Kontrollrummet

Naturens musik!

Omröstning

Vilka lyssnar på sin omgivning resp. vilka skärmar av sig från den?

Lyssnar alltid på omvärlden...
5 (27.8%)
Lyssnar (nästan) alltid på ipod etc...
1 (5.6%)
Lyssnar alltid på musik på något sätt...
3 (16.7%)
Lyssnar sällan på musik...
3 (16.7%)
Lyssnar bara till en inre röst...
0 (0%)
Lyssnar 50/50...
6 (33.3%)

Antal personer som röstat: 16

Omröstningen har avslutats: 30.03.2009, 01:32:07

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej, kul det här med polls...såg nyss ett intressant program på TV som hette LJUDETS FÄRG där bl.a. ljudteknikern Chris Watson delgav oss sin "syn" på det här med ljud och varför han väljer avlägsna platser för ljudupptagning av naturen, havet, småkryp i sanden/gräset osv men också varför det är så viktigt och berikande för sinnet och tankesmedjorna i hjärnan att LYSSNA på det som är runtomkring oss, eller musik, inte bara ha det som kulisser...

Det här är något jag alltid hävdat och i enlighet lever efter, därför har jag sökt mig från storstan till landsbygden för flera år sedan, för att kunna lyssna på tystnaden som är så rik på ljud och stämningar/känslor osv!

I mitt fall är musik inte heller en daglig konsumtionsvara utan något jag väljer att spara på till inspelnings/mix-tillfällena i studion eller då jag sätter mig vid något av instrumenten hemma eller de nu alltmer sparsmakade och sällsynta stereosessionerna...

Som han sa den Engelske ljudteknikern i programmet, när man lyssnar på havet tex så återförs man till det prenatala stadiet, en urkänsla som gör en lugn och man kan bättre samla sig inför problemlösningar etc i det dagliga livet, och nära det kreativa tänkandet*

En sista grej (blev mycket text nu men det är viktigt OBS) alla ni som ständigt eller nästintill ständigt har ipodlurar på öronen, på jobbet-på vägen till/från detsamma, på stranden, i skogen, på gymet osv osv, försök att avvänja er lite ifrån detta konstlade sätt att avskärma er från verkligheten för det är onaturligt och rent av skadligt, dom sammanfattade det så jäkla bra i slutet av programmet så jag kände mig tvungen att dra upp det här och på detta sätt!!!
(det är dessutom skadligt på så vis att pga det komprimerade formatet som mp3 utgör och de alltmer dynamikfattiga filerna och även många CD´s förstör lyssnarens preferenser så att de till slut tycker äkta och fin Hi-fi i stereo låter skit, detta är skrämmande men ett veritabelt faktum, "ljudiealen" går alltså i en kraftigt nedåtgående spiral för er i mänskligheten som konsumerar musik på detta sätt, stackare...)





Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Intressant!

jag saknade alternativet "lyssnar ofta på världen men även ofta på musik" :D

...för så är det för mig. jag kan under många timmar sitta och lyssna på musik i olika former: mixande/trixande med egens eller annan musik, eller i soffan med en bra cd på stereon. Nu har jag även börjat sitta med ett glas vin och lyssna i min lilla studio för ljudet är så bra :lol:

I bilen konsumerar jag också en massa musik. Oftast lyssnar jag på Cd, eller P1. jag brukar få allergiska besvär efter för mycket nrj (typ 10 minuter).

Annars är det mycket omgivning. På jobbet, på natten när man skall sova, när man läser en bok, och ute vid havet just. Havets ljud och vindens ljud är svårslaget.  Det är den perfekta ljudkulissen: samma sak hela tiden vid en snabblyssning, men fylld av oändlig variation och detaljrikedom om man lyssnar på det.

Samma med utsikten vid havet. en tavla som är "samma sak" hela tiden, men som dock är i ständig förändring.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra synpunkter Florian! Usch ja, använder mp3:an alldeles för mycket. Såg lite grann av programmet och det gav mersmak och jag vill också bo på landet!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Jag lyssnar ibland på musik men låter det även vara tyst.

När jag går eller springer så lyssnar jag alltid på omgivningen. Som tur är så hör man inte så mycket biltrafik på joggingslingan så man kan lyssna på vinden och löven, på fåglar, på gruset som knastrar och ens egna steg som skapar rytm.

I vår kvartesgymlokal så är det tyvärr många som sätter på reklamradioskval. Men är jag först så tvingar jag dem att lyssna på klassiskt, jazz, etno och annat konstigt.

Hittade ingen kategori som jag tyckte passade riktigt.

ps. Har igen mobiltelefon nu längre och det är så avslappande, egentligen mest att slippa höra andras med deras idiotsignaler. Mp3-spelare behöver jag ingen.
« Senast ändrad: 23.03.2009, 01:07:52 by DåligtGehör »


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ja det är ett måste för min del, jag är så överkänslig och allergisk mot bullret i stan, nu bor jag ju inte vid havet (ännu) som du vet Micke, men snart... B)
Bra synpunkter Florian! Usch ja, använder mp3:an alldeles för mycket. Såg lite grann av programmet och det gav mersmak och jag vill också bo på landet!


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag la till ett 50/50 alternativ, tack för input!
Alt. nr 5 är lite på skoj, men kanske finns det såna personer här också...


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Valde alternativet "Lyssnar alltid på musik på något sätt..."

Visst jag lyssnar ofta på musik på stereon/ipoden/annat.
När jag inte gör det så spelar jag rätt mycket själv eller hör andra ( pluggar folkmusik på en musikhögkskola, så det blir ju mycket musik...)

Men när jag varken spelar själv eller lyssnar på andra , så brukar jag "lyssna" på den orkester jag har i huvudet, så det är aldrig helt tyst för mig.
är jag ute o går så är det nästan alltid nått ljud som triggar igång en och så börjar det bli rytmer o små melodier :)

Fast denna debatt är helt klart intressant, har en kursare som knappt lyssnar på musik, för att han anser att musikupplevelsen blir bättre då. att man aldrig ska skvallyssna på musik, utan bara lyssna när man verkligen har sinnena på helspänn. Helt klart en bra tanken, men tror inte den går att inplementera på mitt liv, behöver endel skvalmusik ( = kanske nån klassisk skiva jag kan utan o innan ) för att kunna koncentrara mig på t.ex att skriva en uppsats el. dyl.
 
Ja, blablabla, tror jag slutar här
Natt!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hej!
Intressant. Jag svarade nog femtio/femtio Hade du frågat mig för ett par år sedan så skulle jag nog säga att jag har ett ständigt soundtrack på gång via min walkman. Men jag har faktiskt ändrat mig. Numer så orkar jag inte höra på musik för länge. Dels så tror jag att jag får min beskärda dos av musik när jag sitter vid musikdatorn och sedan lyssnar jag varje gång jag har en paus på jobbet.
Jag tror att jag har blivit bättre på att stänga av musiken ibland och bara lyssna på stillheten. (gud vad det lät pretentiöst). men jag kan verkligen uppskatta när det är tyst. Har en socialt jobb där jag pratar med folk hela dagarna och på kvällen så tar det helt stopp. Då vill jag bara ha lugn och ro blandat med rock´n roll.  :) :)


freddy

  • Gäst
...alla ni som ständigt eller nästintill ständigt har ipodlurar på öronen, på jobbet-på vägen till/från detsamma, på stranden, i skogen, på gymet osv osv, försök att avvänja er lite ifrån detta konstlade sätt att avskärma er från verkligheten för det är onaturligt och rent av skadligt, dom sammanfattade det så jäkla bra i slutet av programmet så jag kände mig tvungen att dra upp det här och på detta sätt!!!
(det är dessutom skadligt på så vis att pga det komprimerade formatet som mp3 utgör och de alltmer dynamikfattiga filerna och även många CD´s förstör lyssnarens preferenser så att de till slut tycker äkta och fin Hi-fi i stereo låter skit, detta är skrämmande men ett veritabelt faktum, "ljudiealen" går alltså i en kraftigt nedåtgående spiral för er i mänskligheten som konsumerar musik på detta sätt, stackare...)

Svarade 50/50...

Men jag är oerhört kritisk till allt du påstår i detta inlägg.

Skadligt för vem? För individen som inte lider eller för dig som sitter i din studio på landet och undrar vart alla "ljudbögar" ska ta vägen? :)

Seriöst, jag förstår inte vad som är så farligt. Allt låter bara sjukt överdrivet och föga troligt, allt draget till sin spets helt enkelt.

Faktum är väl redan att majoriteten av människor inte hör så stor skillnad på musik i mp3-format kontra något bättre. Det är mest folk som sysslar med musik/ljud på ett eller annat sätt som verkligen hör skillnaden. Det är inget jag skulle skylla på ipoden. Eller?

"avskärma sig från verkligheten", "onaturligt" och "skadligt". Herregud, låter som någon skrämselpropaganda från 50-talet. Vart är bevisen egentligen? 

Är en storstadsmiljö en kuliss eller en verklighet? eftersom du bara pratar om landet, jag tror inte din modell funkar på alla. Långt ifrån.

Jag tror nog att folk som inriktar sig på musik på ett eller annat sätt alltid kommer uppskatta en högre kvalité. "Marknaden" ser dock ut att gå åt det hållet du beskriver, att man föredrar enklare format, men det tror jag inte alls har något att göra med det du påstår.

Man kanske kan slänga fram en annan tes när vi verkar höfta fram saker ändå :)

Folket som lyssnar på ipod hela tiden kanske får en större musikalisk uppfattning och förståelse än dom som knappt lyssnar alls. :) Varför inte? Så lyssna så ofta ni kan på ipoden!

Man ska inte tro allt man ser på tv ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
helt klart tor jag man "lär sig" massiv när man har musik på i bakgrunden. Hjärnarn snappar upp grejor som man kan använda sen, så din sista tes är nog inte helt galen.


Dock är det iaf bland skönt med tystnad :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Dock är det iaf bland skönt med tystnad :)

Jo, jag håller helt med. Men det tror jag att alla känner och det är väl personligt med. Jag gillar absolut att bara lyssna på naturen och hela den biten. Men jag tror inte på konsekvenserna som läggs fram om man inte gör det.

ipod verkar vara synonymt med mp3-spelare märker jag förresten... Så man kan få sätta in valfri spelare i alla inlägg om man föredrar t.ex creative eller annat märke :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Min mp3:a har iaf ett naturaktigt namn - iriver.  -_- :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
@ freddy, det är helt upp till var och en att tolka mitt inlägg så som dom vill, jag har inte för avsikt att köra någon skrämselpropaganda utan vill bara föra fram teser som jag själv har haft länge och får bekräftat mer och mer - till och från, dels via seriösa forskarrön och dels via filosofiska rön som i det nämnda tv-programmet...

Denna tråd handlar alltså inte om mp3 kontra wav etc, det finns det andra trådar som behandlar väldigt bra anser jag!

Jag har som du skriver, härute på landet en egen värld javisst och tack och lov, det är ett val jag tog för länge sedan, har ju vuxit upp i storstaden Solna i 36 år innan jag flyttade hit, var rejält trött/störd på allt jävla buller etc sedan flera år och det är min personliga åsikt att det knappast är sådana ljud som främjar något annat än stress och oro i människan, se bara hur dom springer runt och mår dåligt dom stackarna...snälla nån jag har sett skiten inifrån, körde dessutom buss i innerstan de sista åren däroppe och fick mig en rejäl stilstudie på sönderstressade folks bisarra beteenden, men det är en annan historia!

Jag tror dessutom, att om man lyssnar på musik, som en vägg eller ett skval etc hela dagarna så "smutsar" man ner sina öron och framförallt sina tankar, du kan ju inte skapa något eget eller opåverkat som kommit ur ditt inre om du ständigt bombarderas med andra ljud/låtar osv osv.

Så din tes om att man skulle utveckla sig musikaliskt mer och mer håller definitivt icke, jag vet inte om jag är ensam om detta men musik hör jag liksom i huvet, och drömmer fram ibland, och kan sätta mig och skapa därefter, känner att jag får fokus på det jag vill göra, dessutom har jag lyssnat väldigt mycket på musik i mitt 45 åriga liv och tror inte jag missat något nämnvärt bara för att jag föredrar tystnad i perioder och mellan studiovarven ;-)


freddy

  • Gäst
@ freddy, det är helt upp till var och en att tolka mitt inlägg så som dom vill, jag har inte för avsikt att köra någon skrämselpropaganda utan vill bara föra fram teser som jag själv har haft länge och får bekräftat mer och mer - till och från, dels via seriösa forskarrön och dels via filosofiska rön som i det nämnda tv-programmet...

Det är lite av en skrämselpropaganda om du påstår saker utan att egentligen lägga fram något bevis på det du påstår. Du säger att seriösa forskarrön bevisar det du säger, delge då gärna dessa så även jag/vi kan få ta del av dessa.

Så programmet utgick från filosofi alltså? Har inte sett programmet, men det förklarar en del.

Denna tråd handlar alltså inte om mp3 kontra wav etc, det finns det andra trådar som behandlar väldigt bra anser jag!

Visserligen, men nu slängde du ur dig en ganska kontroversiell kommentar om hur formatet skadar oss lyssnare. Sedan när jag kommenterar det så hänvisar du till andra trådar? Osnyggt. Det här är det jag syftar på: 

det är dessutom skadligt på så vis att pga det komprimerade formatet som mp3 utgör och de alltmer dynamikfattiga filerna och även många CD´s förstör lyssnarens preferenser så att de till slut tycker äkta och fin Hi-fi i stereo låter skit, detta är skrämmande men ett veritabelt faktum, "ljudiealen" går alltså i en kraftigt nedåtgående spiral för er i mänskligheten som konsumerar musik på detta sätt, stackare...

Jag har som du skriver, härute på landet en egen värld javisst och tack och lov, det är ett val jag tog för länge sedan, har ju vuxit upp i storstaden Solna i 36 år innan jag flyttade hit, var rejält trött/störd på allt jävla buller etc sedan flera år och det är min personliga åsikt att det knappast är sådana ljud som främjar något annat än stress och oro i människan, se bara hur dom springer runt och mår dåligt dom stackarna...snälla nån jag har sett skiten inifrån, körde dessutom buss i innerstan de sista åren däroppe och fick mig en rejäl stilstudie på sönderstressade folks bisarra beteenden, men det är en annan historia!

Okej, då vet vi hur du har haft det. Hoppas du förstår att det inte är samma sak för alla? När du pratar så låter det som om att det är så det funkar för alla. Kanske är det så att vissa lyssnar på sin ipod för att koppla bort bulleret?

Självklart är det ingen som trivs med buller. Men det är knappast synonymt med att vara stadsbo. Jag växte upp på landet och bor nu i Uppsala. Konstigt att jag inte störs det minsta av buller då. Som sagt, du påstår nog som passar dig personligen och framställer det som att det är för alla.

Jag tror dessutom, att om man lyssnar på musik, som en vägg eller ett skval etc hela dagarna så "smutsar" man ner sina öron och framförallt sina tankar, du kan ju inte skapa något eget eller opåverkat som kommit ur ditt inre om du ständigt bombarderas med andra ljud/låtar osv osv.

Det här är väl ganska filosofiskt. Andra ser annan musik som deras största inspirationskälla, jag vet flera kända musiker som skapar unik musik och som samtidigt är stora musiksamlare, lyssnar på musik ständigt och ofta. 

Så din tes om att man skulle utveckla sig musikaliskt mer och mer håller definitivt icke

På samma grunder faller allt som du påstått i denna tråd i sådant fall, eftersom inget av det du säger verkar stämma in på mig.


Ditt resonemang är liksom inte hållbart. Du har hittat vad som funkar för dig, vilket är kanoners. Men sen får du det att verka som att detta är något allmängiltigt, något som passar alla...
« Senast ändrad: 26.03.2009, 00:59:21 by freddy »


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
mmmmmm ja det här var flummigt och enkelspårigt på samma gång
men gav mig ingenting
men det kanske säger något i alla fall  :D
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
freddy, återigen, detta är ingen personlig kampanj och jag bemödar mig inte mer att svara på alla dina krassa och nedvärderande uttalanden som i sig är rätt personfientliga, du tar det som att du måste kritisera allt här läser jag i dina inlägg, sorgligt och det var inte tanken med tråden...jag behöver dock inte bevisa något här, tvärtom så både säger och säljer detta sig självt, men troligtvis kanske (bara?) till folk som nått viss mognad och reflektion här i livet...

Att ständigt utsätta sig för ljudväggar och tro att det är ok får var och en själv bestämma hur dom vill tolka min framställan på, jag gör det inte till allmängiltigt för att "jag skulle ha upplevt detta" utan har belägg för vad jag säger och VET att fler och fler kommer behöva inse detta, tids nog, du är rätt ung freddy, tror kanske du vet allt och svänger dig med ord som om du vore någon Uppsalaprofessor, men ack ack-undandber mig således din fortsatta kritik fr.o.m nu i denna tråd OK!

Fortsätt gärna diskussionen men inte genom att såga allt vad jag framlagt i detta fall, det påvisar en väldigt tydlig brist på respekt anser jag!

 ;)





freddy

  • Gäst
freddy, återigen, detta är ingen personlig kampanj och jag bemödar mig inte mer att svara på alla dina krassa och nedvärderande uttalanden som i sig är rätt personfientliga, du tar det som att du måste kritisera allt här läser jag i dina inlägg, sorgligt och det var inte tanken med tråden...jag behöver dock inte bevisa något här, tvärtom så både säger och säljer detta sig självt, men troligtvis kanske (bara?) till folk som nått viss mognad och reflektion här i livet...

Att ständigt utsätta sig för ljudväggar och tro att det är ok får var och en själv bestämma hur dom vill tolka min framställan på, jag gör det inte till allmängiltigt för att "jag skulle ha upplevt detta" utan har belägg för vad jag säger och VET att fler och fler kommer behöva inse detta, tids nog, du är rätt ung freddy, tror kanske du vet allt och svänger dig med ord som om du vore någon Uppsalaprofessor, men ack ack-undandber mig således din fortsatta kritik fr.o.m nu i denna tråd OK!

Fortsätt gärna diskussionen men inte genom att såga allt vad jag framlagt i detta fall, det påvisar en väldigt tydlig brist på respekt anser jag!

 ;)


Du får säga vad du vill, jag ställde helt befogade frågor. Det är tydligt att du inte kan svara på dom, utan istället börjar tolka allt som personliga påhopp och skit. Du som hade seriösa forskarrön och allt, undrar vart dom tog vägen :) När orden tryter så åker nävarna fram!

Nåja, då vet jag att allt i denna tråd är dina egna åsikter, inget annat. Saker som: 

alla ni som ständigt eller nästintill ständigt har ipodlurar på öronen, på jobbet-på vägen till/från detsamma, på stranden, i skogen, på gymet osv osv, försök att avvänja er lite ifrån detta konstlade sätt att avskärma er från verkligheten för det är onaturligt och rent av skadligt

..Och...

det är dessutom skadligt på så vis att pga det komprimerade formatet som mp3 utgör och de alltmer dynamikfattiga filerna och även många CD´s förstör lyssnarens preferenser så att de till slut tycker äkta och fin Hi-fi i stereo låter skit

...är helt tagna ur luften och inte finns bevisade på något sätt. Utan det är vad du tror och inget annat.

Ungefär som jag misstänkte alltså. 
« Senast ändrad: 26.03.2009, 02:17:18 by freddy »


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
hmm, som sagt, lägg ner nu lillgrabben, nävarna har ju du visat och inte jag skärpning nu va, du visar bara att du vill provocera, jag lägger inte mer krut på att försöka svara dig för du vet tydligen redan allt i ämnet och har från början bestämt dig för att klassa ner mina uttalanden som ogiltiga, v.g lämna tråden ifred som jag sa!

« Senast ändrad: 26.03.2009, 02:21:43 by Mr Artrock »


DåligtGehör

  • Gäst
Efter att ha tagit till mig av den nya visdomen så har jag ändrat mig och kör Buck Dharma - Da da dada da dada da -  högt i lurar så jag stänger ute den hemska naturen - äckliga fåglar och allt vad det är - och allt jobbig tystnad. Sen tror jag även att jag utvecklas mycket som människa på det att jag undermedvetet utvecklas, får i mig musikalisk föda så att säga. Det blir liksom göda föda utan möda - toppen tycker jag!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja man kan bara utgå från sig själv.Det finns inga sanningar som passar alla.

För egen del så flyttar jag ut till stugan över somrarna.Två och en halv månad utan el,internet,och Tv.Där kan vi snacka tystnad,bara fågelsång och vågskvalp,stor inspirations källa för mig.Där hamnar jag alltid i harmoni med livet.Altanen ligger 70cm från vattnet,om jag sträcker på mig kan jag ha fötterna i vattnet..
Söderläge på min stuga vid en norr/söder orienterad 8km lång sjö.Nästan midnatts sol,saknas en halv timme drygt - där trivs jag bäst.Just för att tystnaden är så påtaglig.

Fast å andra sidan så kan "stads bullret" ge låt ide´r,hammarslag/pålkranar etc..Filmer/skval på radion - så inga sanningar går att fastställa i låtskriveriets komplicerade värld.Känslor och sinnestämnigar är nog lika viktigt som tystnad/larm i sin omgivning.Däremot vinner nog tystnaden när det kommer till att förvalta ide´n/intrycket man fått..

Summasumarum:

Det finns inga sanningar,mera hur man upplever och påverkas av saker och ting.Är tystnad bra för någon,så är "bullret" en inspirationskälla för någon annan.Musik är för mig att uttrycka känslor,ungefär som målande konstnärer - dom ser en bild - jag hör ett ljud.Jag målar också,men det låter inte så mycket från mina tavlor..kanske mina låtar målar lite bilder?
Sen att jag är så förbaskat dålig på att lira och förvalta ide´rna,är kraftigt frustrerande för mig.Men det är en annan debatt.

Tjofaderittan,idag är jag glad då solen lyser och nu skall jag skriva en glad visa innan intrycken från omvärlden drar ned mig i moll träsket  :D

Jo just det,det var nåt om åldern också,ja jag är 51 och ett halvt strax så jag leder i denna tråd tror jag?
Vad det nu har med musik att göra..Lite OT så där..

Mera OT:

Om nån nu retar sig på mitt lilla inlägg,så ta det i ett pm det är mera rakryggat.Eller skriv något begåvat i tråden.Det är det den är till för - den egna synen på sanningar.

Mvh
Micael


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jo tystnad e väl bra, framför allt när man ska sova, och ibland e det bara skönt att vila öronen. Men att storstadsmiljön på nåt sätt skulle vara hämmande för kreativitet och musikskapande måste vara högst individuellt. I mitt fall så gjorde jag tvärtom vad Mr.Artrock gjort. Jag flyttade från "landet"  i skåne där jag e född och uppväxt upp till Stockholm (solna här också :)) p.g.a av att jag inte längre stod ut med lantligheten. I storstan e jag som en svamp som ständigt suger upp nya intryck från min omgivning. Staden är väldigt inspirerande och väldigt bra för min kreativitet, en smältdegel av intryck att ständigt kunna växa och inspireras av. Sen gäller det att kunna sortera dessa intryck och förkasta det som jag inte har nån glädje av, och det kanske inte är nåt som alla har förmågan att göra, därav kanske därför dom mår dåligt i storstadsmiljön. Själv så trivs jag som fisken i vattnet. Men som sagt högst individuellt!!!!