Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Santino

(1/3) > >>

MaxB:
LÅTNAMN:            Santino
ARTIST/GRUPP:     MaxB
GENRE:                Santino-inspirerat
LÅTLÄNGD:           
KOMPOSITÖR:       MaxB
PRODUCENT:         MaxB
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:    2009
FORMAT:              mp3

I cajon-tråden presenterades en tidigare version av Santino - där min cajon var huvudinstrumentet.

Eftersom låten är kul att spela och jag inte har så mycket tid att putsa på rytmspelet har jag plockat in trumloopar som dominerar rytmsektionen. Jag följer samtidigt HM råd och klipper och återanvänder cajon-takter som är mindre otajta genom hela låten.

Hur låter ljudet från gitarrer och bas i en sån här inspelning? Jag kör gitarrer och bas via en uppmickad liten 12W Kustom-gitarrförstärkare och uppever själv att ljudet inspirerar mig att spela, i synnerhet är det kul att spela basen med det här ihoptryckta lite "förkomprimerade" basljudet. Men hur låter det egentligen? Är det skitdåligt demo-basljud eller fungerar det till mer än det?

Om det är nån som känner igen delar av låten från tidigare är jag intresserad av att veta varifrån.

http://max.shivas.se/music/MaxB_Santino_v5.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Santino_v5.mp3[/mp3]

Harmonica mike:
Tjenare.

Ja detta har jag hört tidigare,men här har du tightat till cajonen lite.
Hela låten svänger ju så det svartnar,jag får santana vibbar.Kanske inte så konstigt då låten heter "Santino"..Basen går fram bra,låter helt ok.Kanske ett svagt reverb på mastern skulle sy ihop det hela lite mot soundet på guran,lite olika rum nu mellan gitarr och övrigt.Annars är det bra,guran e´grymt lirad!

Mvh
Micael

Kon-Trollet:
mysigt santanastuk som mike påpekar - och ja, känner igen melodin vid 110 ca - men går bet på var jag hört det förr....Spotnics kanske....???
mycket cool live-känsla, skönt att höra 'rummet' omkring instrumenten, nåt som ju går förlorat när man sitter med pluggen rakt in i recordern..MER LIVE ÅT MEDBORGARNA!!

max:
Jäklar vad det svänger :)!
Tycker ljudet funkar helt ok. Snyggt spelad bas!
Kanske lite mindre reverb på gitarren och lägga på lite delay istället? Bara en fundering..
Känner inte igen låten sen tidigare, men den var skön att lyssna på!

MaxB:

--- Citat från: Kon-Trollet skrivet 27.03.2009, 14:58:51 ---mysigt santanastuk som mike påpekar - och ja, känner igen melodin vid 110 ca - men går bet på var jag hört det förr...
mycket cool live-känsla, skönt att höra 'rummet' omkring instrumenten, nåt som ju går förlorat när man sitter med pluggen rakt in i recordern..MER LIVE ÅT MEDBORGARNA!!

--- Slut citat ---

Jag återvinner sånt jag gillar. Samma tema finns i "The Hacienda" c:a 150 sekunder in i låten.
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=8379.msg68456#msg68456

Ja det är kul att spela med det livesound man hör i lurarna då det är mickad stärkare.
Det vill bli lite stökigare och busigare, inte så anpassat liksom. Mer Live!!!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion