Kontrollrummet

Mixa trummor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dubbelv

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
Hej!

Jag har förstått att det inte finns några rätt och fel när det gäller mixning, så länge det låter bra men...
Det här med trummor är ett moment jag har fastnat på.

Jag skulle behöva lite tips på hur man kan gå tillväga med t ex överhängs- och rums-mikroferna, hihat, pukorna osv.
Eq? Kompressor? Ni förstår nog.

Bara några riktlinjer att starta ifrån tar jag tacksamt emot!  :)
Om jag är här, och du är där, vart är då vi??  www.myspace.com/wwwester


Utloggad dubbelv

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
Inga tips någonstans?? :unsure:
Om jag är här, och du är där, vart är då vi??  www.myspace.com/wwwester


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Jag vet inte hur erfaren du är, men det finns några knep som jag började med, som man med tiden kan förfina efter tycke och smak. Jag förmodar att det gäller en hemmastudio, och då kan det vara svårt att få det att låta bra.

Det jag har använt (och använder) är ett 8 inkanals ljudkort, jjlabs trummickar, en sm57/röde NT-2a (beroende på hur ja mickar) och cubase studio 4.

Till att börja med är det viktigt att placera mickarna rätt. Har man gjort det ska man egentligen inte behöva mixa något i efterhand (något som jag aldrig har lyckats med typ :P). Lämpligtvis mickar man med en dynamisk mick på varje trumma + hihat och sen två överhäng (som jag föredrar att ha rakt uppifrån i princip). Eventuellt kan man offra någon mick för att micka virveln både över och under (förutsatt att man har tre pukor, annars behöver man inte offra något.

När spåren sen är inspelade kommer den knepiga delen. Till att börja med brukar det vara väldigt effektivt att lägga en gate på pukor, kagge och virvel. På så sätt isolerar man varje trumma och mixen blir mer lättjobbad. Det kan dock vara farligt med för mycket gate, då trummorna lätt blir lite livlösa och tråkiga då. Sedan brukar jag ha en försiktig eq där jag höjjer lite runt 200-500 hz och lite vid 2000-5000 hz. Detta brukar faktiskt gälla hela trummixen, men det kan bero helt vilket rum man spelar in i, så det får du testa själv. Under EQ i wikin finns det en bra tabell som jag har använt väldigt mycket, där det står eq riktlinjer för massa olika saker.
Sedan bör man lägga på en kompressor på alla spår för att få en jämnare volym som är behaglig att lyssna på. Även här gäller det att var mycket försiktig då för mycket kompressor lätt kan förstöra dynamiken i en låt. (läs på lite om "the loudness war" så fattar du grejjen, om du inte redan känner till det)
Vid mixning av trummor brukar jag lyssna på varje enskilt spår när jag mixar det och när jag är nöjd med varje enskild trumma lyssnar jag på hela mixen, och mixar om efter tycke och smak för att få mina kära trummor att låta som jag vill.

Det är väl en rätt hyfsad grundmix av trummor tror jag. Jag brukar även experimentera med reverb och delay. Ett reverb har jag alltid som send effekt. Reverbet brukar då ha väldigt lång reverb time, och istället inte så mycket volym ut till verbet.
Ett slapback echo (delay) kan ge en väldigt snärtig och fin virvel men det får man nästan testa sig fram till.

Men som sagt är allt detta en smaksak och nu har jag sagt min åsikt :)
Hoppas det hjälper dig!  :D


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
ett till tipps .
kolla hur det låter om du fasvänder vissa mickar
det kan göra under
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ta bort frekvenser som låter illa, inte tillför något eller stör ut andra ljud med en eq (på varje spår separat där det behövs). Lägg kompressor för att t.ex. jämna till ljudet, ta fram mer attack och tighta upp, ta fram svaga nyanser etc. Beror helt och håller på trumset, hur duktig trumslagaren är, genre, mikrofonplacerin o.s.v.

Jag brukar utgå från överhänget och sedan lägga till övriga spår till det. Ofta blir det mycket kompressor med långsam attack på virvel + kagge för att få mer smack (pop/rock). Skära en del low mid i baskaggen (~200-800 Hz). Överhäng brukar oftast bara bli lite basavskärning och försiktig kompression. Samma med pukor. Det kan hända att det blir en del slask/ringningar i pukorna och då är det bra med en gate alt. att man klipper bort allt slask på audiospåren.

Men försök att göra så lite som möjligt. Börja med att lyssna efter vad som låter "fel" och använd eq för att korrigera frekvensmässiga brister och kompressor för att ändra dynamiska.
http://soundcloud.com/samsas-violin