Kontrollrummet

Bästa spektrumanalysatorn?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Finns det gratis som funkar BRA och EXAKT eller är det PAZ etc. som gäller???
Vill ha en fin och överskådlig rörlig graf över det som passerar...finns det med eq-möjlighet i sådana plug-ins???


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Finns det gratis som funkar BRA och EXAKT eller är det PAZ etc. som gäller???
Vill ha en fin och överskådlig rörlig graf över det som passerar...finns det med eq-möjlighet i sådana plug-ins???

RNDigital Inspector (gratis). Samma firmas FIREQ för EQ (inte gratis). Hette Elemental auidio FIRIUM tidigare.

Hägge


Utloggad tsmalmbe

Jag har fattat tycke för SPAN.

http://www.voxengo.com/product/SPAN/

Gratis. Kan ställas in med samma paramterar som PAZ, ifall man vet hur PAZ arbetar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Finns det gratis som funkar BRA och EXAKT eller är det PAZ etc. som gäller???
Vill ha en fin och överskådlig rörlig graf över det som passerar...finns det med eq-möjlighet i sådana plug-ins???

RNDigital Inspector (gratis). Samma firmas FIREQ för EQ (inte gratis). Hette Elemental auidio FIRIUM tidigare.

Hägge

Den där firium verkar ju bra om man kollar på gränssnitt och användning, anses den som en pålitlig plugg med klass, alltså inte fördärvar ljudet på något digitalt hemligt sätt?


freddy

  • Gäst
Lite OT:

Hur är det tänkt att man ska använda dessa? Hur använder ni dessa?

Logic har en inbyggd som jag lekt lite med, men vet inte om jag förstår riktigt vad jag ska få ut av den.

Jämför ni med andra låtar eller? Vad eftersträvar ni? Vad är det ni kollar efter?


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Mest som en visuell koll på hur en viss låt ligger i spektrat och för att bekräfta att öronen hör rätt om man misstänker någon busfrekvens etc, normalt sett basbummel som vill skäras bort efter slutmix-som egentligen och bevisligen inte är slut alls eftersom man fortsätter processen i masteringskedet, som ju är en mixförlängning.
Visst skruvar man till och åtgärdar det med hjälp av en bra EQ, helst extern, men då man mastrar och finputsar vill man nog ha en analysator som extrastöd för sin verksamhet, precis som i masteringhus!

För ett par år sedan fanns det en tråd på Studio forum om någon EQ/analysator som hette Harlan etc som kunde emulera kurvor från inlagda "recept" eller låtar för att ha som mall men detta är väl inget man (jag m.fl.) rekommenderar då i princip alla låtar, även i samma genre, är olika i karaktären spektralt sett (såvida man inte använder exakt samma trumljud-syntar på en hel platta osv osv men det gör väl ingen normal person...)
Blir lite krana fram "färdigprodukt direkt på burk-fusk" över det hela...istället för ett roligt hantverk!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Du menar "Harbal". Det är ju både ett analysverktyg, men också ett verktyg för att ändra eq och "rätta till" frekvenser. Jag tycker att Harbal är ganska bra, men den är standalone och kommer först efter mixningen. Jag har anävnt det mycket eftersom mina öron ibland lurar mig, jag har inte jättebra moniotorer och om jag letar efter en speciell ljudbild så är referensmaterial ett lysande sätt att få fram en bra ljudbild. Sedan är det lite att fuska bort själva hantverket, men som nybörjarverktyg tycker jag att det är mycket användbart.

Analysverktyg övrigt sett skall väl inte påverka ljudet?

Jag tycker att Roger nichols RNB är state of the art. Du kan ju också testa deras gratisverktyg Inspector. Det kan uppgraderas för en summa pengar, men då kostar det. De är tyvärr rätt så dyra.

http://www.rndigitallabs.com/

eggs


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Firium som heter numera Fireq, är det någon skillnad ljudmässigt?


freddy

  • Gäst
Mest som en visuell koll på hur en viss låt ligger i spektrat och för att bekräfta att öronen hör rätt om man misstänker någon busfrekvens etc, normalt sett basbummel som vill skäras bort efter slutmix-som egentligen och bevisligen inte är slut alls eftersom man fortsätter processen i masteringskedet, som ju är en mixförlängning.
Visst skruvar man till och åtgärdar det med hjälp av en bra EQ, helst extern, men då man mastrar och finputsar vill man nog ha en analysator som extrastöd för sin verksamhet, precis som i masteringhus!

För ett par år sedan fanns det en tråd på Studio forum om någon EQ/analysator som hette Harlan etc som kunde emulera kurvor från inlagda "recept" eller låtar för att ha som mall men detta är väl inget man (jag m.fl.) rekommenderar då i princip alla låtar, även i samma genre, är olika i karaktären spektralt sett (såvida man inte använder exakt samma trumljud-syntar på en hel platta osv osv men det gör väl ingen normal person...)
Blir lite krana fram "färdigprodukt direkt på burk-fusk" över det hela...istället för ett roligt hantverk!


Det finns inga genvägar, right? :D

Hur som helst, tack för ett informativt svar. Har också hört om Har-bal, men aldrig provat själv. Tror inte ens det finns till mac.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Man kan visst lagra "ljudmallar" etc även i RNB Fireq och jobba precis som i Har-Bal...


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej intressant.

Det väcker ju en annan fråga också. Skall man ändra eq under pågående mixprocess eller efter att man mixat klart. Vill man ändra enstaka kanaler så borde ju en plugin funka bättre. Då fortsätter man att mixa i sitt system Cubase, Protools eller vad det nu är, och rättar till eventuella frekvekser där innan man börjar mastra.

Harbal kanske skall ses mer som en mastringsplugg. Mastringspluggarna har väl ofta en del analysverktyg inbyggda. Om man t e x tar Izotopes Ozone som är en väldigt avancerad mastringsplugg så har den ju avancerade funktioner för audioanalyser. Men det blir något annat eller?
blev lite nyfiken. Hur tänkte du använda pluggen Mr Artrock?  :)

http://www.izotope.com/products/audio/ozone/


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag använder EQ endast och om det behövs, och det gör det på vissa saker mer än andra-tex trummor och då skär jag, möjligen vässar jag en virvel vid behov men då har jag tabbat mig i mikrofonval och dess placering, sånt händer ibland!

Helst lite av denna EQ´ing alltså redan vid inspelning, jag kör ju genom ett Tridentbord så det hör till liksom.

Nästa fas, vid mix, gröpa ur "muddiga/grumlande" frekvenser på gittarer/basar o pianon etc och ev. mer på trummorna om det behövs, det övre registret brukar jag aldrig behöva peta i av någon anledning, bra mickar och bra placering är A och O i alla lägen!!!

Nästa fas, vid premastering/mastering som är en förlängning utav mixandet som jag sa tidigare, är den som tar mest tid och många testlyssningar på olika anläggningar med CD-brända testmixar som man får laborera med tills man finner lyckan i en förhoppningsvis välbalanserad parallellkompression tex med rätt spektrumåtergivning över hela registret, dvs clean men med power o kräm i botten utan grums, därför är dessa verktyg en tillgång i jakten på fel...

Nu blev det en mixskola istället men whatever*
 B)