Kontrollrummet

Vilken adat/HD etc vill man ha för mobilt bruk idag?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej, som rubriken antyder får jag mer och mer on-location jobb och har just fått tag på en 8-kanalig portabel mixer med mkt bra preamps: SATT SAM 82 som SR använde förr och kan vid behov spela in 8 mickar varför jag tänkte kika runt på beg-marknaden, finns ju en del rätt billiga Alesis ADAT XT ute tex, eller skall man akta sig etc?
Tips mottages varmt!
 B)
« Senast ändrad: 14.03.2009, 12:31:11 by Mr Artrock »


Utloggad tsmalmbe

Låt bli 16-bitsmaskinerna. Kolla in 20 eller 24 bitsmaskinerna. Se till att få remoten med, bäst förstås om du kan få BRC-controllern - med den kan du synka flere maskiner för mera spår ifall du behöver.

Alternativt, en begagnad HD-bandare kanske? Tascams 16 och 24 kanaliga bandare kanske kunde vara alternativ, om de inte är för stora bara?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Omni

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Bonjour!

Har stor erfarenhet av båda systemen.
Jag upplevde Tascams 8-kanalare mkt, mkt, mkt mer stabila/pålitliga/driftsäkra, tysta, snabba
än Alesis diton.

Mvh Omni


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Tascam eller Yamaha, det är frågan, helst HD förstås, det jag minns och hörde mycket om var reading errors etc på dat taperna etc som ställde till det även på finare maskiner...???
Jag har en 2-spårs SONY PCM 2800 som iofs skulle kunna duga till kyrkoinspelningar men att ha 4-8 spår är inte fel med 2 olika stereopar etc...
Såg en Yamaha D24 som man sätter i disketter i men de räcker bara till 9 minuter i 96khz, annars fick man koppla till scsi diskar, anyone JanneL tex?


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Jag använder Fireface 800 och en bärbar dell, kan spela in 20 spår utan problem. RME's ljudkort och drivisar är väl i det närmaste felfria, funkar alltid.
Ska du vara mobil, så satsa på en bärbar och ett fireface 800, FF800 mickpreamp's är helt klart dugliga till det mesta tycker jag, nu sysslar jag ju
som du vet bara med klassisk musik, där det ställs väldigt höga krav på utrustning. Inte gör då FF 800 bort sig i alla fall, klart ju mera man öppnar
börsen dessto bättre grejer får man, men i prisklassen runt 8-9000:- får man ett beggat FF800. O du ska nog ha det mer än tredubbla i prisklasss
för att man ska höra nå dramatiska skillnader, sen så lär man kunna bygga om FF800 med bättre omvandlare, eller om man bytte klocka i dom, jag
minns inte riktig, jag läste det på recording.org i förbifarten.

Jag kör annars med DPA's egen HMA5000 High-Voltage Mikrofonförstärkare, till mina DPA 4003. Sen har jag en apogee MiniMP som jag kör på ett
andra par mickar, plus FF800 egna preamp's på ambiens mickar. Nu kommer jag att köra med 4-5 par (8-10st) mickar på nästa projekt jag ska
spela in, en Bach cd.
-------------------------------

//Janne


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
I min ungdom och läste ljudteknik på gymnasiet så användes alltid ADAT och jag har bara dåliga minnen av dem. Förvisso sköttes de kanske inte så bra som de kunde då det var många elever där och grejade med dem utan att kanske helt veta vad de gjorde, men de var mycket opålitliga. De tappade sync och, kanske värre, de uppstod titt som tätt läs/skriv -fel som resulterade i kraftiga knäppljud. Hade man otur spelades knäppljudet in och man var tvungen att ta om tagningen även om någon just satte ett fantastiskt solo eller dylikt. Kanske hade jag bara otur med dessa ADAT (när jag spelade in i studio Fredman första gången så hade de fungerande ADAT) men om detta är vanligt förekommande så bör man nog sky dem som pesten.

EDIT: får för mig att jag använde Fostex och att Fredmans (som verkade fungera bra) var Alesis. Detta var dock många år sedan så minnet kanske sviker.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
 Ja, adat är väl passé egentligen om det nu inte är som Omni säger att Tascams maskiner fortfarande kan anses som stabila...

Hittade en sån här nyss: http://www.sounddevices.com/products/744t.htm vilket verka vara mer i linje med HD etc, en laptop som du JanneL tipsar om är säkert bra och smidigt, men jag vill ändå utforska lite mer omkring denna rigg som jag beskrev i första inlägget, bulka över/dumpa filerna i den stationära studion för redigering och allsköns mixande i efterhand!

usch såg just att den kostar över 40 papp på polteknik...
« Senast ändrad: 14.03.2009, 17:12:52 by Mr Artrock »


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Ja, adat är väl passé egentligen om det nu inte är som Omni säger att Tascams maskiner fortfarande kan anses som stabila...

Hittade en sån här nyss: http://www.sounddevices.com/products/744t.htm vilket verka vara mer i linje med HD etc, en laptop som du JanneL tipsar om är säkert bra och smidigt, men jag vill ändå utforska lite mer omkring denna rigg som jag beskrev i första inlägget, bulka över/dumpa filerna i den stationära studion för redigering och allsköns mixande i efterhand!

usch såg just att den kostar över 40 papp på polteknik...

Jag har använt tidigare en 24 spårs Mackie SDR 24/96 HD, och konstaterade att det är oändligt smidigare att köra direkt in på datorn.
Du kan ju redigera/mixa direkt i bärbar- datorn, rackdator- stationär om man nu vill det, bara o flytta dongeln från stationära till
bärbara när man ska ut.

Men det är ju vad jag tycker, men jag har provat alla tänkbara sätt och inget är ens i närheten så smidigt som att köra direkt in på bärbara.
Klart skulle jag hitta en HD som har bra preamp's så skulle jag också kanske satsa på en sån, skulle ju vara mindre prylar till formatet,  att
dra med ut. Det är det som jag tycker är tråkigast att man måste hylla med sej så in i bomben mycket grejer.

Inte ens sounddevices 744 eller annan version har riktigt bra preamp's, om man får tro vad folk som har dom tycker. Med det pris dom
betingar så tycker man ju att det skulle vara bra grejer hela vägen, men som sagt vad jag hört så är det väl inte det bästa i preamp,s
i dessa apparater. Kanske Gunnar Hellqvist har koll på det, jag tror han har en  stereo variant, jag är inte säker, men jag vill minnas
att jag läst det nånstans.
-------------------------------

//Janne


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jo du, dyrt som tusan och inte bra pre´s i Sound devices aj aj???
Nej, grejen är att bra pre´s har jag liksom redan 8 st. i SATT SAM 82 mixern (sitter bl.a. fina Lundahltrafos och andra mkt välgjorda komponenter inuti) så en 4-8 kanals HD eller liknande kunde vara smidigt ändå, fast jag förstår din laptop tjusning på alla sätt!
Annars får jag väl nöja mig med stereo DAT´en som jag redan har och avstå från alla options och enbart köra skarpt på 2 välplacerade omni´s, vilket egentligen räcker i kyrkan...


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Kanske en så här har lite bättre pre's, men jag tror den kutar iväg runt 100 000:-  :)
Är nog en sån här man ska sikta in sig på, men det kräver några insp-jobb innan man
kastar upp det som behövs för att äga en så där  B)

LÄNK
« Senast ändrad: 14.03.2009, 20:13:40 by JanneL »
-------------------------------

//Janne