Kontrollrummet

Trummergonomi

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Hej alla glada,

SOm väldigt nybliven trummägare så har jag suttit och spelat en sjuhelsikes massa, konstigt nog får jag varken blåsor eller krämper i händer/handleder! Men min rygg den tar stryk så in i norden!

Jag har laborerat en hel del med höjd på virvel och pukor! Får det bara inte riktigt att klaffa, när jag sitter på trumpallen så sitter jag så jag har en 90 graders vinkel på varje en (i knäveket så att säga)

Jag lägger även med en bild hur allt står så kanske ni kan komma med lite tips på vad som ev är fel!?

Och annan ergonomisk betydelse !

OBS pärlorna i skinnen är inte jag det är min mindre begåvade lillebror... så nya skinn ska inhandlas!
Ber om ursäkt för kvalitetn på bilderna fotade med mobilen!

Tack på förhand






Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Testa om det går att höja allt lite, inkl trumstolen. Det känns som om det skulle vara lättare att hålla ryggen rak om man inte drar ihop benen i så kraftig vinkel.


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Testa om det går att höja allt lite, inkl trumstolen. Det känns som om det skulle vara lättare att hålla ryggen rak om man inte drar ihop benen i så kraftig vinkel.

Ska testa det, bara så att ingen missförstår mig jag sitter inte med benen i 90graders vinkel från varandra utan när jag sitter "normalt på pallen så är benen 90grader lår smalben så att säga :)

Tackar för ditt svar!


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
jag tror den bästa höjden på pallen är så låren blir vågräta när bara tårna är på pedalen, ej ner tryckt altså.
sedan när du sitter på pallen så bör du kuna nå allt i en halvcirkel från höger till vänster(eller tvert om) med så lite anstäning som möjligt. tex att du inte behöver luta dig frammåt för att nå golvpukan occh sådant. och fötterna bör altid peka rakt fram i fröhållende till mitten av smalbenet(atså att tårna pekar i samma riktning som knäna) och då få man vinkla pedalerna.


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Golv pukan lite närmare kanske? , tomtomarna så raka som möjligt,sparar skin och dina armar, benen har jag själv i lite över 90 grader  men beror på spelar du heel up,heel down eller heel-toe .
pedalerna e bra att få så raka som möjliga då får du bättre balans .


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Golv pukan lite närmare kanske? , tomtomarna så raka som möjligt,sparar skin och dina armar, benen har jag själv i lite över 90 grader  men beror på spelar du heel up,heel down eller heel-toe .
pedalerna e bra att få så raka som möjliga då får du bättre balans .

Ska prova med detta, tom tomarna har ja så plant jag kan om jag rätar dem mer kommer jag bara att slå på sargen! Men det kanske är en indikation på att jag satt för lågt!?
För tillfället spelar jag heeldown
När du säger att pedalerna ska vara så raka som möjligt menar du då att mina fötter ska vara på pedalerna helt rakt utan att behöva vinkla benen?

Tack för tipsen!

Kanske ska be tösen min att ta en bild när jag sitter vid setet? Då kanske det blir lite lättare att få lite mer hjälp?


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
Jag tror inte inte att det har så stor betydelse vilken vinkel benen har i ditt fall, det ska kännas bekvämt helt enkelt. Mitt råd är att testa en formad trumstol med ryggstöd, det hjälpte i alla fall mig efter 25 års trummande.
Hur mäter man musik?


freddy

  • Gäst
Jag tror inte inte att det har så stor betydelse vilken vinkel benen har i ditt fall, det ska kännas bekvämt helt enkelt. Mitt råd är att testa en formad trumstol med ryggstöd, det hjälpte i alla fall mig efter 25 års trummande.

Precis vad jag tänkte på. T.ex. en sån här stol:




Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Jo det såg mysigt ut :)

Jag har laborerat massor och har väl kommit fram till att pukan som sitter fast i kaggen verkar vara den som är problemet! Jag kan inte få pukorna i rätt höjd för att den som sitter i kaggen slår emot och går inte att sänka mer! Har kollat en massa videos och förstår det som att många bryr sig inte om den större pukan!

HUr som helst ska jag införskaffa en bättre pall med ryggstöd, men jag skulle fortfarande vilja ha lite tips på hur jag ska ha alla delarna för att sitta optimalt måste sträcka mig en hel del och luta mig in över setet !

Det som funkar kalas nu är förhållandet hihat, baskagge, snare, ride, crash och den mindre pukan men golvpukan och puka två sabbar allt!
Och får jag väl pukorna på plats så de står hyggligt och hyggligt rakt så slår jag på sargen ..... suck  :wacko:

Tack för tipsen


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Att du slår på kanterna är teknik fel, har mina nästan raka och jag träffar, höj stolen lite , puka 2 är ofta problematisk, därför används 10" 12" setuppen ofta nu.

Och med pedalerna menade jag att du ska ha benen raka och inte vinklade åt sidorna för bättre balans.

jag kan ladda up en bild / göra en bild för dej senare idag.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Bara en fundering kring hur du satt upp trummorna:
den första pukan är inte riktigt lika djup som den andra.
Vad tror du om att placera den på baskaggen, och sätta den andra t h om bastrumman på stativet istället?
Du får in hihaten lite närmare då och kan få ner pukan på bastrumman så du kanske slipper slå på kanten.
Eller har du nån särskild tanke bakom att du satt det precis så som du gjort?


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Att du slår på kanterna är teknik fel, har mina nästan raka och jag träffar, höj stolen lite , puka 2 är ofta problematisk, därför används 10" 12" setuppen ofta nu.

Och med pedalerna menade jag att du ska ha benen raka och inte vinklade åt sidorna för bättre balans.

jag kan ladda up en bild / göra en bild för dej senare idag.
Bara en fundering kring hur du satt upp trummorna:
den första pukan är inte riktigt lika djup som den andra.
Vad tror du om att placera den på baskaggen, och sätta den andra t h om bastrumman på stativet istället?
Du får in hihaten lite närmare då och kan få ner pukan på bastrumman så du kanske slipper slå på kanten.
Eller har du nån särskild tanke bakom att du satt det precis så som du gjort?

SKulle vara jättejuste om du vill göra detta åt mig SteveHarris, hade nästan en misstanke om att det var teknikfel från min sida! :)

MrPhil nejdå det finns ingen tanke bakom detta alls, jag har gjort det som jag trodde var naturligt! Jag är helt novis på detta med trummor, spelat i ca 2veckor nu!
Men din tanke ide är alltså tvärtom med pukorna!? Flytta allt ett steg så att säga ... tål att tänkas på!

Jag går i tankarna om att köpa ett pukstativ istället och sätta en cymbalclamp på den tror kanske att det kan passa mig då jag få baskaggen fri så jag kan flytta den som jag vill!

Vad tror ni?


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Sätt inte pukorna tvärtom, de har inte sitt naturliga sound mera om du måste byta stämmning, därför är den minder på höger sida då fillen går vanligtvis vänster _> höger . en pukställning är säkert bäst för dig och kostar inte skjortan


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Jag skulle flyttat golvpukan närmare, så att du har högerbenet mitt emellan virveln och golvpukan. En något vidare vinkel än 90 grader på knäna rekommenderar jag också, för att blodflödet blir bättre! Lätt att man spänner sig och får kramp i vaderna annars.


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Riktigt bra och justa inlägg, har ändrat lite efter rekommendationerna här och det börjar sakta kännas bättre och jag får inte samma problem!

Har dock lite klydd med hihaten nu men jag ska fota av en bild till och klistra in ! Så kanske ni har ett par synpunkter till ??

Tack så mycket!


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Ok här kommer två bilder på mig vid setet, kan tillägga att jag sitter mycket rakare mår bättre i ryggen, men nu har jag ont i skenbenet istället! Tror det beror på höjd kontra att jag spelar heeldown så att säga!

Men input är bara trevligt! Ser det ut som jag är på rätt väg?
Sedan som ni kanske ser på bild två, så upplever jag att jag får sträcka mig en del för att nå pukorna!? Men det kanske bara är ovana?





Edit, ber om ursäkt för att bilderna hamnade i fel led ... hade cropat om dem och roterat men det verkade inte funka som jag ville!?
SOrry


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Ser ut som din bas kagge e ganska sned om man tänker att vanligtvis är den nästan rakt under pukorna, vinklarna är bra, riden skulle kunna vara närmare pukorna om du har en boom cymbal holder åt riden? en sån kostar inte mycket anyhow , vad e de för ett kit ? pearl någonting


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Ser ut som din bas kagge e ganska sned om man tänker att vanligtvis är den nästan rakt under pukorna, vinklarna är bra, riden skulle kunna vara närmare pukorna om du har en boom cymbal holder åt riden? en sån kostar inte mycket anyhow , vad e de för ett kit ? pearl någonting

Jag har ett bomstativ till riden så den flyttas genast närmre in på :)

Ska jag räta upp baskaggen? Så den blir mer rak? Och sedan flytta hihaten efter så att den sitter naturligt?

I princip kan man säga att pukorna ska gå i en raklinje och baskaggen ska vara med i den linjen eller?
Kitet är ett Pearl Forum ... men inte ett FZ inte riktigt säker på mer än så ... mina badges skiljer sig från de som finns idag men det står forum på dem!

Tack för inputen ;)