Kontrollrummet

DVI-HDMI kabel ger grön bild???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Varför blev det så nu då-helt äcklig och ljusgrön bild med svaga konturer av det man vill se?
Köpte denna kabel då jag trodde jag skulle få bättre bild än via vga/pc ingången på monitorn...skrev om detta förra veckan och fick rådet att köra på dvi-hdmi istället!


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Jag kör dvi-HDMI från antingen min Macbook Pro eller min Mac Mini till 32" Philips LCD-tv. Funkar som en dröm... :)
Inte för att det hjälper dig, men det innebär ju iaf att det automatiskt inte blir grön bild... :rolleyes:
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad Fulberra

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Varför blev det så nu då-helt äcklig och ljusgrön bild med svaga konturer av det man vill se?
Köpte denna kabel då jag trodde jag skulle få bättre bild än via vga/pc ingången på monitorn...skrev om detta förra veckan och fick rådet att köra på dvi-hdmi istället!

Inställning på grafik-kortet förmodligen, om du inte köpt någon udda budgetkabel förstås..... :P

(du vet vem jag är....)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Här är tråden som beskriver Florians kontakter om någon tror sig ha ett svar på frågan.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=16416


Utloggad tsmalmbe

Den röda signalen fattas? Alternativt fel inställd ingång eller felinställd utgång? Säkert att det är inställt till DVI i båda ändorna?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag har ju kört på samma dvi utgång fr. datorn fast med adapter till vga-kabeln och det har då sett ut som det skall liksom...inte fasen ska man behöva gå in och peta då?
Kabel ja, läste på ett annat forum att det finns olika dvi kontakter, shit också...den som jag har köpt var inget sunk och den ser ut att vara fullproppad med stift jämfört med den som gick som omkopPlare till vga´n som saknar ett fält med stift på mitten!


Utloggad Fulberra

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Jag har ju kört på samma dvi utgång fr. datorn fast med adapter till vga-kabeln och det har då sett ut som det skall liksom...inte fasen ska man behöva gå in och peta då?
Kabel ja, läste på ett annat forum att det finns olika dvi kontakter, shit också...den som jag har köpt var inget sunk och den ser ut att vara fullproppad med stift jämfört med den som gick som omkopPlare till vga´n som saknar ett fält med stift på mitten!

Testa att starta om datorn med tv´n på och kablarna anslutna.
Datorns plug-n-play brukar ta hand om det där ganska bra!

(du vet fortfarande vem jag är.......)
« Senast ändrad: 17.03.2009, 21:17:55 by Fulberra »


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ok ska testa, är du den där killen som var här med Operasällskapet?


Utloggad Fulberra

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Ok ska testa, är du den där killen som var här med Operasällskapet?

Den långa med röda håret..................... :ph34r:
« Senast ändrad: 17.03.2009, 21:38:12 by Fulberra »



freddy

  • Gäst
Precis som du beskriver, så blir det när min DVI-kontakt glider ut en aning, när något färgstift tappar kontakten. Om den sitter i ordentligt så kanske det är kontakten som glappar eller är felaktig?




Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Precis som du beskriver, så blir det när min DVI-kontakt glider ut en aning, när något färgstift tappar kontakten. Om den sitter i ordentligt så kanske det är kontakten som glappar eller är felaktig?

Aha, men jag tycker jag fått i kontakten så gott som det går, ska kolla med lupp i morrn på stiften i TV´n!


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Har kollat nu och kan räkna till 9 stift på undersidan av HDMI kontakten, dvs den som har vinklade kanter.
Jämför man sladdkontakten med TV-kontakten så ser det ut som det är ett litet avstånd mellan stift 6 och 7 (eller 2 och 3 hur man nu räknar) på TV´n...är det olika standards eller vad f-n???

Ringde en AV firma i Stockholm som sa att det finns DVI A och D om man nu pratar den sidan av sladdändan=som kopplas mot datorns DVI utgång (finns 2 från Radeon x1950 pro kortet) men hur vet man vad som är rätt???

Så här var det aldrig på 1800-talet... :wacko:


Utloggad tsmalmbe

a är väl analog (=vga), d är då digital (dvi). Allt går i samma kontakt. Se bara till att du kör UT digitalt ur kortet (finns säkert nånå cont panel) och att du har skärmarna inställda på digital dvi.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag har försökt hitta konfigurationer etc via ATI panelen men lyckas inte se var eller hur man kan ändra detta...
eftersom jag måste ha vga kabeln för att överhuvudtaget kunna se vad jag gör så säger panelen av naturliga skäl att det är enkel skärm VGA som är ansluten...


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Det är inställningarna det är fel på .
Datorn skickar ut fel signal 100%

/Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
OK misstänkte väl det, har försökt få kontakt med support för Radeon kortet men skickas till fel plats i support länkar som dom ger mig därborta i USA...tröttsamt!


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
OK misstänkte väl det, har försökt få kontakt med support för Radeon kortet men skickas till fel plats i support länkar som dom ger mig därborta i USA...tröttsamt!


Jag köpte en inspelningsbar boxer till min sons rum för några veckor sen, och upptäckte att det fanns RF out + Scart Out... ååh.. tänkte jag .. då kan jag köra vidare och köra på 2 apparater, men då fick jag den där gröna bilden när jag kopplade in skiten via en vanlig antensladd upp till tven, det blev exakt det där gröna du säger, och det var också en inställningssak... Det kanske inte går att jämföra, men förmodlingen är det nåt med signalen :)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Fulberra

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Så här är det..............Har du dubbla skärmar inkopplade nu?
vga - vga (dataskärm för att överhuvudtaget set vad du gör?)

samt

DVI - HDMI

Då är problemet att grafikkortet skickar ut signal till primär skärm = dataskärm vilket innebär att TV-skärmen inte stöder upplösningen du visar på primärskärm.

Lösning  :P

Starta om datorn med ENDAST TV-skärm inkopplad.

Resultat  B)

Allt funkar som det ska.

(jag som vet  vem jag är............)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
hmmm, tyvärr är det inte så enkelt mannen, jag kör alltså INTE med dubbla skärmar vilket jag trodde var klart ...utan en i taget, just nu dvi-vga så jag kan se vad jag gör...det är dubbla dvi utgångar på datorn, jag har kört på den ena hela tiden MED dvi-vga adapter och det har funkar och funkar bra...

Jag har startat om i alla upptänkliga lägen men grön skärm regerar så fort dvi-hdmi kabeln är med, får ingen support från Radeon heller...ej heller något svar från IT-sajten där jag köpte kabeln...