Kontrollrummet

Expriment med Decca Tree teknik

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Hejsan!

Tänkte jag skulle starta en tråd med lite funderingar kring decca tree mikrofonteknik.

Som kanske är bekant för en del här, så sysslar jag med kyrkorgel inspelningar i huvudsak.
Jag vart nyfiken på denna teknik, vad jag sett o hört, så är det väl inte nå speciellt vanligt att
använda det på just sådana inspelningar som görs på orgel.


Nu har jag testat med egen byggda mickhållare, håller på som bäst att bygga ett super-
decca träd, med måtten 2500mm i basen och front micken 1250mm.

Nu har jag två inspelningar som är gjorda med en mindre variant jag byggde, som ni kan lyssna
och kommentera ni som är intresserade av detta.

DPA 4003 mickarna som är på flankerna är panorerade hårt L/R och center Pearl TL4:an XY.
Sen är TL4:an mixad 2,5 db lägre än DPA mickarna, för att täppa igen hålet i mitten.

LÄNK

Varför jag bygger dom själv.
Jo! DPA osv... verkar ju inte ha några som helst hämmningar för hur mycket dom vill ha för sådana
hållare. Mina kostar än så länge inte ett jota, fick 25mm aluminiumrör av brorsan, så det enda som
kostar blir att göra en grunka så det blir ett stadigt T av hela härligheten, att det blir stabilt osv...

Nåja! kanske ni får lyssna o ge lite feedback om jag ska fortsätta med mitt jobb, eller om jag ska sluta i tid  :D
« Senast ändrad: 11.03.2009, 15:35:36 by JanneL »
-------------------------------

//Janne


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej Janne, du ska inte sluta alls, de inspelningar du skickat mig och som jag lyssnat på hittills låter kanonbra hela vägen, mkt väl avvägda gällande  kyrkorummet och mickplaceringen tycker jag!
Ska lyssna på den senaste i finrummet om en stund när jag bränt ut den på CD...
Kör i vind--- B)


Utloggad tsmalmbe

Överraskande "stereo" för att vara kyrka. Antingen är uppmickningen perfekt eller så är kyrkan perfekt. Det är på gränsen till att det låter syntetiskt panoreringsmässigt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Överraskande "stereo" för att vara kyrka. Antingen är uppmickningen perfekt eller så är kyrkan perfekt. Det är på gränsen till att det låter syntetiskt panoreringsmässigt.

Pearl TL4 ska ju igentligen var ställd som kula (omni) men jag tyckte det lät mycket bättre som stereo XY.
Därför är stereo bilden också så bra, tycker jag.

Den är ju så användbar den här rackarns micken, den har ju dubbla membran, så man kan ju ställa
den som Cardioid, åttakopplad, omni, och allt där i mellan, och som sagt XY, direkt från mixern.
-------------------------------

//Janne


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Den är svinbra Pearlmicken, hade den på test här för några år sedan och hade tänkt skaffa den i någon framtid då just ensembleinspelning m. rumsklang är på tapeten!
Experimentera mera...
 ;)


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Hejsan igen!!!

Tänkte bara visa lite av mitt byggande av Decca trää!!

Är en vikbar variant, så det inte sticker ut nå grejer som tar i och tar plats vid förflyttning.
Så här är två bilder hur det ser ut i alla fall, inte DPA:s design men det funkar lika bra  :)

Det är ett super decca träd med måtten 200cm basen och 100cm i fronten.
DPA på flankerna och min putte pearl TL4 i mitten.




----------------------------------------------------------------------------------------



« Senast ändrad: 19.03.2009, 11:37:42 by JanneL »
-------------------------------

//Janne


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Cool!
Snyggt bygge minsann, är det alu i rören?
 ;)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
underbart ljud har du fått till och vacker musik

btw snyggt bygge
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Cool!
Snyggt bygge minsann, är det alu i rören?
 ;)
Jepp! 25mm alu rör. Det blir vansinnigt svajigt annars på 8m höjd med nå tyngre grejer  :)
-------------------------------

//Janne


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Shit...de här låter riktigt bra. Imponerad!!! Du har fått lön för mödan!!!


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Tackar för att ni tar er tid att lyssna på sån här musik, är ju inte riktigt det dom flest här sysslar med.

Jag skall idag o göra ännu en test av mickplacering. Det blir ett gäng med mickar, sex par plus stereomicken.
Jag vill testa hur det låter med diverse placeringar, så jag tänker placera ut lite mickar på olika ställen för att
kunna prova fram lite olika upptagningar i en o samma veva.
« Senast ändrad: 19.03.2009, 08:47:42 by JanneL »
-------------------------------

//Janne


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Dom här alu-fästena, kommer från manfrotto, är från en liten mikrofonhållare (40cm)

Så det är bara längre rör jag skaffat, plus modifikationen på mitten hållaren, som syns på bilden. Det är väldigt stadig konstruktion fast det är så stort decca tree.

Rören är ju 3mm tjocka, så det "hänger" ingenting fast man slänger dit ett par rör-mickar av tyngd, om man nu skulle ha nån anledning att göra det.

Ska göra ett surround träd också bara jag får tid, ska testa göra en sån inspelning, vill lära mig hur det funkar  :unsure:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


« Senast ändrad: 19.03.2009, 12:33:17 by JanneL »
-------------------------------

//Janne


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Snyggt och proffsigt bygge Janne!

När det gäller just surround så har jag för mig att det finns en rigg i klart mindre format, behöver alltså inte dessa enorma dimensioner i det fallet-läste om det någonstans för ett tag sen...


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Så här ser mitt Samson stativ ut med videofästet borttaget:

troligtvis M10 i hålet, vill göra en lätt men stadig förlägning mot himlen på ca 5 meter...förslag?