Kontrollrummet

Lyssna på låt och ta ut ackorden direkt - kan du?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är en sak jag funderat på och nu vill jag veta hur det är för er andra musiker/gitarrister.
Ibland, då jag lyssnar på gitarrbaserad musik, kan jag mer eller mindre lätt höra vilka ackord som tas på gitarrhalsen. Jag har länge funderat på om det är en vanlig eller ovanlig förmåga för oss musiker. Kanske är det vanligare för gitarrister eftersom vi lättare kopplar klangen i ett visst ackord med hur det rena ackordet tas på gitarrhalsen.

Här är ackordexempel 1:
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Ackordexempel_1.mp3[/mp3]

Här är ackordexempel 2:
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Ackordexempel_2.mp3[/mp3]

Kan du efter en eller några genomlyssningar känna igen alla eller nästan alla ackord som spelas i exemplen, utan att lyfta upp den egna gitarren?
« Senast ändrad: 28.03.2009, 23:26:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag känner igen mig i din beskrivnig och kan "se" ackorden framför mig. Eftersom jag inte har absolut gehör vet jag inte vilka ackord det är utan mer om de tas som ett Em9 (som i första) G, D, Em, Gsus, Hm, etc utan capo. Harrison har rimligen en capo på sin While my guitar med nedgång motsvarande Dm (capo femte bandet dvs Gm?? Har ingen gitarr där jag befinner mig nu.). Fasen inte hört det arret tidigare. På den vita börjar den väl med Paul på pianot??!  :huh:
Var kommer den här fina orkesterversionen ifrån? Oj nu börjar matchen igen! :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Remaster och remixplattan Love
« Senast ändrad: 29.03.2009, 09:41:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Aha. Ok. Tack.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Japp hör direkt. G Em D G Em D G Em G Em D C Em D G Em G Em D C Em D C G Bm C G C o.s.v. (1:a exemplet alltså och skrev bara direkt nu så det kan vara nån miss..)

Tror inte det är helt ovanligt bland gitarrister.. Men är det mer avancerad harmonik och inte det klassiska greppen blir det ju genast svårare.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag känner igen mig i din beskrivnig och kan "se" ackorden framför mig. Eftersom jag inte har absolut gehör vet jag inte vilka ackord det är utan mer om de tas som ett Em9 (som i första) G, D, Em, Gsus, Hm, etc utan capo. Harrison har rimligen en capo på sin While my guitar med nedgång motsvarande Dm (capo femte bandet dvs Gm??)

Exakt det jag menar att "se ackorden framför sig". Troligen är det lättare att höra att ackorden låter ljusare (använder ett capo).

Japp hör direkt. G Em D G Em D G Em G Em D C Em D G Em G Em D C Em D C G Bm C G C o.s.v. Tror inte det är helt ovanligt bland gitarrister.. Men är det mer avancerad harmonik och inte det klassiska greppen blir det ju genast svårare.

Precis, redan i slutet av de två exemplen kan det bli lite lurigare om det dyker upp ett F#m och Hm till exempel. Ibland klarar jag dessa ackord, trots att de tas som barré-ackord. Kanske fixar jag dessa ackord om jag minns att det i tonarten Dm brukar bli F#m eller att jag i teorin "kommer ihåg" att det borde bli fyra halvtoner ovanför grundtonarten Dm.

Om t.ex G7 eller D7-ackordet spelas kan det vara lättare men, som du säger, om det blir mer avancerad harmonik, då är i alla fall jag körd.

En arbetskollega till mig som spelar i ett coverband (en suveränt duktig gitarrist) är en hejare på att ta ut låtar men han hör inte vilket ackord som tas i exemplen.

En annan föreslog att den här förmågan troligen är mer utvecklad hos de som inte kan läsa noter (som en blind som utvecklar hörseln mer och hör var nånting händer). Det stämmer på mig men är det samma sak för er?

Jag är nyfiken på om fler känner igen sig eller vill vara snälla att tala om att det inte alls är självklart att "se" de vanliga ackorden framför sig, vid lyssning!
« Senast ändrad: 29.03.2009, 10:06:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag hör att den första låten är j-ligt bra, att gitarrerna låter jättebra och att jag inte vet vem det är
Den andra hör jag vem det är och att det är en suverän låt, fint och känsligt spel
MEN
jag har ingen aning om vilka ackord det är
Beror nog på att jag är fullständigt musikteoretiskt blind
Har ganska svårt med att ta ut ackord till låtar jag hör - i bästa fall blir det någon form av förenklad variant
Kommer jag inte ihåg ackorden till mina egna låtar om jag inte spelat dem på ett tag
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag hör att den första låten är j-ligt bra, att gitarrerna låter jättebra och att jag inte vet vem det är
Den andra hör jag vem det är och att det är en suverän låt, fint och känsligt spel
MEN
jag har ingen aning om vilka ackord det är
Beror nog på att jag är fullständigt musikteoretiskt blind
Har ganska svårt med att ta ut ackord till låtar jag hör - i bästa fall blir det någon form av förenklad variant
Kommer jag inte ihåg ackorden till mina egna låtar om jag inte spelat dem på ett tag

Första låten från en platta av Eliza Gilkyson. Jag hörde henne för första gången igår på Spotify, då jag egentligen lyssnade på harpisten Andreas Vollenweider. Hon har en mycket bra röst tycker jag. Finns även flera klipp med henne på youtube.

Jag är också musikteoretiskt blind. En bekant trodde ju det var anledningen till att jag känner igen ackorden. Och det blir oftast en förenklad variant av ett ackord som jag tar ut. Tack för att du delar med dig!
« Senast ändrad: 29.03.2009, 14:34:35 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
På A svarar jag nej och på B svarar jag nej och om det fanns ett C så skulle jag nog relativt snabbet MED en gitarr kunna ta ut ackorden.
Egentligen är jag ju pianist och där borde det vara svårare men det vete tusan,,,, har inte testat dock. När det gäller uppbyggnad av vanliga ackord på gitarr så skiljer de sig från hur ett piano hanteras så jag tror att om jag la mig i träning någon vecka så borde jag kunna "se" ackorden framför mig när jag hör dom varje ackord har ju sitt unika fingerprint.
Kul idé MaxB det ska jag göra - en kvart om dagen så får vi se...om en vecka typ.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag tror helt enkelt det handlar om att ifall man har spelat mycket öppna ackord på gitarr så lär man sig hur klangen låter i de vanliga greppen. Om man kan noter eller ej spelar nog mindre roll.

När det gäller så här pass okomplicerad harmonik som i exemplen så skulle jag höra lika väl vad det är för ackord om de spelades på piano eller så också. Men det är ju två olika aspekter som samspelar och som man har nytta av som gitarrist. Dels det "vanliga" gehöret att man lyssnar efter intervall mellan ackorden och gentemot tonarten. Men sen också att man kan urskilja klangen hos ackorden i sig.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...om jag la mig i träning någon vecka så borde jag kunna "se" ackorden framför mig när jag hör dom varje ackord har ju sitt unika fingerprint. Kul idé MaxB det ska jag göra - en kvart om dagen så får vi se...om en vecka typ.

Börja till exempel med G och D. Där går det ganska snabbt att höra vilket ackord som spelas.

Jag tror helt enkelt det handlar om att ifall man har spelat mycket öppna ackord på gitarr så lär man sig hur klangen låter i de vanliga greppen.

Kanske, men jag är inte säker. Därför är jag nyfiken på hur ni olika musiker känner igen klangen från de öppna ackorden. Fortsätt gärna komma med svar ni som inte gjort det i denna lilla enkla undersökning.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
På den första plockar jag ackorden rakt av. En skön sak med gitarr är ju att alla öppna ackord låter så väldigt olika. Det majestätiska E:et, det vackert klingande G:et, det vårlika spröda D:et.

Harrisons låt är svårare, förmodligen beroende på Capot.

DON'T PANIC


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ja dels beroende på capot men jag tycker ändå man hör att det börjar med ett "Dm grepp" fast med capo på ~femte band. Dm Dm/C Dm/B Bb Dm Cadd9 Dm o.s.v.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
På den första plockar jag ackorden rakt av. En skön sak med gitarr är ju att alla öppna ackord låter så väldigt olika. Det majestätiska E:et, det vackert klingande G:et, det vårlika spröda D:et.
Harrisons låt är svårare, förmodligen beroende på Capot.

Tack för att du informerar och delar med dig, Rattlesnake.

Ja dels beroende på capot men jag tycker ändå man hör att det börjar med ett "Dm grepp"...
Dm Dm/C Dm/B Bb Dm Cadd9 Dm o.s.v.

Ja, du tycker det men inte Rattlesnake och inte jag heller direkt...

Jag är i den här tråden intresserad av olikheterna hos oss - i vår upplevelse av då vi hör ackorden. Du och jag hör tydligen ett Dm, trots capo. Jag var dock inte säker första gången, utan först efter att ha hört C, G och A. Då först var jag säker på att det var ett Dm i början. Innan kunde det lika gärna ha varit ett Am med vandring ner Am/G och Am/F

Fler som vill dela med sig?
« Senast ändrad: 30.03.2009, 15:57:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Nä jag har aldrig varit något vidare på plocka ut ackorden på guror. Beror nog mest på att jag är lat. Spela cover har aldrig varit min grej. Oftast lär jag mig bara lite av en låt för att snabbt lessna. Det lilla jag lärt mig av låten tar jag dock med mig och ger inspiration till nåt eget. Vill jag lära mig något från en låt blir det till att surfa fram det. Sitta och försöka plocka ut är dötrist enligt mig.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nä jag har aldrig varit något vidare på plocka ut ackorden på guror. Beror nog mest på att jag är lat. Spela cover har aldrig varit min grej. Oftast lär jag mig bara lite av en låt för att snabbt lessna. Det lilla jag lärt mig av låten tar jag dock med mig och ger inspiration till nåt eget. Vill jag lära mig något från en låt blir det till att surfa fram det. Sitta och försöka plocka ut är dötrist enligt mig.

Shysst, du låter modern  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mattewiik

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Jag är ingen hejjare på ackord över huvudtaget, kan inte alla bokstäver och sådär men när jag hör musiken så brukar jag kunna se var på halsen jag ska hålla och kunna spela med efter det :P


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Nä jag har aldrig varit något vidare på plocka ut ackorden på guror. Beror nog mest på att jag är lat. Spela cover har aldrig varit min grej. Oftast lär jag mig bara lite av en låt för att snabbt lessna. Det lilla jag lärt mig av låten tar jag dock med mig och ger inspiration till nåt eget. Vill jag lära mig något från en låt blir det till att surfa fram det. Sitta och försöka plocka ut är dötrist enligt mig.

Känner exakt likadant hehe :rolleyes:

Men på sistone har jag faktiskt börjat spela mer och mer flamenco, Grymt roligt, fina ackordövergångar :)

Ciao


DåligtGehör

  • Gäst
Nä det kan jag inte.

Åh andra sidan gav jag upp det där nästan omedelbart när jag började spela. Så det är inget jag utvecklat, vilket jag tror att man kan göra. Idag kan jag om jag är tvungen ta ut enklare saker om jag får lyssna om och om igen. Men om någon står bredvid och väntar så sugs jag fortfarande in i det där svarta hålet där jag inte hör någonting.

Skulle gärna vilja kunna, men jag tror det har med någon slags minneskapacitet eller form att göra och jag har rätt svårt att även minnas melodier med någon större exakthet. Som tur är finns det även andra sätt att närma sig musiken.


lnetzel

  • Gäst
Okej genier...  jag känner mig smått i underläge...

Jag hörde att det var dur och moll på olika ställen. Vilken grundton det var har jag inte någon som helst aning om.

Hade en polare i gymnasiet som satt och handskrev noter direkt från en låt han lyssnade det var smått imponerande. Det enda han behövde göra att att spola tillbaka om det gick för fort och han inte han med att skriva.


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Nix. E inge bra på detta. Men behöver man det när man gör egen musik? Är en bra cover bättre än en egenkomponerad låt? Varför görs det covers? Varför behöver man förbättra ett orginal? Varför är kreativitet bättre än teknik?... Många frågor, inga svar... :wacko:



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nix. E inge bra på detta. Men behöver man det när man gör egen musik? Är en bra cover bättre än en egenkomponerad låt? Varför görs det covers? Varför behöver man förbättra ett orginal? Varför är kreativitet bättre än teknik?... Många frågor, inga svar... :wacko:

Tack för alla svar hittills, på min fråga. Jag var nyfiken och har fått bra mé svar.
Det är en helt annan fråga om man behöver det. Jag har en arbetskompis som är grym på gitarr och är bra på att ta ut ackord, stämmor och harmonier på låtar som de gör covers på. Han fixar inte det som min ursprungliga fråga gäller, så det behövs absolut inte.

Jag tror både kreativitet och teknik är bra!!!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
De som är riktigt jävla duktiga fixar ju detta. Vi hade en keyboardgosse i vårt coverband som var sån. Här är ett Edur7 med f i tersen och då tar basen tredje oktaven och sångaren ligger i Ess7. Bara genom att lyssna. Well medan det är imponerande så säger jag personligen f*ck *ff. Det finns ingen anledning att vara så anal med att plocka ut en låt (eller ett ackord). Det är sällan man behöver mer än grundtonen för att återskapa något - sedan är det sången som gör resten.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Varför ett bra gehör enbart skulle vara kopplat till att ta ut och spela covers förstår jag inte? Påhittighet och en god smak är såklart viktigare än ett perfekt gehör men det underlättar ju mycket att kunna höra och förstå vad man gör harmoniskt.
http://soundcloud.com/samsas-violin


DåligtGehör

  • Gäst
Jag tycker det skulle vara underbart att ha en sådan förmåga som att kunna höra och skriva musiken man ibland kommer på inom sig eller när man sitter med ett instrument. Noter och rytmik, gehör och stämföring.

Hellpig, nog är stämföring viktig. Det är långt ifrån skit samma vilka harmonier och voicings man lägger.
« Senast ändrad: 09.05.2009, 01:05:00 by DåligtGehör »


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Nä jag hör eller ser inget sånt.
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nä jag hör eller ser inget sånt.
Du är i "gott" sällskap Bengan
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker det skulle vara underbart att ha en sådan förmåga som att kunna höra och skriva musiken man ibland kommer på inom sig eller när man sitter med ett instrument.

Tack för den! Här är en bra och användbar idé.
Man har en melodi och textidé i huvudet, alltså en bra idé på hur man vill att en ny låt ska låta.
Men man har inget instrument på plats för att testa idén. I det läget är det en bra hjälp att kunna skriva ner ackorden som dyker upp i huvudet och memorera melodin (skriva upp noterna helst - men det är jag dålig på).

Det är inte riktigt samma sak som i grundfrågan men väldigt nära, att då man man hittar på en melodi höra vilka ackord som passar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jag tycker det skulle vara underbart att ha en sådan förmåga som att kunna höra och skriva musiken man ibland kommer på inom sig eller när man sitter med ett instrument.

Tack för den! Här är en bra och användbar idé.
Man har en melodi och textidé i huvudet, alltså en bra idé på hur man vill att en ny låt ska låta.
Men man har inget instrument på plats för att testa idén. I det läget är det en bra hjälp att kunna skriva ner ackorden som dyker upp i huvudet och memorera melodin (skriva upp noterna helst - men det är jag dålig på).

Det är inte riktigt samma sak som i grundfrågan men väldigt nära, att då man man hittar på en melodi höra vilka ackord som passar.

Jag brukar sjunga in i min mobil. Funkar finfint! :P


Utloggad musicpanda88

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Det är en sak jag funderat på och nu vill jag veta hur det är för er andra musiker/gitarrister.
Ibland, då jag lyssnar på gitarrbaserad musik, kan jag mer eller mindre lätt höra vilka ackord som tas på gitarrhalsen. Jag har länge funderat på om det är en vanlig eller ovanlig förmåga för oss musiker. Kanske är det vanligare för gitarrister eftersom vi lättare kopplar klangen i ett visst ackord med hur det rena ackordet tas på gitarrhalsen.

Här är ackordexempel 1:
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Ackordexempel_1.mp3[/mp3]

Här är ackordexempel 2:
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Ackordexempel_2.mp3[/mp3]

Kan du efter en eller några genomlyssningar känna igen alla eller nästan alla ackord som spelas i exemplen, utan att lyfta upp den egna gitarren?

För egen del nej då jag inte är gitarrist, men det finns ingen i min klass bland gitarristerna som inte plankar en hel låt efter en lyssning, ingår ju i gehörs träningen att man ska klara av precis som för oss sångare som ska klara av att ta en viss ton ur luften tex om läraren säger ge mig en liten sekund uppåt från aiss. Tror båda fallen är väldigt individuella och beror på hur man tränat sitt öra  B)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För egen del nej då jag inte är gitarrist, men det finns ingen i min klass bland gitarristerna som inte plankar en hel låt efter en lyssning, ingår ju i gehörs träningen att man ska klara av precis som för oss sångare som ska klara av att ta en viss ton ur luften tex om läraren säger ge mig en liten sekund uppåt från aiss. Tror båda fallen är väldigt individuella och beror på hur man tränat sitt öra  B)

Det låter hur cool som helst!

Jag hittade ett bra stycke om man vill försöka ta ut ackorden i några låtar från gruppen Yes. Deras musik har varit så komplex att jag (nästan) aldrig försökt hitta de ackord som ingår i låtarna men här är det enklare:

Från en konsert 1989 någonstans i Californien:
[mp3=200,20,0,center]http://www.shivas.se/files/Yes_consert_CA_1989_02.mp3[/mp3]

Jag har svårt att höra vilka ackord det är i början men efter ett tag känner jag igen

...proportions, spread the news and help the world go round
   Em                            C                        D             Fm

Här är en del jag tycker är lite lättare att känna igen ackorden

There's a time - and the time is now and it's right for me
             C                   Em                      Am
it's right for me and the time is now
     F            Fm                    C
« Senast ändrad: 16.05.2009, 09:29:48 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad musicpanda88

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
För egen del nej då jag inte är gitarrist, men det finns ingen i min klass bland gitarristerna som inte plankar en hel låt efter en lyssning, ingår ju i gehörs träningen att man ska klara av precis som för oss sångare som ska klara av att ta en viss ton ur luften tex om läraren säger ge mig en liten sekund uppåt från aiss. Tror båda fallen är väldigt individuella och beror på hur man tränat sitt öra  B)

Det låter hur cool som helst!

Jag hittade ett bra stycke om man vill försöka ta ut ackorden i några låtar från gruppen Yes. Deras musik har varit så komplex att jag (nästan) aldrig försökt hitta de ackord som ingår i låtarna men här är det enklare:

Från en konsert 1989 någonstans i Californien:
[mp3=200,20,0,center]http://www.shivas.se/files/Yes_consert_CA_1989_02.mp3[/mp3]

Jag har svårt att höra vilka ackord det är i början men efter ett tag känner jag igen

...proportions, spread the news and help the world go round
   Em                            C                        D             Fm

Här är en del jag tycker är lite lättare att känna igen ackorden

There's a time - and the time is now and it's right for me
             C                   Em                      Am
it's right for me and the time is now
     F            Fm                    C


Ska ju tillägga att sen hur snabbt man plankar en låt och hur bra man gör det är två skilda saker  ^_^ Kan man höra på ett ungefär vilket ackord det är, lägga ackorden eller bara bastonen och höra om det är rätt, eller fel och rätta sig efter det, så är det JÄTTE bra. Det kan vara en god idee att försöka utveckla vidare sin medfödda begåvning  ;) Eller om den är omedvetent inlärd  :P