Kontrollrummet

Uppmickning av trummor!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Hej alla glauda,

Går i tankarna att micka upp mitt trumset och har forskat lite i ämnet!
Men har egentligen inte kommit fram till något specifikt, utan önskar att ventilera mina funderingar tankar med er som kan!

Mitt största problem som jag ser det är att jag har endast två in på mitt Apogee Duet kort! Jag skulle vilja uppgradera till ett Ensemble men det känns väldigt långt borta att hosta upp alla de pengarna!

Så frågan är vad är det minsta antalet mickar man behöver/klarar sig på?

Och vad kan mina lösningar vara? Jag vill helst kunna sätta så individuellt ljud som jag bara kan på de olika delarna!

Ett billigt 8kanalers kort för trummor kan det vara något?

Tips idéer ?


Utloggad tsmalmbe

Det minsta är två. Det fungerar för naturliga trummor och jazz. Då behöver du supermickar, U87 eller liknande som verkligen tar upp det du spelar. Och ett bra trumset, och ett bra rum. Mikrofontekniken är ambiens, alltså avstånduppmickning, inte OH. AB, eller XY kan användas.

Om inte det uppfylls, är nästa alternativ 4 kanaler. Då använder du antingen ambiens eller OH, och lägger till bastrumma och virvel.

Med 8 kanaler kan du göra under. Då lägger du till tomtomerna till alternativet ovan.

Vill du verkligen kunna fixa soundet bra, bör du fundera på att använda 2 virvelmickar och två bastrummsmickar. Dessutom kan det vara fint att ha både ambiens och OH. Till dess lägger vi sen 3-4 tomtom. Då är du uppe i 12 kanaler, vilket säkert 'r lite av studiostandard då det gäller pop eller rock.

Ju färre mickar, desto större vikt på val, kvalitet och placering av mikrofon.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
så med mitt projectmix-kort med 8 in och en massa billiga dynamiska så kan jag med andra ord få till det hyfsat till en hyfsad mikbudget? jam har ju ett 8-pack för 1400 kr.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

En riktig dynamisk mick kostar väl styck det du nämner. Så nog skulle jag ta det med en nypa salt.

Dessutom skall man definitivt ha kondensatormickar till både OH och ambiens om man vill ha bas och botten.

Har varit med om att kondensator gör sig väldigt bra som undermick på virvel och yttermick på bastrumma också.

Tänker man sig ett bra sound på bastrumman ställs det krav där också. Annars blir det bara plop-plop.

Så för summan du nämner skall man inte så hemskt länge fundera om det är fel på mickplaceringen. Troligen är felet någon annanstans. Köp hellre ett mindre set och använd de kondensatormickarna du har nu som hjälp.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Ok så sett har jag inte blivit så värst mycket klokare, men det känns som mitt duet kort är för litet?

Vad säger ni om detta kortet är det bra http://www.m-audio.com/news/en_us-1109.html

M-audio profire 2626, hur står det sig mot apogee!

eller kanske det finns andra vettigare kort? Känns mest som ska jag ändå byta kort så kan jag ju dra på med så många kanaler som möjligt för då har jag plats för gitarrer och bas och andra instrument samt sång samtidigt!? Och jag får en möjlighet till att experimentera med fler och fler mikar till trummsetet !

Men som sagt frågan är hur det står sig mot apogee kortet ....
Och om jag tar rätt steg denna gång!? Trött på att fastna så här mellan varven :)

Edit Motu 838mk3 kan det vara något?

Ge gärna ljudkortsförslag med! Max 10 000 på ett firewire interface!
« Senast ändrad: 16.03.2009, 11:33:35 by Apogee »


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
så med mitt projectmix-kort med 8 in och en massa billiga dynamiska så kan jag med andra ord få till det hyfsat till en hyfsad mikbudget? jam har ju ett 8-pack för 1400 kr.

Jag har Jams mickpaket men har inte hunnit använda det till trummor ännu. Jag har däremot mickat akustisk gitarr och sång med kondensatormickarna och är nöjd med resultatet.

Så fort jag har studion klar så ska jag spela in ett band och lägger förhoppningsvis ut nån låt för lyssning.

Ge gärna ljudkortsförslag med! Max 10 000 på ett firewire interface!

Presonus har några ljudkort med 8 mickpreampar, alla under 10000. Jag körde med ett Presonus Firebox fram till för några månader sedan och var nöjd med det kortet. Bra ljud och en kontrollpanel som var enkel att lära sig. Jag var på väg att köpa ett Firestudio men då jag hittade ett billigt (begagnat) Motu 828 mk3 så köpte jag det istället.

Som jag har förstått det så har alla Presonus ljudkort i fireserien lika preampar, det enda som skiljer är antal in- och utgångar.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Mina standard mikar till trummor är blandat dyra och billiga, men alla svinbra:

Beyer Dynamics M 88, c:a 5000:- Kagge
Shure beta 57a, c:a 1800:- Virvel
Philips SBC MD680, 800:- Under virvel, och på golvpukan.
Superlux trum-mik-paket, hela skiten 1750:- på börsen, använder pukmikarna till hängpukorna.
LineAudio cm2 895:- hihat, ride, x/y oh
ADK GR8 1995:- Ambiens/rum

Lycka till...experimentera mycket...låna mikar...prova.
-=Signatures are for pussies=-


freddy

  • Gäst
Mina standard mikar till trummor är blandat dyra och billiga, men alla svinbra:

Beyer Dynamics M 88, c:a 5000:- Kagge
Shure beta 57a, c:a 1800:- Virvel
Philips SBC MD680, 800:- Under virvel, och på golvpukan.
Superlux trum-mik-paket, hela skiten 1750:- på börsen, använder pukmikarna till hängpukorna.
LineAudio cm2 895:- hihat, ride, x/y oh
ADK GR8 1995:- Ambiens/rum

Lycka till...experimentera mycket...låna mikar...prova.

Du är fan en riktig rocker, man ser liksom hur prion ligger till :)


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Det minsta är två. Det fungerar för naturliga trummor och jazz. Då behöver du supermickar, U87 eller liknande som verkligen tar upp det du spelar. Och ett bra trumset, och ett bra rum. Mikrofontekniken är ambiens, alltså avstånduppmickning, inte OH. AB, eller XY kan användas.

Om inte det uppfylls, är nästa alternativ 4 kanaler. Då använder du antingen ambiens eller OH, och lägger till bastrumma och virvel.

Med 8 kanaler kan du göra under. Då lägger du till tomtomerna till alternativet ovan.

Vill du verkligen kunna fixa soundet bra, bör du fundera på att använda 2 virvelmickar och två bastrummsmickar. Dessutom kan det vara fint att ha både ambiens och OH. Till dess lägger vi sen 3-4 tomtom. Då är du uppe i 12 kanaler, vilket säkert 'r lite av studiostandard då det gäller pop eller rock.

Ju färre mickar, desto större vikt på val, kvalitet och placering av mikrofon.

+1

Jag skulle även vilja poängtera att jag personligen nog skulle prioritera hög kvalité, noggrannhet och få kanaler utöver ett trummiksett för 2000 och ett halvtråkig ljudkort.

Med en bra trummis, 4 högkvalitativa kanaler, välljudande rum och noggrant utplacerade mikrofoner kan man få underbart skönt ljud.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Bandmickar är fint som OH på trummor tycker jag. Kör själv med kina bandisar modifierade med lundahl trafos. Låter på något sätt fetare och råare med samtidigt mjukare än kondingar, beror förstås på vad man jämför med men..

Många kör dynamiska mickar på pukor och virvel men jag tycker det i många fall kan fungera lika bra, eller bättre, men kondingar där istället. Beror förstås på vad man har för mickar, prisklass osv där med. Men hellre en billig konding på puka/virvel än en billig dynamisk..tycker jag.

Och de billiga trummik set jag testat har inte varit så kul.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hm. jag får väl se hur man gör sen. Komer ju ha hyfsat ljudkort iaf, så man kanske kan börja med ett sånt set eftersom jag lixom inte har NÅGRA andra mikar. Å andra sidan får man ju sm-57/58-kopior för inga pengar. Två kondingar har jag jo...och zoomens X/Y :D

Fördelen med set är att man kan börja lära sig lite om inspelning, och köpa på sig under tiden man gör fel. en femtonhundring är väl inget på ett par års träning :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Jo jag har ju mina funderingar!

Men står väl och stampar mellan

RME Fireface 400 Eller Motu 828 Mk3, funderar på om man skulle haft Motu 8 Pre för det verkade fungera för både mic och instrument då har man iaf kanaler så att det alltid räcker .... hoppas jag!

Men jag undrar fortfarande hur Motu är rent kvalitets mässigt!? Har sett att det finns några som använder det här! Så en liten + - av någon hade inte varit fel!

Kommer förmodligen att börja i mindre skala när det gäller uppmickning, men bra mickar!

2OH (märke vet ej) 1virvel shure sm57 1kagge (shure förmodligen)

Är jag inne på rätt spår nu??? Gör jag det rätta?

Sedan undrar jag om man kan använda en analog in på motun till instrument om man kopplar en preamp emellan!? För då har jag ingen större nytta av 8pre men det är ju skönt att veta att man kan expandera om det krävs!

Känner mig väldigt vilrådig här!


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Hm. jag får väl se hur man gör sen. Komer ju ha hyfsat ljudkort iaf, så man kanske kan börja med ett sånt set eftersom jag lixom inte har NÅGRA andra mikar. Å andra sidan får man ju sm-57/58-kopior för inga pengar. Två kondingar har jag jo...och zoomens X/Y :D

Fördelen med set är att man kan börja lära sig lite om inspelning, och köpa på sig under tiden man gör fel. en femtonhundring är väl inget på ett par års träning :)

57/58 kopiorna är ungefär samma skrot som mickseten. Problemet med dåliga mickar (eller dåliga prylar överhuvudtaget) är att man inte vet om man själv gjort något galet, dålig placering eller så eller om det bara är en dålig mikrofon.. Om man i första hand vill lära sig om inspelning tycker jag det är bättre att börja med ett OH par, t.ex. två kondingar. Experimentera med dessa i olika positioner och se hur långt du kan komma. Sen när du märker vad du behöver komplettera med, kanske en kagge mick, och ekonomin tillåter så kan du köpa en sån. Osv och efter nåt år eller så har du lärt dig mycket om inspelning/mickplacering SAMT har en fin uppsättning mikrofoner.

Om du redan har ett par kondingar så kan du ju börja med kagge + virvel mick.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
har fått för mig att dom där billiga seten är mest för livebruk?



Utloggad tsmalmbe

Jag skriver nog under flintans metod. Hellre en par bra mickar att uppleva "wow! vilken skillnad då jag flyttar på mciken, hur månntro det skulle låta om..." med än att ha 8 mickar som ger "jaha, samma bruna kartongsound också från denna vinkel, skit i placeringen - vi triggar".

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jo jag har ju mina funderingar!

Men står väl och stampar mellan

RME Fireface 400 Eller Motu 828 Mk3, funderar på om man skulle haft Motu 8 Pre för det verkade fungera för både mic och instrument då har man iaf kanaler så att det alltid räcker .... hoppas jag!

Men jag undrar fortfarande hur Motu är rent kvalitets mässigt!? Har sett att det finns några som använder det här! Så en liten + - av någon hade inte varit fel!

Kommer förmodligen att börja i mindre skala när det gäller uppmickning, men bra mickar!

2OH (märke vet ej) 1virvel shure sm57 1kagge (shure förmodligen)

Är jag inne på rätt spår nu??? Gör jag det rätta?

Sedan undrar jag om man kan använda en analog in på motun till instrument om man kopplar en preamp emellan!? För då har jag ingen större nytta av 8pre men det är ju skönt att veta att man kan expandera om det krävs!

Känner mig väldigt vilrådig här!

Mausio projectmix har jag köpt till ändamålet. Profire 2626 får ju bra kritik för preamparna också...
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Så M-audio är bättre än Motu?

Om vi bryter ner det om ni/jag skulle välja!

Motu 828Mk3 eller M-Audio profire 2626 vilken vinner?


Utloggad tsmalmbe

jag tror mk3 har dsp-effekter som kan användas i cuemix: reverb på sång också vid direct monitor.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil

Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Jag kör AKG D 190 till pukor och den stora AKG till bas trumman (köttyxan) .
Neumann U87 stereopar till överhäng..............

Man klarar sig bra med 8 kanaler till trummor det är mycket sällan jag behövt mer under alla prod jag jobbat med.

Skall du bara köra med 2 mickar så ta ett bra stereopar och prova, Rödes stereopar är inte fel heller mycket billigare än Neumann.............
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad tsmalmbe

AT4040 är i sin mörkhet ganska nära U87 (så nära man kan komma för ett överkomligt pris det vill säga).

Köttyxan heter D112 :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Det har du rätt in den heter D112 köttyxan funkar än fast den är så många år..... B) B)

Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
+1 Till Motu med andra ord! Eller ? :)

har för mig profire oxo har det...eller va det 8R? :S

Preamparna i profire skall vara sketabra iaf.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
+1 Till Motu med andra ord! Eller ? :)

har för mig profire oxo har det...eller va det 8R? :S

Preamparna i profire skall vara sketabra iaf.

Huuum ok ... det görs inte lättare för mig men ändå ;)
Bra preampar är ju bara ett plus! Finns det någon sajt där man kan göra direkta jämförelser?

Skulle vara juste att kunna se dem sida vid sida! Motu ser proffsigare ut än prefire ... men vad som gömmer sig under huven är vad som räknas!

Tack för tips!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
googla runt lite, finns tester på soundonsound bland annat, inga jämförelser kanske. Men  kolla också på m-audios octopre-teknik, som fått massa bra kritik.

Själv har jag inte någon erfarenhet, men köper m-audio nu för att den fått så grymt bra kritik i tester.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Kolla PreSonus Firestudio/Digimax FS preamps låter kanon till trummor .
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
googla runt lite, finns tester på soundonsound bland annat, inga jämförelser kanske. Men  kolla också på m-audios octopre-teknik, som fått massa bra kritik.

Själv har jag inte någon erfarenhet, men köper m-audio nu för att den fått så grymt bra kritik i tester.

octopre är focusrite och det är bra gräjor, jag använder den till bla trum-inspelning.
M-audio som du menar heter octane.
personligen skulle jag nog vänta lite(tills den kommer) och köpa focusrite liquid saffire 56, värkar väldigt bra.
« Senast ändrad: 20.03.2009, 22:11:18 by adrumdrum »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
fanken va alla ska låta lika då :lol:

men en sökning på de billiga maudiopreampsen ger tester man kan läsa där de får bra kritik.


men som sagt, jag har eg ingen aning :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol