Kontrollrummet

1up-Lemonchord

1up · 16 · 13386

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ny uppdaterad låt! Ett litet förspel och suvern Cembalosampling som Equality var bussig och hjälpte mig med. Kan inte fatta att det är nästan samma stycke! Låter HELT annorlunda!

Cembalon låter så bra och tror mig höra t o m det mjuka klaffset som spelande fingrar frambringar... Ja, lite lyrisk. ;)

Hur låter det nu?

............................. ............................. ...
hej på er allihopa igen. :)

Fyllde år igår, 27 till antalet, så vad passar bättre på kvällen än att fira med att komponera ett nytt stycke?

Här kommer ett kort och känrfullt cembalodito! Från börjar skulle det bli ett stycke för blandad kör, men hjärnan ville tydligen annorlunda. :P

Vad tycks om mixen? Den som har feta cembalosamples snälla PM:a mig! Och vad tycker ni om fraseringen och styckesuppdelningen?

Kram och ha en varm fortsatt vår! :)

/1up
« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:12:13 by tsmalmbe »


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Och låten försvann? Och finns det inte ett spes sätt att posta låtar i färdiga demo forumet?


 :ph34r:


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hallåå 1up!

Missing your Lemonchord :o


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag är en STOR idiot! :D

hahahaha

Förlåt mig å det grundligaste! Hade inte insett att jag glömt länka till låten!

Nu är det fixat gott folk!



Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Det var ju en kort liten 27-års komposition :)
Lite klent sound kanske, o touchen känns aningen hård. Väntar mig i följande version några stråkar och kanske nåt blåsinstrument. Skönt med lite annorlunda i KR :)

Fortsätt på kompositionen.

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det var ju en kort liten 27-års komposition :)
Lite klent sound kanske, o touchen känns aningen hård. Väntar mig i följande version några stråkar och kanske nåt blåsinstrument. Skönt med lite annorlunda i KR :)

Fortsätt på kompositionen.

h.  Johan


Visst är det tunt. SAmplingen är någon usel gammal från Edirol, som i sin tur kommer från Rolands stenåldersmidi-bibliotek... ja ni fattar refrängen...

Jag kan lätt byta ljud, gör det antagligen till V2 som jag hoppas kommer.

Stråkar är en bra idé! (Har även tänkte det själv, därav en bra idé ;)), det kanske kommer de mä.

Många idéer finns i min skalle men svårt att avsluta!

Vad tycker ni andra om verket? :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Känns väldigt anakronistiskt. Först tänker man: aha -Barock a la Purcell, men sedan kommer ackord som låter atonala. Nä, jag greppar inte riktigt idén bakom. Men det är mycket man inte förstår  :P

Något känns lite konstigt med cembalon - tonerna varierar i styrka, men en riktig cembalo kan väl bara spela en en velocity...? :unsure: Och stereobilden är lite väl breeed om det nu skall lika en riktig cembalo.

Men mixen är ju bra  :lol:. Lite lågt på trummorna kanske  :ph34r:
DON'T PANIC


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Känns väldigt anakronistiskt. Först tänker man: aha -Barock a la Purcell, men sedan kommer ackord som låter atonala. Nä, jag greppar inte riktigt idén bakom. Men det är mycket man inte förstår  :P

Något känns lite konstigt med cembalon - tonerna varierar i styrka, men en riktig cembalo kan väl bara spela en en velocity...? :unsure: Och stereobilden är lite väl breeed om det nu skall lika en riktig cembalo.

Men mixen är ju bra  :lol:. Lite lågt på trummorna kanske  :ph34r:

Anakronistiskt (slog precis upp ordet vad det betyder). Hänfört till en annan tidsepok, ungefär, där den ej förekommer. mhm!

Du har helt rätt! En cembalo har konstant styrka. Men jag ville ha dynamik. ;) Tycker du dynamiken är bra eller dålig för låten, om vi då bortser från vad som klassiskt är möjligt med cembalon?

Skulle kunna minska bredden. Ökade den för att få till lite större djup, men kanske bara blev too much då.

jaja, lustigkurre där. :) Mixen betecknar väl ändå den slutgiltiga ljudbilden? Man kan ju se diskant, mellanregister och bas som mixen... Sen finns ju tre reverb (som kan ses som instrument) samt ett delay. :) Tycker jag.

Eller finns ett mer träffsäkert ord?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar kompositionen och stör mig inte på stilbrotten. Cembalolljudet är jobbigt och jag har ett bättre i Gigastudio om du vill testa?
MEN kan du inte testa ett annat instrument, piano eller stråkkvartett?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Gillar kompositionen och stör mig inte på stilbrotten. Cembalolljudet är jobbigt och jag har ett bättre i Gigastudio om du vill testa?
MEN kan du inte testa ett annat instrument, piano eller stråkkvartett?

Kul du gillar de. :) Gör du också musik? Skulle va spännande å höra.

Piano är bra förslag som är testat. Har ju Steinbergs The Grand som tyvärr låter väldigt sterilt och tråkigt, men med ett bra pianoljud skulle det kanske låta riktigt bra?

Stråkkvartett låter som ett en spännande grej att testa. Dock. Krävs en del jobb. Har allt på samma MIDI-spår just nu. Inte för att jag är så jättelat men. ;) Kan ju testa lägga samma stråkljud på allt och se hur det låter.

Jovisst är cembalon ganska mycket annat än mjuk och njutsam i längden.

Tack för erbjudandet om GIGA-cembalo. Om vi säger så här då. :) Prövar stråkar först, sen om det inte duger skickar jag dig ett PM. :)



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Visst, any time!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
cembalo kanske inte är det bästa valet här nä. ;) Purcell är bra på det, men hmm, vet inte vad jag skall säga. Lustig liten sak du satt samman! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ny uppdaterad mix med FETT cembaloljud som låter fantastiskt! Vad tycks? Låten hittar du i första posten.



Svar till Dividend: Kanske inte bästa valet i förra mixen. :)  Men till den nuvaranda då? :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter jättebra!  ;) :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves