Kontrollrummet

Rattlesnake - stop the rain (video)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
LÅTNAMN: Stop the rain
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Psykedelisk pop
LÅTLÄNGD: 4:00
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Provade ett annorlunda experiment, göra en video parallellt med en framväxande låt. Det är fruktansvärt kul att göra videos till egna låtar, den som inte gjort det borde prova!

Blev detta för utflippat? Funkar det till grogg? Synpunkter på låt och video är aldrig fel!
 :rolleyes:



Edit: Ny version uppe 2009-02-28
« Senast ändrad: 28.02.2009, 22:57:43 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Versen är riktigt bra - mycket 60-tals psykidelica - Tänker lite Doors
Bra sång, snygg bas
Även cellon som kommer i andra versen gillas
Refrängen är mindre stark - hade  väntat mig ett Morrison-utbrott av något slag - nu är det lite snällt - mer som en brygga till den verkliga refrängen.
Videon är bitvis riktigt bra - stämmer bra in på låten - kanske lite för mycket färger som snurrar - speciellt i slutpartiet
Vad använder du för redigeringsprogram?
Mycket bra jobbat!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej cykeln,
Tack för värdefulla synpunkter. Ja, jag har problem med refrängen, den lyfter inte riktigt låten. Synd att man inte kan spräcka rösten som Morrison, det blir bara riktigt svärmorsfalskt getbräk om jag försöker... Ska fundera lite på någon annan variant.

Dra av lite på färgfyrverkeriet är nog rätt... Ja det blir lätt lite för mycket när man gör något för första gången...

Jag har använt Vegas Movie Studio 9 som jag har på prov en månad, det blir nog att köpa loss den för en tusing för den är beroendeframkallande  :rolleyes:
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Gillar låten, snyggt arr och lagom flummig! Tycker du ska höja sången (volymen) i verserna och sänka reverb/delay en aning!
Sedan tror jag refrängen skulle vinna på att du sjöng en oktav högre, så att det blir mer uttrycksfullt och inte så "lugnt och sansat"!
Snygga stråkar! Vad använder du för hjälpmedel (kamera, program etc) för att få till till en sådan här video? Vore kul att pröva! Själv har jag en super8-kamera!  :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena rattlet.

Jag gilar också ide´n med videon.Släpade runt på en sony modell tyngre i slutet på åttiotalet och filmade rätt mycket.Den digitala utvecklingen har gjort stora framsteg vilket medger andra möjligheter till klipp/infogningar/och allt möjligt annat.Blir lite sugen på en digitalare nu,då jag ser det du gjort..Lite färgglatt som nån sa,men annars snyggt klippt och bild/musik ihop mixat/trixat.

Vad kostar redigerings programmet?
Viken digital kamera har du?

Låten fastnar jag inte för,,men så kan det vara.Är man bluesman så är man  :)

Mvh
Micael



Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
tyckte speciellt om versen, refrängen håller jag väl med övriga om. Nja den är alltså inte dålig men behöver kanske ett lyft menar jag alltså. Tycker videon och låten passar bra ihop.
Vekar kul det där med video, skulle kanske själv köpa någon kamera... Tar det lång tid innan man får ihop något sådant här?
I övrigt gillar jag också soundet. Gott
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tycker versen är för låg i förhållnde till refr. Men förstår tanken, att det ska dra på där. Sången är lite småfalsk. Melodyne år receptet. Fast en 60-tals puritan som du ratar nog dylika tricks. Eller?
Jag giller refr jättebra, däretor känns versen osäker, men det kan göra med det jag säger att den är för låg och inte kommer fram tillräckligt.
Annars coolt med baklänges hihat å sånt. Inte bara en ytlig effekt utan det skapar också en känsla.
Och skitcoolt med videon, speciellt där du sjunger mot dig själv.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
 ...60-tal..here I come :D

Låter jättefint, och ditt färgsprakande filmatiserande gör såklart sitt till , härligt, men kanske som sagt, lite väl mycket färger á la flower power ;)

Sen så tycker jag det hela borde tonas ut..från 3:40...kanske liiite långt där?

Mina tankar, men jag tycker om detta, och framförallt det multimediala ger dej extra bonus :P

Mera sånt tycker jag!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Asti
Jag tackar för synpunkterna. Jag har nu höjt sången i verserna och dragit ner en gnutta på ekot.

Super 8, då slår du nog mig - jag har en gammal digitalkamera som kan filma i 320x240 dpi, 15 rutor per sekund... Max 30s åt gången.  :P

Mike
Ja, det är skitkul att göra film, önskar dygnet hade fler timmar. Till denna använde jag alltså min gamla Pentax Optio S. Jag har inte testat så många program - Windows movie maker kan man leka en hel del i, men det är bara en videokanal och det tappar synk hela tiden. Vegas Movie Studio 9 kostar 900 nånting och har 4 videokanaler. Det finns program som har obegränsat, men Vegas' gränssnitt är trevligt och påminner en hel del om musikprogram.

Stajo,
Tack för kommentar. Jag har jobbat med refrängerna idag för att de skall lyfta. Ny version finns uppe.
Att filma tog nån timme, sedan har jag suttit en fem-sex kvällar och editerat. Började i ett annat program först, och har har jobbat med själva låten samtidigt, så lite fortare kunde det ha gått. Det känns som att det borde ta ungefär lika lång tid att göra en film från färdiga sekvenser, som att göra en mix från färdiga audiospår.

Tokai
Tack för värdefulla synpunkter. Har jobbat med sångnivåerna på verserna för att det skall bli jämnare och tydligare. Är det några speciella ställen det låter falskt, eller är det småsurt över lag?

Ja, det där värmekamera-partiet med spegling tycker jag blev bra, liksom pianotangenterna som viker ihop sig på slutet.

Marr
Tack så mycket, jag ville ju att det skulle ge en multimedial upplevelse, och inte bara musikalisk. Ja lite lång är låten, och den är ytterligare 30 s om man inte kör fade... (Förstå vad jobbigt jag har haft det!  :P ) Har inte kortat den mer nu, men har lagt två motstämmor på slutet, för att bygga upp och göra mindre enformig. Hey Jude är också lång, tyckte det kan vara kul att köra på lite nån gång.  :rolleyes:
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ny version i trådhuvudet!

ändrat i musiken

Nivåjusterad lead
Ny kör på refränger
elpianot lirar en oktav lägre
Nya körer på fade out

ändrat i videon
Svepen med kaleidoskopbilder nedkortade. Mindre färgblurr därigenom.
Ansiktsbilder första refrängen syns tydligare
Lite småfix med nivåerna på dubbelexponeringar
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Mäkta imponerad över hur du kan hålla ihop det så pass genre-troget, både ljud och bildmässigt. Blir sugen på att lyssna på Itchycoo Park efter detta. Snyggt jobbat på alla sätt. Behövs ingen grogg för att njuta av detta.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Så där ja....nu blev det ännu bättre :rolleyes:

Härligt!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Inte läst några comments, kan bara säga att denna typ av pop inte är min grej, jag tycker texten på en snabblyssning låter som det brukar från dig, och det gillar jag. Ett allvar med nåt budskap, om man vill läsa in det.. Alla fraser uppfattar jag inte nu på första lyssningen. Bara att lyssna på funkar den som bakgrundsmusik, men jag går inte igång på ackordsföljden eller melodier, men låten funkar ändå för att skapa en känsla. vilken har jag ingen koll på - kanske besvikelse eller nåt.

Videon ser genomarbetad ut :) Vilket program använder du?

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Yepp bra förändring av videon
Även musiken lyfte ett par grader.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Equality
Tack för de fina orden. Ser dock inte ut som en hippie, inte ens en övervintrad, vilket är ett problem när man skall göra flummiga videos...  :P

Itchicoo park, ja. Fantastisk phasereffekt det är på den, det går inte att komma halvvägs så djupt digitalt.
´
Dividend
OK, jag tar inte illa upp om du inte gillar alla mina låtar. :) Den är nog inte den starkaste jag har gjort, men jag tyckte den passade bra till videon jag ville göra.

Fraktalerna kommer från Windows mediaspelare, som jag har snott med hjälp av snag-it. Sedan har jag filmat mig själv + lekt full fluga med min digitalkamera, och satt ihop det hela mha Sony Vegas Movie
 Studio 9.

Cykeln och Marre
Tack för att ni ville lyssna en gång till :)
DON'T PANIC