Kontrollrummet

Harmonica mike - Sometimes I´m free.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Låtnamn: Sometimes I´m free.
Artist:Harmonica mike
Text/musik: Hm
Mix/prod/Arr/lir: Hm
Genre: Blues
Status:Demo
Låtlängd:3.52
Storlek:5.1 meg cirkus
Tillverknings år:2007 Jan

Hej.
Kastar upp denna gamla dänga,varit på den med lite mixning.Fortfarande så är det fritt fram å vara med på lite gura för den som känner sig hågad..

Så shoot alla blues lovers.

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 02.03.2007, 03:25:34 by Harmonica mike »


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Fan det är bara att sätta på sig solbrillorna och luta sig tillbaka. Riktigt soft. Som vanligt.

Trummorna låter nästan som när jag brukar mixa EZ drummer. Det är lite väl mycket rock/metal över trummorna som det är nu, och virvel är alldeles för basig. Skär lite låg/lågmellan register på den. Över huvudtaget är trummorna jäkligt stela. Försök att spela in dom live, en del i taget. Så kommer du få 200% mer känsla i dom.

Annars bra. Låter kanon. Fixa trummorna (framför allt virveln som tar över hela mixen) så kommer det bli kanon. Du är kungen av Blues på forumen(plural numera). :)

Gött!
http://pingvinfilm.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fan det är bara att sätta på sig solbrillorna och luta sig tillbaka. Riktigt soft. Som vanligt.

Trummorna låter nästan som när jag brukar mixa EZ drummer. Det är lite väl mycket rock/metal över trummorna som det är nu, och virvel är alldeles för basig. Skär lite låg/lågmellan register på den. Över huvudtaget är trummorna jäkligt stela. Försök att spela in dom live, en del i taget. Så kommer du få 200% mer känsla i dom.

Annars bra. Låter kanon. Fixa trummorna (framför allt virveln som tar över hela mixen) så kommer det bli kanon. Du är kungen av Blues på forumen(plural numera). :)

Gött!

Thanx pirate king.
Kungen av blues...blev nästan lite generad nu..
Trummorna är färdiga loopar kompletterade med lite fills.Det finns nog lite att göra fills mässigt,men jag tog genvägen :D.Fetade upp virveln lite för att komma bort från ez original sound.Upp lever du virveln hög?
Jag har inga trummor där jag håller till än,så det får duga med ez så länge.

Mega tack för feedback.

Mvh
Micael


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Allstå trummorna låter bra. men kompen är lite stela och virvel när både hög, och tar för mycket frekvenser :) Annars vare bra. Möjlgitvis att trummorna inte ligger så mjukt inbäddat i mixen riktigt. Dom ligger mer rakt på.
http://pingvinfilm.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag kan testa att hänga på en gitarr.

Annars låter det blues. Håller med om virveln. kanske lite lite mindre reverb på muspelet så att det kommer fram lite mer i ljudbilden. Det låter ju grymt med så stort rum, men jag skulle nästan vilja ha det lite mer rakt i fejan.  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hört den tidigare....saknar lite hammond...och kanske ett lite mer "dynamiskt" pianospel.....hur jag nu ska förklare det :unsure:
Trummorna har väl kommenterats tillräckligt, jag upplever samma sak med virveln.

tanka hem Addictive drums.....den gratisdemon kan du ju använda nåt ljud ifrån....

kanonlåt och skitfint munspel, bra sång!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hört den tidigare....saknar lite hammond...och kanske ett lite mer "dynamiskt" pianospel.....hur jag nu ska förklare det :unsure:
Trummorna har väl kommenterats tillräckligt, jag upplever samma sak med virveln.

tanka hem Addictive drums.....den gratisdemon kan du ju använda nåt ljud ifrån....

kanonlåt och skitfint munspel, bra sång!

Tjena.

Släng på en hammond om du vill,egget har lagt en gura - det kan ju bli coolt med lite mer instrument.
Mp3:a duger till mixningen,om du nappar på erbjudandet.

Jag har addictive demon,har inte installerat det än bara..

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag kan försöka :D har massa saker på gång bara, så levereanstiderna kan svaja betänkligt, men jag testar ltie och skickar!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Här skulle jag vilja att ett par blåsare kör New Orleans style - kollektiv improvisation - som outro. Finns som VSTi?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Här skulle jag vilja att ett par blåsare kör New Orleans style - kollektiv improvisation - som outro. Finns som VSTi?

Sorry DG.
Mina blås vst:s är inte så mycket att hänga i julgranen.Det hade varit coolt,helt klart.Har du det så shoot!

Mvh
Micael


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
Skön låt.
Speciellt munspelandet heh!  :)
Du får 8/10 av mig i "bra-låt" betyg.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skön låt.
Speciellt munspelandet heh!  :)
Du får 8/10 av mig i "bra-låt" betyg.


Tack bassebasen.
Vet inte om du lyssnade i lurar,gör man det så hör man att jag tänkt till under "munspels duellen".
Det kommer en gura (egghuvudet har lirat)på denna samt ev en hammond..Inväntar alla filer, sedan så lägger jag upp den igen."So, hang in there".

Mvh
Micael


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Skön låt :)
Lite kommentarer bara, trummorna känns som någon sagt lite stela, och likaså pianot som låter lite som ett självspelande piano ibland. Vet inte om det beror på för duktig pianist eller kvantisiering :)
Men härlig låt och som vanligt mästerligt munspel. Tummen upp på den.
blargh


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Håller med om vad som sagts om trummorna (och särskilt virveln).
Skadar säkert inte med orgel och gitarr för att skita ner den rena ljudbilden lite. Men annars skitbra sång och trynorgel :) och helt ok låt!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skön låt :)
Lite kommentarer bara, trummorna känns som någon sagt lite stela, och likaså pianot som låter lite som ett självspelande piano ibland. Vet inte om det beror på för duktig pianist eller kvantisiering :)
Men härlig låt och som vanligt mästerligt munspel. Tummen upp på den.

Thanx Fidden.
Pianot är ju komp instrument instrument här,så det finns inte utrymme för så mycket finlir..Man kan ju byta ut det mot ett gura komp - men jag tror att det också skulle upplevas tråkigt om det bara malde på..En kombination dom emellan,det kanske kan bli nåt.Det kommer,kanske en hammond också..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Håller med om vad som sagts om trummorna (och särskilt virveln).
Skadar säkert inte med orgel och gitarr för att skita ner den rena ljudbilden lite. Men annars skitbra sång och trynorgel :) och helt ok låt!

Thanx Pwayne.

Lyfter på hatten för omdöme om låt och sång och munorgel :D Tar nog virveln under övervägande,då soundet inte verkar gå hem..Jag ville bort från ez:s "pappiga" ljud..

Mvh
Micael


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
Skön låt.
Speciellt munspelandet heh!  :)
Du får 8/10 av mig i "bra-låt" betyg.


Tack bassebasen.
Vet inte om du lyssnade i lurar,gör man det så hör man att jag tänkt till under "munspels duellen".
Det kommer en gura (egghuvudet har lirat)på denna samt ev en hammond..Inväntar alla filer, sedan så lägger jag upp den igen."So, hang in there".

Mvh
Micael

Aha, nä nå jag jag lyssnade tyvärr i ett par sunkiga datorhögtalare heh  :)
Ska bli intressant att höra med gitarr och hammond!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skön låt. Skulle vilja ha en gitarr som i Ride on med AC/DC.
Avslutningen på verserna känns som att nu vet bandet inte vad det ska spela ...  :huh: Nån takt för lång avslutning liksom.
Du kan nog sänka nivån på munspelet något.
Ska bli spännande att höra fortsättningen.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skön låt. Skulle vilja ha en gitarr som i Ride on med AC/DC.
Avslutningen på verserna känns som att nu vet bandet inte vad det ska spela ...  :huh: Nån takt för lång avslutning liksom.
Du kan nog sänka nivån på munspelet något.
Ska bli spännande att höra fortsättningen.

Tjenixen Steffo.
Ja du vet, det finns ju en miljon blues tolvor,så jag gjorde en tretton å en tre kvarts tum..kanske den första i världen? :D
AC/DC Låten har jag inte hört..Du får ju kasta på en gura om du vill,ba å shoot! Mp3:a duger gott om du nappar.Jag har inga större ambitioner med denna,mest för själen liksom.

Munspels nivån:
När jag lirade med bandet hade jag ett helsike att få ut munspelet.Fick ofta feedback att det var alldeles för lågt.Det är många ljudtekniker som fått onda ögat från mig..Så nu är det payback time...okej,drar väl ned det lite då :P

Mvh
Micael


Burnin Sven

  • Gäst
Gött bluesigt det här öj öj, fin sång och munspelet suveränt som vanligt. Såg att du fått en gura på ingång skulle varit skoj att testa annars. Blir spännande att få höra fortsättningen.
Göran


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Me like!  :wub:

Fan va gytt. Sitter här och njuter av riktig GOE blues! :)


Tycker samma sak som dom andra sagt om virveln... Fixa den. Den låter dov.. :(

Men annars är munnaspelet så sjukt bra!  :wub:

Me like Mr.Blues!  :D





tordA

  • Gäst
håller med;
(avkortat...)
Det låter ju grymt med så stort rum, men jag skulle nästan vilja ha det lite mer rakt i fejan.  :)

det kanske räcker med piano och bas som bakgrund.

(jag behöver lite munspel på en Boogie när jag får till guraljudet)


Utloggad carl cadello

Ja. Virveln är som sagt inte helt rätt. Kanske ett såntdäringa slag som trummisar gör där de holler stocken mot kanten och halvmissar trumma skulle sitta bättre?

Annars nästan somnade jag. Jag menar att det var skitskönt.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
håller med;
(avkortat...)
Det låter ju grymt med så stort rum, men jag skulle nästan vilja ha det lite mer rakt i fejan.  :)

det kanske räcker med piano och bas som bakgrund.

(jag behöver lite munspel på en Boogie när jag får till guraljudet)

Tack för feedback.
Munspels lir boggie..Det fixar jag..Tonart?

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja. Virveln är som sagt inte helt rätt. Kanske ett såntdäringa slag som trummisar gör där de holler stocken mot kanten och halvmissar trumma skulle sitta bättre?

Annars nästan somnade jag. Jag menar att det var skitskönt.


Thanx CC.
Jag ville ha ett dovare ljud än EZ:s original sound,det kanske blev lite i överkant..Ska se över det.
Du menar kantslag,tror inte det passar i den här.Här ska man känna pulsen - smack!
Hade det varit kantslag,så kanske du hade somnat?   :D

Tack för feedback.

Mvh
Micael


DåligtGehör

  • Gäst
Tjenixen Steffo.
Ja du vet, det finns ju en miljon blues tolvor,så jag gjorde en tretton å en tre kvarts tum..kanske den första i världen? :D

Nejdå jag spelade med en basist som kunde spela 10 eller 11 eller 13 takter i en bluestolva. Fast det han spelade lät himla fräckt.

Sen minns jag att jag läste om en gammal folkblues snubbe som spelade lite som han ville det var inga 12 takter det var bara blues.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenixen Steffo.
Ja du vet, det finns ju en miljon blues tolvor,så jag gjorde en tretton å en tre kvarts tum..kanske den första i världen? :D

Nejdå jag spelade med en basist som kunde spela 10 eller 11 eller 13 takter i en bluestolva. Fast det han spelade lät himla fräckt.

Sen minns jag att jag läste om en gammal folkblues snubbe som spelade lite som han ville det var inga 12 takter det var bara blues.

Så är det DG,blues bygger på känsla.Antingen så har man feelingen eller inte.Jag läste i en artikel en gång om en jazz pianist som tydligen var rätt vass.Han ledsade på jazzen och gick tillbaka till bluesen där han en gång började.Han tyckte att det fanns större uttrycks möjligheter i blues än i jazz..Antar att han syftade på känslan och inte takterna eller ackorden..

Mvh
Micael


Utloggad bimbambop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 23
    • Visa profil

Citera
Sen minns jag att jag läste om en gammal folkblues snubbe som spelade lite som han ville det var inga 12 takter

Yep, alla "gamla folkbluessnubbar" lirade lite som dom ville  B)
Blues är tuffast.


DåligtGehör

  • Gäst
Tjenixen Steffo.
Ja du vet, det finns ju en miljon blues tolvor,så jag gjorde en tretton å en tre kvarts tum..kanske den första i världen? :D

Nejdå jag spelade med en basist som kunde spela 10 eller 11 eller 13 takter i en bluestolva. Fast det han spelade lät himla fräckt.

Sen minns jag att jag läste om en gammal folkblues snubbe som spelade lite som han ville det var inga 12 takter det var bara blues.

Så är det DG,blues bygger på känsla.Antingen så har man feelingen eller inte.Jag läste i en artikel en gång om en jazz pianist som tydligen var rätt vass.Han ledsade på jazzen och gick tillbaka till bluesen där han en gång började.Han tyckte att det fanns större uttrycks möjligheter i blues än i jazz..Antar att han syftade på känslan och inte takterna eller ackorden..

Mvh
Micael

Ledsna kan man göra och han kanske behövde uttrycka sig i en mer "minimalistisk" stil som man väl kan säga att bluesen är i förhållande till jazzen? Men jag håller inte med om att det finns större uttrycksmöjligheter i blues än i jazz. Snarare tvärtom. Men bara för att man spelar i en stil betyder inte att man klarar av att uttrycka något.

Mycket jazz/blues är tråkig, mycket jazz/blues är bra. Som jesus sa!

Själv lyssnar jag helst på folk/country blues eller gärna sådan jazzig big city blues som din låt (i Wernborgs kofta).
« Senast ändrad: 02.03.2007, 04:41:49 by DåligtGehör »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenixen Steffo.
Ja du vet, det finns ju en miljon blues tolvor,så jag gjorde en tretton å en tre kvarts tum..kanske den första i världen? :D

Nejdå jag spelade med en basist som kunde spela 10 eller 11 eller 13 takter i en bluestolva. Fast det han spelade lät himla fräckt.


Sen minns jag att jag läste om en gammal folkblues snubbe som spelade lite som han ville det var inga 12 takter det var bara blues.

Så är det DG,blues bygger på känsla.Antingen så har man feelingen eller inte.Jag läste i en artikel en gång om en jazz pianist som tydligen var rätt vass.Han ledsade på jazzen och gick tillbaka till bluesen där han en gång började.Han tyckte att det fanns större uttrycks möjligheter i blues än i jazz..Antar att han syftade på känslan och inte takterna eller ackorden..

Mvh
Micael

Ledsna kan man göra och han kanske behövde uttrycka sig i en mer "minimalistisk" stil som man väl kan säga att bluesen är i förhållande till jazzen? Men jag håller inte med om att det finns större uttrycksmöjligheter i blues än i jazz. Snarare tvärtom. Men bara för att man spelar i en stil betyder inte att man klarar av att uttrycka något.

Mycket jazz/blues är tråkigt, mycket jazz/blues är bra. Som jesus sa!

Själv lyssnar jag helst på folk/country blues eller gärna sådan jazzig big city blues som din låt (i Wernborgs kofta).

Ja det var ju inte min åsikt att det finns mer uttrycks möjligheter i blues,det var hans.Jag håller med dig på den punkten.Man kan ju spekulera i om vad han menade..
Werborgs tolkning av låten är ju lysande,en perfekt blandning av jazz å blues.

Mvh
Micael