Kontrollrummet

Vettig set-up för inspelning av virvelkagge, hihat och en crash

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hej!

Sugen på att kunna spela in trummor hemma, akustiska sådana allra helst.

Min tanke är att åtminstone köra med hihat, en crash, en ride och en virvel. Övriga trummor via datorn.

Är det vettigt tro?  Vad kostar en vettig hihat/virvel `? Virvel och hihat känns viktigast. hur och med vad mickar jag?

så:

1. Hur mycket bör jag ge för en vettig virvel
2. - " -    - " -     - " -                      hihat
3. -  "  -                                        cymbal
4. tips på hur jag mikar upp detta. SM57/58? Konding för overhead?
5. Är det vettigt att spela in trummorna ovan i ett isolerat/dämpat 2x3m stort rum?

tacksam för hjälp :)


EDIT:  kan tillägga att jag kan NOLL om truminspelning :lol:

« Senast ändrad: 28.02.2009, 17:55:54 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
virvelkagge, en sån vill ja också ha  :wub:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Det viktigaste är att först definiera vilken typ a sound du är efter. Alla kategorier av modern musik bygger på olika synsätt på hur trummor ska låta. Val av trummor och inspelningsätt kan man göra efter att det är definierat.

Nästa steg är att få trummorna att låta akustiskt så som du önskar dem låta på. Detta nås med att välja rätt trummor, stämma settet och dämpa med kuddar i bastrumman, jesustejp på resten osv. Om du hoppar över dehär och lita på att fix it in the mix så är det ingen point med akustiska trummor. De tar liksom bort de skojiga.

När sättet låter som du vill så mickar du det med en uppsättning som passar just den valda genren. Det finns lika många sätt som producenter: allt från 1 välplaserad kondensator till spotmickar på varje mutter. Men man kan ju börja med en dynamisk tex. 57a på virveln, en dynamisk i (eller utanför) bastrumman och ett stereopar placerad så att du får önskad stereobräd och balans mellan de olika delarna i sättet.

Hägge


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja alltså, tanken är ju att få till bra sound direkt vid trumman, och sedan processa vidare i datorn. inte "fixa" ett dåligt ljud i datorn, utan helt enkelt applicera andra effekter på dem, överstyrning, filter, eller vad det nu kan vara. Bastrumman tror jag jag skippar helt utan inriktar mig på mässing och virvel.

Det jag kan utläsa från ditt inlägg är att det inte finns några direkta "generella regler" utan man får anpassa varje tagning då?

I sådant fall tänker jag mig att jag kanske kan lägga ut 2500 på en bra virveltrumma och en tusing på hihat? är det åt helskotta fel? :D

Jag behöver en bra mik iallafall till sången, så en Röde konding är redan påtänkt....

skall kolla lite jam och 4sound kanske.

Men prislägen då? vad får man ge för vettig virvel å hajhatt? :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ja det beror ju på precis vad du är ute efter, ett isolerat rum säger du, och du vill ha ride+crash med, skulle kunna räcka med ett overhead-par i ditt fall för att täcka in detta trumljud, sen vad trummor kostar får du väl kolla upp själv antingen på vendolin eller Jam/Börsen etc, finns billigt skit och bättre skit, skullle gissa på att du får betala runt 4500:- för bara trumdetaljerna beg. obs om du vill ha bra grejor, annars kan du köpa billigare men då får du skrammel därefter...


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Tyvär så känner jag inte riktigt till prisläget så kanske någon annan? Men alltid när jag får iver och börjar kolla in trummor till studion så faller det på att riktigt bra trummor är riktigt dyra, särskilt symabeler som dessutom är allt annat än eviga. Men visserligen skall man anpassa pris och hur bra det skall vara till  sina egna behov. Men om du vet vad virvelsound du är efter så rekomderar jag närmaste musikaffär och ta örona med. :)

Jag använder olika uppmikningar hela tiden beroende på vad som skall åstadkommas. Men om du skaffar 2st rode nt1or, en dedikerad bastrumsmikrofon och en 57a till virveln så kommer du att ha kul mycket länge. ;)

Små rum kan fungera bra men det blir inget STORT abbey road sound direkt utan bearbetning. ;)

Hägge


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja det beror ju på precis vad du är ute efter, ett isolerat rum säger du, och du vill ha ride+crash med, skulle kunna räcka med ett overhead-par i ditt fall för att täcka in detta trumljud, sen vad trummor kostar får du väl kolla upp själv antingen på vendolin eller Jam/Börsen etc, finns billigt skit och bättre skit, skullle gissa på att du får betala runt 4500:- för bara trumdetaljerna beg. obs om du vill ha bra grejor, annars kan du köpa billigare men då får du skrammel därefter...

4500 kan ju vara överkomligt faktiskt. Tittat på lite virvlar...herre gud, verkar som om "semi-pro"-segmentet (finns ett sådant? :lol: ) ligger på 6-7-8000 för en virvel.

så, begagnat verkar vara melodin :) tack för miktips!

Tyvär så känner jag inte riktigt till prisläget så kanske någon annan? Men alltid när jag får iver och börjar kolla in trummor till studion så faller det på att riktigt bra trummor är riktigt dyra, särskilt symabeler som dessutom är allt annat än eviga. Men visserligen skall man anpassa pris och hur bra det skall vara till  sina egna behov. Men om du vet vad virvelsound du är efter så rekomderar jag närmaste musikaffär och ta örona med. :)

Jag använder olika uppmikningar hela tiden beroende på vad som skall åstadkommas. Men om du skaffar 2st rode nt1or, en dedikerad bastrumsmikrofon och en 57a till virveln så kommer du att ha kul mycket länge. ;)

Små rum kan fungera bra men det blir inget STORT abbey road sound direkt utan bearbetning. ;)

Hägge

jag har hört det också om små rum :(  Ett favvotrumljud jag har spelades in i en kaklad bassäng, men en uppsjö mikar :(

Tack för miktips och så vidare :D


det blir nog trial and error när det beger sig verkar det som.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
förresten: ingen säger virvelkagge?

jag har alltid bara sagt "virvel" om virveltrumma, och "kagge" om bastrumman.


Sen kommer nån jag känner och spelar musik med, och hävdar att jag har fel. "bastrumma respektive virvelkagge" skall det tydligen heta.

nu verkar det dock som jag gjort bort mig inför hela KR. om jag kör googlefight så är det nästan 20 ggr vanligare med virveltrumma än virvelkagge.


får väl kapa av ett finger eller något.  :(
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
Min erfarenhet är att en billig skitvirvel kan låta hur bra som helst när den är rätt stämd har skapligt nya skinn och sejarmatta. Själv har jag klarat mig länge på en billig Pearl export som man kan få för ca 500kr. Min andra virvel är en slingerland i 5000kr klassen. Den stora skillnaden är att det går att få ut fler nyanser när man spelar på den, men å andra sidan är den dyra inte särskilt förlåtande om man inte har så bra teknik. När det gäller cymbaler så skulle jag leta efter beggade zildjan cymbaler. Jag har haft samma cymbaler sedan 1988 på hur många gigs och rep som helst. När det gäller mickar så skulle jag använda två sm57 som överhäng, sm57 till virvel och en stormembranare till kaggen.
« Senast ändrad: 03.03.2009, 20:27:16 by Klemme »
Hur mäter man musik?


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
förresten: ingen säger virvelkagge?

jag har alltid bara sagt "virvel" om virveltrumma, och "kagge" om bastrumman.


Sen kommer nån jag känner och spelar musik med, och hävdar att jag har fel. "bastrumma respektive virvelkagge" skall det tydligen heta.

nu verkar det dock som jag gjort bort mig inför hela KR. om jag kör googlefight så är det nästan 20 ggr vanligare med virveltrumma än virvelkagge.


får väl kapa av ett finger eller något.  :(

Själv säger jag bara virvel... Jag tycker att det låter lite roligt när folk säger "Kicken" i stället för baskagge. :D
Hur mäter man musik?


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
förresten: ingen säger virvelkagge?

jag har alltid bara sagt "virvel" om virveltrumma, och "kagge" om bastrumman.


Sen kommer nån jag känner och spelar musik med, och hävdar att jag har fel. "bastrumma respektive virvelkagge" skall det tydligen heta.

nu verkar det dock som jag gjort bort mig inför hela KR. om jag kör googlefight så är det nästan 20 ggr vanligare med virveltrumma än virvelkagge.


får väl kapa av ett finger eller något.  :(

Själv säger jag bara virvel... Jag tycker att det låter lite roligt när folk säger "Kicken" i stället för baskagge. :D


det är bästa är "fotpuka" om bastrumma, läste det i nån blocket annons.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag skulle nog tycka att det kändes konstigt att spela utan baskagge om det är ett komp som är tänkt att ha det med. Men det kan säkert funka men lite invänjning.

Själv har jag börjat att allt oftare köra bandmickar som överhäng till trummor. Har du några mickar sen tidigare så kan du ju börja med att testa dem?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
förresten: ingen säger virvelkagge?

jag har alltid bara sagt "virvel" om virveltrumma, och "kagge" om bastrumman.


Sen kommer nån jag känner och spelar musik med, och hävdar att jag har fel. "bastrumma respektive virvelkagge" skall det tydligen heta.

nu verkar det dock som jag gjort bort mig inför hela KR. om jag kör googlefight så är det nästan 20 ggr vanligare med virveltrumma än virvelkagge.


får väl kapa av ett finger eller något.  :(

Själv säger jag bara virvel... Jag tycker att det låter lite roligt när folk säger "Kicken" i stället för baskagge. :D


det är bästa är "fotpuka" om bastrumma, läste det i nån blocket annons.

Kan vi inte bestämma att det heter så.... foootpuuuka...hahahaaa
Hur mäter man musik?


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
förresten: ingen säger virvelkagge?

jag har alltid bara sagt "virvel" om virveltrumma, och "kagge" om bastrumman.


Sen kommer nån jag känner och spelar musik med, och hävdar att jag har fel. "bastrumma respektive virvelkagge" skall det tydligen heta.

nu verkar det dock som jag gjort bort mig inför hela KR. om jag kör googlefight så är det nästan 20 ggr vanligare med virveltrumma än virvelkagge.


får väl kapa av ett finger eller något.  :(
Virvelkagge går alldeles utmärkt att säga, virveltrumma är vanligare idag men förr i tiden hette det virvelkagge. Själv säger jag bara virvel, och kagge om baskaggen.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Är väl bland det roligaste jag vet, att spela trummor. Och att spela in har lockat mig länge :)


Ge mig några månader efter att jag köpt ljudkort, mikar och trumset, så kan du nog få köpa billiga grejor av en som inte begripit hur dålig han va :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Men..

Jag skulle nog föreslå att du köper ett normalstort trumset, eller de delar du behöver av en KÄND serie så du kan bygga vidare om du vill det framöver. Förstår inte varför du ska skippa kaggen. Det kommer ju bli helt mongo. Ska du lira utan och sen lägga på kagge i PT? Eller ska du bara sampla och klistra in?

För om du ska försöka spela på något vis så blir det nog bara svårare utan, du får väl klippa in annat sen om du inte gillar ljudet. Sen får du på köpet att du faktiskt lär dig lira trummor på riktigt istället för något halvfabrikat?

Jag har säkert missförstått dig, för jag tycker det här verkar helt skadat :D



Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Går väl lika bra att bygga vidare även om det är olika serier, tillverkare o.s.v. Det enda som möjligtvis behöver passa ihop är ju om man vill sätta fast hängpukan ovanpå baskaggen.
http://soundcloud.com/samsas-violin


freddy

  • Gäst
Går väl lika bra att bygga vidare även om det är olika serier, tillverkare o.s.v. Det enda som möjligtvis behöver passa ihop är ju om man vill sätta fast hängpukan ovanpå baskaggen.

Klart det går, men jag menade att det var bra att köpa ett riktigt märke och en serie som finns kvar ifall han skulle vilja ha samma skit framöver. Men det kanske kvittar iofs.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Men..

Jag skulle nog föreslå att du köper ett normalstort trumset, eller de delar du behöver av en KÄND serie så du kan bygga vidare om du vill det framöver. Förstår inte varför du ska skippa kaggen. Det kommer ju bli helt mongo. Ska du lira utan och sen lägga på kagge i PT? Eller ska du bara sampla och klistra in?

För om du ska försöka spela på något vis så blir det nog bara svårare utan, du får väl klippa in annat sen om du inte gillar ljudet. Sen får du på köpet att du faktiskt lär dig lira trummor på riktigt istället för något halvfabrikat?

Jag har säkert missförstått dig, för jag tycker det här verkar helt skadat :D



Antagligen är det helt skadat :D  Dock kommer sig det ur följande tankar

1. jag måste bygga en isobox te trumsen. Frun dödar mig annars. Grannarna också, aknske samtidigt. Katten lär inte heller ligga på latsidan. Isoboxen kan inte bli HUR stor som helst.
2. Viktigaste för mig är virvel och mässing, så först tänkte jag fokusera på det, eventuellt med en basttrummepedal mot nån platta bara för att få feel.

Nu ligger dock planen mer åt att köpa nåt set, och bygga en box där jag trots allt kan skohorna in ett helt set -för mycket av det hela är ju att det är så kul att lira trummor.
Sen om ljudet blir för kasst eller om jag helt enkelt är för kass på trummor för att vilja spela in skiten, har jag iaf ett trumset att sitta och förnöta min tid på :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol