Kontrollrummet

Poll: Varför postar du demos?

Omröstning

Vilka är dina TVÅ huvudskäl för att posta demos

Jag är stolt/nöjd med en låt och hoppas på lite ryggdunk!
36 (26.7%)
Testa en snutt/slinga/sound
5 (3.7%)
Tips på mixning/arr/produktion
47 (34.8%)
mest för att det är kul med en aktiv demoavdelning
7 (5.2%)
Tips på hur jag kan förändra struktur/melodi
8 (5.9%)
kritik/tips på text
1 (0.7%)
kritik på framförandet/instrument/sång
17 (12.6%)
jag postar inte demos :)
14 (10.4%)

Antal personer som röstat: 72

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tips på mixning...
Kritik på framförande...
blev mina alternativ.

Sen känns det förstås bra att bli ryggdunkad emellanåt. Bekräftelse känns bra i de flesta former.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
A. För att bli upptäckt B. För att få brudar C. För pengarna. Också D. Praktiskt att kunna skicka iväg sk*ten när hårddisken börjar bli full.

Nämenvaf, ingen av alternativen fanns ju med. Jaja, sätter väl 1 och 3 då.
DON'T PANIC


Utloggad dubbelv

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
För mig kändes det som att det var en blandning av alla svaren, men för min del är det nog mest för lite ryggdunk och tips på mixen B)
Om jag är här, och du är där, vart är då vi??  www.myspace.com/wwwester


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Är det någon som kan svara på om det är möjligt att lägga upp wav filer här, fast i färdiga produktioneravd. då?


DåligtGehör

  • Gäst
Är det någon som kan svara på om det är möjligt att lägga upp wav filer här, fast i färdiga produktioneravd. då?

Flac hade väl varit helt ok?
Men det går nog inte heller.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
A. För att bli upptäckt B. För att få brudar C. För pengarna. Också D. Praktiskt att kunna skicka iväg sk*ten när hårddisken börjar bli full.

Nämenvaf, ingen av alternativen fanns ju med. Jaja, sätter väl 1 och 3 då.

 :lol:
shit ja! men va faaaa,,, det är ju för att få brudar ååhhhhhhhh  :wacko:
där föll sista pussel biten på plats undrade just varför man håller på med det här :D
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad tsmalmbe

Är det någon som kan svara på om det är möjligt att lägga upp wav filer här, fast i färdiga produktioneravd. då?

Alternativet vore att lägga upp de någon annanstans och länka dem hit. Det är inte motiverat för mig att satsa pengar på 10-20ggr mera skivutrymme för att kunna lägga upp WAVer. Dessutom kostar överflyttning av filer, men skulle dock inte vara dett problem med bara enstaka "WAVare". Skulle intresset vara stort, skulle kostnaderna åka iväg på flere plan.

Dessvärre tror jag det stora problemet skulle vara att endast mycket få skulle orka ladda ner 60MB för att få ner en demo. För det "priset" förväntar man sig ladda ner en hel skiva tror jag.

Det kräver ganska häftig bandbredd (med dedikerad garanterad bandbredd fungerar det förstås, men sådant kan man bara drömma om) också för att streama WAV så att man vill lyssna på det. Inom cityområden skulle det säkert fungera dock.

Med FLAC eller SHN skulle storleken i medeltal halveras. Problemet där är alltså i princip samma - nedladdningstider. Dessutom kan inte alla spela upp dessa filer. Flash-spelare som spelar upp musiken i browsern stödjer inte heller varken FLAC eller SHN (snabbgoogling, jag kan ha fel).

Jag vågar påstå att mycket få personer här har sådana anläggningar (eller intresse för überkvalitet då det gäller demon) att de hör en betydande skillnad mellan en välgjord mp3:a och en WAV-fil. En mp3 som är kodad med högsta kvalitet (mest tidsödande), hög bitrate (320kbps) och en bra encoder (i praktiken betyder det 'lame') fyller de flesta kvalitetskraven. Men det här är bara min åsikt förstås, det finns säkert bättre öron än mina.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
OK I see your point, fick något liknande svar från One.com idag (igen) ang. deras policy om filer på servern/hotellet...får väl lägga upp något med bästa kodningen till mp3 då, fast som jag sa gäller det inte demos!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Många äro de audiofiler som gått bet på ett blindtest gällande en AB lyssning mellan en Wavefil och en mp3fil i högsta kvalitén. Typ alla som jag utsatt för det(En liten hobby). Dom chansar hej vilt, brukar väl ligga mellan 25-50% rätt. Och detta i i alla typer av uppspelningsmiljöer och utrustning och typer av musik.. Roligast är när dom lyssnar genom sina egna svindyra HIFI-system och ändå går bet. Vill inte vara nån glädjedödare eller messerschmidt på nåt sått utan bara säga att det är SVÅRT att höra skillnad.
Läste förrsesten nånstans tror det det var i Studio (tidningen) Att Frida Öhrn i Oh Laura skickade en "slask" på sin sång till Release Me som mp3 till producenten eller nån. Men det slutade visst med att dom fick använda den där mp3:an trots allt för det gick inte att återskapa känslan i sången.....och det är en grym låt. Dock så e den ju lite lofi sådär i prodden så det har egentligen inget med detta att göra  :D

Men länka gärna till en wavefil om ni inte vill ha det som mp3.....jag har inga problem med att tanka hem det  :)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Förresten, tips på bra encoder så man får testa detta?
Tar inte en encodad mp3 i högsta kvalitét/storlek samma plats som en wav nästan?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Förresten, tips på bra encoder så man får testa detta?
Tar inte en encodad mp3 i högsta kvalitét/storlek samma plats som en wav nästan?

En femtedel kanske, säg 10 mb istället för 50..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Förresten, tips på bra encoder så man får testa detta?
Tar inte en encodad mp3 i högsta kvalitét/storlek samma plats som en wav nästan?

Vet inte vad du har för DAW men mina mp3:or brukar jag exportera ut direkt från mitt projekt i Cubase SX3. Där finns alla kvalitéer att välja på.


Utloggad tsmalmbe

Förresten, tips på bra encoder så man får testa detta?

Kvaliteten bero på två saker: hur väl encodern gör analysen på materialet (det som tar tid alltså), och med hurudan bitrate den kodar materialet. I Cubase (som nämnts) kan man ställa in endast bitrate. Det är bara hälften av det som bestämmer kvalitet.

Själv har jag laddat ner Lame och en frontend till det kallat Multi Frontend. Lame i sig är ett command line verktyg, men Multi Frontend gör det lite lättare att ställa in parametrarna.

En hel del att lära sig, jo, men om man vill vara noga med kvaliteten gör man sig besväret. Annars tar man ut det som Cubase har som default.

Följande parametrar är min default: -q 0 -b224 -c -p

Genom att ändra talet 224 till 320 får du högsta möjliga bitrate. Själv tycker jag 224 är tillräckligt.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Förresten, tips på bra encoder så man får testa detta?

Kvaliteten bero på två saker: hur väl encodern gör analysen på materialet (det som tar tid alltså), och med hurudan bitrate den kodar materialet. I Cubase (som nämnts) kan man ställa in endast bitrate. Det är bara hälften av det som bestämmer kvalitet.




Förutom bitrate kan man även ställa in samplingsfrekvens plus ett qualityval mellan "fast" "medium" och "highest"
och det är 320/44.1 på highest i cubase jag använt på dom beskrivna AB testerna ovan. 
« Senast ändrad: 03.03.2009, 10:14:50 by jonnerstone »


Utloggad tsmalmbe

Förutom bitrate kan man även ställa in samplingsfrekvens plus ett qualityval mellan "fast" "medium" och "highest"
och det är det är 320/44.1 på highest i cubase jag använt på dom beskrivna AB testerna ovan. 

