tsmalmbe

D112 är helt klart underskattad. Jag använder hela tiden på gitarrförstärkare just för att den har botten (vilket jag sen i mixen oftast klipper och skär bort, men men.. :) ).

Kontrabasen har jag hört/sett spelas in genom att ha en mikrofon inklämd i "hålet i stallet". Antar att det är det som du menar du du skall ha lite foam (=skumgummi kallas det här hos oss i varje fall). Det hjälper hålla micken på plats. Och rejält med bas lär du få oberoende just där, eftersom det bör dundra ganska rejält. Mikrofonen i fråga var då en dynamisk, RE-20 eller RE-30. En dynamisk närmick kan nog vara bäst för att inte få upp för mycket skrammel och surr. Denna placering ger också basisten mer möjlighet att röra på sig utan att tappa "sweetspot" på uppmickningen.

Tar du upp publikljud med t.ex bara en mick kan det räcka, om du har tillräckligt mycket spill i de andra mickarna för att få en trevligt stereobild på publiken. Annars kan du mycket väl ha en enkel stereomick högt uppe i taket hissad eller så och mixa in enligt behov.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.