Kontrollrummet

(Cykeln) - Sara Olsson - (Låten har inget namn ännu - v6)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Än så länge utan
ARTIST/GRUPP: Sara Olsson
GENRE:
LÅTLÄNGD: 3.38
KOMPOSITÖR: Sara Olsson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE: Bara Sara
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Sara har sökt till musikgymnasiet Rytmus, singer-songwriter-linjen
Som intagningsprov ska man skicka in två låtar man skrivit själv
Denna  är den första. Den har ännu inget namn.
Sara skulle tycka det var kul om ni har synpunkter på låten och framförandet
Inspelningen behöver ni inte kommentera (Om ni inte vill) - Det är bara gitarr och sång - så enkelt och naturtroget som möjligt

v2 ny mix 27/2 - automatisering + eq + reverb

v3 ny mix 28/2 - mindre reverb

v4 ny mix 1/3 - lagt på en compressor både på sång och gitarr - minskat effekten på automatiseringen

v5 ny mix 1/3 - sänkt master output - mekat lite med automatisering på några känsliga ställen

v6 ny mix 4/3 - minskat reverb på sång samt flyttat ihop gitarr och sång
« Senast ändrad: 04.03.2009, 13:29:07 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Jo men detta är inte så tokigt,tösen sjunger riktigt bra.Lite soul feeling över henne och sånt går hem här på mina bredgrader.Bra låt också,kan "höra" den med fullt komp..

Om detta skall gå iväg som ansöknings demo Stefan,så måste du fixa till mixen åt henne.Det distar och är väldigt ojämnt i volym sångmässigt.Via en bättre mix så ökar du hennes chanser att bli antagen,om inspelningen gäller så att säga.Blir det fråga om live,så fixar Sara det galant.

Vi säger inte lycka till i muskvärlden,utan: KÖR SÅ DET RYKER!

Mvh
Micael


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tack för ditt svar Micael
Skönt att du tycker att låten och sången är bra - det är ju lätt hänt att man som förälder bara tycker att allt är bra - därför bra med andras synpunkter.

Man ska både skicka in inspelningarna och sen framföra en låt live.
Jag tror inte att det är inspelningen som bedöms i första hand men jag vore tacksam om du gav lite handfasta tips för att med mix komma till rätta med ojämnheten i sångvolym och disten.
Hon sjunger den med väldigt olika "volym" på olika partier så jag tror att hon vill ha det så

Stefan
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej Cykeln
tycker att du ska kolla upp mixen. nu distar det i min lyssning och det är inte kul att höra på
och försök att få gitarren lite mjukare och ev lite reverb för att få ner topparna i dynamiken  hmmmm undrarar vad jag mena med det men det känns rätt

annars en mycket bra låt med mycket känsla i sången

kör hårt
Mvh
 
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Hej Guran
Ok - det distar alltså - ska kolla
och mjuka upp gitarren - det som känns rätt är säkert rätt
Kul att du tycker låten är bra och sången - jag tror att det är det viktigaste här - dessutom det är ju det som Sara står för
Inspelning, mix är ju mitt fel
Tack för din lyssning och synpunkter!

Vi kör mjukt - nästan eco-driving
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.
En kompressor på spåret så det jämnar ut värsta topparna innan det går in är alltid bra..
Sen är mikrofon teknik väldigt viktigt men tar ett bra tag att lära sig.Kanske vill Sara ha sången väldigt stark med stora kontraster mellan mjukt och starkt..Inte så snyggt i mina öron.Sjunger man i mick så måste man backa när man tar i - kontra nära då man sjunger mjukare/svagare.Alternativt göra två tagningar av sången med olika volyminställningar för att sen mixa ihop det så det är lite jämnare..
Du kan ju alltid gena med automatiseringar på sång spåret i efterhand samt kompressorer..

Men lär man sig detta med mikrofonteknik rätt från början,så har man mycket att vinna då man sitter i studio eller spelar live.Sen vet jag inte om du har mastrat detta alldeles för hårt,det distar rätt kraftigt..

Hoppas mina tips kommer till användning.

Mvh
Micael


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
HM
Tack för tipsen! Absolut användbara. Du har def. rätt där med mikrofonteknik.
Kompressor OK. Och så det där med automatiseringar - jag har faktiskt under tiden i kväll pulat lite med just detta.
Lägger upp en ny version så får vi se om det hjälpte. Har också fixat lite med eq samt lagt lite reverb.
Mixat i hörlurar.
Den är inspelat på rätt hög volym så det kanske är förklaringen till disten?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättebra röst (tonsäker!) och framförande. Bra uttal som man blir avundsjuk på. Tänker lite på Ani diFranco. Rösten lite ojämn i styrka men det är väl mer mixologi (kompression) och samma gäller det lite för stora reverbet. Låten är helt ok med en catchy refräng.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jättebra röst (tonsäker!) och framförande. Bra uttal som man blir avundsjuk på. Tänker lite på Ani diFranco. Rösten lite ojämn i styrka men det är väl mer mixologi (kompression) och samma gäller det lite för stora reverbet. Låten är helt ok med en catchy refräng.
Tack för lyssning och synpunkter
Ja, jag la på kanske lite för mycket reverb här. Ska lyssna i talarna så jag hittar rätt mängd - var torrt från början.
Sara har nog sjungit med olika styrka med samma avstånd till micken - sen har jag försökt parera med automatisering av volym
Och det viktiga är att låten är ok - tack!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Bättre mix nu Stefan,lite dist kvar,möjligen kan det vara vassa ess i sången som gör att det låter/är distat..Gitarren låter bra i volym mot sången.

När jag skall lägga sången på en låt så ställer jag mick volymen efter det parti där jag tar i mest.Det får inte gå upp på rött när jag sjunger det kraftfullaste partiet,då går det inte att rädda spåret hur skicklig mixare man än är..Bättre då att spåret är lite svagare inspelat,då finns alla möjligheter att höja trycket utan att det försämras nämnvärt.

Sen ett bra tips som jag vill att du förmedlar till sara:

Om du(Sara) har tillgång till ett PA,rigga det och sitt/stå så att du hör din röst från högtalarna.Spela gitarren så jämt du kan i volym,träna med olika tryck i rösten så att du får känslan för vilka delar av din röst som är kraftfull och var den är som svagast.Hur skicklig sångare man än är så har rösten vissa områden som varierar kraftigt i volym/styrka.När man hittar gränserna för var det är svagt/starkt,då tränar man mikrofonteknik på de partierna.Man backar lite på de starka partierna och sjunger alldeles nära på de svagaste.

Sen vill jag säga att du har en verkligt fin röst med mycket stor potencial.Vill du få ut mer ur din röst - så rekommenderar jag en sångpedagog.Dels kommer din sångteknik att finslipas,sen lär du dig att värma upp och bibehålla en fin röst som kommer att utvecklas och bli ett känsligt instrument som du kommer att få stor glädje av.
Du har allt många sångerskor/sångare önskar att dom hade,tonsäkerhet.Många får träna i åratal för att träffa rätt i pitchen,har sitter det klockrent.Det finns väl inte så mycket mer att säga än - sjung av hjärtat - lägg din själ i allt du gör så kommer detta att bli fantastiskt.Lyssna lite på Kontrollrummets Åsa,hon har den bästa kvinnliga stämman på vårt forum;en fantastisk sångerska som har koll på sin röst.

Till Stefan:
Jag hade förmånen för fyra år sedan cirkus att samarbeta/producera med en ung tjej som bara var 16 år men sjöng som om hon vore 35.Dessvärre hade hon alltid med sin pojkvän på inspelningarna och sökte bekräftelse genom honom på allt hon sjöng,och han hade inte örat för musik så det gick i stöpet,men som sagt en mycket lovande talang - jag får samma vibbar här..

Mvh
Micael


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
HM
Stort stort TACK! för att du tog dig tid all skriva ner detta  :wub: :wub:
Ska kolla vidare på de vassa essen och skriva ut tipsen till Sara samt kolla inspelningsvolym på sång vid nästa inspelning.
Sara har pojkvän men är själv när hon spelar in - jag har visat henne hur hon ska göra
Sara är 15 år
Tack igen!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej cykeln jo nu låter mycket bättre nu någott lite för hög gitarr.  ähhhh,,,
för endamålet funkar det ok.
men jag undrar lite varför stanna där?
när du har tilgång till källan,, det låter fortfarande lite dist på något ställe som säkert är en inspelnings miss och inte går att rädda
tror det är roligare att visa upp i framtiden att det var med den här låten jag sökte in osv och det är pappa som har mixat,,,

hoppas sara tycker det är kul att spela in
Lycka till kör mjukt säger jag så länge då  ;)
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
V 3 låter klart bättre än tvåan. Jepp!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Guran
Tack igen - nu har jag lagt på en kompressor både på sång och gitarr
Vet inte om det räddade det som distar.

eq
Vad bra - tack för lyssning och kommentar

Ny version (v4) i trådhuvud
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Distet är kvar..Förmodligen är det en inspelningsmiss som inte går att bli av med hur mycket man än rattar..Lite bättre mixad sång nu dynamik mässigt.

Om sången ligger på separat spår,låt Sara sjunga om den så blir det perrens.Inget är så störande som digital dist,jag tycker man tappar fokus på själva låten.Instinktivt så förbereder man sig för att ducka när distet kommer,det känns obehagligt i öronen..Så mitt tips blir:

Ta om sången med lägre inspelningsvolym,guran håller bra.

En sista räddningsplanka - yttersta nödlösning.Kolla så att det inte ligger nån kompressor/limiter eller dylikt på mastern som orsakar distet.Det kanske räcker med att dra ned master output?

Om inte så är det sång filen som är boven.Och då är det omtagning som gäller.

Mvh
Micael


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
HM
Distet kvar ... #€%&"€&###  :D
Tack för dina öron, tid och tips
Nu har jag sänkt master output och mekat lite med automatisering på några ställen
Kanske inte går att få det bättre utan omtagning
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjosan

Låten är det inget fel på, inte sången heller och gitarren är inte dålig den heller... om jag nu skall hitta på nåt att "klaga" på så är det väl att gitarren på nåt sätt kamske låter lite "annorlunda" än sången. Som den skulle vara inspelad i ett annat rum eller nåt... men å andra sidan... vad vet jag  :)

Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tack spacetruker
för din lyssning och synpunkter!
Bra att det inte är något fel på låt, sång och gitarr - det är det viktiga här.
Spännande att det låter som gitarren är inspelad i ett annat rum
Den är inspelad i samma rum, på samma plats, med samma mick och med samma reverb, vid samma tidpunkt som sången !
Man gör lika men med olika resultat. Allt som låter konstigt beror på mej.
och jodå du vet nog en hel del! :)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Njäee... alltså... tycker det låter som om (i mina öron) att Sara stod där alldeles nära och sjöng medan hennes gitarr är längre bak... dedär med ett annat rum var kanske att överdriva :unsure:
Ta inte mina åsikter allt för allvarligt...


Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det låter färdigt i mina hörlurar.

Bra låt också. Finfin röst som kan bli hur bra som helst.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Ny verre som jag missat..

Då skall vi se:

Jo men kanske skulle..

Skämtar bara Stefan - det låter bra nu.Mitt "gnäll" har gett resultat  :)

Finns det nån rättvisa i världen så blir dottern antagen.Det finns potencial som sagt i detta.

Kör så det ryker Sara!

Mvh
Micael


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har inte hört tidigare versioner. Jag gillar hennes röst och skulle vilja ha den närmare micken hur det nu kan göras.
Nu låter det som en spelar gitarr till höger och en annan sjunger till vänster.
Jag skulle vilja föreställa mig att det är gitarristen (närmare mitten) som sjunger från samma plats, närmare mitten.
Är det Sara som spelar gitarren också?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
spacetrucker
Tack för lyssning och synpunkter - nu har jag flytttat rösten ännu närmare och git har fått följa med lite grann så nu kanske det blir ännu mer olika rum?

Dividend
Färdigt - och bra låt och röst - Tack det låter gott i mina öron!
Tack för lyssning och synpunkter

HM
Tack för de orden och tack för all support på vägen dit
Ja vi får se hur det går med antagningen. Nu ska hon göra en låt till och spela in.
Hon ska också på prov för antagning till Kulturama Musikallinjen - framföra Your song vilket passar bra eftersom hon jobbade med den för några tag sedan.

MaxB
Kul att du gillar rösten!
Jag har nu minskat på reverbet på rösten samt flyttat ihop gitarr och sång lite mer åt mitten
Ja, det är Sara som spelar gitarr.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad dubbelv

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
Hälsa Sara att hon inte borde oroa sig för att inte komma in!  :)
Låter bra!
Om jag är här, och du är där, vart är då vi??  www.myspace.com/wwwester


freddy

  • Gäst
jävlar vad läcker sång. Låter som någon artist som spelas i den där förbannade radion :D Men jag kan inte sätta fingret på vem det är. Gillar känslan och uttalet även här. Tösen borde ha en bra chans må jag säga. Kul att höra.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hallo cykeln
wow här var det stora framsteg en riktigt go slutspuuurrt
och i mina öron långt förbi mål linjen
bra Jobbat !

så nu är det bara och tok gasa vidare  :)
Kör hårt Sara!
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Idag lyssnade jag med hörlurar i en bullrig bil och där hördes inte sången ibland. Jag tror det är stor variation på volymen på sången. Går det att jämna till? Jag skulle egentligen vilja ha gitarr och sång närmare varandra. Verkar det vettigt eller onödigt?
Bra om andra säger vad de tycker om den saken.

Jag gillar gitarrspelet också, jag känner att det skulle vara kul att spela med! 
Med tanke på att Sara spelar med capo skulle ljudbilden för gitarrkompet bli kanon om denna gitarr spelas med capo på ena sidan och en till gitarr spelas på andra sidan utan capo.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
dubbelv
Det ska jag hälsa Sara - Tack för det!

freddy
Oj vad kul att höra! Tackar allra ödmjukast på Saras vägnar.

Guran
Ahh vad kul att det gått framåt - förbi mållinjen låter riktigt bra - Tack!

MaxB
Tack för ny lyssning och synpunkter!
Ja det är stor variation i hur högt Sara sjunger på denna - jag tror inte jag kan jämna till det så mycket mer. Då krävs nog en ny insjungning.  OK git och röst närmare ändå alltså.
Jag tycker det skulle vara jätttekul om du spelade med här på det sätt du beskriver och jag tror kul för Sara att någon annan spelar på hennes låt. Vet inte hur inspelningarna ska vara som ska skickas in - om det bara är sökande själv som ska vara med - men hursom helst  vore det  riktigt kul om du ville spela med som en ny version!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Tjenare!

Mitt första intryck är att jag tycker mig höra en enorm känsla hon förmedlar.
Alltså att hon VERKLIGEN kan denna låten, vilket är förbaskat roligt att höra!
Jag tänker just på partierna när sången går otight med musiken (vilket den SKA) men att hon sätter det på ett snyggt sätt.

Skitbra jobbat! bra guror oxo .. bra ljud .
Och absolut kanonbra mix i sången tycker jag ... inte för dränkt utan torrt och tydligt!

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kan tyvärr inte ge några tekniska tips.. Men låten är skön. Sångerskan sjunger kanonbra och med stort självförtroende.
Lycka till med ansökan!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Duktig är hon. Bra låt:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
perra
Vad kul att du tycker det -  blir Sara glad - hon ska ner på provet om en vecka!
Kul att mixen blev ok också - Tack!

hogge
Det var kul att höra - tack!

Markus Broberg
Kul att låten gillas! Tack!

MaxB
Tack för din spelning - kul!

---
Stort Tack nu alla för synpunkter och stöd!  :wub:
Klart slut!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten