Kontrollrummet

Första ämnet i Synthavdelningen!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels

Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
För att inte tala om ljudet ... :wub:

Det här är gjort enbart med LP (gamla OS:et) och EZD, mixat och mastrat i Cubase:
http://assar.se/musik/Moogtest2.mp3


Utloggad Mumin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
  • analogt mumintroll
    • Visa profil
Jag har ju Stage Edition så inget trä på min Moog LP. Men de är väldigt snygga båda två och det säger jag trots att jag inte var så förtjust i modellen från början. :) Gillar den generellt mer än vad jag gillar Voyagern faktiskt. Det enda jag skulle vilja ha är lite mer av den "tröghet" i rattarna som Voyagern har. Men det kanske går att fixa?

Schysst låt Assar! Go bas. :D En sak som irriterar mig lite med LP:n är att många av presetljuden är så bra och dessutom användbara. Har faktiskt inte programmerat och sparat så många ljud själv ännu. Lyxproblem förvisso men lite ovanligt mot vad jag är van vid från presets. ^_^

Neriks: Klart att du ska en Moog LP! ;)
« Senast ändrad: 03.05.2007, 18:53:28 by Mumin »


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
En sak som irriterar mig lite med LP:n är att många av presetljuden är så bra och dessutom användbara. Har faktiskt inte programmerat och sparat så många ljud själv ännu. Lyxproblem förvisso men lite ovanligt mot vad jag är van vid från presets. ^_^

För mig är det faktiskt tvärsom. Jag har redan skruvat fram fler egna ljud i LPn än i vissa av mina andra synthar som jag ägt klart längre tid.
-Presetsen är absolut snygga och användbara, men det är bara sååå lätt att skruva till ett par småsaker för att det ska låta lite extra fint... :)

PS. Det är förresten en hel del Little Phatty i vår nya EP, som jag reklamerar om i signaturen... ;)
Edit: Eller oj, det gjorde jag ju inte alls här ju! Men snart så.............
Edit igen: Nu! :)
« Senast ändrad: 24.05.2007, 14:32:24 by android »


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Jösses Assar.. Moogtest2.. Det är ju nästan hitvarning den ju  B)

För att inte tala om ljudet ... :wub:

Det här är gjort enbart med LP (gamla OS:et) och EZD, mixat och mastrat i Cubase:
http://assar.se/musik/Moogtest2.mp3



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
"Little Phatty"

Hippaste namnet på en ny synth enligt gamla amerikanska farbröder... :P


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jo, men de heter ju inte "Moog LP", så det räknas inte... B)


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Näe det är onekligen ett skönt sound på "Lilla Fetingen" fast det är ju typ 2007 nu så det känns lite off med en monofon synth... Jag har hittat en annan synth som jag gått och kärat ner mig i som har lite större användningsområde.. Polyfoni och allt..
Jag sålde ju min kära Korg Monopoly och trodde att jag inte skulle sakna den.. Ack så fel jag hade  :(.

Nåväl.. Rattar och realtidskontroller ska det vara för mig.. Ok jag har inte testad den handgripligen ännu men med alla demos jag sett och hört så kommer detta att bli min nästa "hårdvarusynt" med stor säkerhet. Tror t.o.m att en hel del Virusanhängare kan tänka sig att byta sida ;)

Kolla In Korg Radias.. http://www.jam.se/korg_radias.htm  :wub: Lyssna på demos med den på http://www.zzounds.com/item--KORRADIAS (Korgs egna hemsida är nere just nu)... Se lite filmer om den på [ Invalid YouTube link ]Korg+Radias&search=Search

Den gillar jag!  B)
« Senast ändrad: 26.05.2007, 17:59:46 by hegobald »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Kunde det vara LeoPard ??
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Mumin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
  • analogt mumintroll
    • Visa profil
Näe det är onekligen ett skönt sound på "Lilla Fetingen" fast det är ju typ 2007 nu så det känns lite off med en monofon synth...
Det håller jag inte med om. Snarare fyller den (tillsammans med andra märken) ett behov av nya analoga monosynthar. De gamla museiföremålen som folk säljer för överpriser på vendolin kommer ju inte att hålla i evigheter.
Jag tycker att det är skönt att det fortfarande finns de som väljer att tillverka alternativ  när andras ögon riktas mot mjukvara och VA.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Kolla In Korg Radias.. http://www.jam.se/korg_radias.htm  :wub: Lyssna på demos med den på http://www.zzounds.com/item--KORRADIAS (Korgs egna hemsida är nere just nu)... Se lite filmer om den på [ Invalid YouTube link ]Korg+Radias&search=Search

Den gillar jag!  B)


Jag med betydligt roligare än min Korg karma. ;)

« Senast ändrad: 27.05.2007, 02:04:04 by SYNTH »


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Näe det är onekligen ett skönt sound på "Lilla Fetingen" fast det är ju typ 2007 nu så det känns lite off med en monofon synth...
Det håller jag inte med om. Snarare fyller den (tillsammans med andra märken) ett behov av nya analoga monosynthar. De gamla museiföremålen som folk säljer för överpriser på vendolin kommer ju inte att hålla i evigheter.
Jag tycker att det är skönt att det fortfarande finns de som väljer att tillverka alternativ  när andras ögon riktas mot mjukvara och VA.

Instämmer fullständigt!! Jag har 3st monosar, och skulle gärna ha ett par till... :)

Och det roliga är att monosyntharna verkar ha fått ett uppsving! -Moog LP, DSI Evolver, MFB Synth2, Future Retro XS, Macbeth M...


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Citera
Och det roliga är att monosyntharna verkar ha fått ett uppsving! -Moog LP, DSI Evolver, MFB Synth2, Future Retro XS, Macbeth M...

Ok.. Iof i dagens läge har vi ju nästan obegränsat med kanaler att spela in på så det är inget problem att ödsla kanaler på en monofon synt.. Men det jag menar är att kreativiteten står i första rummet.. Jag känner mig mer kreativ i musikskapandet med en Radias än med en Minimoog (ja jag råkar äga ett siamesiskt par av MiniMoog (vet inte vilken modell men dom är från 1971) utan tangentbord men med ett Kenton MIDI-interface som jag byggt in i stället).. Radias har väldigt platt dynamik på sina trummljud men det eplar ingen roll.. Idén till juste musk kommer snabbare än med en MiniMoog.. Trummor fixar jag med EZD senare.. ;)


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Ja, alla funkar vi ju olika. Jag spelar ytterst sällan ackordmattor och sånt som behöver polyfoni, så jag trivs grymt bra med monosynthar.
Fast visst vore det trevligt att inte behöva spela in till wav hela tiden, utan köra vidare på nästa MIDI-kanal. Men det är ju en prisfråga också... Jag betalar hellre lite mer för "bättre" ljud än för multitimbralitet.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Någon nämnde PPG som en "tung" synt,, om jag inte minns fel så väger den ju ingenting?!?! Men en PPG2.2 är ju iofs en synt som är lite speciell.