Kontrollrummet

Hogge, "My Girl"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Detta är egentligen låt nummer två (som kom ur mitt nyinköpa Cubase), men jag har aldrig riktigt gillat den.. Ibland gör jag det men oftast inte..
men nu har jag fått så många bra tips här på KR att "what a fu..." Jag lägger ut den också får proffsen göra en bedömning.. Bry Er inte om sången, den låter bedrövligt och kördes in under en halsfluss-period (fick pencillin så snart så ska det kunna bli bättre.. Kanske)..
Bry Er (som vanligt) inte heller om mixen - sånt kan jag ju inte.. Eller, jo - gör det.. Förbättringar så klart.

Men först och främst - eftersom jag själv är så osäker - är detta något att jobba vidare på eller ska låten skrotas?? Det JAG gillar med denna (vilket gör att den fortfarande är kvar) är partiet med kören..

[mp3=200,20,0,center]http://www.neldehof.se/music/My_Girl.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 08.05.2009, 12:14:12 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jag tycker inte du ska fråga OM. Gör vad som känns bäst, smak och färger kan inte diskuteras, om så vore fallet hadde jag gladeligen landsförvisat T ex Tomas Ledin mfl.
Om du ska utvecklas så lyssna på dig själv, vill du ha en låt som denna?

Jag tycker såhär: Om det gör dig glad så "gört"!! och gör det mycket:)

Jag tycker du ska ösa på som fan!
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kul och tänkvärt svar.. men samtidigt i en kreativ process, oavsett man pysslar med reklam, träsnideri, författande eller musik, så behöver man ibland få någon som antingen säger bromsa eller kör på. Det är, som allmänt känt, lika lätt att bli både hemmablind (och tycka att allt är toppen) som att tappa självförtroendet och tycka att allt man gör suger..

Men Du är en inspiratonskälla  :lol:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


freddy

  • Gäst
Jag tycker det finns kvalitéer i denna låt helt klart. Kanske ett mellanspår på din kommande skiva? :D

Ingen låt man fastnar för direkt. Men jag gillar alla små puttrande gitarrgrejer. Fick mig att tänka på bandet FM, som jag gillar. Men mixen är nästan bara sång och trummor nu tycker jag. Svårt att bedöma då.

Sen håller jag med Markus i det han säger. Det viktigaste är att du känner att du gör sån musik du gillar. Sen tycker jag inte man behöver slopa en hel låt åt gången. Om du känner dig lite missnöjd, välj ut dom bitar du gillar, försök att ersätta dom bitar du inte gillar. En låt är inget som är skrivit i sten, ändra och gör om tills du känner att du gillar den helt enkelt. Så gör jag hela tiden.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Hogge!

Naijs låt du har på gång! Lite kunde man tänka sig justera på nivåerna i mixen.
Kanske aningen upp med sången, tycks svinna i bakgrunden....

Så har vi problemet med att jobb a i olika rum.... Trummorna ligger tajt o gott i sitt eget rum.
Låt alla deltagande jobba och uttrycka sig i samma rum, t.ex på en stor scen. Och försök jobba ihop mixen enligt detta recept! Samma reverb på allt som utförs.
Sången har du snyggt på spets o restewn av kompet sitter åxå bra, släpp in dom på samma arena bara så har du det fångat!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tack för Era kommentarer.. Många tänkvärda ord.
Jag förstår också vad Du, Mahan, menar men jag förstår tyvärr inte hur man kommer dit.. Jag ska försöka få tid att rent teoretiskt läsa på lite vad gäller mixning.

Vissa artister här på forumet får till såna grymma mixar medan mina låter mer som en slarvigt inspelad livespelning (för ett lekmannaöra i alla fall). Men hur jag går vidare från att använda Cubase som en avancerad bandspelare till att faktiskt få det att låta studioinspelning är frågan.. Men det kommer väl efterhand..

Vad gäller trummor så trodde jag att EZ Drums var bland det bästa. Men många har kommenterat just dessa på ett negativt sätt. Vissa känner direkt igen trummorna, vilket förvisso är imponerande, som just EZ.. Får nog kanske kolla på nåt alternativ där.
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare Hogge.

Visst tycker jag att du gör detta klart.Låten är inte så tokig,kanske inget mästerverk men börjar man lämna halvfärdiga alster efter sig så blir det snabbt en flod som hotar att ta ifrån en skapar lusten..Tro mig,jag har minst 50 låtar som lider av fenomenet - och jag är ruskigt pressad  :D

Ez drummer:
Jag kör också med den pluggen.I grundutförandet/right out of the box så är just virveln färdig komprimerad och "tunn" i soundet.Oftast är det den man får jobba med.Ez:s rums reverb är heller ingen höjdare i grundutförandet.De övriga sounden är det inget "fel" på - om man nu skall katagorisera soundet som ett fel..Jag köpte expansionen "Vintage" till ez:et,där finns det virvel sound som krossar allt..
Det går att ratta till ez:et men det är lite överkurs..Köp expansionen Vintage,då klarar du dig.

Är detta från expansionen "Drum kit from hell" ? Jag tycker det låter original ez..Nu har jag inte den pluggen så jag kan ha fel..

Låten då:

Inte så tokigt reverberat/mixat i denna.Öppna highat kompet/liret är kanske lite högt i ljudbilden.Det blir lite "vasst" och dominerande,dra ned det lite så är du nästan framme tycker jag.Iofs kan du testa stängd highat,det ger ett annat sound..mera tickande liksom men det är ju smaksaker..

Tips om virvel soundet:

Öppna ez:et i projektet/låten och gå in i ez:s mixer.Lägg bastrumman på track 1,virveln på track 2.Du har 8 tracks att använda,släng highat och övrigt på varsitt track så långt det nu räcker...Stäng mixern sedan.
Sen tittar du längre ned i projektet/låten.Efter alla midi spåren så finns det nåt som heter "Vst instruments",öppna ez:et där.Sätt virveln(track 2 i solo läge).Nu kan du lägga till effekter på virveln(om du trycker på knappen e) och eq:a(equalizern syns till höger) tills du får fram ett fetare sound på densamme..
Jag brukar köra med cubases egna eq,den funkar bra till detta - det är den du ser till höger.

Hoppas du hittar dit efter min "skiss",har du funderingar så är det bara att fråga..

Keep on rockin`

Mvh
Micael


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kanon Mike.. Tack för tipset, ska kolla det under kvällen. Vi får se om jag lyckas..
För övrigt så minns jag inte om det är DFH-tillägget på just denna låt? Det kan vara EZ? Jag blandar friskt  :wacko:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En viktig sak som jag blev varse häromdagen med lite hjälp är att EZ inte får ligga som ett instrument i projektfönstret uten som ett midispår. Det hittar du med F11 om nu dina F-knappar funkar vilket inte mina gjorde då får du gå upp i rullgardinerna och leta efter F11, där väljer du Ez till första posten - när väl det är gjort så händer det saker när du på EZ-mixern går in i Tr och väljer Multi-- nåt. Då får du upp alla kanalerna i projektfönstret.

Låten då - börjar klassiskt rockigt walking down the street - nåt sånt kan man ju inte bara lägga på hyllan :D Jag gillar den - upp med röst och fixa trummorna och stänk lite mer med guran.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kanske ett mellanspår på din kommande skiva? :D
Hehe.. Din tok  :P
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez