Kontrollrummet

Liveinspelning av piano.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har sökt både här och där, det mesta handlar om stora flyglar uppställda i ensamt majestät. Jag ska spela in vanligt piano live, det är en trio som ni sett i den andra tråden antar jag.
Jag tänker använda två Line Audio CM3, vill ha stereo... Jag tänkte A B med övre locket öppnat. Ståbasen och trummorna som finns i närheten ska väl inte behöva störa allt för mycket...
Om jag sätter mickarna rakt ner mitt på pianot, hur stort avstånd mellan mickarna kan vara lagom? Att upptäcka fasfel eller utsläckning när jag kommer hem och börjar lyssna vore ju rena skräcken. Trummor har mickat en hel del, men aldrig piano.
Nån annan metod  än A B?
Jag kommer kanske inte att ha just nån tid alls att spela in på prov och lyssna mellan mikrofonflytt. Jag har bara lurar med mig på plats också, monitorerna får vara kvar hemma.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bump! Ingen?
Jag fick en annan ide´nyss... Jag tänkte ju köra två CM3 på pianot och två NT2-A som oh på trummorna (ingen närmikning) Vore det helt fel att ta en av varje på instrumenten? Jag sätter den bästa micken NT2-A på ride/golvpuksidan och en CM3 åt hihathållet. Jag tänker även micka virvel o baskagge med en mick under virveln, riktad så den tar up både baskahggen och virveln. Med två bra, fast olika OH, borde ljudet bli lite fetare, eller intressantare tänkte jag.
Samma på pianot. CM3an kan få ta hand om de lägre registren och tvärtom. Kopplar jag bägge de här NT2-A i omni så får jag liksom en inramning av scenen med en jazztrio, piano till vänster, kontra i mitten och trummor till höger. Jag kan ju skruva eq på varje kanal efteråt om det låter allt för olika, vilket jag inte tror.
Kan pianot och trummorna få ett intressantare ljud, och att hela ljudbilden blir bredare och snyggare?
Eller är det rena idiotin?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tsmalmbe

I övre luckan kan det bli grop i mitten med A/B. Dessutom låter övre luckan väldigt honky-tonk. Skall du ja ett bra pianosound, mickar du upp bakväggen, 40 cm ovanför marken, 40 cm in mot mitten och 30 cm avstånd till väggen. Rika dom lite mot mitten. Det borde ge tillräckligt bred A/B för att undvika fasfel. Soundet blir bra och fylligt. Dessutom har du bra möjlighet att undvika rundgång och läckage då mickarna kan gömmas bakom pianot. Pianistens flås och flämt samt notpapperskrafs unviks också.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Det skulle vara roligt om du kunde presentera resultatet här sedan.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
I övre luckan kan det bli grop i mitten med A/B. Dessutom låter övre luckan väldigt honky-tonk. Skall du ja ett bra pianosound, mickar du upp bakväggen, 40 cm ovanför marken, 40 cm in mot mitten och 30 cm avstånd till väggen. Rika dom lite mot mitten. Det borde ge tillräckligt bred A/B för att undvika fasfel. Soundet blir bra och fylligt. Dessutom har du bra möjlighet att undvika rundgång och läckage då mickarna kan gömmas bakom pianot. Pianistens flås och flämt samt notpapperskrafs unviks också.


Det där lät som ett supertips. Pianisten sitter ju riktad så han han tittar mot Basisten (närmast) och trummorna längst bort. Då får jag ju med lite av basen också samt det stora "helscensljud" jag vill ha ihop med trummornas OH.
Blir inte pianoljudet dovt med den hela bakväggen mellan strängar och mickar? Snyggt i jazz antagligen.

En till sak, ska mickarna sitta 40 cm in från pianots ytterkanter? Alltså ganska långt i sär?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det skulle vara roligt om du kunde presentera resultatet här sedan.
Absolut! Jag ska fota allt med. Men funkar bilder alls här?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Varför skall du envist köra A-B teknik på ett piano-och bakom???
Nej, jag skulle utan tvekan köra X-Y och självklart genom öppet topplock...
A-B skall man dessutom aldrig ha bredare än max 50 cm mellan mikrofonerna, används hellre mot körer, orkester osv med bredd i stora sammanhang, eller en bit ifrån scen för helhetsintryck vid såna tillfällen som du nu står inför, läs mitt förra inlägg i tråden, du vinner på dessa tips...


Utloggad tsmalmbe

Blir inte pianoljudet dovt med den hela bakväggen mellan strängar och mickar? Snyggt i jazz antagligen.

Nej, tvärtom. Den hela bakväggen är ett tyg. Eller närmare tyg än bräder i varje fall. Övre hålet blir honky-tonk, starkt hammarljud. Mest hammarljud.

En till sak, ska mickarna sitta 40 cm in från pianots ytterkanter? Alltså ganska långt i sär?

Bara att testa. Beror lite på partituret - var pianisten kommer att spela.

edit: Kan vara att A/B är lite missvisande här, men jag håller fast vid min beskrivning. Men, om du skall ha honky-tonk -soundet, skall du givetvis upp i luckan förstås.
« Senast ändrad: 02.04.2009, 17:17:11 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Trion är vad jag förstått väldigt lågmälda, trummisen är raka motsatsen hårdrockstrummisar. Pianisten spelar väl enbart med direktljudet från pianot. Det borde då var möjligt att få ett väldigt mjukt ljud där mickarna lappar över lite lagom mellan instrumenten med pianomickarna mellan pianot och kontrabasen.
Pianomickningen kan jag ev testa dan innan konserten, pianot står ju på plats.
Låter det honky tonk är det inte bra. Hoppas jag hinner testa bägge varianterna.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
läs mitt förra inlägg i tråden, du vinner på dessa tips...
Eh... Du har inte gjort nåt tidigare inlägg i den här tråden...?

Edit: Du menar antaglin fyra mickar totalt, i den andra tråden.
« Senast ändrad: 02.04.2009, 17:37:32 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
En variant vore ju att sätta NT2-A i omniläge utanför pianot, lite åt bassidan som tsmalmbe förespråkar,
och ta CM3an genom honkyluckan, ala ArtRock, lite på diskantsidan, men inte mer än att de överlappar varann.
Det måste ju ge det bästa från två världar! Och då dubblerar NT2-A framför pianot som en av mickarna i en inspelning som använder endast två mickar på en scen. Den andra NT2-A ger högra halvan av den stora stereobilden borta vid trummorna, även den omnikopplad. :rolleyes:

Sen får man ju betänka att PA och monitorer kan ställa till en del. Med en sångmonitor alldeles framför pianot kan det ju bl det mer sång med fult burkljud än piano i micken som jag vall ha på utsidan pianot.
« Senast ändrad: 02.04.2009, 19:00:15 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)