Forum > Färdiga produktioner

Atomic Rain - "Thats My Girl"

<< < (5/13) > >>

hogge:
Tack för tipset Åsa.. Jag ska kolla detta direkt..

Sen fattar jag inte varför mixen låter bra här hos mig? Kör låten både i två olika lurar, i hemmastereon och i bilstereon och hör inget konstigt.. Är det mina olika ljudkällor som är för dåliga eller? Eller så kanske dom är jäkligt bra eftersom jag inte hör detta 
:P
Vad bitcrusher etc. innebär vete gudarna, men han som gjort låten hör inte heller något konstigt?

men jag har skickat Era kommentarer till honom så får vi om det händer något. Han jobbar just nu på att färdigställa den.. Det som här presenterades var en testremsa så att jag skulle få prova att yla lite på den.. Jag hoppas att vi klarar ut alla problem tills det är dags för "the real deal"..

ÅSA: Först - tack för Din vänliga kommentar gällande sången.. Sen - jag hittade DeEsser och det tog nog udden av de absolut värsta S:en, men återigen, jag tror att mina lurar är för dåliga för att notera någon större skillnad *SUCK*

Det skulle vara jäkligt spännande att höra det Ni andra hör? Fattar inte vad det beror på?? Jag skickade Mikes noteringar vidare till Thomas (upphovsmannen) och han svarade såhär: "jag tyckte också, som han skrev, att det distar lite på det du skickade nu sist till mig. Du kanske mastra upp den lite till när du la på sången?"

Men näe. Jag vet inte ens hur man mastrar nåt, så om jag inte kommit åt någonting av misstag så har jag inte trixat med detta..
MEN - är det själva musiken som distar och beter sig illa, eller är det sången???

tsmalmbe:
Om du inte hör det kanske du ser det.

Ena bilden visar en totalförstörd audiofil där det inte finns någon dynamik, "mastrad" med sax, alltså så att vågtopparna bara klippts av. Utan respekt för varken musiker eller lyssnare. Den nedre filen är en mjuk singelbandkomprimerad låt.

Och för att titta in på begabbelsen lite närmare, där vi ser att det som i nedre filen kan kallas vågform, i övre filen närmast verkar vara en fyrkantig kantvåg som inte har mycket med musik att göra.

Jag rekommenderar varmt att någon annan än nuvarande mastrare gör slutmastringen. Lägg gärna upp den verkliga mixen här så tror jag vi har en he del lättare att kommentera vad (om alls något!) låter fel.

hogge:
Seriöst tsmalmbe
Jag förstår vad Du menar men inte hur det kunna bli så. Förstår inte heller om felet ligger hos mig och hände då jag lade på sången, eller om det har skett tidigare.. Bifogar därför den MP3-fil med låten såsom den var original. Kan Ni hitta samma problem där, ja då vet jag var vi ska börja leta..

[mp3=200,20,0,center]http://www.neldehof.se/music/The%20Unborn.mp3[/mp3]

Harmonica mike:
Snyggt förklarat/visat där Tsm.

Jag håller med.Be killen ta bort alla tryckförstärkare som limiter och kompressor på mastern innan du lägger på sången Hogge,sen kan ni alltid lägga upp låten här.Det finns vassa och duktiga masterings kunniga personer på KR.Om inte annat så kan vi alltid lyssna på det färdiga resultatet,vi håller sågarna igång  :D

När jag körde filen/låten i min lyssning så låg hela låten packad strax under nollan.Inte tillstymmelse till dynamik.Maxar man det så hårt så blir en hel del transienter i låten lidande.Du har ju hört min låt "A place like Graceland" på myspacet mitt,den låten har en limiter som ligger och sabbar ljudbilden en hel del.Diverse faktorer gjorde att det blev så.Låten spelades in under två månader,och jag glömde bort limitern under de sista delarna av inspelningarna...Sen beslöt jag mig för att släppa igenom det,lat som man är - men det är inte snyggt.Synd på en bra låt också..Fick mycke "pisk" av Tsmalmbe för det  :)

När du skall dra in ett samarbets projekt i Cubase där du skall sjunga,förbered med att gå in i Project setup.Ställ cubase i 24bit/44100,det funkar till det mesta.Då blir din wave fil i ett bra format då du exporterar din sång.Lägg ingenting på mastern kompressorer eller dylikt..
Sen kollar/lyssnar du igenom den fil du fått.Titta på staplarna som finns till höger på din Controlbar,den som ligger som ett streck över programmets framsida,start/rec osv...Där får det inte peaka,alltså gå över till rött.Gör det det,sänk volymen på master regeln lite.Sen sjunger du och gör det du ska.När du är klar så mutar/tystar du filen med musiken på och kollar att din fil inte distar,går över på rött alltså.Här är det bättre om signalen din är (lite)för låg än för hög.Ett par decibel under nollan är acceptabelt på högsta punkten.Då kan den som mixar öka/jämna ut trycket på din sång med kompressorer/limiter.När du skall lägga sången,testa att ta i med full styrka där låten är som högst volym/sångmässigt.Justera ingångssignalen efter det.Det eliminerar ett mer arbete om du har gjort den perfekta tagningen och upptäcker i efterhand att det distar,då är du stekt.
Vill du ha med effekter på din fil,lägg dom då på ditt sångspår.Har du nåt på mastern så följer det med när du exporterar.Sen är det bara att sätta filen i solo läge och exportera.Lite grundkurs ett här,men jag tycker du sjunger så grymt bra att din sång förtjänar bästa utgångsläget.

Mvh
Mike

Harmonica mike:

--- Citat från: hogge skrivet 31.03.2009, 01:52:04 ---Seriöst tsmalmbe
Jag förstår vad Du menar men inte hur det kunna bli så. Förstår inte heller om felet ligger hos mig och hände då jag lade på sången, eller om det har skett tidigare.. Bifogar därför den MP3-fil med låten såsom den var original. Kan Ni hitta samma problem där, ja då vet jag var vi ska börja leta..

[mp3=200,20,0,center]http://www.neldehof.se/music/The%20Unborn.mp3[/mp3]

--- Slut citat ---

Här låter det betydligt bättre Hogge,men en liten lättnad av master trycket i nuvarande form är att föredra när du skall lägga sången..

Då händer alltså någonting också när du drar in filen i cubase..Kolla mitt tips ovan om hur du ställer in de olika prylarna/reglarna/bit rate..kan ju vara nåt där..Mest troligt har du dragit upp volymen på mastern av misstag.Innan exportering kanske eller nåt..Släng upp en version med din sång i solo läge utan musik,så får vi lyssna på den.

Nära gåtans lösning nu..

Mike

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion