Kontrollrummet

Koppling backtrack

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Tjo på er vi ska börja lira med ett nytt band o tänkte köra med syntar som backtrack men har lite svårt för hur fan ja ska koppla o så vidare ..har läst runt en del på forum men mer tipps tack..

Tänkte vi skulle köra med en Ipod men då hur ska ja göra

Alltså, skapa två spår i ett musikprogram.
Panorera musiken du ska spela till left
och
Panorera ett klick, timat till musiken, till right
exportera till mp3

men va ska ja sedan köra för kabel från ipoden ,,det ska ju vara en till mixer bordet och en till trummis hörlurar....vad ja förstår

Det andra ja tänkte på om man skickar den ena kanalen till mixerbordet måste jag inte panorera left på mixerbordet för att enbart höra musiken för att inte höra trummisens klick,,i så fall blir ju inte musiken centralt heller...

Är ja helt jävla ute o cyklar eller kan någon förklara lite hur ja ska göra..


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Du har troligtvis en 3,5" stereotelekontakt på Ipoden så du behöver en sån kontakt på den ena sidan av kabeln.

Vilka kontakter du ska ha på den andra sidan beror på vilka kontakter du har i mixerbordet, men jag skulle tro att det går bra med två monotelekontakter. En av dom har bara ljudet på vänster kanal och den andra har bara ljudet på höger kanal.

Koppla båda kontakterna till en varsin monoingång på mixerbordet, kanalen med musiken spelar du upp i PA't och kanalen med klicket spelar du bara upp i trummisens medhörning eller lurar.
« Senast ändrad: 27.02.2009, 20:49:21 by bakke »
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Precis.
Den kanalen med musiken panorerar du till center och till pat.

Den andra kanalen kör du antingen raka vägen till en hörlursförstärkare och sen till trummissens lurar, alternativt via mixern (beror på om den har separat medhörning, alternativt klarar att tappa).


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det kommer troligtvis fungera olika för varje ställe ni spelar på = olika pa anläggning/förutsättningar..

En metod att säkra att ni alltid själva har koll på hur det blir vore kanske att köra med en egen monitomixer med hörlursutgång på scenen för trummisen (som jag antar är den som ska ha klicket), tappa ena kanalen från ipod dit och den andra via en linebox till huvudmixern.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Tack så jätte mkt för svaren...ska testa nu till helgen om det funkar


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ahhh...intressant ämne!! Att använda en Ipod innebär att man får backtracket i mono. Vilket är synd på synthljud som är gjorda för att avnjutas i stereo. Vi använder också backtrack och körde i ett initialt skede också i mono. Vi kör nu via en laptop och ett ljudkort med dubbla och adresserbara utgångar. En stereoutgång går till trummisen med klick och den andra till PA:t utan klick. Stereo effekten förhöjer verkligen upplevelsen. Men att ha en laptop på scen känns inte som det tryggaste alternativet. Är där nån som vet nåt bättre alternativ för att få ett backtrack i stereo. T.ex nån hårdvaruburk där man kan lägga sina wavefiler på en USB sticka eller hårdisk som man pluggar in i burken och via ett teckenfönster eller liknande kan adressera till olika utgångar??? Vore perfekt isf.

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det enda jag kommer på är väl om det finns någon digitalporta med flera utgångar. Eller en gammal hederlig ADAT bandare..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det enda jag kommer på är väl om det finns någon digitalporta med flera utgångar. Eller en gammal hederlig ADAT bandare..

Ja..digitalporta alternativet har slagit mig också. Borde ju funka. ADAT går bort då det är bandburet. Vilket innebär spolning och annnat tjafs. Känns lite overkill dessutom. En digtalporta kan ju även dubbla som inspelningsgrunka om man vill spela in sitt framträdande.

Tack för svar!!


Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Intressanta ideer jonnerstone ... ja har också funderat över det där med syntar i mono,,,
o laptop som du säger känns lite ja vet inte fan om skiten hänger sej elr nått,,, fast klart alla tekniska prylar kan det vara fel på...även Ipod :(


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Jag tycker att mono är bäst om man kör backingtracks, oavsett var man spelar så vet man att hela publiken hör samma ljud och det blir enklare/billigare att lösa uppspelningen. I mindre lokaler blir det ändå knappt någon stereoseparation och stereo i stora lokaler betyder att de som står vid sidorna ändå bara hör halva stereobilden.

Dessutom så hör många inte skillnad på stereo och mono förrän dom får veta att ljudet är mono. Jag har jobbat med en radiostation i snart 20 år, vi har hela tiden sänt i mono och det finns inte många som har "upptäckt" det före vi har berättat det.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Dessutom så hör många inte skillnad på stereo och mono förrän dom får veta att ljudet är mono. Jag har jobbat med en radiostation i snart 20 år, vi har hela tiden sänt i mono och det finns inte många som har "upptäckt" det före vi har berättat det.

De tycker ja e konstitt? Att inte folk hör det?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Dessutom så hör många inte skillnad på stereo och mono förrän dom får veta att ljudet är mono. Jag har jobbat med en radiostation i snart 20 år, vi har hela tiden sänt i mono och det finns inte många som har "upptäckt" det före vi har berättat det.

De tycker ja e konstitt? Att inte folk hör det?

Nej, det är inte så konstigt i det fallet. Många skvallyssnar på arbetsplatserna med radion som bakgrundsunderhållning eller i bilen (där dom sitter mer på vänster eller höger sida) men oftast aldrig sittande mitt emellan högtalarna så det blir aldrig någon riktig stereoupplevelse.

Sedan är folk i allmänhet så vana vid att ljud är i stereo så dom tar det som en självklarhet och lyssnar aldrig så noga så dom upptäcker att det inte är en stereosändning. Många tycker ju att ljudet är i stereo bara för att dom hör ljud från två högtalare...

Det fåtal som har hört att vi sänder i mono och reagerat är alla ljudtekniker, musiker eller annat folk som på något sätt arbetar med ljud professionellt eller som hobby.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tycker att mono är bäst om man kör backingtracks, oavsett var man spelar så vet man att hela publiken hör samma ljud och det blir enklare/billigare att lösa uppspelningen. I mindre lokaler blir det ändå knappt någon stereoseparation och stereo i stora lokaler betyder att de som står vid sidorna ändå bara hör halva stereobilden.

Dessutom så hör många inte skillnad på stereo och mono förrän dom får veta att ljudet är mono. Jag har jobbat med en radiostation i snart 20 år, vi har hela tiden sänt i mono och det finns inte många som har "upptäckt" det före vi har berättat det.

Du får en stor skillnad även i små lokaler. Vi körde som sagt med mono innan och även i vår replokal så blir det en enorm skillnad och vi står absolut inte stilla nån av oss i "sweetspoten". Den stora skillnaden med stereoseperation ligger framförallt i att dom instrument som ska spelas live och då framförallt leadsången kommer fram betydligt bättre när den inte kämpar om utrymmet i mitten. Stereo är helt klart att föredra i backtracket. Men givetvis har det väl lite med komplexiteten i Backtracket. Har man bara nån liten andrastämma och nåt synthljud på en trubadurspelning eller liknande så funkar säkert mono okej.