Kontrollrummet

Totalt ovetenskaplig konverter SHOOTOUT!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Hej,

Inspirerad av tidigare diskussioner kring konverters så har jag nu en A, B och C lyssningstest för er.

Alltså: 14 spår från bandaren in i mixern, lite kompresorer och EQ, och sedan mixdown in på  ett stereospår i datorn.Stereo konversion med andra ord.

Här testas följande: Audient Black ADC sådär 700€, Motu 828 mkI 100€ på ebay och RME ADI8 +1500€.

Vilken en vilken. Materialet är ett band som kom in här i veckan. Inga master effekter är med.

http://www.clonework.com/mp3/fanatic/SHOOTOUT/1.mp3 
http://www.clonework.com/mp3/fanatic/SHOOTOUT/2.mp3 
http://www.clonework.com/mp3/fanatic/SHOOTOUT/3.mp3 

Vilken e vilken?

Hägge


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
ja jag har ingen aning vilken som är vad
men i min lyssning låter 3an klarare
en 1an 0ch 2an  1an var inte lika klar i diskanten 2an tyckte jag att den hacka lite

ska bli spännande och se jag hoppas att den billiga lät bäst  :D

du får gärna pm a mig svaret
« Senast ändrad: 17.03.2009, 16:10:47 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
ja jag har ingen aning vilken som är vad
men i min lyssning låter 3an klarare
en 1an 0ch 2an  1an var inte lika klar i diskanten 2an tyckte jag att den hacka lite

ska bli spännande och se jag hoppas att den billiga lät bäst  :D

du får gärna pm a mig svaret

Bra öppning! Skilnaderna håller jag med om. 3an e klarast, 1ttan lite mindre och 2an bara suddig o luddig.

Hägge


Utloggad tsmalmbe

Det är ADI-8 DS vi talar om här eller? Inte PRO, QS eller AE?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag tror att jag föredrar nummer 3, som låter lite mer diskantrikt. Nummer 2 låter mer stereobreddat och nummer 1 är då -breddning o -diskant. Jag tog bara en väldigt snabb lyssning för att gå på 'gut feeling' och har inte gjort någon analys av det hela.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Efter att ha lyssnat 3 ggr på varje-helt ovetenskapligt på pisshögtalarna vid surfdatorn så låter 2:an mest djup i botten i mina öron, det som förefaller vara skillnader i diskanten kan lika gärna bero på hype dvs exaggererad återgivning som inte alltid måste tyda på bästa naturliga omvandlingen...men skitsvårt att säga med dessa premisser!

Skulle vart intressant med RME v. LYNX i en perfekt filjämförelse...


freddy

  • Gäst
Ojsan, inte alls så stor skillnad som jag kanske först trodde det skulle vara. Hm..

Vet inte riktigt vilket som låter "bäst". Ska lyssna lite mer.. Men svårt iaf.. vilket kanske var det du ville bevisa? :D


Utloggad tsmalmbe

1. Naturligast
2. Underlig kombination av vasst men med strumpa på
3. Vassssssss

Genelec 1029. Vilket kan bidra till att jag upplever det vassssst.
« Senast ändrad: 17.03.2009, 20:13:26 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Ojsan, inte alls så stor skillnad som jag kanske först trodde det skulle vara. Hm..

Vet inte riktigt vilket som låter "bäst". Ska lyssna lite mer.. Men svårt iaf.. vilket kanske var det du ville bevisa? :D

Nja inte ville jag igentligen bevisa något alls. Jag har har bara funderat hit o dit med tanke på tidigare diskussioner här och annanstans.

Läste på gearlsutz att MOTU 828 mkI var den sämsta konvertern någonsin så de var nu närmast det jag var ute o testa för studions skull. Ville också kolla hur utvecklingen gått framåt när jag hade möjlighet att testa Audients Black ADC. O så hade jag aldrig riktigt gemfört min RME med MOTUN.

Som analogfantast så tycker jag det mest oroväckande är att ingen av dessa tre ger en realistisk konvertion på materialet. Alla förvränger rätt mycket.

Måste försöka testa något riktigt highend vid något tillfälle.

hägge


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
jag sa ju det, tyvärr har min Aurora 8 precis blivit såld... ;)


Utloggad concealed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Ja tycker alla tre låter lika  :D Ska ja skaffa nya högtalare eller nytt yrke?


freddy

  • Gäst
Ja tycker alla tre låter lika  :D Ska ja skaffa nya högtalare eller nytt yrke?

Det är ingen som jobbar som ljudbög väl? Så du kan nog ha kvar ditt yrke :)


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Ja tycker alla tre låter lika  :D Ska ja skaffa nya högtalare eller nytt yrke?

De e ju en annasak som e lite intressant. 3 enheter med 15år mellan sig och stora prisskilnader. Och ändo kan man väl säga att de är rätt lika.

Och ja, ljudbög e ju mera en livstil... ;)

Ps. Välkommen hit till Sjundeå o kolla studion om du har tid. Du verkar ju bo rätt nära....  :)

Hägge


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Otroligt liten skillnad om det ens är någon. Men det är också mp3 i mellan.



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
1 och 3 är tydligast 2:an är bara luddig, skulle jag måsta välja så skulle jag faktiskt välja 1:an.
I min lyssning, Profel 65 så låter den bäst, mest botten o inte så vass som 3:an. Så oavsett
vilken apparat det är på 1:an så är den mitt val.
« Senast ändrad: 18.03.2009, 09:51:22 by JanneL »
-------------------------------

//Janne


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Nåja, kanske det är svardags.

1. MOTU 828 mkI ("världens sämsta omvandlare")

2. RME ADI-8

3. Audient Black ADC

Hägge


freddy

  • Gäst
Nåja, kanske det är svardags.

1. MOTU 828 mkI ("världens sämsta omvandlare")

2. RME ADI-8

3. Audient Black ADC

Hägge

HAHA!   :P


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
:lol:

Men så är det, tycker det är kul när "skit prylar" funkar.
-------------------------------

//Janne


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Det visar lite att man behöver inte kuta benen av sig o skaffa det häftigaste som just nu är "bäst".
-------------------------------

//Janne


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Vilken e vilken?
Är ju omöjligt att annat än gissa sig till.
Orginalljudet har man ju inte att jämföra med, så den som påverkar mer eller mindre kan man ju inte avgöra.
Om det låter diskantrikt på en, har den skjutit till diskant då, eller har den lyckats fånga ljudet korrekt?


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Det visar lite att man behöver inte kuta benen av sig o skaffa det häftigaste som just nu är "bäst".

Precis, men som konsument blir det här ju jätte svårt. Det är nästan omöjligt att få alla de modeller man funderar på hem på test. Om man sen läser på forum så verkar det jätte lätt bli konsensus kring att någonting är bäst eller sämst. Bara för att någon höjdare säger så.

Nå jag e nöjd, 828 fungerar i par med de senaste modellerna så jag kan sova lugnt  litet till. ADi-8ttan är jag ytterst besviken på och det harmar att garantin gått ut.

Hägge


freddy

  • Gäst
Vilken e vilken?
Är ju omöjligt att annat än gissa sig till.
Orginalljudet har man ju inte att jämföra med, så den som påverkar mer eller mindre kan man ju inte avgöra.
Om det låter diskantrikt på en, har den skjutit till diskant då, eller har den lyckats fånga ljudet korrekt?

Fast samtidigt så är väl slutsatsen just det att skillnaden är ganska försumbar mellan dom han testade. Oavsett ärlighet i representation.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Vilken e vilken?
Är ju omöjligt att annat än gissa sig till.
Orginalljudet har man ju inte att jämföra med, så den som påverkar mer eller mindre kan man ju inte avgöra.
Om det låter diskantrikt på en, har den skjutit till diskant då, eller har den lyckats fånga ljudet korrekt?

Stämmer, men gemfört med originalmaterialte dämpar både MOTU (lite) och RME (mycket) diskanten medan Audient är lite överdriven med sin diskant. Basen är OK i både Motu och Audient medan RMe är överdriven.

hägge  


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Såg att du svarade på frågan precis :)

Enl din åsikt skulle RME alltså överlag vara sämst, och MOTU hyfsad, snäppet före Audient?
« Senast ändrad: 18.03.2009, 13:05:06 by MrPhil »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja RME:n hörde jag,torskade på de andra två.

Jag tyckte att tvåan lät dyrast,om det är lika med bäst vet jag inte..Gillade dock allt som det spåret återgav i min lyssning.

Mike


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Fast samtidigt så är väl slutsatsen just det att skillnaden är ganska försumbar mellan dom han testade.
Kan hålla med, kanske beroende på lyssning... sitter inte i studion och jämför nu.
Fanns ju andra här som hade rätt klara åsikter om vad de tyckte lät bäst och sämst. ;)


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Såg att du svarade på frågan precis :)

Enl din åsikt skulle RME alltså överlag vara sämst, och MOTU hyfsad, snäppet före Audient?

Ingen gjorde jobbet riktigt bra, menar att jag inte skulle punga ut för nån av dem idag. För mig som mixdowns AD med möjlighet att ABa med ursprungliga signalen så gjorde Audient och Motu ett, rätt likvärdigt, OK jobb medan RME klart förvrängde mest.

De som inte kanske framgår här att Motun kompreserar ljudet något medan Audient och RME klart har mera dynamik. kan ha o göra med större headroom i 24bit konvertrar gemfört med 20bit i motun.

Hägge
« Senast ändrad: 18.03.2009, 13:35:48 by Hägge@Clonework »


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
very strange...RME skall ju vara "rätt" naturliga i sin återgivning och prisvärda sägs det, innan jag bestämde mig för Lynx Aurora en gång i tiden så stod det mellan just RME och LYNX!
Varför jag tog Lynx berodde dels på att SR valt dom och dels via hörsägen från kunnigt folk jag litar på som även jobbat med Apogee och Mytek, som kan sägas ligger närmast Lynx i karaktär.

Lucid kanske är ett alternativ...

Prism kostar ju skjortan och berättigas förmodligen inte ett 1:a val då prisskillnaden är på tok för stor, men vad vet jag, finge man lyssna A/B mellan Aurora och Prism och sket på sig av förvåning så kanske skulle man tänka till lite åtminstone...nu tror jag inte att det är så i alla fall!

Forssell gör en omvandlare som heter duga sägs det, jag kan lätt intyga att hans Preamp SMP 2 är så naturlig i sin återgivning som det bara går...http://www.forsselltech.com/ då jag investerade i den före Jul*


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
kan ha o göra med större headroom i 24bit konvertrar gemfört med 20bit i motun.

Hägge
Intressant slutsats i vilket fall :)

Vad händer om du kör alla tre i 16-bit?
Skillnad mellan korten? Skillnad mellan bitdjupen soundmässigt?
Testa gärna om du har tid och lust, du behöver inte lägga upp ljudfiler om du inte känner för det.