Kontrollrummet

Forumfestival 8, röstning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag rättade bara till ett stavfel :rolleyes:
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fighter jets 12 p
DogCat 10 p
Strange fruit 8 p
AMS, 13.00 6 p
Lämna inte mig 4 p
Dem 2 p
A rodeo story 1 p

Överlag led låtarna att att inte låta färdiga. Över nästan hela linjen.

Reverb - come back!!

 :D


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
12 poäng -   17. Bakom Våra Masker
10 poäng -   20. Caroline
8 poäng -     16. When the light has burned out
6 poäng -      2. Relief
4 poäng -     24. Season of mind
2 poäng -       1. Blind for love
1 poäng -     23. Förlorarnas låt

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

freddy

  • Gäst
Inte ens alla som har varit med har röstat, jädra slapptaskar..

Om man medverkar och inte bryr sig om att rösta så borde man bli diskad per default ;)


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Inte ens alla som har varit med har röstat, jädra slapptaskar..

Om man medverkar och inte bryr sig om att rösta så borde man bli diskad per default ;)
eller bättre upp, blir ansvarig för nästa :P
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil


Hur många är det som har röstat?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Men var det inte den sista som var deadline..?

Nåväl,efter noga övervägande så kommer då mina röster för att lugna freddy lite  :)

Låt nr  1 - 12p
Låt nr  6 - 10p
Låt nr 24 - 8p
Låt nr 12 - 6p
Låt nr  7 - 4p
Låt nr  2  - 2p
Låt nr 16 - 1p

Däremot så hade jag tänkt motivera och skriva varför jag tyckte detta var så bra men Freddy stressade på så det får bli så här  :P

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
Nåväl,efter noga övervägande så kommer då mina röster för att lugna freddy lite  :)


pust  :lol:

Du vet att det blir käppen annars.
« Senast ändrad: 28.03.2009, 11:38:43 by freddy »


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone


Hur många är det som har röstat?
23 st, om man räknar med tsmalmbe. ganska bra uppslutning =)

edit: deltagarna som inte röstat än är:
fidden (ja, jag vet att det är jag!)
chromawoods
carl cadello
Egghuvud
MacTS
(tsmalmbe)

... om jag nu inte missat nån, men det tror jag inte.
Sista dagen för röstning är imorgon (29 mars).
« Senast ändrad: 28.03.2009, 11:48:31 by Fidden »
blargh


freddy

  • Gäst


Hur många är det som har röstat?
23 st, om man räknar med tsmalmbe. ganska bra uppslutning =)

Hur många admins är det som röstat klart?  ;)


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone


Hur många är det som har röstat?
23 st, om man räknar med tsmalmbe. ganska bra uppslutning =)

Hur många admins är det som röstat klart?  ;)

det beror på vad du menar med admins. är jag en admin i detta fallet, eftersom jag administrerar festivalen? är jag den ENDA admin isåfall? Isåfall är det 0%. Om man däremot räknar forumets admins, så kommer vi upp i 0%, och om man lägger ihop de båda grupperna, så når vi upp till 0%.

:P
blargh


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hur många är det som har röstat?
23 st, om man räknar med tsmalmbe. ganska bra uppslutning =)

I en festival med 24 låtar.

 :lol:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
känns inte riktigt som 23 röster i en festival med 24 låtar är sådär sketamycket  :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
känns inte riktigt som 23 röster i en festival med 24 låtar är sådär sketamycket  :lol:

EDIT: ja, som Wernborg sa ja :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst


Hur många är det som har röstat?
23 st, om man räknar med tsmalmbe. ganska bra uppslutning =)

Hur många admins är det som röstat klart?  ;)

det beror på vad du menar med admins. är jag en admin i detta fallet, eftersom jag administrerar festivalen? är jag den ENDA admin isåfall? Isåfall är det 0%. Om man däremot räknar forumets admins, så kommer vi upp i 0%, och om man lägger ihop de båda grupperna, så når vi upp till 0%.

:P


 :lol: ..och nej, jag syftade inte på dig.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Hur många är det som har röstat?
23 st, om man räknar med tsmalmbe. ganska bra uppslutning =)

I en festival med 24 låtar.

 :lol:
Men hallå, 24 låtar är ju asmycket, kolla om inte glaset är halvfullt trots allt :P
blargh


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hur många är det som har röstat?
23 st, om man räknar med tsmalmbe. ganska bra uppslutning =)

I en festival med 24 låtar.

 :lol:
Men hallå, 24 låtar är ju asmycket, kolla om inte glaset är halvfullt trots allt :P
Kanske ska ha kval till nästa festival. Max 8 deltagare.  :lol:
Och max 30 sekunder långa låtar. Blir ju en kakbit att rösta då.

 :P


Utloggad carl cadello

12p When the light has burned out
10p AMS, 13:00
8p A rodeo story
6p Blind for love
4p Seasons of mind
2p Lämna inte mig
1p Follow the river

Varför dessa brösttoner?
Vad är bäst? Att delta och inte rösta eller att inte delta och sedan rösta?
Kan väl finnas legitima skäl till att inte rösta? Glömska, familjeskäl, sjukdom osv....

Ursäkta mina sura uppstötningar, jag är bara lite allmänt irriterad av helt andra orsaker   :wacko:


freddy

  • Gäst
Det var nog inte så allvarligt som det kanske kan läsas..

Men det är ju värsta superdupertaktiken annars, att inte rösta. Eftersom man inte kan rösta på sig själv. :)

Lite så jag menade iaf.


Utloggad carl cadello

När det gäller mig och flabb har det aldrig ens funnits möjligheten att taktikrösta  ;)


freddy

  • Gäst
När det gäller mig och flabb har det aldrig ens funnits möjligheten att taktikrösta  ;)
  :lol:


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Vi kanske skall införa att man får rösta på sitt eget bidrag ^_^
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad carl cadello

Vi kanske skall införa att man får rösta på sitt eget bidrag ^_^

Hade inte hjälpt! 2 mot 24....  :lol:


freddy

  • Gäst
Vi kanske skall införa att man får rösta på sitt eget bidrag ^_^

Ja, vi lägger även till en 14-poängare eftersom alla ger den högsta poängen till sig själva. :)


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
12p till låt #4
10p till låt #11
8p till låt #3
6p till låt #9
4p till låt #19
2p till låt #20
1p till låt #6

Svårt, svårt... speciellt med så många bidrag. För att lättare komma fram till resultatet delade jag upp poängen i två kategorier:
* Gillar jag låten?
* Hur pass följer den festivalreglerna?

Även efter den uppdelningen var det svårt. Då flera bidrag hamnade på samma poäng var jag tvungen att välja de som helt enkelt föll mig i smaken.
« Senast ändrad: 29.03.2009, 15:13:49 by ChromaWoods »


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Efter otaliga lyssningar, vill jag egentligen ge poäng till de flesta låtarna... men jag måste nöja mig med sju stycken. Alla får dock en liten kommentar.

1. Blind for love
Mysig inledning på startfältet, riktigt snyggt både ljudmässigt och låtmässigt. Avslappnat och äkta. Den hade gärna fått vara lite kortare, men förtjänar ändå en poäng.

2. Relief

Sången i början är det ta mig tusan världsklass på. Låten i sig tycker jag har en bättre vers än refräng, vilket inte är en fördel. Orgeln låter inte så minimalistisk, och det får den lite minuspoäng för i min bok.

3. Farewell to russia

Hade förväntat mig mer sånt här, lite chip-inspirerad blip blop. Låter snyggt och välgjort och har en bra struktur som hakar tag i mig. Kanske känns den lite lång i förhållande till innehåll.

4. Strange fruit

Snyggt och vemodigt. Tänker lite karl bertil jonsons jul. Pianot låter fantastiskt bra. Jag tycker dock att det är lite väl mycket reverb, vilket är en känsla som jag tror att jag får av att alla andra bidrag (eller de flesta) är så underbart snustorra. Jag väljer ändå att dela ut några poäng här, 4st blir det till det klart mest intressanta instrumentala bidraget.

5. You're my darling daughter
Låten är lite trevande till en början, men växer en hel del. "Mmmm" som följer basen i refrängen är en hook som jag inte kan hjälpa att fastna i. Sången känns ärlig och helrätt. 2 poäng får den.

6. Bitter end tale

Älskar det. Känns som en melodi och arrangemang som man kanske hört förr, men det är å andra sidan ett välprovat koncept. Rösten är så mjuk, fluffig och rund i början, vässar till sig lite till andra versen. Till sista versen är den i full styrka, och jag tycker det funkar det också även om jag mest gillar den softa rösten i början.
Mellanspelet på pianot är dessutom en av låtsamlingens snyggaste hookar. Det får bli en 8p med mersmak här.

7. Lämna inte mig

Fin låt, som så många andra låtar är instrumentering riktigt bra. Sånginsatsen är bra rent tekniskt, men känns felplacerad i sammanhanget. Typ "Du ska inte komma här och lämna mig, din jävel!". Aningens för aggro liksom.

8. Consultant of swing
Ganska snyggt, fast ur ett minimalistiskt perspektiv är det kanske lite tveksamt med arpeggio, speciellt när det är två stycken. Svängigt är det hur som helst!

9. Follow the river
Riktigt snygg minimalism! Kanske den mest minimalistiska låten i hela startfältet. Bra instrumentval och bra låt. Däremot kan jag rekommendera dig att göra något åt den där datorfläkten(?) som hörs väldigt tydligt i mina lurar. ;)
Jag gillar sången bäst i början, men det funkar med falcetten också. Poäng blir det såklart, sång i 3 oktaver liksom!

10. Dog Cat
Konst! Tycker det är ett ganska skönt break i låtlistan, lite i stil med fitter happier på OK Computer med radiohead. Passar väl in i sammanhanget.

11. AMS 13:00
Snyggt med melodika, har alltid gillat när man spelar ackord på dem, även om jag vet att många har problem med det för att det lätt skär sig. Lite lustiga munljud från sångspåret stör i verserna dock, plus att de långa sångtonerna skevar en hel del. Håller även med tsmalmbe i hans kommentar om att ett enklare pianoljud hade varit bättre.

12. Kär leks brand
Mycket väl genomförd och välgjord visa. Båda rösterna klarar av dramatiken mycket bra. Stör lite att texterna är olika mellan stämmorna på ett unisont ställe, men i det stora hela är detta mycket bra gjort. Även om detta inte är min musikstil, så finner jag det ändå intressant.

13. Dem
Känns liiiite som fältets vidaste regelsväng, men jag litar på att det är 3 spår, även om ett av dem är väldigt livligt av sig. Trevligt tema, och en typ av låt som behövs för startfältets helhet tycker jag.

14. Inferno
Ytterligare ett instrumentalt bidrag, liksom föregående spår. Lider lite av sin placering i startlistan, då det blev två väldigt tätt. Nu känns den ganska tam och intetsägande i sammanhanget.

15. A rodeo story
Väldans snyggt gitarrintro och finfin låt i sin helhet. Rösten är personlig och inlevelsefull. Tycker det är skönt när sången tillåts svaja såhär, det är för mycket melodyne i dagens musik! En av de bättre hookarna med "Bampa-dadadada" avsnittet. Tveksamt regelmässigt med stämmorna i slutet, men det får gå. Mycket nära poängplats.

16. When the light has burned out

Låtmässigt en av de mer genomarbetade bidragen. Riktigt snyggt. Instrumenten låter bra de också, även om pianot från bidrag 4 hade varit trevligare. Sången känns som den blivit rättad med någon form av tonkorrigering, men det kan mycket väl vara en effekt av föregående låt.

17. Bakom våra masker
Riktigt snyggt och välgjort. Har på senare tid fått lite svårt för texter som är sådär, hur ska man säga, poetiska. Lite väl snällt, "offantligt" hade gärna fått bytas ut mot "förbannat", så hade det varit klart sen.

18. Fighter jets
Jag gillar den, det behövdes lite mörker i startfältet! Hade varit ännu grymmare om det var nån mystisk text på latin.

19. Hold my hand Josephine

Fin låt med ytterligare en personlig och bra röst. Minimalismen tycker jag ökas av att gitarrerna är lite ostämda. Skulle blivit poäng om gitarr nr 2 hade bytts ut mot ett klockspel.

20. Caroline
Den där rösten är så grymt snygg i de låga partierna! Nästan så man önskade att den låg där hela tiden. Gitarren är också mycket snyggt spelad. Och så ett snyggt pianosolo på det dessutom. Mmm. Njutbart som tusan. 6p.

21. Fy fan vad jag är bra
Minimalism kan också vara en avspegling av hur mycket arbete som lagts ner på låten. Detta är utan tvekan den enklaste låten. Charmig!

22. Common mistake
Avslappnat, snyggt och naket. Jag gillar sångrösten, den påminner mig om Peter Svensson och Jocke Bergs sidoprojekt "Paus". Beroende på när jag lyssnat på låten, har den pendlat mellan 6 och 12 poäng... Oftast 12 nu på slutet, så det får bli min tolva helt enkelt.

23. Förlorarnas låt

Bra bluestext, låt och framförande. Schysst att texten är på svenska också! Helgjuten insats, men den sticker inte ut tillräckligt här hos mig.

24. Seasons of mind
Ytterligare en bra låt, bra genomförd. Kul att förlorarnas låt följdes av "the winning team". Får en massa trubadurafton-på-puben-feeling, vilket inte bara är angenämt :D



Sammanfattningsvis:
12p till #22, common mistake
10p till #9, follow the river
8p till #6, bitter end tale
6p till #20, caroline
4p till #4, strange fruit
2p till #5, you're my darling daughter
1p till #1, Blind for love

Många bra låtar fick bli utan.
blargh


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Klart att man skall rösta  :)
Det var inte lätt det här. Jag har hållt på och ändrat mig fram och tillbaka flera gånger.
Jag har röstat på låtar som jag tyckte höll minimalistiskt  form - där man inte direkt kände att det behövdes mer än det som fanns, var min utgångspunkt.
Det fanns många låtar som var riktigt bra, men jag valde bort dem som jag tyckte att de hade mått bättre av att ha större instrumentering. Dvs låtar som inte riktigt stod för sig själv.

Mycket kul tävling och en massa bra bidrag.  :) :)


1 poäng Låt 4 Strange fruit.
Vackra harmonier, mycket välspelat och skickligt.  Kanske inte så minimalistiskt, vilket drog ner poängen lite.

2 poäng Låt 8 Consultants of swing.
 Snygg slinga och minimalistiskt men låter ändå mycket. Saknade inget även om arret kunde vara mer utflippat.

4 poäng  Låt 7 Lämna mig inte.
 Snygg med vrålande sång och vackra gitarrer

6 poäng låt 20 Caroline.
Snygg röst och bra melodi. 

8 poäng låt 17 Bakom våra masker.
Egentligen inte heller så minimalistisk, men arrangemanget funkar bra som det är så därför klättrade den. Snygg sång bra gitarrer och i övrigt inget att klanka på.

10 Poäng Låt 6  Bitter end tale.
Snyggt med ett akustiskt  piano håller som minimalism. Bra text bra sång och bra arrangemang.

12 poäng låt 10 Dog Cat.
Surrealistiskt och fräckt. Funkar bra i sin form. För mig är detta den mest minimalistiska låten. Både i uttrycket och i vad som förmedlas.



Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou i  festivalskogen!
Några snabbkommentarer innan röstutdelningen.

låt nr 1.
Renrasig snygg ackeballad som håller sig till givna regler

låt nr 2.
Lite 70-tals vibbar över detta. Snyggt gura o orgellir. Intressant rytmik i nära tangotakt
Sången... kunde ju träffa ton lite oftare  ;) Bra låt som kommer att bli snygg när den blir lös och ledig från festivalreglerna. Ett litet minus för överskridningen av max låtlängd

låt nr 3.
En modeern kazatjock kanske, lite härligt falskt på sina ställen. Trummorna gör låten mycket nervig och svår att få tag i, men helheten lyckas i varjefall med att framkalla en rysk stämning.

låt nr 4.
Snyggt gungande darkjazz. Pianot låter lite jobbigt soundmässigt, lite filtigt och lite ostämt. Saxofonen räddar låten med snyggt sound o lir. Saxen basfiolen kunde panoreras ut lite mer från varann. Snygg jamsession dock!

låt nr 5.
En riktigt snygg låthelhet. Behövs en slipning för att få det lite tajtare mellen acken o basen. Sen borde du testa att dra ner tonarten en aning, nu känns sången stundom så högt att du inte riktigt kommer upp utan grym anstränging.

låt nr 6.
Bra låt, snyggt sjunget o lirat. Enda som sticker ut e det aningen sura pianot, som dessutom hörs från rummet bredvid. Men allt fyller minimalistreglerna så det kunde bli poäng här...

låt nr 7.
Den satt som schäck den, Fasligt snyggt ackelir och gott arr, kanske stundom användes 4spår men.... ;) Enda som aningen sticker ut e sången, bra sjunget och med inlevelse, men stundom lite för skrikigt på dom höga ställen. Ska säkert fixa sig efter festivalen när du kan lägga både kompressor o lite reverb på sången. Poängvärd nog som sådan åxå.

låt nr 8.
En riktigt kul riff du hittat som binder ihop denna minimalistiska electropump. Hur många spår du använt orkar jag inte räkna mig till, men eftersom låtlängden är betydligt kortare än vad reglerna säger så blir det nog godkänt av mig.

låt nr 9.
Det var en enorm variation du har i din röst, snyggt både i låga register o enormt snyggt på dom höga.
Lite långtråkigt blir lyssnandet, men enligt reglerna så  detta ju minimalistiskt trots en överskridnign av låtlängden med hela två sekunder :rolleyes:. Bra jobbat!

låt nr 10.
Fantastiskt arrat detta, får till stånd både mörka och tillspetsade undrande vibbar. Och den verbaljazziga sången sitter snyggt. Blev lixåm fångad av denna låt, klart poäng av mig!

låt nr 11.
Bra låt som aningen borde arras på nytt, det som lite sticker ut e pianokompet som "pangar" på med samma kraft genom hela låten. T.ex i första versen när du sjunger "allt e tyst" så borde pianot åxå jobba mycket tystare för att få  en ännu bättre stämning på låten. Sedan har jag lite svårt med munspelet tillsammans med sången, dom lixåm jobbar ihjäl varann och får till stånd skärnade ljud somm inte passar mitt öra. Annars sitter munspelet fint när det lirar solo.

låt nr 12.
Jamen den satt bra, både rolig och alvarlig på samma  gång, ett nyssuppfunnet Bellman-nothäfte kanske. Snyggt lirat och sjunget, fick verkligen kulturhistoriska musikvibbar vid lyssningen, troligtvis poängstarkt detta.

låt nr 13.
Lyssnat nåra ggr igenom denna låt, men tyvärr hittar jag inget som riktigt fastnar. Intron med bara pianot e snyggt utlovar nåt helt annat än vad det sen blev. Det klassiska snygga pianoliret får jag inte att passa ihop med syntharna i denna låt.

låt nr 14.
Har samma problem som jag fann mig i låt nr 13, att binda ihop trummorna med "riktiga" sound med syntharna som jobbar på i sin egna lilla värld. Riffet du har på gång e ju riktigt catchigt men arret måste ses över, kanska ett trumsound som låter mer syntetiskt skulle sitta bättre

låt nr 15.
Åålrait! En riktig kaubåjvisa, som sitter rätt snyggt. Introt e onödigt långt, och sången sticker ut i början på låten, kanske lite överdrivet kraftfullt sjunget, men mot slutet tycks det vara bättre balans i pipan. PAMPAA ARADADAA på choruset gillas, det känns först lite naivt, men efter andra lyssningen e det faktiskt det som blir kvar i huvet. I outrot skulle jag gärna vilja höra ännu en släng med det catchiga choruset.

låt nr 16.
Snygg ballad, som borde ge lite mer utrymme för sången, nu tar acken livet av både pianot o sången. Så lite ner på ackevolymen och kanske ett lite mer varierande spelsätt. Nu känns acken lite nervig stundom. En bra låt som kanske vore värd att jobba vidare på med bas o kanske nåt rytmintrument.

låt nr 17.
Hallo alla visans vänner! Alldeles grymt snygg låt, både lirandet, sången o den fina texten. Detta är ju en helt färdig låt. No more comments... I like it! Klart en poänglåt.

låt nr 18.
Jahapp, då kommer vi in på drama avdelningen. Verkligt dramatisk feeling över detta. Fenomenalt snygga sound som flyter ihop utan att kollidera, kanske lite för djupt botten dock. Sången försvinner lite här o där, kunde funka bättre med nåt mer "spacesound" på den kanske, men då kanske det blir fler än 3 spår?  ;) Gillar detta prövande, experimentella och trevande alster, snygga nya sound som jag inte kommit över tidigare. Luktar poäng om detta.....

låt nr 19.
Denna ballad låter lite "dethär har jag hört nånstans förr", lixåm hämtar inget nytt till genren. Visst har den ett sorgligt innehåll och sången kunde lite bättre uppbygga den stämningen. Och så kunde gitarrerna vara lite bättre stämda, det drar åxå ner stämningen.

låt nr 20.
Efter fyra takter är det ingen tvekan om vilken toppartist som medverkar här. Bra ackelir och sången sitter schmäck. Pianot kommer in lite överraskand i vänstra örat o kanske aningen otajt. Enda som saknades vid denna lägereld är väl munspelet, men funkar ju gott även utan munlir.

låt nr 21.
Ett visst självförtroende lyser igenom denna låt. I sin enkelhet funkar ju denna minimalistiska låt och man blir lixåm väntande .... få se va han skriver till följande låt.

låt nr 22.
Snygg ballad, som dock borde ha en lite mer övertygande sång, knepigt att höra orden, o det lills trevandet och osäkra gör att sången hörs lite småsur på sina ställen. Bra ackelir och synthen i bakgrunde sitter bra, kunde bredas ut ännu mer.

låt nr 23.
Kan en bluesballad bli bättre än detta? The Man, The Guitar, The Harmonica, en sammansättning som bara sitter snyggt. OCh trots sjungen på svenska så förs man till Orleans, snyggt jobbat! Det blir nog poäng här.

låt nr 24.
En stark sånginsats lyfter denna låt högt. Basen kör ett lite för levande liv, blir lätt att låta lite otajt, så lite mer sparsamt baslir kunde binda ihop denna låt ännu bättre. Likeit!


Oj vad det tog tid att lyssna igenom, bra låtar och väldigt många olika genrer som gör det knepigt att ställa dom i rangordning.
Mina poäng baserar sig åxå delvis på vilken potential en låt har att leva vidare.Då kör vi poängen då:


1  p = låt nr  16
2  p = låt nr  6
4  p = låt nr  1
6  p = låt nr  23
8  p = låt nr  17
10p = låt nr  18
12p = låt nr  10


Det var allt från Obbnäsjuryn för denna gång!
Ha det gött! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Bättre sent än aldrig....här kommer min röstning:

1  p = låt nr  15
2  p = låt nr  16
4  p = låt nr  4
6  p = låt nr  18
8  p = låt nr  17
10p = låt nr  20
12p = låt nr  23
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad tsmalmbe

Sådär.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=16461.msg117963#msg117963

Då var poängen klara.

Nu återstår bara att göra en singer-songwriter skiva av singer-songwriter -låtarna. Låter som om en hel del av låtarna "varit i kontakt med varandra", utan någonslags vetskap därom. Oftast är det ju väldigt svårt att få en samlingsskiva att låta som en helhet. En del låter kräver nymix, och på en del låtar finns det säkert vissa "utfyllnadsspår" som skall till.

Hoppas vi får höra låtarna som "hela versioner" under färdiga så fort som möjligt.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
12p till 15 A Rodeo Story - Underbar låt, för mig till tankarna till Johnny Cash. Lite väl mycket gater och klippt gitarrljud. Skar av för hårt och onaturligt. Men grym ändå.

10p till 17 Bakom våra masker - Här har vi någon som gillar Winnerbäck.

8p till 12 Kärleks brand - Detta får mig att tänka några hundra år tillbaka. Bellman o Co. Kul med en duett.

6p till  07 Lämna inte mig  - Väldigt känslostark sång. Fint gitarrspel, även lite klassisk tappning som Kärleksbrand.

4p till 01 Blind for love..."in the ghetto"??? Det var den jag börja sjunga på.

2p till 23 Förlorarnas låt, härlig blues.

1p till 21 Fan vad jag är bra - Trodde det var omöjligt att göra en mer enformig text än hej monika..men jag hade fel :P Poäng för den bravaden :)

Tyckte generellt att det gav mycket associationer till Cash, Winnerbäck och Bellman. Dessa tre kanske är enkelhetens mästare :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil