Forum > Färdiga produktioner
Caroline & Max - I Long
max:
LÅTNAMN: I Long
ARTIST/GRUPP: Caroline & Max
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 3:54
KOMPOSITÖR: Caroline & Max
PRODUCENT: Caroline & Max
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
Hej!
Vi har spelat in en ny låt, lite evanescence-aktig sådär. Vi har inte spelat in körerna i refrängerna än, vet inte riktigt hur de ska vara ännu. Gitarrerna i denna låten är inspelade med en POD xt som jag fick i examenspresent, lite lättare att få till tyngre gitarrer med den än det är med VOXen som jag brukar använda. Blev kanske lite för mycket dist denna gången till och med?
Vad tror ni om det, känns det ganska färdigt (förutom körerna då)?
Ha det!
Harmonica mike:
Hej Carro å Max.
Gurorna ligger lite för högt i ljudbilden,sång och trummor kommer i skymundan.
Bra intro ,med riktigt bra sång.Snyggt piano också..
Vidare så låter det som om du har limiterat/komprimerat mixen lite för hårt på allt utom sången,utgår ifrån att den kom på sist då allt var "klart"..Digitaldist låter det som,och sånt är vi allergiska mot :)
Solo fills/guran,eller vad man nu skall kalla den ligger dolt i dist kompet.Den mot slutet alltså.
Kolla dynamiken under "rock Partiet",nivåstaplarna ligger kloss alldeles under locket..Mastering är en konstform i sig,bättre om man lämnar lite headroom för den biten då låten är klar med alla pålägg.Varför inte fråga nån här på KR om masterings hjälp?
När jag spelar in mina eller andras låtar,så ser jag till att alla signaler/instrument ligger i bra nivå utan att det distar eller behöver limiteras för att nå ett bra tryck.Inga grejer på mastern således,förutom ett reverb för att få alla på samma scen.
Sen när mixen sitter och allt är på plats,ja då är det dags för master bussen - kompressorer,eq,limiter etc..
Annars var det bra och en sann låt i Max/Caroline anda.
Mvh
Micael
max:
Hej Micael!
Tack för väldigt bra feedback, det hjälper mycket!
Ja det där med mastering är en hel vetenskap.. Jag gjorde som du sa och tog bort alla pluggar på masterbussen och mixade det andra så att masterbussen peakar på - 2db eller så. Tog även bort en kompressor på gitarrerna och 3 kompressorer totalt på de olika trumkanalerna och bussarna. Så nu borde det vara mindre komprimerat i mixen och inget på masterbussen som sagt.
Har du lust att ta en snabb lyssning på hur mixen låter, det kanske är så att jag även mixat det fel och att felet blir större med pluggarna på masterbussen?
Men om mixen stämmer hyffsat tar jag gärna hjälp av någon med att få till masteringen :)
Förresten ang sologitarren i slutet är det tänkt att den ska ligga lite i bakgrunden tillsamman med körerna som ska dit sen, men det låter lite märkligt som det är nu det håller jag med om :)
Tack igen för hjälpen!
MacTS:
Skön låt! Kan inte kommentera ljudet där jag sitter nu, men på med lite maffiga körer så är ni nog hemma sen!
Harmonica mike:
Självklart lyssnar jag gärna igen,men det får bli sent ikväll(om jag hinner dit) eller i morgon.Sitter inte i studion nu..
Mvh
Micael
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida