Kontrollrummet

Lite funderingar runt kändisskap...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bajenuffe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 21
  • Legalizers Sound System
    • Visa profil
Vet inte varför jag skriver detta men jag fick en så slående insikt idag när jag satt i bilen till jobbet och lyssnade på radion i bilen...

Det började i morse när jag satt mig ner och lyssnade igenom de bidrag som kommit in till "sommardängs-festivalen". Jag blev helt chockad över hur bra alla bidragen var... Det skall bli otroligt kul och höra hur många av de som skickat in bidrag som faktiskt är eller har varit någon form av "kändis" eller "etablerad i musikbranschen". Visst gissar jag på att det döljer sig kanske någon som matchar den beskrivningen, men inte många. Det är just det som är så otroligt, för när jag sedan sätter mig i bilen till jobbet så kör de just en massa "etablerade" sommarlåtar och de är ju fanimej inte i närheten när det gäller kvaliteten på låtar i jämförelse med de bidrag som kommit in till festivalen. Självklart så är produktionerna i linje med eller bättre, men som låtar... inte en chans!

Min fråga är... Är musikbranschen fortfarande så svågerpolitiks betonad? Vad är det som gör att mindre talangfulla musiker och tonsättare hittas och lyfts fram framför såå många talangfulla... Vore kul att höra eran syn på detta.

Nu är det inte så att jag tycker att alla musiker som "lyckats" är no talanted asses, men faktum är att det finns ett gäng där ute som tar upp alldeles för stort utrymme i etern.

/Bajenuffe


Utloggad tsmalmbe

Systemet driver och matar sig självt, och storhetens (volymens, massans) lagar gäller. Det finns två vägar: basshunters väg (inget illa med det), eller det att få ut sitt material åt folk som är villiga att ta emot det, och på det sätter få igång en efterfrågan.

Tänk dig t.ex Pandora (servicen, inte bruttan) - om det skulle komma kommersiella sommardängor (typ NRJ pophits247), med inblandade KR-dängor. Skulle någon vakna och villa veta mera? Troligen.

För att återgå det självdrivande: om Genesis skulle stå tyst på stagen i 1 timme, skulle det sälja slut. ALLA vill se när Genesis bara står tysta på scenen, bara för att det är något man skulle vara tvungen att uppleva. Man måste köpa den nyaste (skitaste) skivan av den artisten som hade 1 sommarhit förra året. Man måste spela den nya låten i radion. Och vips, så har den spelats så mycket att alla accepterar den som de-facto sommarhit.

Och alla vill bli kändisar. Kända för det dom kan (kompetens), men många är villiga att sälja sin själ (big brother) för att uppnå kändisskap på andra grunder också. Men man strävar till att då uppnå kändisskapet endast för att sedan kunna visa vad man egentligen kan (solokarriär efter big brother). För en del lyckas det, för andra inte. Men alla vill vara med, och INGEN skulle tacka nej.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det gäller också att skilja på kompetenta musiker och artister när vi talar kändisskap.
Cardigans och Paris Hilton är ju inte direkt jämförbara och visst har båda bra låtar på sina skivor. Ja, stars are blind är en bra låt, bara för att det är Paris så tror folk att det automatiskt är dåligt. Om det nu är hon som sjunger är en annan femma  :rolleyes:


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Framför allt är det så nu när de stora skivbolagen inte vågar satsa på annat än väldigt säkra kort (som ingen ändå verkar vara intresserad av att köpa iofs) Kortsiktigt satsande på befintliga artister eller sånt som låter som befintliga artister som det går bra för. Som tur är går det att välja vad man vill lyssna på idag, man behöver inte radion för att upptäcka ny bra musik, den är till och med undermålig för ändamålet.

Att alla vill bli kändisar är lite läskigt... Det görs väldigt mycket reklam för kändisskap idag. Är man inte känd är man ingen fullständig människa är budskapet i tv/radio/press. Jag tror inte talang spelar någon roll. En del kanske går igenom Big Brother för att upptäckas och sen visa sina "egentliga" talanger, men de har redan misslyckats. Jag lovar att INGEN som varit med i Idol (eller Paris Hilton) kommer vara ihågkomna om tio år, även de som är så duktiga att de skulle kunna bli det, eftersom ingen som tar musik seriöst tar Idol seriöst. Förhoppningsvis får några av dem en kick av det som händer just då och just där och nöjer sig med det men vissa är säkert där för att de tror att det ska ge dem en lång karriär, för att de vill bli den nye David Bowie eller Madonna, medan Idol antagligen är det sämsta steget mot en sådan karriär. Men jag kan förstå det där! Finns det en bättre kick än att stå på scen med ett skrikande publikhav?

De allra bästa kommer nog de närmsta 5-10 åren finnas i bakgrunden. Det är de (ni kanske) som inte går på myten om Skivkontraktet eller Kändisskapet, som har integritet och som gör det de vill och inte det som går hem. Och det är fan bra mycket intressantare att lyssna på musik på demoforumet här än på Mix Megapol eller t o m P3. Fler bra idéer kommer fram här än vad som släpps på skiva under en vecka men unikicitet säljer inte, det gör inte att man får stå med ett publikhav omkring sig men de som uppskattar en uppskattar en i alla fall för det man har gjort. Populär musik idag är generellt sett av lättuggad variant som är populär för att andra lyssnar på den, vilket gör att man blir van vid den, vilket gör att man gillar den eftersom man automatiskt gillar det man känner igen, vilket gör att andra lyssnar på det osv... I ett slags positiv (eller negativ om man vill...) spiral.

Ursäkta lite planlöst svammel. Jag har ingen bra slutkläm... Fortsätt göra bra musik bara, eller uppnå ett mål att bli känd, eller hitta ett sätt att göra båda två. Leta inte bra musik genom att lyssna på radio men var heller inte bittra över det. Sprid till era vänner den musik som ni tycker är bra istället, känd eller okänd, utgiven eller outgiven. Alla möjligheter finns och bra musik finns i oändlighet (dålig i ännu större oändlighet, hehe).
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad bajenuffe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 21
  • Legalizers Sound System
    • Visa profil
Citera
Ursäkta lite planlöst svammel. Jag har ingen bra slutkläm... Fortsätt göra bra musik bara, eller uppnå ett mål att bli känd, eller hitta ett sätt att göra båda två. Leta inte bra musik genom att lyssna på radio men var heller inte bittra över det. Sprid till era vänner den musik som ni tycker är bra istället, känd eller okänd, utgiven eller outgiven. Alla möjligheter finns och bra musik finns i oändlighet (dålig i ännu större oändlighet, hehe).

PLanlöst Svammel? Tycker det stod mycket bra där. Jättekul att höra hur ni andra ser på detta.

/Uffe


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det finns två vägar: basshunters väg (inget illa med det), eller det att få ut sitt material åt folk som är villiga att ta emot det, och på det sätter få igång en efterfrågan.
Inte för att hylla Basshunters kulturella värde, men var det inte precis så han gjorde...? Alt 2 alltså?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Ursäkta lite planlöst svammel.
Kloka ord!
Jag håller med, men tycker nog media (åtminstone public service) har ett ansvar att lyfta fram en större bredd än vad som görs idag.


Utloggad tsmalmbe

Det finns två vägar: basshunters väg (inget illa med det), eller det att få ut sitt material åt folk som är villiga att ta emot det, och på det sätter få igång en efterfrågan.
Inte för att hylla Basshunters kulturella värde, men var det inte precis så han gjorde...? Alt 2 alltså?

Jo, jag sade det lite klumpigt det där. Vad jag menade var att man i alternativt BH lägger ut nåt på nätet, och "i misstag" blir succee -  i jämförelse att man aktivt promoterar sitt material via ett (exemplevis) nätskivbolag under flere års tid.

Kan vara att det fortfarande är en och samma sak, jag är inte helt säker :)


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det finns två vägar: basshunters väg (inget illa med det), eller det att få ut sitt material åt folk som är villiga att ta emot det, och på det sätter få igång en efterfrågan.
Inte för att hylla Basshunters kulturella värde, men var det inte precis så han gjorde...? Alt 2 alltså?

Jo, jag sade det lite klumpigt det där. Vad jag menade var att man i alternativt BH lägger ut nåt på nätet, och "i misstag" blir succee -  i jämförelse att man aktivt promoterar sitt material via ett (exemplevis) nätskivbolag under flere års tid.

Kan vara att det fortfarande är en och samma sak, jag är inte helt säker :)
OK, då e jag med! :)


DåligtGehör

  • Gäst
Ursäkta lite planlöst svammel.
Kloka ord!
Jag håller med, men tycker nog media (åtminstone public service) har ett ansvar att lyfta fram en större bredd än vad som görs idag.

Inte för att de inte skulle kunna göra mer men svensk public service både spelar "smalare" och "svårare" musik samt gör en hel del intressanta program om musik. Både förvaltning och en blick på det nya vilket ger chans till en hel del upptäckter av ny och äldre musik och annorlunda musik. Möjligen får del genrer eller stilar en dålig bevakning? Men jmf:vis med övriga media tycker jag det verkar vara en stor skillnad.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Ursäkta lite planlöst svammel.
Kloka ord!
Jag håller med, men tycker nog media (åtminstone public service) har ett ansvar att lyfta fram en större bredd än vad som görs idag.

Inte för att de inte skulle kunna göra mer men svensk public service både spelar "smalare" och "svårare" musik samt gör en hel del intressanta program om musik. Både förvaltning och en blick på det nya vilket ger chans till en hel del upptäckter av ny och äldre musik och annorlunda musik. Möjligen får del genrer eller stilar en dålig bevakning? Men jmf:vis med övriga media tycker jag det verkar vara en stor skillnad.
O jmf med andra kanaler SKA det vara stor skillnad. Större, tycker jag.


DåligtGehör

  • Gäst
Ursäkta lite planlöst svammel.
Kloka ord!
Jag håller med, men tycker nog media (åtminstone public service) har ett ansvar att lyfta fram en större bredd än vad som görs idag.

Inte för att de inte skulle kunna göra mer men svensk public service både spelar "smalare" och "svårare" musik samt gör en hel del intressanta program om musik. Både förvaltning och en blick på det nya vilket ger chans till en hel del upptäckter av ny och äldre musik och annorlunda musik. Möjligen får del genrer eller stilar en dålig bevakning? Men jmf:vis med övriga media tycker jag det verkar vara en stor skillnad.
O jmf med andra kanaler SKA det vara stor skillnad. Större, tycker jag.

Kanske det. Men då har man väl även mer eller mindre sagt att de kommersiella krafterna kan inte skapa ett bra brett och mångfasetterat kulturklimat?


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag vet inte om jag talar för mig själv, eller för en del andra också kanske.

Men för min del handlar det om att kändisskap medför mycket tråkiga/dåliga(enligt mig) sidor också, såsom påtvingade images och personligheter. Direkt någonting blir stort och officiellt inför en bred publik, så är det väldigt många som har intresse i verksamheten på grund av att det finns mycket pengar i det, och därför vill dom(dom så kallade proffsen) vara delaktiga för att dom vet vad som tillfredställer den stora massan.

Jag själv, skulle aldrig någonsin, vilka bli stor genom att skicka ut en falsk bild av mig själv till min publik, vilket jag anser att 99% av alla stora kända artister i dagsläget gör. take me, or leave me, mig kvittar det.

det ligger helt enkelt för stora finansiella intressen bakom, som förstör det syfte musik haft till en början, nämligen ett verktyg för att uttrycka sig kreativt och känslomässigt.

Nu talar jag utifrån mig själv, och baserar inget på fakta utan snarare mina åsikter...!

Tack för mig  :D
Ozzy


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Kanske det. Men då har man väl även mer eller mindre sagt att de kommersiella krafterna kan inte skapa ett bra brett och mångfasetterat kulturklimat?
Ja. Och det kan de inte heller. De är bra på att lyfta fram det som säljer bäst. Helt naturligt. Det ligger i hela systemet. Allt som är riskabelt, allt som KAN vara stötande/smalt/svårt/jobbigt/otidsenligt/nytt sorteras bort. Hur många kommersiella kanaler spelar klassiskt? Hur många spelar jazz? Hur många spelar mainstreampop? Inget att hymla om, inget att egentligen kritisera, utan istället väga upp med just public service. PS ska arbeta efter helt andra kriterier än vad som är populärt just nu. Annars har inte PS något berättigande om de bara ska erbjuda samma som de kommersiella.


DåligtGehör

  • Gäst
Kanske det. Men då har man väl även mer eller mindre sagt att de kommersiella krafterna kan inte skapa ett bra brett och mångfasetterat kulturklimat?
Ja. Och det kan de inte heller. De är bra på att lyfta fram det som säljer bäst. Helt naturligt. Det ligger i hela systemet. Allt som är riskabelt, allt som KAN vara stötande/smalt/svårt/jobbigt/otidsenligt/nytt sorteras bort. Hur många kommersiella kanaler spelar klassiskt? Hur många spelar jazz? Hur många spelar mainstreampop? Inget att hymla om, inget att egentligen kritisera, utan istället väga upp med just public service. PS ska arbeta efter helt andra kriterier än vad som är populärt just nu. Annars har inte PS något berättigande om de bara ska erbjuda samma som de kommersiella.

Jag skulle kunna hålla med och säga ja så är det och det är helt rätt eller kanske åtminstone något som man bör/brukar acceptera ... men ändå, skall det verkligen bara vara så. Den hyllade marknaden skall väl myllra av smaker och färger. Vara en bazar där var och ens smak kan tillfredställas, utmanas och utvecklas. Marknaden och den konkurens den skall medföra sägs ju ge det mest varierade utbudet och du talar istället om likriktning och bortsortering av det mesta som är "stötande/smalt/svårt/jobbigt/otidsenligt/nytt" som något helt naturligt för marknaden. Det låter ju fullständigt deprimerande och kulturfientligt såväl som tankefientligt. Har jag missförstått något?


Utloggad Marc

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Jag själv, skulle aldrig någonsin, vilka bli stor genom att skicka ut en falsk bild av mig själv till min publik, vilket jag anser att 99% av alla stora kända artister i dagsläget gör. take me, or leave me, mig kvittar det.

det ligger helt enkelt för stora finansiella intressen bakom, som förstör det syfte musik haft till en början,

Om du grejjar att offra bara lite på att marknadsföra dig själv kanske inte falskt men en aning utanför ramarna så har du redan vunnit ganska mycket.
Gör det för din musiktalangs skull och inte för egoistisk vinning som dom andra, precis gör du rätt.

Var det inte en musiker eller målare som blev känd först efter att han dog? Han va i prinicip så dålig på att sälja sig själv att han gjorde mer nytta efter att han dog.  :unsure:


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Det gäller också att skilja på kompetenta musiker och artister när vi talar kändisskap.
Cardigans och Paris Hilton är ju inte direkt jämförbara och visst har båda bra låtar på sina skivor. Ja, stars are blind är en bra låt, bara för att det är Paris så tror folk att det automatiskt är dåligt. Om det nu är hon som sjunger är en annan femma  :rolleyes:

jag tvivlar inte en sekund på att det är hon som sjunger
däremot blir jag förvånad över att hon kommer undan med det.. :P

Paris Hilton (Stars Are Blind) :


UB40 (Red Red Wine ) :





http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
[...]
Paris Hilton (Stars Are Blind) :

[...]

Vad bra hon gjorde sig i hoptryckt widescreenformat faktiskt. Fick ju nästan lite kurvor på spirorna!

Hoppas hon får rejält med mat i finkan.



Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
På tal om Paris så tycker jag faktiskt att det här är en helt fantastisk låt.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
På tal om Paris så tycker jag faktiskt att det här är en helt fantastisk låt.


Ja, jag håller med. Förbannat bra.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Kanske det. Men då har man väl även mer eller mindre sagt att de kommersiella krafterna kan inte skapa ett bra brett och mångfasetterat kulturklimat?
Ja. Och det kan de inte heller. De är bra på att lyfta fram det som säljer bäst. Helt naturligt. Det ligger i hela systemet. Allt som är riskabelt, allt som KAN vara stötande/smalt/svårt/jobbigt/otidsenligt/nytt sorteras bort. Hur många kommersiella kanaler spelar klassiskt? Hur många spelar jazz? Hur många spelar mainstreampop? Inget att hymla om, inget att egentligen kritisera, utan istället väga upp med just public service. PS ska arbeta efter helt andra kriterier än vad som är populärt just nu. Annars har inte PS något berättigande om de bara ska erbjuda samma som de kommersiella.

Jag skulle kunna hålla med och säga ja så är det och det är helt rätt eller kanske åtminstone något som man bör/brukar acceptera ... men ändå, skall det verkligen bara vara så. Den hyllade marknaden skall väl myllra av smaker och färger. Vara en bazar där var och ens smak kan tillfredställas, utmanas och utvecklas. Marknaden och den konkurens den skall medföra sägs ju ge det mest varierade utbudet och du talar istället om likriktning och bortsortering av det mesta som är "stötande/smalt/svårt/jobbigt/otidsenligt/nytt" som något helt naturligt för marknaden. Det låter ju fullständigt deprimerande och kulturfientligt såväl som tankefientligt. Har jag missförstått något?
Marknaden är jättebra på att pressa priser, och att öka kvalitet, men inom ett avsnävat begränsat lättsålt utbud. Det är inget man egentligen ska kritisera marknaden för, utan istället de som påstår att marknaden gör något annat o därmed skulle lösa alla andra problem.


DåligtGehör

  • Gäst
Kanske det. Men då har man väl även mer eller mindre sagt att de kommersiella krafterna kan inte skapa ett bra brett och mångfasetterat kulturklimat?
Ja. Och det kan de inte heller. De är bra på att lyfta fram det som säljer bäst. Helt naturligt. Det ligger i hela systemet. Allt som är riskabelt, allt som KAN vara stötande/smalt/svårt/jobbigt/otidsenligt/nytt sorteras bort. Hur många kommersiella kanaler spelar klassiskt? Hur många spelar jazz? Hur många spelar mainstreampop? Inget att hymla om, inget att egentligen kritisera, utan istället väga upp med just public service. PS ska arbeta efter helt andra kriterier än vad som är populärt just nu. Annars har inte PS något berättigande om de bara ska erbjuda samma som de kommersiella.

Jag skulle kunna hålla med och säga ja så är det och det är helt rätt eller kanske åtminstone något som man bör/brukar acceptera ... men ändå, skall det verkligen bara vara så. Den hyllade marknaden skall väl myllra av smaker och färger. Vara en bazar där var och ens smak kan tillfredställas, utmanas och utvecklas. Marknaden och den konkurens den skall medföra sägs ju ge det mest varierade utbudet och du talar istället om likriktning och bortsortering av det mesta som är "stötande/smalt/svårt/jobbigt/otidsenligt/nytt" som något helt naturligt för marknaden. Det låter ju fullständigt deprimerande och kulturfientligt såväl som tankefientligt. Har jag missförstått något?
Marknaden är jättebra på att pressa priser, och att öka kvalitet, men inom ett avsnävat begränsat lättsålt utbud. Det är inget man egentligen ska kritisera marknaden för, utan istället de som påstår att marknaden gör något annat o därmed skulle lösa alla andra problem.

Bra formulerat. Men tycker tyvärr inte att det är den beskrivning som oftast ges.


Utloggad Marc

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
På tal om Paris så tycker jag faktiskt att det här är en helt fantastisk låt.


Ja, jag håller med. Förbannat bra.

Ni skämtar eller? :wub:


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Det gäller också att skilja på kompetenta musiker och artister när vi talar kändisskap.
Cardigans och Paris Hilton är ju inte direkt jämförbara och visst har båda bra låtar på sina skivor. Ja, stars are blind är en bra låt, bara för att det är Paris så tror folk att det automatiskt är dåligt. Om det nu är hon som sjunger är en annan femma  :rolleyes:

jag tvivlar inte en sekund på att det är hon som sjunger
däremot blir jag förvånad över att hon kommer undan med det.. :P

Paris Hilton (Stars Are Blind) :


UB40 (Red Red Wine ) :







När vi ändå håller på så skall det väl tilläggas att Red red wine är en Bob Dylan låt!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
På tal om Paris så tycker jag faktiskt att det här är en helt fantastisk låt.


Ja, jag håller med. Förbannat bra.
nanana, even though the stars are blind..  ^_^
klockren!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
På tal om Paris så tycker jag faktiskt att det här är en helt fantastisk låt.


Ja, jag håller med. Förbannat bra.
nanana, even though the stars are blind..  ^_^
klockren!

Är inte stilen och rhytmen likt denna?
 


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
På tal om Paris så tycker jag faktiskt att det här är en helt fantastisk låt.


Ja, jag håller med. Förbannat bra.
nanana, even though the stars are blind..  ^_^
klockren!

Är inte stilen och rhytmen likt denna?
 

ganksa schyssta klyschor. :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se