Kontrollrummet

Forumfestival 8, röstning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Review

1 Blind for love
Bra presens i gitarren och välspelat. Synd att sångaren sitter en meter för långt från mikrofonen. Balansen i mixen är inte trevligt attt lyssna på. Melodin lånar lite från andra kännspaka låtar vilket ger ett trevligt intresse åt helheten. I'm caught in a trap and I can't get out. Bra textinsats. Med nymix en riktigt lovande grej.

2 Relief
Reverb och delay. Och lite Dire Straits sound. Stora sound dessutom. Inte så värst minimalistiskt i arrangemanget. Jättebra skitigt gitarrsound. Det distar, utan att vara aggresivt - men det går inte sönder alls. Snygg orgel också. Verserna är nästan minimalistiska. Men helheten är inte. Trots det, en verkligen bra låt och i min smak.

3 Farewell to russia
Nästan chipsound. Men bara nästan. Lite för fylligt för det. Catchigt - men utan en manisk pixelgubbe på rutan hålls inte intresset uppe. Tyvärr. Rolig grej.

4 Strange fruit
Reverbpianot är här. Dessutom distant, inte nära alls. Inte rolig lyssning. En reverbdränkt LA-Law -synthsaxofon direkt från 1989. Det kallar jag porr! Hissmusik i alla ära, men nej tack.

5 You're my darling daughter
Huaa vilken ljudbild. Eq:t har kanske försökt kompensera för brister, men ljudet är urgröpt och hårt och metalliskt. Både på gitarr och sång. Gitarren kunde ha varit stämd också förstås. Och metallbasen kunde ha varit tight mot gitarren. Och ihopklippen utan digitala snap-crackel-pop. Intressant komposition som med mycket arbete kommer att blir riktigt bra. Kasta inte bort denna!

6 Bitter end tale
Bra försök till minimalism. Rösten har för mycket muddig bas , och gitarren har någon effekt som gör den för distant. Torr distans skulle ha fungerat bättre. Samma med pianot. Dränkt i underligt sound. Bra melodi, jag gillar låten, men inte såsom den tar sig i uttryck nu.

7 Lämna inte mig
Dubbelgitarr i introt. Vågat, lömnar endast utrymme för en grej. Vi hoppas på sång. Den kommer. Och den är bra. Men inte i balans. Hela låten hänger i ena kanalen. Kompgitarren och plinkande gitarren har för olika kraft då de ligger på såpass olika frekvensområden.

8 Consultant of Swing
Ordlek i namnet. Det bådar inte gott. OK, överraskande. Inte vad jag väntat mig. Riktigt innovativt stycke, relativt minimalistiskt till och med. Detta kunde jag nog lyssna till på nu och då. Drogande slinga. Mixa om utan fadeout.

9 Follow the River
Bra stämning och fint melodiöst arrangemang. Detta är verklig minimalism - som fungerar. Mixen sitter bra, balansen är inte ihopkastad utan genomtänkt.

10 DogCat
Trovärdig minimalism. Vokalisten passar inte riktigt in i utrymmet. Pianot reverberat starkt utspritt, rösten i betongbunker. En verkligt ambitiös helhet som lite faller på det svengelska uttalet och bunkersoundet på rösten. Gillar temat mellan parterna.

11 AMS, 13:00
Vackert. Men ett maximalistiskt piano. Låter alltför stort för att få minimalismpoäng. Soundet på rösten riktigt bra. Mixen sittre bra, trots diskrepansen i utrymmen. Sen kommer det en tramporgel som inte låter trovärdig. Lite synd på helheten. Eller är det en melodica? AMS är en 80-talsklassikereffektmaskin. Synd att den fastnade på pianot.

12 Kär leks brand
Att bygga en stereobild med minimalism är inte lätt. Men detta är för lopsidigt. Pianot i mitten, panorerat L-R tack! Intressant upplägg. Balansen är bra. Lite missljud i bakgrunden. Titeln är någon slags ordlek som går mig förbi.

13 Dem
Torrt piano får genast pluspoäng. Panoreringen får lite minuspoäng. Visslande synthljud som inte är over the top, samma anda i trummorna. Tyvärr förlorar alltid låtar utan sång om de skall tävla mot sådana med sång. Allt som allt lite slö låt som inte ger så mycket åt lyssnaren. En annanslags (icke-minimalistisk) mix på denna kanske ger den liv efter festivalen.

14 Inferno
Underliga rumsval. Det händer inget i låten. Trummorna är varken electro eller akustiska. Lite Ez dessutom på dem. Inget för mig detta. Med tanke på längden av andra bidrag med bättre arr är denna 2 minutre för lång.

15 A Rodeo Story
Lite nervöst gitarrspel. Lite nervöst sångande. Mer ord i denna än sammanlagt i resten av festivalen. Relativt balanserad stereobild.

16 When the light has burned out
Minimalism? Inte i denna. Stoooort pianosound. Mixen  lämnar en hel del att önska trots effekterna. Gitarren är spretig och saknar botten. Sången likaså. Spelat in med samma mic kanske? Dubbelt problem. Bra uttal och bra sånginsats. Sången kanske lite väl tillplattad för minimalism? Eller så inte. Jag är ingen pianist, men det låter som väldigt många fingrar i slutet av låten med basen i pianot. Mycket potential efter festivalen.

17 Bakom våra masker
Tillbaka till temat. Torrt, närvarande, välbalanserat. Botten i gitarren med kontroll. Det ger plus. En välskriven lyrik ger alltid plus hos mig. Gitarrspelet är mycket kontrollerat. Synd att den är dubbad, en bra stereouppmickning skulle ha passat så mycket bättre på denna låt.

18 Fighter Jets
Ok. Varning åt alla som lyssnar med lurar. Svirr! Nånslags electronica som till sin uppsättning och med det repetetitiva och monotona arrangemanget nog väl är minimalistiskt. Hör till kategorin "underligt".

19 Hold my hand Jospehine
Minimalistikt igen. Det är bra. Gitarens sound lämnar en hel del att önska. En bra stereomickning skulle ha räddat detta, nu har vi bara en snedvriden panorering. Den andra gitarren räddar lite, men inte under verserna. Sången är vass och spretig, miss-eq? Låtens arr är minimalistiskt till slut, vilket ger plus. Iden har potential.

20 Caroline
Överygande och välspelad gitarr. En harmonisk röst. Lite hiss i soundet avslöjar brist i tekniken. Det är det enda negativa jag kan komma med. Gitarren har bra sound. Trots att det är väldigt mono är det ända inte. Jag gillar ljudbilden. Ända tils delayreverbdöden kommer in bilden. Ut med pianisten ur badrummet, det blir en psykoakustisk effekt som jag inte ens vågar lyssna på i monosummering. Skippa hela pianot. Ta in ett slide-solo istället.

21 Fan vad jag är bra
Jaha. En demo i skithuset med en mikrofon. Detta måste ge minimalismpoäng. Låten är kort, men ändå för lång. Ingen vinnare.

22 Common mistake.
Lite sus i tagningen här. Igen saknas en bra stereouppmcikning. Panoreringen räddar inget, tvärtom, fungerar inte alls i lurar. Gitarrens sound är luddigt och distant. Sången har relativt bra sound, men stickigt. Synthen panorerad til höger ger ingen balans alls. Trevlig låt allt som allt.

23 Förlorarnas låt
En ballad. Med rumsljud. Så som det hör balladen till. Riktigt lovande början. Harmonican lite högt i mixen, men igen så märker man att det inte behövs trixande med panoreringar och annat ominimalistiskt då instrumenten och arrangemangen sitter. Låten kunde ha varit lite mer innovativt, nu är den förutsägbar.

24 Seasons of mind
Börjar med fyllig ljudbild. Ett spår har anväönts för basen, ett vågat drag som kan vara avgörande. Panoreringarna är igen en nödlösning som inte fungerar så värst bra. Balansen kunde vara bättre. Basen blir tyvärr tröttsam ganska snabbt. Melodin och arrangemanget är bra. Jag kan höra en version maximal efter festivalen. Kanske denna redan har trummor pålagda som blev muterade vid mixdown - basen låter spelad mot ett trumset.


Poäng:

12p: Seasons of Mind
10p: Caroline
8p: Bitter End Tale
6p: Hold My Hand Josephine
4p: You're My Darling Daughter 
2p: Blind for Love
1p: Bakom våra masker

Bubbling under:
Follow The River
Common Mistake

NU ÄR DET KLART!

Måste rangordna enligt minimalism och brahet och reda ut den matrisen ordentligt.
« Senast ändrad: 29.03.2009, 23:00:49 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Bra med genomarbetade kommentarer, bra jobbat ts =)
Har också en textfil med lite tankar här, fast den är inte riktigt klar än. Poängen är inte ens nära att vara klar...
blargh


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Till att börja med vill jag säga att jag tycker Fidden har lagt ner ett kanonjobb på att få till denna festival, och att det gav ett riktigt bra resultat, det finns många starka bidrag här! All heder åt honom! :D

Så här vill jag fördela poängen:

12p Follow the river. Minimalismen i ett nötskal, men ändå med en fin och catchy melodi.

10p Bakom våra masker Bra låt med minimal approach ljudmässigt.

8p Kär leks brand. Hoppsan, kom Bellman in här också? En riktigt fin visa i gammal operettstil, även texten är korrekt anno decimal vilket imponerar.

6p Strange Fruit. Låter så himla bra om denna. Det enda som drar ner lite är att det låter som att en violin och basfiol växlar på ett spår.

4p Caroline Låter jättefint spel - och ljudmässigt. Skulle ha fått högre poäng om melodin hade varit mindre lik The River och House of the rising sun.

2p Relief.
Låter väldigt annorlunda, kan inte likna med något annat jag hört. Inte så minimalistiskt, men gillar orgeln och låtens upplägg. Uttalet kunde varit bättre.

1p Blind for love. En OK låt, men hade gitarren varit stämt hade jag kunnat njuta av den på ett annat sätt.
DON'T PANIC


DåligtGehör

  • Gäst
1, 2, 4, 6, 8, 10 och 12 poäng, ja det skall det bli

12 p: Follow the river
Bra stycke som är verkligen minimalism

10 p: Strange Fruit
Jag är ju svag för sådan klanger. Slött och gott.

8 p: Lämna inte mig
Naket, lite påträngande och utlämnande.

6 p: Fighter Jets
Minimalism eller inte så var det skönt överstyrda jymdklanger.

4 p: Bakom våra masker
En röst, gitarr och ett fint uttryck.

2  p: Bitter end tale
Skönt att man knappt hör vad som spelas eller sjungs.

1 p:   Alla andra
Kan man säga så?


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Jag siktar på sista plats igen. Eventuellt kan jag även acceptera en delad sista plats. Hittills ser det lovande ut.


Utloggad orjankarlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
    • Visa profil
    • slide songs
12 p: 15-a_rodeo_story

10 p: 19-hold_my_hand_josephine

8 p: 14-Inferno

6 p: 03-Farewell to Russia

4 p: 17-Bakom_vara_masker

2  p: 24-seasons_of_mind

1 p:  07-Lämna_inte_mig
http://www.myspace.com/slidesongs http://www.myspace.com/svenorjans
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Fan...sitter i Indien och jobbar och har dååålig bandbredd,.....så jag kan inte lyssna....i helgen ska jag ta tag i det B)
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hur går det med tävlingen i tävlingen Fidden - har du fått in några gissningar? Själv är jag helt LOST en tre-fyra styckna går väl att ange men resten är ett blurr.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Hur går det med tävlingen i tävlingen Fidden - har du fått in några gissningar? Själv är jag helt LOST en tre-fyra styckna går väl att ange men resten är ett blurr.
Eko

Inga inkomna lottorader än :D
edit: eller bingobrickor var det ju...  :wacko:
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ojoj. har verkligen haft knepigt att bestämma mig. Faktiskt så ville jag nog ge poäng till fler -eller färre :D men såhär lyder iaf resultatet:

12p   låt 18. Fighter Jets. Underligt eller inte, detta fastnade hos mig. Får känslan av att någon misshandlar en bandeko :)
10p   låt 11. AMS 13:00. Klockren melodi, fin låt.
8p    låt 6. Bitter end tale. Känns genuin. Ostämt piano? eller bara artefakter från inspelning kanske.
6p    låt 16"when the lights.." En riktigt bra låt. bra spelat, bra sång.
4p    låt 22. Common mistake. Gillar stämningen i detta alster.
2p    låt 12. Kär leks brand. Verkligen genomtänkt och bra gjort.
1p    låt 24. Seasons of mind. En riktigt bra låt, som i denna tappning tappar lite av det som kan bli.


puh. INTE lätt alls detta, framförallt 1-6p var riktigt svåra. Nu belv det nån pseudogenomtänkt ide om hur bra låten passar i minimalistarr eller inte.

jag vill passa på att gratulera festivalgenerealen till en väl rodd festival med bra regler och bra deltagande. Kul!

..och att säga till samtliga: BRA jobbat :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
OK, my verdict:

  1p 10-Dog Cat             
  2p 11-AMS 13:00         
  4p 16-When the lights...
  6p 17-Bakom...
  8p  9-Follow the river
10p  6-Bitter end tale
12p  1-Blind for love

Många bra bidrag här faktiskt men en del låter för likt sånt som redan finns eller har för taskigt uttal/sång trots bra musikidéer osv, dom går då bort i sållningen.

Dog cat är en sådan men den kom före Fighter jets på sista plats pga sin minimalistiska hållning, som denna tävling ju handlar om!

When the lights... är skrämmande lik en låt jag gjorde för 10 år sedan, hmmm, fast annorlunda bridge etc såklart, bra-kanske ett samarbete för att fullända den? PM...

Bakom... är en bra låt med Skånska förtecken, mkt Wiehe här men ändå originellt! ;)

Bitter end tale är för mig både Donovan och Kinks, bra Brittania rules!!!

Blind for love Vinnarlåten är given på nåt sätt, här är det Americana så det stänker!!!
Denna röst (vem det nu är) skulle jag verkligen vilja jobba med på ett projekt jag har framledes gällande akustisk platta m. flygel/kontrabas/jazzkit---vänligen skicka ett PM...

 B)

« Senast ändrad: 18.03.2009, 15:33:48 by Mr Artrock »


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Om ni ändrar/lägger till någonting i röstningslistan, måste ni meddela detta till mig. Annars finns det en risk att ändringen inte kommer med.
blargh


Utloggad tsmalmbe

Jaja, jag meddelar när processen min är klar :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Om ni ändrar/lägger till någonting i röstningslistan, måste ni meddela detta till mig. Annars finns det en risk att ändringen inte kommer med.

Om det är min ändring du åsyftar så gällde den bara att jag snyggade till i radbrytningen i sifferspalten...


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
nä det var tsmalmbe jag menade, som bygger på med en poäng exakt 17:00:00 varje dag ;)

edit: mycket spännande i och för sig  ^_^
blargh


asti

  • Gäst
Inte helt enkelt ..................men efter moget övervägande kom jag fram till det här:

 1p  10-DogCat                                  Experimentell, annorlunda låt som skapar en speciell stämning
 2p   4-Strange Fruit                           Skön saxofon och kul att få med lite jazz, är svag för det här lite Dexter Gordon-aktiga "after midnight" soundet
 4p   2-Relief                                      Fräckt arr och snygg orgel, men hur är det egentligen med effekterna?  :)
 6p  23-Förlorarnas låt                         Inlevelsefull sång till bra text och jättefint munspel
 8p  12-Kär leks brand                          Back to Bellman! Väldigt fint pianoarr och bra sång
10p 16-When the light has burned out    Verkligt snygg sång, fint piano och sköna harmonier
12p 11-AMS, 13:00                             Den här grep tag direkt och skapade en intim, fängslande stämning. Bra sång, fint piano och effektfullt munspel.

/Asti


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Svååårt.. Flera bra bidrag.

  • 12p till bidrag nr 11 - AMS, 13.00
  • 10p till bidrag nr 16 - When the light has burned out
  • 8p till bidrag nr 20 - Caroline
  • 6p till bidrag nr 23 -  Förlorarnas låt
  • 4p till bidrag nr 24 - Seasons of mind
  • 2p till bidrag nr 17 - Bakom våra masker
  • 1p till bidrag nr 7 - Lämna inte mig
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Hello Kontrollrummet....and here are the votes of the Västerås-jury:  :lol:



Melodi nr 08 - Consultant of swing.  Är det en Moog ? skitkul i alla fall.. 1 poäng.
Melodi nr 02 - Relief.                     Mycket Lou Reed i den här rösten och låten. 2 poäng
Melodi nr 17 - Bakom våra masker.   Mitt emellan Afzelius och Wiehe och minst lika bra. 4 poäng
Melodi nr 12 - Kärleksbrand.            Skitkul Bellman-pastisch. 6 poäng
Melodi nr 09 - Follow the river.        Härligt Tom Waits-stuk på kompet, Very laid back. 8 poäng
Melodi nr 04 - Strange fruit.            Småtimmar på en rökstinn bar i N Y..deckardags... 10 poäng
Melodi nr 03 - Farewell to Russia.     Det fåniga temat i den här får mig att flina hela tiden -                                                Dibe-Dibuu.. Twelve points, douze points, 12 poäng.

Thank You and bona noches from [kon]Trollet.  :)


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Det är OLIIIIDLIGT spännande! Hela 14 bidrag har fått högpoängare (10 eller 12p), och det ser ut att bli jämnt i toppen ända in på mållinjen.
Passar på att göra en bump såhär lagom till helgen =)
blargh


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Här är mina poäng. Om jag hade gjort poängsättningen någon annan dag så hade det förmodligen sett helt annorlunda ut.

16. When the light has burned out 12p   
Låter professionellt. Bra spel, sång och ljud.
17. Bakom våra masker 10p   
En låt som tar tag i mig. Lyssnar inte så noga på texten men får ändå en känsla av ärlighet.
4. Strange fruit 8p   
Gillar harmonierna. Reverbet känns inte minimalistiskt.
9. Follow the river 6p
Bra röstjobb. Kanske lite väl torr men passar till temat.
11. AMS kl 13 4p
Gillar det enkla pianot. Bra sång på svenska.
2. Relief 2p    
Sköna sound. Kanske inte minimalistiskt effektmässigt. En aning monotont.
1. Blind for love 1p   
Elviskänsla på introt. Bra men lyfter inte helt.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad tsmalmbe

när var deadline för röstandet?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Utloggad tsmalmbe

Bra, då hinner jag ännu lyssna en par gånger.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
1p - AMS, kl 13 - Sömnproblem... men lite sövande kanske :), gillar soundet

2p - Relief  - Spännande komp och så klart harmonier jag gillar.

4p - Blind for love - Stark vers, kanske inte världens tydligaste refräng.

6p - Seasons of mind - Skön låt helt enkelt

8p - You're my darling daughter - Skitmysig och uttrycksfull röst, den höll nästan på att få fler poäng nu när jag gick igenom och skrev...

10p - Förlorarnas låt - Innehållsrik och som sagt inte direkt någon förlorare...

12p - when the light burns out - Dessa harmonierna gillade jag verkligen


Många fler som var väl värda poäng, men dessa föll mig mest på läppen under denna veckan.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Här kommer lite poäng direkt från AIK-landet (Solna) Fast själv håller jag på Landskrona BoIS  :D

Vill först bara berätta hur jag tolkar minimalism. Jag anser inte att minmalism innebär att att det måste låta minimalt. Minimalism kan i min definition även (eller ännu hellre)vara att få det att låta så stort och mäktigt som möjligt med så små medel som möjligt. Som t.ex Depeche Modes platta "Music for the Masses" som låter hur fet som helst men med minimalt med ljud. Minimalism i sin bästa form.


1p till låt nr6 - Bitter End Tale. - Skön och enkel låt som för tankarna till Singer/songwriter tradionen som blommade på 70-talet

2p till låt nr17 - Bakom Våra Masker. - Fint spelat och framfört och dom olika arren på dom två gitarrerna  kompletterar varandra perfekt i sann Afzelius/Wiehe anda. Lägg på en andrastämma efter festivalen så är den komplett

4p till låt nr9 - Follow The River - Detta är väl då minimalism som även låter minimalt. Fint och återhållsamt.

6p till låt nr3 - Farewell To Russia - Håller med Kon-Trollet om slingan. Även jag sitter med fånigt leende varenda gång jag hör den, och trumfillet mot slutet e prisvärt och även slutet i sig...bara det är värt 6 poäng  :)

8p till låt nr8 - Consultant of swing - Detta gillar jag verkligen. Här har man lyckats få till ett skönt groove med små medel. Gillar även leken med moll och dur som går som en röd tråd genom låten.

10p till låt nr1 - Blind For Love - Snygg sång på denna. Introt e stulet från "I've got a feeling" med Beatles....Respekt  :D ska man stjäla ska man göra det från dom bästa. Skönt med shakern som lunkar på lite behagligt i bakgrunden. Lite väl mullig gitarr kanske, och lite ostämd. Annars finfint.

12p till låt nr7 - Lämna Inte Mig - Ja vart min 12 poängare skulle gå var givet redan efter första genomlyssningen av låtarna. Jag får gåshud av detta. Vilken känsla i sången. Vem fan skulle lämna dig efter att hört detta??? Bra sjunget och bra spelat. Ett bra utnyttjande av klassiska ackorföljder Gillar även den häringa spaghettiwestern ala Mexico känslan som jag får i introt. Skitbra helt enkelt.





Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Detta mina vänner var inte lätt
Har försökt göra en bedömning utifrån kriterierna Minimalism, Spel/sång, Låt, Magkänsla

1 p - Låt nr 11 AMS - Skirt, vackert, sorgset - när melodikan? kommer in är det riktigt bra! Mycket minimalistiskt också.
2 p - Låt nr 16 When the lights has burned out - Proffsigt, bra spel på piano och git, väl sjunget
4 p - Låt nr 17 Bakom våra masker - Innerlig och varm visa, bra framförd
6 p - Låt nr 7 Lämna inte mej - Mycket fint gitarrspel, Stark sång, rysfaktor!
8 p - Låt nr 20 Caroline - Fantastiskt vilken tyngd denna låt och framförande har med bara ak. gitarr och röst. (Pianot behövs eg. inte) Topplåt!
10 p - Låt nr 9 Follow the river - Detta tycker jag är den minimalistiska segraren - Helt eget uttryck med minimum av instrument. Fantastisk användning av rösten!
12 p - Låt nr 1 Blind for love - Otroligt bra låt! Både McCartney och Zevon-vibbar. Git och sång är så bra! Sista omtagningen är super!

Det finns ett antal låtar som trots att de är mycket bra inte kom med på denna lista - en annan dag hade de kanske kommit med
(ex Josephine, Förlorarnas låt ....)

Hedersomnämnanden till Låt nr 18 Fighter jets - Originellt och skrämmande stycke och låt nr 10 DogCat - Verkligen minimalistiskt och eget!


« Senast ändrad: 22.03.2009, 19:14:49 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


freddy

  • Gäst
Fidden - jag ändrade min 1p:are. Det var "when the lights.." tidigare och nu satte jag den poängen på "follow the river". Har uppdaterat mitt inlägg. Så det är det som står där som gäller. Röstade lite för snabbt tydligen :D Hoppas det är okej att man ändrar sig...

Hej hopp!


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Fidden - jag ändrade min 1p:are. Det var "when the lights.." tidigare och nu satte jag den poängen på "follow the river". Har uppdaterat mitt inlägg. Så det är det som står där som gäller. Röstade lite för snabbt tydligen :D Hoppas det är okej att man ändrar sig...

Hej hopp!

Uppfattat. =)
blargh


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Ställningen vid halvtid:

78   When the light has burned out
77   Follow the river
62   AMS, 13:00
60   Bakom våra masker
58   Förlorarnas låt
50   Blind for love
49   Bitter end tale
46   Strange fruit
40   Lämna inte mig
35   Caroline
30   Kär leks brand
28   Farewell to Russia
25   Seasons of mind
23   Fighter jets
18   Relief
14   A rodeo story
10   DogCat
10   Hold my hand Josephine
9   Consultant of swing
8   Inferno
8   You're my darling daughter
4   Common mistake
0   Dem
0   Fan vad jag är bra
« Senast ändrad: 22.03.2009, 20:11:38 by Fidden »
blargh


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jaha, ser mej manad att redigera lite jag oxå, som Freddy gjorde-hade alldeles för bråttom när jag röstade första dagen, så "Bakom våra masker" inte kom med, den skulle haft 2 p :o
Nu har jag ändrat och gett den 2 p istället för Lämna inte mej. Har oxå ändrat i mitt röstinlägg.

Tack för det, nu kan jag sova gott om natten ;)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Okej... Här har ni mina poäng

12p - Låt nr 16 When the lights has burned out. Pianot låter bra, melodin är vacker och rösten skön att lysna till

10p - Låt nr 23 Förlorarnas låt. Ingen förlorare denhär. Svårt att kommentera när man liksom bara vet att man gillar

8p - Låt nr 20 Caroline. Får mig att tänka på Where The Wild Roses Grow med Nick Cave och Kylie Minough. Vackert dyster

6p - Låt nr 4 Strange Fruit. Fin stämning. Denhär sortens jazz gillar jag

4p - Låt nr 15 A Rodeo Story. Jihaa... hmm vilken galopp... å text så det räcker  :lol:

2p - Låt nr 6 Bitter end tale. Lite Mark Knopfler över dethär. Gillar låten mycket, hade fått högre poäng men det är nåt i pianot som lite stör

1p - Låt nr 9 Follow the river. Var inte riktigt säker först men eftersom låten fick mig att lyssna till om och om igen tyckte jag den var värd en poäng

Attan vad svårt dethär var... alla låtar är ju så bra. Bra jobbat alla. Visst är vi bra B)

Krister
« Senast ändrad: 23.03.2009, 10:09:28 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa

Utloggad fjzingo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
    • cantaloop
Tjena,

Trodde det var en tävling i minimalism......känns mer som ett race i vispop ;)

12 p till Farewell to russia  gillar tv spel och Hugo blev glad....
10 p When the lights has burned out   suspoppp
8 p Follow the river lite minimalism iallafall
6 p AMS 13:00  mer pop lite kentishu2.....
4 p till consultant of swing gillar synt...
4p Fan vad jag är bra iallafall minimalistisk sång
1p DEM för att den blandar upright med analogprylar är ju kul


Lycka till

frdrik





Follow the river

Strange fruit
www.cantaloop.se


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Röstningen går framåt - det borde dock varit otillåtet ändra sina poäng efter en dag eller nåt, att tänka på för nästa festivalregler, tänk om fler skulle ändra poäng, skulle bli jobbigt för Fidden att hålla koll.
Instämmer för övrigt att sist nämnde hittills har skött festivalen galant.

Bara så ni vet, jag tänker inte ändra mina poäng, så det så :P
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531