Kontrollrummet

Caroline & Max - I Long

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
LÅTNAMN: I Long
ARTIST/GRUPP: Caroline & Max
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 3:54
KOMPOSITÖR: Caroline & Max
PRODUCENT: Caroline & Max
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3


Hej!
Vi har spelat in en ny låt, lite evanescence-aktig sådär. Vi har inte spelat in körerna i refrängerna än, vet inte riktigt hur de ska vara ännu. Gitarrerna i denna låten är inspelade med en POD xt som jag fick i examenspresent, lite lättare att få till tyngre gitarrer med den än det är med VOXen som jag brukar använda. Blev kanske lite för mycket dist denna gången till och med?
Vad tror ni om det, känns det ganska färdigt (förutom körerna då)?

Ha det!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Carro å Max.

Gurorna ligger lite för högt i ljudbilden,sång och trummor kommer i skymundan.
Bra intro ,med riktigt bra sång.Snyggt piano också..
Vidare så låter det som om du har limiterat/komprimerat mixen lite för hårt på allt utom sången,utgår ifrån att den kom på sist då allt var "klart"..Digitaldist låter det som,och sånt är vi allergiska mot  :)
Solo fills/guran,eller vad man nu skall kalla den ligger dolt i dist kompet.Den mot slutet alltså.

Kolla dynamiken under "rock Partiet",nivåstaplarna ligger kloss alldeles under locket..Mastering är en konstform i sig,bättre om man lämnar lite headroom för den biten då låten är klar med alla pålägg.Varför inte fråga nån här på KR om masterings hjälp?

När jag spelar in mina eller andras låtar,så ser jag till att alla signaler/instrument ligger i bra nivå utan att det distar eller behöver limiteras för att nå ett bra tryck.Inga grejer på mastern således,förutom ett reverb för att få alla på samma scen.
Sen när mixen sitter och allt är på plats,ja då är det dags för master bussen - kompressorer,eq,limiter etc..

Annars var det bra och en sann låt i Max/Caroline anda.

Mvh
Micael



Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Hej Micael!

Tack för väldigt bra feedback, det hjälper mycket!
Ja det där med mastering är en hel vetenskap.. Jag gjorde som du sa och tog bort alla pluggar på masterbussen och mixade det andra så att masterbussen peakar på - 2db eller så. Tog även bort en kompressor på gitarrerna och 3 kompressorer totalt på de olika trumkanalerna och bussarna. Så nu borde det vara mindre komprimerat i mixen och inget på masterbussen som sagt.
Har du lust att ta en snabb lyssning på hur mixen låter, det kanske är så att jag även mixat det fel och att felet blir större med pluggarna på masterbussen?
Men om mixen stämmer hyffsat tar jag gärna hjälp av någon med att få till masteringen :)
Förresten ang sologitarren i slutet är det tänkt att den ska ligga lite i bakgrunden tillsamman med körerna som ska dit sen, men det låter lite märkligt som det är nu det håller jag med om :)
Tack igen för hjälpen!


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Skön låt! Kan inte kommentera ljudet där jag sitter nu, men på med lite maffiga körer så är ni nog hemma sen!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Självklart lyssnar jag gärna igen,men det får bli sent ikväll(om jag hinner dit) eller i morgon.Sitter inte i studion nu..

Mvh
Micael


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker det är bra! Allt går fram så bra som det kan i mina enklare datorhögtalare.
Jag hittar inget att invända på, annat än att min musiksmak kanske ligger på annat håll  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Najsig låt, allt funkar klockers:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


asti

  • Gäst
Snygg sång, som kanske är lite "vass" och mäktigt gitarrljud, som ligger lite för högt i mixen! Utförandet är bra och låten är fin!
Men som sagt, mixningen är inget lätt kapitel, jag är själv inget vidare på det. Det handlar ju mycket om att skära i frekvenser så att olika instrument inte "kolliderar" (stjäl utrymme för varandra) och att balansera stereobilden så att alla detaljer kommer fram. Och att lägga "lagom" med effekter. En svår konst, som man ofta lägger för lite tid på för att man vill få ut sitt alster så fort som möjligt när inspelningarna är klara. Helhetsintrycket är riktigt bra tycker jag!


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tack för alla kommentarer!

Micael:
Ingen stress Micael, hinner nog inte spela in körerna och gå vidare med låten förrän i nästa vecka.

MaxB:
Härligt! Kul att du lyssnade och kommenterade fastän det inte är din typ av musik  :wub:

Markus:
Tack :)

asti:
Japp gitarrerna ska sänkas en bit och sången hoppas löser sig tillsammans med körerna och med lite dubbar här och där. Ska även försöka göra den lite mjukare, micen som vi spelar in med (akg 200) är ganska vass i diskanten och jag är rätt dålig på att mixa sång så det brukar bli rätt vasst..
Svårt det där med att mixa, särskilt att lägga lagom mycket effekter osv.. Men med tiden lär man sig nog det också :)
Tack för lyssning och kommentar!

drloop:
Ska försöka mixa sången lite bättre sen när vi spelat in körerna, ska kika lite på att dubba sången också. Tack för tipset!



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Juste låt - bra pipa - mix2 glänser - avvaktar körer - snöstorm här - stop - annars allt bra- over and out.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se:

Helhets intrycket bättre nu när du släppt på mastern.Dist guran snor lite av hela showen,dra ned den lite så kryper sången fram lite.Trummorna behöver också komma fram - men testa först med att dra ned guran lite,det kan räcka för att få allt i balans...Möjligen en snutt reverb på sången,lite svans inte så mycket rum..kanske ett delay skulle funka bättre,testa.Smaksaker iofs..

Fixar du gura volymen så har du den tycker jag,men du ser ju vad dom andra skriver..Dom kanske sitter på bättre lyssning än mig.Dock är jag vid min lyssning nu och dom brukar inte lura mig.

Bra tryck i låten nu,trots minskningen på mastern..Staplarna visar dynamik,sånt gillar jag  :)
Då är man på rätt väg,och det finns utrymme för mastering.

Lyssna på Perras dansbands låtar,han kan det här med master tryck.Fin dynamik,och peakarna ligger exakt under taket som det skall vara om det är bra maxat.

När du fixat ovanstående,då kan du lägga en kompressor/limiter på mastern, om du vill ha högre volym ut - dock tycker jag att det inte behövs.Det låter alldeles utmärkt nivå mässigt.

Ser fram emot nästa mix.

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
Ja, inte alls så dumt. Du kan nog pressa ur lite schystare gitarrljud ur poden dock. Caroline går från klarhet till klarhet, låter som bäst när hon tar ut svängarna lite och inte kör så safe. Men det kommer mer och mer sånt märker jag, vilket jag gillar.

Tycker om låten.

Pianot inte det bästa ljudmässigt, inte heller stråkarna. Tycker det låter en aning plast om det. Men har man inte bättre samplingar så har man inte :) Det är inte så farligt dock.

Slipa lite på helheten, ni har fått bra tips redan. Körer låter intressant!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
En Eloge till Caroline! wow, du har verkligen utvecklat din sång!

ta i MEER! det är ju där du är som grymmast :D


bra arr som lider lite i mixen. Tycker du fått bra tips, och som freddy säger borde gitarrljudet ha en aning mer bett.

bra låt, kanske det som är viktigast!

heja :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Riktigt skön sång gillar låten inte alls tokigt! :)