Kontrollrummet

Vilka bassträngar använder ni?

gäst · 28 · 18432

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DåligtGehör

  • Gäst
Behöver tips på bassträngar. När det gäller elgitarr så brukar jag hålla mig till D'Addario av gammal vana. Bas har jag ingen erfarenhet av att skaffa strängar till men märker att det är rejält dyrare. Vill inte för många hundralappar helst.

Jag skulle vilja uppnå ett mustigt Fender jazzbas-sound fast jag har en billig ibanezbas. (Herregud vilka dumma krav.) Alltså inget hi-tech-sound.



Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Motfråga: Tänker du på oslipade strängar (vanligast) eller slipade, eller halvslipade?
Flertalet bassister som lirar typ walking base, 50-talsstuk, jazz fördrar slipade släta strängar. De kan låta tråkigt och diskantfattigt när an spelar själv på basen, men ihop med andra svängiga musiker är det på nåt vis lättare att fä det att svänga mer med slipade strängar. Lite åt ståbashållet. Spelar man med plektrum på slipade strängar får man ett annorlunda sound, ett mk kort knäpp/klickanslag sen en jämn dov ton. Orginalversionen av "Du är den ende" med Lill Lindfors tror jag är en typisk låt som liras så. En vild gissning är att orkesterledaren Marcus Österdahl själv spelar på en fiolbas (Paul McCartney-modell) med slipade strängar.

Annars är väl Rotosound bassträngar rykte att vara de bästa?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
traskade i min ungdom igenom de flesta bas strängar genom studiofrämjadens plånbok o kom fram till att rotosound 0.45 -0.98 var min gre då roundwound.. spelade länge på flatwound (slipade) oxå efter som steve harris i iron maiden gjorde det. men i dag kör jag med ernieball o elexir strängar kostar en slant men man får vad man betalar för sedan skulle det nog vara bra men just en jazzbas för att få soundet..

Tony
att leva är att dö


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Behöver tips på bassträngar. När det gäller elgitarr så brukar jag hålla mig till D'Addario av gammal vana. Bas har jag ingen erfarenhet av att skaffa strängar till men märker att det är rejält dyrare. Vill inte för många hundralappar helst.

Jag skulle vilja uppnå ett mustigt Fender jazzbas-sound fast jag har en billig ibanezbas. (Herregud vilka dumma krav.) Alltså inget hi-tech-sound.


tipps.
om du inte har kokat strängarna förr så kan du prova att koka dem i en kastrull
då får du fram skärpan i ljudet igen


https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
om du inte har kokat strängarna förr så kan du prova att koka dem i en kastrull

Aldrig!!! Det är som att vända kalsongerna ut och in efter att ha haft dem två veckor...feels najs i en minut...drygt! Glöm allt om att koka strängar!

Mustigt Fender jazzbas-sound? Ingen aning hur det låter, men själv spelar jag enbart på EBS Northern Light sen 10 år. Bästa bas-strängar jag har upplevt nån gång: http://www.bass.se/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Enormt viktigt är att inte ha för tunna strängar som Ynot också var inne på.

045-100 har jag. På en Ibanez-bas. Låter finfint.


freddy

  • Gäst
om du inte har kokat strängarna förr så kan du prova att koka dem i en kastrull

Aldrig!!! Det är som att vända kalsongerna ut och in efter att ha haft dem två veckor...feels najs i en minut...drygt! Glöm allt om att koka strängar!

Vänta nu.. en dag är det väl som gäller?  :blink:  :lol:


DåligtGehör

  • Gäst
Tack för tipsen. Skall fundera över dem och kolla över priser.

Ok inte för tunn G-sträng!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tack för tipsen. Skall fundera över dem och kolla över priser.

Ok inte för tunn G-sträng!

Hrmpffhh,harkel,host,eeäääeeeooi..Läste G-string :ph34r: :D

Jag kör med Elixir slipade på min 5 strängade Warvick 750:- pix.Grymt skön feeling när jag bytte till dom.Mindre "sår" på fingrarna då jag upptäckt feelingen med att glida mellan passagerna.Sen blir det ett riktigt skönt sound om man spelar med plektrum.Men marigare att dämpa ringande toner för mig som är relativt ny i bas lirar världen.Men det är som med allt annat,träning.

Mvh
Micael


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
om du inte har kokat strängarna förr så kan du prova att koka dem i en kastrull

Aldrig!!! Det är som att vända kalsongerna ut och in efter att ha haft dem två veckor...feels najs i en minut...drygt! Glöm allt om att koka strängar!
 http://www.bass.se/
Vad skulle det vara för fel med det? Man tar lite grann maskindsikmedel och låter strängarna sjua en 10 miniuter, en kvart. Sen sköljer man noga. Att de tappar krispet beror ju på fett som kryper in i lindningen första gångerna, utslitna blir de inte i första taget. Och vem har råd att byta till nya till varje spelning?

Gitarrsträngarna gnor jag med kemiskt ren bensin så håller jag liv i dem väldit länge. (Dadario)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
om du inte har kokat strängarna förr så kan du prova att koka dem i en kastrull

Aldrig!!! Det är som att vända kalsongerna ut och in efter att ha haft dem två veckor...feels najs i en minut...drygt! Glöm allt om att koka strängar!
 http://www.bass.se/
Vad skulle det vara för fel med det? Man tar lite grann maskindsikmedel och låter strängarna sjua en 10 miniuter, en kvart. Sen sköljer man noga. Att de tappar krispet beror ju på fett som kryper in i lindningen första gångerna, utslitna blir de inte i första taget. Och vem har råd att byta till nya till varje spelning?

Gitarrsträngarna gnor jag med kemiskt ren bensin så håller jag liv i dem väldit länge. (Dadario)


jag hajar inte vad kalsonger och bas strängar har för koppling
men det är väl en basist grej  :lol:

nej men,,

jag vet i alla fall att det är många basister som kokar sina strängar i alla fall en gång per sett innan de byter till helt nya
men visst om man har deg, orka koka.  säger bara att det funkar
det där med kalsongerna har jag inte testat men tack för tippset.

sorry OT

rock on
« Senast ändrad: 03.04.2009, 11:46:03 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad kiefz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
    • www.myrstrom.se
Enormt viktigt är att inte ha för tunna strängar som Ynot också var inne på.

Varför det?


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag använder mest E och A, ibland D men sällan G.  :rolleyes:  :ph34r:

Jag tycker inte om att byta strängar, tycker nya låter så slamrigt och är aggressiva mot fingrar och band. Speciellt på Höfner låter det väldigt fel. Men slipade blir väl trist. Hittade en gång halvslipade, det var kanon. Har inte stött på det så ofta, men det är faktiskt en bra kompromiss.
DON'T PANIC


DåligtGehör

  • Gäst
Angående det där med att koka strängar, så kanske det har en placeboeffekt om inte annat.

Själv brukar jag koka fingrarna. Inte för att det gör ljudet bättre. Mer som straff om jag spelar dåligt.


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil

jag hajar inte vad kalsonger och bas strängar har för koppling
men det är väl en basist grej  :lol:

Sorry, hittade ingen bättre liknelse vid den tiden på dygnet... :ph34r:

det där med kalsongerna har jag inte testat men tack för tippset.

sorry OT


Tror inte det är någon höjdare så ta inte tipset på allvar... :D

Angående bassträngar så använde jag D'Addario slowound i flera år, dels för den mjuka brilliansen (om man nu gillar den) samt den sköna "greppkänslan" i själva strängarna. Av en slump fick jag erbjudande om att testa EBS Northern Light, och de var exakt som D'Addarios slowound...fast ännu trevligare och mer långlivade.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Enormt viktigt är att inte ha för tunna strängar som Ynot också var inne på.

Varför det?
Om man som trådskaparen vill ha ett mustigt jazzbassound så duger det inte med tunna strängar. Min uppfattning är att man inte får med nåt trä alls i soundet då. Stämmer på min bas, som iofs inte är en jazzbas men som låter betydligt fetare med 045-strängar än 040.

Nu vet jag iofs inte vad DG menar med ett musigt jazzbassound, men jag gissar att hans ideal ligger mer åt gammal funk och jazz än hitech och åttiotal??



DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Nu vet jag iofs inte vad DG menar med ett musigt jazzbassound, men jag gissar att hans ideal ligger mer åt gammal funk och jazz än hitech och åttiotal??

Du är fanimej inte dum du!


Utloggad RMX

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • Cut & Paste
Min erfarenhet är att soundet inte alls ligger lika mycket i strängar som i själva basen, alltså, kroppen och mikrofonen. Mest micen faktiskt.
Låtskrivare, producent, remixare, A&R


Utloggad kiefz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
    • www.myrstrom.se
Enormt viktigt är att inte ha för tunna strängar som Ynot också var inne på.

Varför det?
Om man som trådskaparen vill ha ett mustigt jazzbassound så duger det inte med tunna strängar. Min uppfattning är att man inte får med nåt trä alls i soundet då. Stämmer på min bas, som iofs inte är en jazzbas men som låter betydligt fetare med 045-strängar än 040.

Nu vet jag iofs inte vad DG menar med ett musigt jazzbassound, men jag gissar att hans ideal ligger mer åt gammal funk och jazz än hitech och åttiotal??


Ah ok! Jag är väldigt ny på bas själv, har inte ens haft anledning att byta strängar än så jag undrade mest av nyfikenhet :)


Utloggad RMX

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • Cut & Paste
Ah ok! Jag är väldigt ny på bas själv, har inte ens haft anledning att byta strängar än så jag undrade mest av nyfikenhet :)

Det du borde göra är att gå till din musikaffär och testa olika typer av basar. Då hör du klart skillnaderna och kan lättare definiera det ljud du vill ha och sedan se vilken kombination av bas, mic, strängar, förstärkare som passar dina behov. Men när det gäller grundljudet så hänger det mesta på själva basen, även om man kan ratta mycket efteråt. Självklart spelar förstärkaren en roll också, men alla spelar inte in med stärkare idag....
Låtskrivare, producent, remixare, A&R


Utloggad RMX

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • Cut & Paste
En lite kommentar till att koka stängarna.... jag har gjort det och det gör skillnad. Visst kommer klangen och krispigheten tillbaka för en tid, och det beror ju på att man kokar bort allt fingerfett och smuts från strängarna. Det skulle nog gå lika bra att rengöra dem med kemiskt ren bensin. Å andra sidan så slits strängarna och behöver bytas ut med jämna mellanrum, beroende på hur mycket man spelar. Själv har jag inte bytt på min StingRay på över 5 år, för jag spelar bara på den i studion (med rena fingrar!). Soundet är väldigt svårdefinierat och har många variabler, men ju mer du spelar och testar, desto snabbare upptäcker du dessa och hittar en formel för DITT sound!
Lycka till!
Låtskrivare, producent, remixare, A&R


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
På min Rickenbacker sitter ALLTID ''D*dario 170XLS 45-100 Rounds'',byts ungefär var 4 månad,de håller tonen och sitt ljud under den tiden,jag lirar dagligen på den.På min bandlösa bas byter jag inte så ofta,dels sitter det D*dario även där,men dessa är ''Flats'',och de låter ju lika även efter flera år,den används 1/vecka på 2 låtar med bandet ''Missing Pieces'',aldrig annars.
Kör aven samma märke på mina strator,009 då. :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


freddy

  • Gäst
Min erfarenhet är att soundet inte alls ligger lika mycket i strängar som i själva basen, alltså, kroppen och mikrofonen. Mest micen faktiskt.

Det håller jag nog med om. Men strängarna påverkar en del med. Lite fetare strängar är ofta att föredra, blir lite mer tryck i tonen tycker jag, lite mer fläsk i pannkakan.


Analogfreak

  • Gäst
Jag ska nu nyta strängar på min Fender American standard Jazzbas. Jag kommer sätta på Rotosound Jazzbass 77 45-105. Det är Flatwound och har en underbar ton tycker jag.  :wub:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Min erfarenhet är att soundet inte alls ligger lika mycket i strängar som i själva basen, alltså, kroppen och mikrofonen. Mest micen faktiskt.

Det håller jag nog med om. Men strängarna påverkar en del med. Lite fetare strängar är ofta att föredra, blir lite mer tryck i tonen tycker jag, lite mer fläsk i pannkakan.

Ja fan. Kanske är det så. Däremot tycker jag att jag spelar bättre på tjockare strängar. Spelar jag på 009 på gitarr så blir spelet otrolig svajigt och "löst" på nåt sätt. 010 fixar biffen. Samma på bas. Liksom ingen tjoff i tonen med 040, men med 045 däremot så lossnar det.

Tydligt va?

 :lol:


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Min erfarenhet är att soundet inte alls ligger lika mycket i strängar som i själva basen, alltså, kroppen och mikrofonen. Mest micen faktiskt.

Det håller jag nog med om. Men strängarna påverkar en del med. Lite fetare strängar är ofta att föredra, blir lite mer tryck i tonen tycker jag, lite mer fläsk i pannkakan.

Ja fan. Kanske är det så. Däremot tycker jag att jag spelar bättre på tjockare strängar. Spelar jag på 009 på gitarr så blir spelet otrolig svajigt och "löst" på nåt sätt. 010 fixar biffen. Samma på bas. Liksom ingen tjoff i tonen med 040, men med 045 däremot så lossnar det.

Tydligt va?

 :lol:

Spelade själv förut med 0.10-52 förut på guran bytte tillbaka efter längre tid till tunnare, 0.10-46. Spelar allt för dåligt på för feta strängar. Har allt för små fingrar, Angus Youngfingrar ^_^
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Min erfarenhet är att soundet inte alls ligger lika mycket i strängar som i själva basen, alltså, kroppen och mikrofonen. Mest micen faktiskt.

+1      Det viktigaste är att man använder bra strängar. Sen spelar det inte så stor roll vilka. Vet att många är fixerade med det där med strängar. Ja vissa säger att det inte låter bra med vissa märken. Det där är enligt min åsikt bara inbillning. Bra strängar är bra strängar. Men visst förstår och respekterar att vissa tycker vissa märken känns och låter bättre för dem. Var och en blir salig på sin egen tro. :)Aldrig varit någon större fan av det resonemanget. Så länge man bara låter bli och köpa JAMs egna skitsträngar så kommer det låta bra.  B)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Min erfarenhet är att soundet inte alls ligger lika mycket i strängar som i själva basen, alltså, kroppen och mikrofonen. Mest micen faktiskt.

Det håller jag nog med om. Men strängarna påverkar en del med. Lite fetare strängar är ofta att föredra, blir lite mer tryck i tonen tycker jag, lite mer fläsk i pannkakan.

Ja fan. Kanske är det så. Däremot tycker jag att jag spelar bättre på tjockare strängar. Spelar jag på 009 på gitarr så blir spelet otrolig svajigt och "löst" på nåt sätt. 010 fixar biffen. Samma på bas. Liksom ingen tjoff i tonen med 040, men med 045 däremot så lossnar det.

Tydligt va?

 :lol:

Spelade själv förut med 0.10-52 förut på guran bytte tillbaka efter längre tid till tunnare, 0.10-46. Spelar allt för dåligt på för feta strängar. Har allt för små fingrar, Angus Youngfingrar ^_^
Ok. Tycker iofs att e h och g-strängarna är viktigast. Har inte tänkt på så ofta vilken tjocklek det är på bassträngarna.