Jag använder EQ endast och om det behövs, och det gör det på vissa saker mer än andra-tex trummor och då skär jag, möjligen vässar jag en virvel vid behov men då har jag tabbat mig i mikrofonval och dess placering, sånt händer ibland!
Helst lite av denna EQ´ing alltså redan vid inspelning, jag kör ju genom ett Tridentbord så det hör till liksom.
Nästa fas, vid mix, gröpa ur "muddiga/grumlande" frekvenser på gittarer/basar o pianon etc och ev. mer på trummorna om det behövs, det övre registret brukar jag aldrig behöva peta i av någon anledning, bra mickar och bra placering är A och O i alla lägen!!!
Nästa fas, vid premastering/mastering som är en förlängning utav mixandet som jag sa tidigare, är den som tar mest tid och många testlyssningar på olika anläggningar med CD-brända
testmixar som man får laborera med tills man finner lyckan i en förhoppningsvis välbalanserad parallellkompression tex med rätt spektrumåtergivning över hela registret, dvs clean men med power o kräm i botten utan grums, därför är dessa verktyg en tillgång i jakten på fel...
Nu blev det en mixskola istället men whatever*