Kontrollrummet

Sajt med info om instrument/utrustning på kända skivor.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robert Höglund

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Jag sitter och ska välja trumljud till vår andra skiva. Jag vet precis vilket sound jag vill ha, och då sitter ju mycket i vilken trumma man använt. För att vara exakt så är det Black Crowes senaste jag talar om, underbart trumljud.

Så, det jag är ute efter är en sajt som listar utrustning på kända skivinspelningar. Jag tror ni vet vad jag menar, helst trumljud då.
/ Robban

iMac 24" | Apogee Duet | Logic Pro Studio


freddy

  • Gäst
Black crowes nya lät inte så dumt. Lite skitigt sådär, coolt. Någon sida känner jag inte till, tyvärr. Men jag tycker nog att det vore en bra grej att ha en sådan sida :) så hojta till om du hittar något eller så.




Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej, jag tror inte en sådan sajt existerar ärligt talat, mycket kan man hitta på nätet men inte allt!

Ligger det inte lite tjusning med att själv skapa ett sådant sound som man vill ha, antingen ett eget eller som nu i ditt fall Black crowes men att du själv lyckas krana till det?

(annars blir det ju för lätt om allt skall vara serverat och klart enligt mallar/facit osv...)

my belief anyway...


Utloggad Harju

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • NiklasHarju.com
Hej, jag tror inte en sådan sajt existerar ärligt talat, mycket kan man hitta på nätet men inte allt!

Ligger det inte lite tjusning med att själv skapa ett sådant sound som man vill ha, antingen ett eget eller som nu i ditt fall Black crowes men att du själv lyckas krana till det?

(annars blir det ju för lätt om allt skall vara serverat och klart enligt mallar/facit osv...)

my belief anyway...

Håller nog med Mr Artrock. Det hör ju också till de erfarenheter man skapar till sig själv i studion, erfarenheter som kan vara guld värda. Ljudteknik är en konstform, och konsten skulle ju försvinna om man bara kopierar andras idéer. MEN, visst skulle det vara intressant med en sån sida för att kanske få lite idéer och dylikt.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
På mixonline hittar man en massa info om hur vissa klassiska inspelningar är gjorda. Inte kanske riktigt vad du söker men intressant läsning i alla fall.

http://mixonline.com/classic-tracks/

Hägge


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Tycker inte alls det är något konstigt att man vill veta. Varför skulle det vara bättre med en mystik över det hela? Vad tjänar det till?  :huh:Det är inte mindre konstigt att folk går och köper samma sorts gura, stärkare, pedal etc, som sina favoriter använder. Bara för att man vet exakt vad andra använder innebär det självklart inte att man själv kan få till det exakt som de gjorde. Det är ju trots allt kunskaperna som avgör kvalitén och det slutliga resultatet. Och inte att förglömma, musikernas skickliga bidrag.
« Senast ändrad: 20.02.2009, 19:47:43 by Odrörir »
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hur menar du här, i dina 2 första meningar säger du emot dig själv, eller skrev du bara fel?