Kontrollrummet

Konstiga pip från burken som även kommer ur monitorerna

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Tjenare!!

Precis, Jag hör en massa konstiga pip ljud från burken, och det kommer även samma pip ur monitorerna vilket jag tror är pga burkens pip ljud för dem låter precis likadant och kommer samtidigt.
 Jag hör dessa pip ljud endast när datorn får jobba, alltså det kan vara när jag öppnar en mapp bara till att jag öppnar ett stort projekt! Så det krävs inte mycket ansträngning från datorn för att pipet ska dra igång, det blir typ att det fadar ut så det hörs kanske i 2 sek, men sen kommer nya pip ljud tills datorn då slutat "anstränga" sig

Datorn som jag byggt själv har en antec p180 (eller kanske 182) chassi, Intel i7, 6 gig ram, 1tb hårdisk och grafikortet är en sparkle geforce 9800 med heatpipes.

Hoppas detta räcker som info, annars hör av er :D

Tack på förhand

// Em


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Har du balanserade kopplingar från ljudkortet?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
vart ser jag fall dem är balanserade eller ej?? kan kolla imorn! och vilka är det jag ska kolla på? ljudkortet till ?


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
Det är inte ett "vanligt" intregerat ljudkort som du använder? Sådana mystiska
ljud brukar sådana ljudkort ge ifrån sig. Inte heller ovanligt att det låter när man rör på musen.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
vart ser jag fall dem är balanserade eller ej?? kan kolla imorn! och vilka är det jag ska kolla på? ljudkortet till ?

Först tittar du i manualen till ljudkortet om det står att det är balanserade utgångar, sen kollar du dito för ingångarna på monitorerna eller vad det är du har kopplat till. Sist så tittar du på kabeln om den har tre poler i varje ände.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
et är inte ett "vanligt" intregerat ljudkort som du använder? Sådana mystiska
ljud brukar sådana ljudkort ge ifrån sig. Inte heller ovanligt att det låter när man rör på musen.

Nej nej, men ljudkortet är inte så bra gammalt e de. M-audio audiophile usb är det..

Ok flintan ska kolla i manualen idag och se om jag kan hitta :)

Tack för hjälpen :)


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Kollade nyss i manualen och det står så här:

Two analog inputs accept common unbalanced audio connections on 1/4" or RCA jacks
Two analog outputs with level control provide common unbalanced audio connections on RCA jacks.

Sen kabeln som sitter på monitorn är 3 polig sen tele kabel på andra sidan som går in i main out tror jag på mixerbordet.

Räckte detta flintan???


Utloggad tsmalmbe

Köp en 10m USB-kabel och för ljudkortet så långt ifrån datorn / aktiv elektronik som möjligt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Köp en 10m USB-kabel och för ljudkortet så långt ifrån datorn / aktiv elektronik som möjligt.

Hmm, vet inte fall det blir så smidigt att flytta på ljudkortet eftersom de en massa sladdar som sitter i, vet inte fall jag har något fint ställe att sätta den på egentligen! Kan du utveckla lite mer vad det är som gör att det piper? Aktiv elektronik?

Hjälper det om jag byter ut mitt ljudkort till ett bättre tex saffire le (firewire)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Hade ungefär samma problem som du med mitt gamla M-audio FW410, hörde dock inte så mycket från datorn men när hårddiskar gick upp i varv, eller om man flyttade på musen eller ... även om inget särskilt händer på pep/brummade högtalarna. Testade allt. Flyttade kontakter, satte alla i samma uttag, lång kabel till ljudkortet, flera olika sladdar till högtalarna, bytte rum, bytte lägenhet, köpte nya kablar. Och så vidare. Så pekade någon på... det där ljudkortet, det har inte balanserade utgångar. Näha? Gick till Musikbörsen i stan och tog hem ett TC Electronics Konnekt 24d (balanserade utgångar så klart) på prov. Tyst som korvspad.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Ok! Tack de svaret väntade jag nästan på!

Känns lite dumt att flytta ljudkortet 5 meter ifrån allt för sladdarna hänger ju med och det blir både fult och jobbigt/störande! Men nu kollar jag också på ett nytt ljudkort nämligen saffire le, känns lite gammalt nu finns det några nya och bättre? Blev mest sugen på denna eftersom jag hittade den på blocket för ca 1800:- :)

Men då är det de obalanserade in och utgångarna som ställer till det, för denna har så man kan välja tydligen eller den har iaf balanserade?

Föresten, tack för hjälpen  :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Saffire 6 Usb ligger på 1995:- nypris. Det har balanserade utgångar också.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Köp en 10m USB-kabel och för ljudkortet så långt ifrån datorn / aktiv elektronik som möjligt.

Kabeln binder ändå samman ljudkortet med datorn elektriskt plus att det även finns digitala kretsar i ljudkortet. Just ljudkort/AD omvandlare är enligt mina erfarenheter den viktigaste komponenten att köra alla kopplingar balanserat mot. I vissa fall funkar det problemfritt men ofta inte. Om du har en di box med balanserad ingång och jordlyft så kan du testa att koppla den emellan och se om störningarna försvinner.
« Senast ändrad: 13.10.2009, 02:54:58 by flintan »
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Det kan vara skärmjäveln som stör...det har jag varit med om. Nästa gång du hör detta, prova att slå av skärmen...
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Är det bara pip när datorn anstränger sig eller är det någon periodicitet i det hela? I såna fall kanske något i operativet som skall tweakas?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Tjenare!

Nu tar jag upp tråden igen!

Har fortfarande jätteproblem med pipandet och "bruset". Testade idag med nytt ljudkort E-mu 0404 (balanserade in ut gångar) men dock så hjälpte det inte!

Har nu kommit fram till att det är från nätaggregatet som det hörs mkt (i nätaggregatet)! Och Pip ljuden som dyker upp bara när jag startar Cubase 5 hörs dem också ur nätaggregatet, hör pipljudet även ur högtalarna!

Kan det vara så att jag behöver starkare nätaggregat, den jag kör med idag är corsair 650W!

Thanks, Emir :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har inte varit med i tidigare förklaringar eller frågor men hoppas det ordnar sig! Jag inaktiverade infraröda eller om det var bluetooth funktionen / drivrutinen i en laptop förut och slapp då ett störande högfrekvent tjut. Annars är det ju sen tidigare sagt att man (om möjligt) ska installera ett internt ljudkort så långt från nätaggregatet som man kan.

Lycka till med andras tips och lösningar på problemet.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Om det tjuter om nätagget så är det nog så att nätagget är på väg att lägga av.

Konstigt dock att du hör det i högtalarna, det låter konstigt.

650W Corsair brukar räcka i de flesta fallen. Svårt att sia om utan att veta vad du har för grafikkort och antal diskar osv. Men om du inte sitter med highend-prylar så borde det räcka.

Corsair klarar av mer påfrestning än andra nätagg med.

Hur gammalt är det? Kan du prova med något nätagg från en annan dator?

Annars kan du nog dra in till någon datorbutik och be dom testa det.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Tack för era tips! KR äger! Skrev på forum studio också och inte ett enda svar och jämför man med antalet medlemmar i båda så är det ganska stor skillnad.. men jaja nu ska man inte klaga för...

.. JAG HAR ÄNTLIGEN FIXAT DET!!!

Så här ligger det till, detta kan hjälpa andra som har liknande problem och som hör brus och pip.

Jag gör så att jag kör Copy/paste från sidan jag hittade problemet så blir det lättare :)

"A buzzing electrical noise (not a fan noise) was comming from my power supply.(new PC : I7 920, DDR3, HD4870, Gigabyte X58-UD5,.. Corsair TX650).
I've made some test with another new power supply(not a corsair one) and the noise was still there .. so I've started to search why...
It seems that the problem was comming from the 'powersaving' systems use by Intel processors. Something seems to be wrong when they are activated in the bios ( a kind of incompatibility between MB-CPU-Graphic-Power working together).

Before the RMA procedure I suggest you to try to set the 2 parameters :

C1E and EIST (Enhanced Intel Speedstep Technology) to disable in the MB BIOS.

It seems this solution is working fine specially for new PC (Core 2 duo or better).
Hope it will help some of people reporting buzzing noise to avoid unnecessary RMA. "



Tack till er alla på KR för tipsen! :)