Kontrollrummet

Vettig back-up

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Jepp, nu hände det som inte får hända...min maskin rasade. Hade back-upat på den andra hd, men det hjälpte inte när projekten inte gick att öppna. Trots felsökning bland pluggar och ominstallation av program så är det tvärnit. I morgon görs sista försöket med överskrivning av OSet (vilket är en ren panikgrej typ "det funkar kanske").

Och vad hände nu egentligen? Tydligen så låg en liten temporär stödfil i Wins Tempmapp (av alla j-a ställen...mitt eget fel för det kan jag ju faktiskt ändra på i inställningarna)...och jag gjorde en diskrensning. M a o så passerade filen inte papperskorgen för annars så hade jag kunnat rädda situationen det hållet.

Alla filer till låtarna finns ju kvar, men alla inställningar är borta (placering i tid, EQ, komp/lim, nivåer, submixbussar, pluggar, klipp, fades etc etc), m a o allt det där som jag har jobbat länge för att hitta fram till. I fortsättningen är det papper och penna som gäller också. Den lilla tid det tar att göra några anteckningar hade varit guld värd nu...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Blörk! Skittråkigt när det rasar. :(
Jag kör en image-backup till en extern FW-hårddisk lite då och då, på både systemdisken och audiodisken. Ljudbiblioteksdiskarna struntar jag faktiskt i att göra backup på, eftersom jag ju alltid kan installera om ljudbiblioteken från CD/DVD-skivorna...
Backupen på den externa disken kopierar jag ut då och då till DVD-skivor, för att ha både hängslen och livrem... :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Jag kör XP's inbyggda backup - inkrementellt. Mycket enkelt, man bara definierar vilka directories som skall "övervakas". Sen klämmer man på en knapp, och har en backup. Den kör jag till en extern FW-disk.

Bättra backup-programvara finns, men i all sin enkelhet så verkar det här fungera för mig.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad aoeu

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Oftast går det att rädda filer som har blivit borttagna! Ladda ner GetDataBack for NTFS och prova. Det tar ett tag att analysera hårddisken, men det kan det ju vara värt. Se till att skriva så lite som möjligt till hårddisken innan du kör programmet.


Utloggad tsmalmbe

Jag var en kväll ett flertal år sedan verkligen i pisset. Tappade data, ingen backup. Jag skaffade Restorer2000 Data Recovery över nätet, jag hade också verkligen bråttom. Men det fungerade, och jag kunde recoverera mycket av det som jag förlorat.

Kom på detta eftersom jga inte använt programmet på flere år, men just för en stund sen kom det ett spam fråm tillverkaren angående uppdateringar :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Jag backupar alla mina inspelningar genom att lägga över dom på min externa fw-disk, dessutom brukar jag bränna ut projekten på DVD med jämna mellanrum.

I Logic sparar jag om projekfilen löpande med nya namn ifall någon skulle krasha, då kan man dessutom lätt gå tillbaka om man skulle mixa bort sig  ;).
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Hur har det gått?

Låter lite märkligt att du inte kunde öppna proj som låg på den ej kraschade disken?!

Men det finns ju massa prg som kan återställa förlorade filer. Jag har något liggandes, men kommer inte på vad det heter just nu..


LYCKA TILL!!


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Ladda ner GetDataBack for NTFS och prova.

Sorry, FAT32 här men tack för tipset... :)

Nåväl, har "rett upp" situationen. Alla spår utplockade och fixade... :P
Det var egentligen inte det inspelade materialet som orsakade mig några större bekymmer för det går ju alltid att "spela om". Men förlusten av alla presets är desto värre... :(
I fortsättningen ska jag "backa upp" med åtanke att materialet ska kunna gå att öppna i ett annat program också. Och att slänga ner lite anteckningar på papper angående inställningar på comp/lim, pan, EQ, pluggar etc kan bespara mycket elände... ;)

För att förtydliga så var det inte disken som gav upp utan programmet som havererade genom att jag "diskrensade" bort en temporär stödfil som låg i Wins tempmapp. My mistake... :ph34r:...stödfilen är nu placerad på ett nytt ställe... B)

Men jag har fått mig en tankeställare... :mellow:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ladda ner GetDataBack for NTFS och prova.

Sorry, FAT32 här men tack för tipset... :)

Nåväl, har "rett upp" situationen. Alla spår utplockade och fixade... :P
Det var egentligen inte det inspelade materialet som orsakade mig några större bekymmer för det går ju alltid att "spela om". Men förlusten av alla presets är desto värre... :(
I fortsättningen ska jag "backa upp" med åtanke att materialet ska kunna gå att öppna i ett annat program också. Och att slänga ner lite anteckningar på papper angående inställningar på comp/lim, pan, EQ, pluggar etc kan bespara mycket elände... ;)

För att förtydliga så var det inte disken som gav upp utan programmet som havererade genom att jag "diskrensade" bort en temporär stödfil som låg i Wins tempmapp. My mistake... :ph34r:...stödfilen är nu placerad på ett nytt ställe... B)

Men jag har fått mig en tankeställare... :mellow:

Finns en version för FAT32 också, men jag tror inte demon kan rädda filer, utan endast se dom. Däremot kostar programmet inte mer än nån tusing. Kanske det kan va värt om filerna är viktiga?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Förresten, vad är det för program du använder som håller alla låtars inställningar i en separat fil? Eller har jag misstolkat?


Utloggad aoeu

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
När man förhandsgranskar filer har jag för mig att programmet skapar en tempfil någonstans med all data. Bara att döpa om till rätt filformat. Det va dock ett tag sedan jag använde programet, så den "buggen" kanske är fixad.


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Förresten, vad är det för program du använder som håller alla låtars inställningar i en separat fil? Eller har jag misstolkat?

Kör Samplitude 7 och projekt sparas som en "VIP" samt en back-up som "VIP.BAK" på plats som jag själv väljer. Men jag har observerat att det ibland har legat en "samplitude temporary files"-mapp i Wins TEMP-mapp, men den har alltid varit tom så jag har ju inte lagt någon större tankeverksamhet på just det. I vilket fall som helst så skulle jag "röja upp" lite, och i vanliga fall städar jag manuellt men denna gång använde jag Wins diskrensning (enbart temporära filer och papperskorg). Efter detta så gick det inte att öppna något av Samplitudes projekt längre. Mycket skumt...hade varit kul att veta vad som låg i "samplitude temporary files"-mappen...


Utloggad PE

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Hallå.

Att göra backup mot en annan HD är bara att få samma problem på 2 ställen.

Det finns INGET som säger att en extern HD inte rasar 5 minuter efter att du har kopierat över filerna.

En backup skall enligt mig vara ett säkert ställe där man kan lita på att man alltid kan få tillbaka filerna om olyckan är framme.

Jag skulle kolla på en Iomega REV.

http://www.iomega-europe.com/item?SID=bf0a1c909c0cab18103480e37c1bec55267:4740&sku=510033495

Jag kör en äldre variant som bara tar 35 gigs diskar, och när jag gör jobb åt någon annan eller om jag gör egna grejer jag absolut inte vill att det skall försvinna så backupar jag på en sådan. Smidigt. Lika snabbt som HD backup. Lite dyrare än med Extern FW. Men det är det värt när det väl händer..

Så dyrt är det inte heller:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010067153

Diskarna kostar inte så mycket mer per MB än vad HD kostar.

Well well. Bara ett tips från mig.

Ha det bäst /Pär E
/Pär E

www.normabates.com


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Hallå.

Att göra backup mot en annan HD är bara att få samma problem på 2 ställen.

Det finns INGET som säger att en extern HD inte rasar 5 minuter efter att du har kopierat över filerna.

En backup skall enligt mig vara ett säkert ställe där man kan lita på att man alltid kan få tillbaka filerna om olyckan är framme.

Jag skulle kolla på en Iomega REV.

http://www.iomega-europe.com/item?SID=bf0a1c909c0cab18103480e37c1bec55267:4740&sku=510033495

Jag kör en äldre variant som bara tar 35 gigs diskar, och när jag gör jobb åt någon annan eller om jag gör egna grejer jag absolut inte vill att det skall försvinna så backupar jag på en sådan. Smidigt. Lika snabbt som HD backup. Lite dyrare än med Extern FW. Men det är det värt när det väl händer..

Så dyrt är det inte heller:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010067153

Diskarna kostar inte så mycket mer per MB än vad HD kostar.

Well well. Bara ett tips från mig.

Ha det bäst /Pär E

Bara en stilla undran i sammanhanget; Vad är det som hindrar en sådan disk från att rasa 5 minuter efter att backupen är klar - på samma sätt som du tycker att en annan vanlig hårddisk är osäker...? De är ju just hårddiskar, med samma risker för dataförlust som alla andra hårddiskar - och egentligen större risker eftersom de är utbytbara och själva disken inte befinner sig i ett lufttätt utrymme som är kliniskt rent.
Jag har under ca 15 års tid haft 3 riktiga hårddisk-krascher (har aldrig kört med mindre än två diskar i en dator), varav en var i princip väntad när jag dumt nog gav ett märke en extra chans... :angry: Med den bakgrunden, så skulle jag vilja påstå att risken för att både originaldisken och backupdisken skulle rasa samtidigt, är mikroskopisk. Backupdisken har man ju dessutom i en extern låda, så att den inte används annat än vid backuptillfällena. Största risken är om blixten slår ner precis när man håller på att göra backup - och steker båda diskarna - men har man varit smart, så har man ju kopierat backupen till annat media också (DVD) för att ha både hängslen och livrem... ;)


EDIT: Kom förresten på att jag har haft två krascher till - med en Iomega Jaz, som väl är föregångaren till dessa REV-enheter och med en Iomega Zip - så Iomega är inget märke jag har något jätteförtroende för... Missade dem tidigare, eftersom jag inte räknar utbytbara hårddiskar som något säkert alternativ.
« Senast ändrad: 20.05.2007, 01:22:02 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad PE

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Hej igen,

REV ingen HD. REV är ett optisk media.

REV är framtagen för en enda sak - Backup.

Själva ide´n är ju att de inte skall gå sönder. Iomega vågar lämna 30 års garanti på diskarna. Jag har hört om en felande revdisk 1 gång, och då skickades den till Iomega och återställdes. Kunden fick betala frakt. Jämför det med att skicka en HD för återskapning :D

Att jämföra med Zip är inte riktigt relevant då de inte är framtagna för samma ändamål.

REV skall göra samma sak som en tex. DAT.

Jag tror det finns en anledning att stora företag och liknande väljer att backa upp på något annat en HD. ;)
/Pär E

www.normabates.com


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ok - då är jag med. Det framgick inte särskilt tydligt att det handlade om optiskt media, när jag kollade lite snabbt på deras hemsida - eller så skummade jag igenom det lite slarvigt... :rolleyes:

Dock kvarstår det faktum att jag har haft ytterst få hårddiskkrascher under många år - och därför inte ser det som någon risk att lägga  backupen på en hårddisk. För säkerhets skull så kopierar jag dock denna backup till DVD också med ojämna mellanrum, mest för att kunna ha någorlunda aktuella backuper på olika ställen om det skulle börja brinna eller något...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Nordenstam

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
Backupa på externa hårddiskar är nog en bra idé.
Interna kan det vara lite si och så med...
En vän till en vän körde backup internt från ena disken till den andre, frid och fröjd...
En dag var blixten framme och brände kretsar och annat och 2 års jobb var förstört.
Bedrövligt.

Själv backupar jag det viktigaste på DVD-R. Det funkar bra och är billigt, jag har inga extremmängder data som behövs hållas koll på så det går snabbt.


Utloggad PE

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Dock kvarstår det faktum att jag har haft ytterst få hårddiskkrascher under många år - och därför inte ser det som någon risk att lägga  backupen på en hårddisk. För säkerhets skull så kopierar jag dock denna backup till DVD också med ojämna mellanrum, mest för att kunna ha någorlunda aktuella backuper på olika ställen om det skulle börja brinna eller något...

Ok! Då vore det väl fasen om du skulle bli av med något.. DVD-R är iofs sådär, men har man materialet på 3 ställen så är det nog låg risk o bli helt av med det..
/Pär E

www.normabates.com