Kontrollrummet

Första ämnet i Synthavdelningen!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
Vadan detta!??!  :wacko: Detta får vi göra nåt åt. :)

Juno-60 FTW!

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ROLAND JUPITER 8

Howard jones FTW!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jag har ju bara en synth på hjärnan just nu...

Moog Little Phatty!!
:wub:
« Senast ändrad: 26.02.2007, 23:40:36 by android »


Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
ROLAND JUPITER 8

Howard jones FTW!

Ja, den skriver jag gärna under på! Köpte förresten "Life in on day" på 7" vinylsingel häromdagen. Väl värd sina 2 spänn :)

Men om man snackar Jupiter 8 så får man ju inte glömma att nämna Alphaville i samma andetag!

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Heaven on earth. Thin Line Studio (Alan Wilder)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ROLAND JUPITER 8

Howard jones FTW!

Ja, den skriver jag gärna under på! Köpte förresten "Life in on day" på 7" vinylsingel häromdagen. Väl värd sina 2 spänn :)

Men om man snackar Jupiter 8 så får man ju inte glömma att nämna Alphaville i samma andetag!


oh shit.....o arpeggiatorn..prephet? som hade...shit.....summer in berlin.....oh.

Jones: humans lib, hide and seek.....och hunger for the flesh.

fanken...han va rätt bra ju!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen

Jag har bara en synth på hjärnan just nu...

Moog Little Phatty!!
:wub:

Har du nån koll på när 1.03 kommer?
Den skulle innehålla en del upppdateringar som var intressanta.



Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Har du nån koll på när 1.03 kommer?
Den skulle innehålla en del upppdateringar som var intressanta.

Den här veckan eller nästa skrevs det på Moogs forum förra veckan. Så det borde alltså bli den här veckan.. :P

Har du förresten sett att vi med Tribute editions inte får alla funktioner som Stage-versionerna får!? Iofs ingen superkatastrof, men vi verkar bli utan en 2:a destination för modulationen (om det inte blir så att man får skicka in den på modifiering).  :(


Vart får man förresten tag på OS-uppgraderingarna? -Jag har inte hittat nån nedladdningssida på moogmusic.com. Eller kommer man dit mha inlogget man ska få efter att man registrerat synthen (men som jag inte fått, trots att det gått nästan en hel vecka!)?


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Har du förresten sett att vi med Tribute editions inte får alla funktioner som Stage-versionerna får!? Iofs ingen superkatastrof, men vi verkar bli utan en 2:a destination för modulationen (om det inte blir så att man får skicka in den på modifiering).  :(

Vart får man förresten tag på OS-uppgraderingarna? -Jag har inte hittat nån nedladdningssida på moogmusic.com. Eller kommer man dit mha inlogget man ska få efter att man registrerat synthen (men som jag inte fått, trots att det gått nästan en hel vecka!)?

Uppdateringen lär väl hamna här: http://www.moogmusic.com/detail.php?product_software=1&modify=true&main_product_id=227

Nej jag har inte sett att det blir en funktion extra på S.E. Trist. Skulle inte tro att vi får skicka in på modoifiering, det låter lite väl generöst från deras sida. Fast om vi betalar ordentligt, kanske?

För övrigt tycker jag det borde finnas ett fast Little Phatty-ämne här på forumet ...
 B)


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels

Uppdateringen lär väl hamna här: http://www.moogmusic.com/detail.php?product_software=1&modify=true&main_product_id=227

Nej jag har inte sett att det blir en funktion extra på S.E. Trist. Skulle inte tro att vi får skicka in på modoifiering, det låter lite väl generöst från deras sida. Fast om vi betalar ordentligt, kanske?

För övrigt tycker jag det borde finnas ett fast Little Phatty-ämne här på forumet ...
 B)

Ah, där var OSen!! Har letat som en tok, och det tog mig ett bra tag att hitta dit av mig själv nu också... :)
Puh, då är det inte så brådis med registreringen då. Var rädd att det OSet skulle släppas och att jag inte skulle komma åt det eftersom jag inte fått nåt login... :P

Ja, det är väl att hoppas för mycket att man skulle få en sån hårdvaruuppgradering gratis, men om jag fattat saken rätt så är det nog inget jag skulle betala för heller. -Man kan välja en till moduleringsdestination, men den får samma source, rate och amount som den första, så det ger ju inte så väldigt mycket nya möjligheter. Hade det varit en helt ny moduleringsbuss hade det ju varit en annan sak!


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen

Ah, där var OSen!! Har letat som en tok, och det tog mig ett bra tag att hitta dit av mig själv nu också... :)
Puh, då är det inte så brådis med registreringen då. Var rädd att det OSet skulle släppas och att jag inte skulle komma åt det eftersom jag inte fått nåt login... :P

Däremot har jag dålig koll på hur man uppdaterar OS:et.
Jag har hämtat hem MIDI-OX men fattar inte riktigt hur man ska använda programmet, är antagligen för dålig på midi.
Det går ju att köra en patch-dump från Phattyn till Cubase och sen tillbaks. Gör man likadant med OS:et sen? Importerar det till ett midispår i Cubase och dumpar över Phattyn.



Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Ja, det brukar bara vara att öppna filen i sitt sequncerprogram (och se till att stänga av filter och metronom och sånt som kan störa) och trycka på play. Har ju inte testat detta med Moogen, men jag har uppdaterat OSet på min Waldorf microQ på det sättet mha Sonar ett flertal gånger.


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Ja, det brukar bara vara att öppna filen i sitt sequncerprogram (och se till att stänga av filter och metronom och sånt som kan störa) och trycka på play. Har ju inte testat detta med Moogen, men jag har uppdaterat OSet på min Waldorf microQ på det sättet mha Sonar ett flertal gånger.

Har du hunnit spela in nånting ännu då?


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Japp, men inget som är färdigt än. Den har fått vara med och tuta lite på ett par nya låtar vi håller på med för tillfället...


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens

Men om man snackar Jupiter 8 så får man ju inte glömma att nämna Alphaville i samma andetag!
[/quote]
glöm för guds skull inte JX8P:n då.. ;)
den synthen ÄR fanimej forever young!!  :lol:
tungt as o bära på btw.. väger åtminstonde 15 kg!! ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
tungt as o bära på btw.. väger åtminstonde 15 kg!! ^_^
Lätt flugvikt i jämförelse med en Yamaha CS-80! ;)
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Det finns ju hur många tunga syntar som helst! En lätt däremot är Casio VL-1....

Sequencer
Trummor
Programmerbar
Säkert analog!
Inbyggd högtalare
Batteridrift som god möjlighet
Portabel, får nästan plats i bröstfickan (om man har stora bröst alltså, eller vad det nu beror på..)
Unikt ljud och design!


Florian le Sage

  • Gäst
CS-80 + CS-70 är nog de tyngsta synthesizer´s gjorda för portabelt bruk som jag känt på, efter de kommer de andra fetpolyfona; Roland Jupiter 8---Memory/Polymoog---Oberheim OB-8---Prophet 5 osv, men dom är lätta i jämförelse!

 B)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
JX8P..jupiter...

Howard Jones, Humans Lib.

mmm  :wub:  :wub:  :wub:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
hmm cs80.. just de.. :lol:
ja tänkte jämföra med min cs-5:a och den väger typ inget.. :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Vad sägs om en Expander då? Lite nitzer Ebb sådär. Jag spelade verkligen sönder min 12:a av fun to be had....


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
CS-80 + CS-70 är nog de tyngsta synthesizer´s gjorda för portabelt bruk som jag känt på ...
Lite OT kanske men jag tror faktiskt att bara benställningen till min CS-80 väger mer än min Prophet~5 :D
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
glöm för guds skull inte JX8P:n då.. ;)
den synthen ÄR fanimej forever young!!  :lol:

Jajjemän - preset "Soundtrack" är väl allmänt erkänt som just Forever Young-ljudet.
För lite JX8P-demo - lyssna här: http://www.fsgdc.at/download/jx8p_workshop.mp3

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!


Utloggad Mumin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
  • analogt mumintroll
    • Visa profil
Kul att få höra lite av JX8P. Har haft planer på att skaffa en sådan ett tag nu. Bara jag kan få tag på en med en PG-800 till så slår jag nog till. Känner att jag saknar en bra polyfonisk synth men är inte intresserad av Juno-serien och har inte ekonomin till en Jupiter 6.

Först ska dock Moog LP inhandlas.  B)


Utloggad Mumin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
  • analogt mumintroll
    • Visa profil
Hehe...och jag som brukar oja mig över tyngden på Solinan.  :P


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Kul att få höra lite av JX8P. Har haft planer på att skaffa en sådan ett tag nu. Bara jag kan få tag på en med en PG-800 till så slår jag nog till. Känner att jag saknar en bra polyfonisk synth men är inte intresserad av Juno-serien och har inte ekonomin till en Jupiter 6.

Först ska dock Moog LP inhandlas.  B)

Billig polyfon analogis... Du har koll på Korg Polysix också, va?

Gött med en LP, då finns det snart (minst) 3 st här på forumet då... :)


Utloggad Mumin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
  • analogt mumintroll
    • Visa profil
Billig polyfon analogis... Du har koll på Korg Polysix också, va?

Gött med en LP, då finns det snart (minst) 3 st här på forumet då... :)
Jo, Polysix är fin men de exemplar jag testat har haft ett störigt brus i bakgrunden. Jag är inte så grinig normalt mot brus men det lät ganska högt vill jag minnas. Men det kanske bara är enstaka ex som låter så?

Mmm... Moog LP lät verkligen maffigt och varmt. Kunde inte låta bli att köpa en. :) Jag trodde först att den skulle vara lite bökig att programmera med "fler-funktioner-per-ratt" konceptet. Men det var ju busenkelt när man väl börjat ratta. Kul med fler ägare!


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Om jag fick önska mig en endaste synt att ta med mig om jag hamnade på en öde ö (med elektricitet  och ett fett soundsystem) så skulle det vara en Kurzweil K 2600RS... Den kan härma det mesta.. Har bra mulitimbralitet (64 noter samtidigt ).. Bra inbyggd sequencencer (steg som realtid), Sampler som är bra och komplett DSP-effekt.. Kommer aldrig att bli tråkigt.. Fett fett sound.. Vad sägs om 192 Oscillatorer samtidigt :D

Grupper som använder den?? Tja.. Yello t.ex.

Check out http://www.kurzweilmusicsystems.com/products.html?Id=351


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
om jag kom till en liknande ö med el och soundsystem skulle jag ha med antingen Reason o en MS20iC (kontroller)

eller

en 303, en MS20 och en 808.. om möjligheten fanns skulle jag ha med en ADAT eller en HD24 med.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Billig polyfon analogis... Du har koll på Korg Polysix också, va?

Gött med en LP, då finns det snart (minst) 3 st här på forumet då... :)
Jo, Polysix är fin men de exemplar jag testat har haft ett störigt brus i bakgrunden. Jag är inte så grinig normalt mot brus men det lät ganska högt vill jag minnas. Men det kanske bara är enstaka ex som låter så?

Mmm... Moog LP lät verkligen maffigt och varmt. Kunde inte låta bli att köpa en. :) Jag trodde först att den skulle vara lite bökig att programmera med "fler-funktioner-per-ratt" konceptet. Men det var ju busenkelt när man väl börjat ratta. Kul med fler ägare!
jag vill ha en LP jag med.. <_<
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Mumin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
  • analogt mumintroll
    • Visa profil
Rekommenderar den o det varmaste. Jag fick sälja av lite för att få råd men det var det värt. :)


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jo, Polysix är fin men de exemplar jag testat har haft ett störigt brus i bakgrunden. Jag är inte så grinig normalt mot brus men det lät ganska högt vill jag minnas. Men det kanske bara är enstaka ex som låter så?

Mmm... Moog LP lät verkligen maffigt och varmt. Kunde inte låta bli att köpa en. :) Jag trodde först att den skulle vara lite bökig att programmera med "fler-funktioner-per-ratt" konceptet. Men det var ju busenkelt när man väl börjat ratta. Kul med fler ägare!

Min Polysix brusar också en del, men jag tycker nästan att det är en del av charmen... ;) Det ska förresten gå att modda dem lite för att minska bruset.

Jo, UIt på LPn känns grymt intuitivt, trots att det bara är 4 rattar som används till det mesta! Och så låter den ju underbart! :)


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Sluta snacka om LP! :angry: Man blir ju köpsugen! ;) :D
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare