Kontrollrummet

Två olika stereobilder samtidigt?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ponera att man bestämt att spela in en jazztrio så att både pianot och trummorna mixas i stereo. Ett beslut som alltså ej kan ändras.
Till en live jazzinspelning vill man ju ha även rumsmickning så det inte blir för torrt. Om man nu tar den med två mickar framför scenen så får man ju stereo på trummorna om de står i mitten. Men pianot som ligger i stereo förut hamnar i rumsbilden till vänster, och basfiolen som i grundmixen ligger i mitten hamnar till höger? Det blir ju två olika varianter på panorering och stereobild samtidigt. Är det bra eller dåligt?

Inför min jazzinspelning funderar jag på att efter konserten rigga upp mitt eget lilla PA och spela upp alla låtarna från scenen samtidigt som jag spelar in det på kanske 4, 5 kanaler med mickar utplacerade på olika avstånd, då får jag ju med hur mycket eller lite jag vill av det rumsljud som vi verkligen spelat in.
Det här extrainspelade rumsljudet blir förstås bara en ganska liten volymsvag del i slutmixen. Men borde jag då panorera pianot helt till vänster så det låter enbart från vänster som det gjorde i verkligheten när det stod på scenen, eller borde jag panorera både piano och trummor i stereo? Det senare tycker jag låter vettigare och enklare än att blanda två olika stereobilder.
Och som sagt, att ha pianot till enbart till vänster är inget alternativ, det vill inte pianisten, inte jag heller. Har lyssnat en del på liveupptagningar av Oscars Petersen, hans flygel klingar väldigt snyggt i stereo, så vill vi ha det. Både piano och flygel är så mäktigt stora instrument att mono känns helt fel.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Om du sätter upp två rumsmickar mitt framför scenen så tar dom ju upp stereobilden som kommer från scenen. Varken pianot eller kontrabasen blir i mono, men det mesta av dom kommer att höras från det håll som dom står på scenen.

Om jag gjorde en sån inspelning så skulle jag nog sätta en mick på varje instrument, eventuellt stereomicka trummorna med två overheadmickar och sätta två rumsmickar eller en stereomick ute i lokalen. Sedan skulle jag spela in det, ta hem det och inte fundera så mycket på hur bandet stod på scenen när jag mixar.

Jag tycker att man ska dela på konserten och liveinspelningen. Konserten låter bra på sitt sätt, men den kanske måste mixas annorlunda för att låta bra när man lyssnar hemma eller i bärbara spelare.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag kommer att köra två CM3 på pianot, framför pianot, ganska lågt och brett isär, inte i toppluckan.
En Sennheiser E906 nånstans nära virvel och baskagge, den har en toppskärarfilterknapp lämpad för jazz.
Två NT2-A som OH och som även får ta upp stereobilden från hela scenen, jag lägger dem vågrätt och omnikopplar dem så de tar upp i hela scenens bredd där trummisen är i mitten.
Sången tar jag med Beta58, hoptejpad med en likadan som går ut i PA-t.
Basisten har ett, vad jag fattat mycket bra, dubbelpickupsystem, jag kör det som line på en kanal, plus en mick, ska testa vilken som är bästa av CM2 och AKG D112. Den sistnämnda rekomenderar AKG själva för kontra, jag tror mycket på den. Det blir tid att testa. Jag ska börja micka pianot redan kl 10.00, jag och PA-killen ska träffas då, och pianot finns ju redan där på plats.
Det ska bli fantstiskt roligt, vilka supermusiker!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tsmalmbe

Försök få ett bra ljud med stereomickningen. Lägg ut stödmikrofoner (närmikrofoner). Mixa efteråt in så mycket stödmikrofoner du behöver, utan att förstöra det genremässigt eller stereobildsmässigt. Det är smaksak hur mycket av vad, men håll ordet "stöd" i åtanke då du mixar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Låter bökigt att köra med dubbla tejpade mikrofoner till sången tycker jag. Kan du inte splitta signalen efter preamp istället och bara köra en mick.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Låter bökigt att köra med dubbla tejpade mikrofoner till sången tycker jag. Kan du inte splitta signalen efter preamp istället och bara köra en mick.
Beställde en ART enkel splittbox igår. Det fina är att man köra den tvärtom också, alltså två mickar kopplas ihop till en kanal. Bra om man som jag har bara 8 kanals samtidig inspelning, då kan jag tex sätta SM 57 både över och under virvelen.
Och som jag fattar kan man splitta direkt efter micken. När jag spelar in så här vill jag kunna komprimera sången lite grann direkt på inspelningen, men sångmonitorn ska vara okomprimerad för att inte ställa till rundgång och skit.
Har testat stereobilden på jazzinspelningen jag gjorde i söndags, det enda vettiga är naturligtvis att ha samma stereobild på allt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)