OK; I Cubase 3 går det inte att göra dom valen, glömmer alltid att jag kör 90-talsprogramvara :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
OK tack för tipsen, skall testa i SX3 då som jag ju jobbar i...så blir man till slut en syndare alltså; att hänge sig åt mp3:or som jag alltid föraktat!
 B)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag använder Lame i ett enklare gränssnitt, som heter Lamedrop.

Du kan hämta hem en zippad fil med Lamedrop och testa: http://solidfiles.com/d/wax6/get

I Lamedrop kan du enkelt välja kodningsparametrar . Jag gillar valet alternativet VBR (Virtual BitRate) - vid diskantrika ljud kodar den med högre bitrate (du kan välja upp till 320 kbps) och där bara basrika ljud finns väljer den automatiskt att koda med en lägre bitrate.

Man drar filerna från utforskaren till Lamedrop-fönstret, så hamnar de i samma mapp i utforskaren.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
[off-topic]Om ni ska ha en seriös diskussion om MP3-konvertering, får ni väl för tusan fixa en tråd om det  :lol: [/off-topic]
blargh


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
@fidden, nej det handlar ju verkligen om välvillighet nedladdning här och nu, till och med från en mp3 hatare som jag... ;)


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
OK tack för tipsen, skall testa i SX3 då som jag ju jobbar i...så blir man till slut en syndare alltså; att hänge sig åt mp3:or som jag alltid föraktat!
 B)

Välkommen till 2 000-talet, Mr Artrock! Med tillräcklig upplösning och VBR så låter det riktigt bra, t o m i ett stort PA. På min skola har vi gjort ett antal blindtester, på skoj. Vi var både ljud-, musik-lärare, elever och teknikansvariga. Det spelades cd och mp3:or av samma låtar. Resultatet blev "rita, gissa, spring" för alla inblandade. Jag började då använda mp3 i min I-pod. Jag kör 192, om jag nu minns rätt och med VBR.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag hade egentligen velat fylla i alla alternativen. 
Tror jag.

Det är kul med feedback på det man gör. Helt enkelt. Och anledningarna är för många att lista. Framförallt vill jag testa nåt mot ett kreativt bollplank som jag anser att KR utgör. :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
OK tack för tipsen, skall testa i SX3 då som jag ju jobbar i...så blir man till slut en syndare alltså; att hänge sig åt mp3:or som jag alltid föraktat!
 B)

Välkommen till 2 000-talet, Mr Artrock! Med tillräcklig upplösning och VBR så låter det riktigt bra, t o m i ett stort PA. På min skola har vi gjort ett antal blindtester, på skoj. Vi var både ljud-, musik-lärare, elever och teknikansvariga. Det spelades cd och mp3:or av samma låtar. Resultatet blev "rita, gissa, spring" för alla inblandade. Jag började då använda mp3 i min I-pod. Jag kör 192, om jag nu minns rätt och med VBR.

Tack, kanske dags att vakna då... :rolleyes: skämt åsido, vi får se vad jag hör på hemmaplan först i A/B innan jag uttalar mig vidare, som demo/presentation lär det nog duga hursomhelst!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ett tips bara: fimpa VBR, vissa spelare får fnatt av det! väj högsta istället hela tiden. Hårddisk är billigt ;)

160 tycker jag brukar låta skitbra, så jag kör på 192 för "att vara säker". 128 tycker jag man kan höra lite artefakter i , framför allt i vissa vokala lju, runt tystnad och hihat/crash.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Ett tips är att köra på 64 eller ännu hellre 32kbps då kan ingen klaga på din mix!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
[off-topic]
Ett tips är att köra på 64 eller ännu hellre 32kbps då kan ingen klaga på din mix!
:lol:

Och så lägger man en störande stark 1 kHz-ton i mixen så får man kopieringsskydd också![/off-topic]
« Senast ändrad: 03.03.2009, 18:09:35 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ett tips är att köra på 64 eller ännu hellre 32kbps då kan ingen klaga på din mix!

Det där fattar jag inte, 32 eller 64-dubbla värdet???
(please explain)
Jag är liksom inte helt novis på mp3 planet även om det kanske framstår så, varför jag verkligen ogillar mp3 är pga det mkt enkla och övertydliga skälet att det är ett försämrat format och ljud enl. min egen erfarenhet, har ju testat och testat från gång till annan och hör saker som INTE skall vara där eller tvärtom SAKNAS saker och/eller vissa grejor som reverb/delaysvansar etc blir överdrivet accentuerade osv osv, nivåfle helt enkelt, mixen låter inte som den skall!

Jag skall testa igen, med de olika tips ni lagt upp, så får vi se, men inte just nu... B)

Fick förresten detta svar från support idag:
Hejsan! Om du kör någon streaming sen via något flash eller phpscript så drar det inte så mycket datorkraft hos oss heller.

Med vänlig hälsning / Best Regards

SUPPORTEN
----------------------------------
One.com


varpå frågan följer, vilken flash etc är smidigast, som besökare etc kan ladda ner/installera lätt om dom inte redan har den???
« Senast ändrad: 03.03.2009, 20:38:57 by Mr Artrock »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ett tips är att köra på 64 eller ännu hellre 32kbps då kan ingen klaga på din mix!

Det där fattar jag inte, 32 eller 64-dubbla värdet???
(please explain)

Humor.
Om du kodar en mp3 i 32 eller 64 finns ingen information kvar i filen och följaktligen kan inte klandra din mix heller.

 :ph34r:


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
---dåligt gehör skickade ett pm tidigare där han förklarade sin "humor" hmmm, driva med en gammal analogman på detta vis...


Utloggad tsmalmbe

varpå frågan följer, vilken flash etc är smidigast, som besökare etc kan ladda ner/installera lätt om dom inte redan har den???

Det är en flash-komponent som bakas in i själva webbsidan. Helt som alla players här på KR. Det enda som måste laddas ner är alltså Shockwave Flash-programmet. Men det laddas automatiskt ner med både IE och FF i dagens läge, så användaren behöver bara svara yes-yes på en massa frågor så fungerar Flash och därmed också playern. Rakt i din browser.

Ingen skild "player" som användaren behöver kunna ladda ner alltså.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Finns säkert folk som vill tycka till i detta alltid aktuella ämne :D




BUMP
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Tyckte "Jag är stolt/nöjd med en låt och hoppas på lite ryggdunk!" var skrämmande stark i röstningen. Det är ju trots allt ett DEMOforum :D

Nu har jag iaf röstat!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja va fn.. Lite Tips hur man ska förbättra sig och lite ryggdunk,så man får känna sig lite duktig ibland.
Är väl inte fel?? B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjaaa....
Anledningen till att jag lägger upp demos är för att få feedback som jag kan fundera över och ofta använda för att förbättra mina projekt, men även för att få ryggdunk. Det ena utersluter inte det andra. Jag tror att alla behöver detta (även de mest hårdhudade :))
Sedan tycker jag att det är roligt med alla möjliga collabs som sker på forumet. Det är stimulerande!

Tyckte "Jag är stolt/nöjd med en låt och hoppas på lite ryggdunk!" var skrämmande stark i röstningen. Det är ju trots allt ett DEMOforum :D
Nu har jag iaf röstat!
Jag tror inte att statistiken är så farlig - ryggdunk är ung lika stort som för att få tips - som jag ser det så är det 2 sidor av samma mynt i skapandeprocessen. Men jag förstår din ståndpunkt Freddy - att bara lägga upp färdiga låtar är för mig rätt tråkigt, men alla gör ju som de vill. B)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!