Kontrollrummet

mp3-filer från ProTools importerade i Logic spökar för andra spår

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag har importerat tre mp3-filer i Logic som jag fått mig tillskickade och är bouncade ur ProTools

När jag sen lägger upp ett nytt audiospår för att spela in ett instrument så är volymen på spåret satt till -93 och det som blir inspelat går inte att höra (det blir ett streck). Provat att lägga till flera spår med samma resultat

Lägger jag upp ett instrumentspår så funkar det att spela in - dock visar volymen på det spåret minusvärden : -11

Tittar jag på vol på de tre spår där de importerade filerna ligger visar de också sådär -70, -90 - men när man spelar upp så går volymvisaren upp till normala värden
Även master visar stora minusvärden -72 men går upp på samma sätt som de enskilda spåren.

Provat att göra ytterligare ett nytt projekt och importera filerna - med samma resultat

1. Vad beror detta på?
2. Går det att åtgärda?
3. Är det någon inställning, effekt ... som är gjord i PT som påverkar på detta sätt?
4. Måste det göras en ny bounce från PT med någonting påslaget/avslaget/tillslaget ?



« Senast ändrad: 18.03.2009, 21:56:46 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Förstår inte ditt problem. Kan du spela upp mp3 filerna i annat program?

Kör wav filer i 24 bitar istället för mp3 om du ska jobba vidare med filerna. Mp3 är ett destruktivt ljudformat.

Förresten så går det inte bouca ut mp3 filer ur protools utan att köpa till "mp3 option" eller vad det kan heta.. Så någon måste ha konverterat från wav till mp3 i ett annat program.  :wacko: ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jo det är så här
Det finns inspelningar gjorda på ett antal spår i Protools
Jag vill få in de spåren i Logic för att ha som grund och fortsätta spela in och lägga på andra spår där
Jag trodde att man kunde bounca eller exportera ut mp3 från PT och importera in dem i Logic
(I Logic bouncar man ut mp3 - antingen hela låten eller enskilda spår)

Hur gör man bäst för att få över spåren från PT till Logic?
Jag antar att Logic inte kan läsa direkt från spår skapade i PT som ligger på en extern Hdisk
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Bounca ut wav filer i 24 bitar. En fil för varje spår du vill ha separat.

En annan variant är att markera alla spår du vill exportera och välja export i menyn ovanför fil browsern till höger men den proceduren kan jag inte beskriva så här på rak arm utan tilgång till protools.

Det enklaste är att bounca ut spår för spår.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Rättelse - Det går att spela in -  hade nog bara fel input inställd
men
det är fortfarande så att decibelmätaren (eller vad den kan heta) ovanpå volymreglaget visar minus-siffor - ner till -93 ??
på alla spår - även andra gamla och nya projekt där de importerde mp3-filerna inte finns med
Kan det verkligen vara mp3-filerna som har slagit till så?
Eller har jag kommit åt någon inställning?

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten