Reklam ja,varför inte?
Kan man som låtskrivare/artist tjäna pengar genom att musik intresserade själar trycker på en länk typ:
http://www.ubetoo.com/TopSongs.taf så är det helt okej.
Som det ser ut idag med orienteringen mot ung och snygg samt mycket begåvade musiker(i undantags fall) så är vi gamlingar rätt körda

Lite sido tankar så där..

Den typen av siter ger ju också en viss exponering,det kan man inte komma ifrån.Sen när det gäller ungdomars syn på musik så blir det lätt en masspsykos,ifall några tusen tycker att det är bra - så hakar dom andra på och hjulet är igång.
Vi äldre kör ju via ett annat devis,man lyssnar och söker efter det man gillar och har inga tankar åt att hoppa på ett "hypat" tåg för att alla andra gör det.Vi äldre har inget behov av att smälta in i någon grupp och vara rädda för att inte bli accepterade,vi lyssnar på det vi gillar helt enkelt.
Jag har ett bra exempel på det då jag hade förmånen att leva med en kvinna ett par år som hade tonårsdöttrar och det drällde med pojkvänner/kompisar kring dom.Det fanns ett stort intresse kring musik/personligheter och identitetssökande i de kretsarna som dom umgicks i ,som det gör bland tonåringar i grupp,vilket inte gick mig förbi.Långa disskussioner om huruvida den och den var rätt artist att spela på de kommande festerna.
Med ett vuxet perspektiv så gick det inte att små le åt dessa vilda diskussioner,mera stora smilet i skymundan då.Hela tiden handlade det om att försöka övertyga så många som möjligt om att: "Visst är detta bra?"
Streamingen gör ju att ungdomarna som oftast saknar medel,och kanske hellre piratkopierar,hittar musik och kan lyssna i princip gratis..
Gör man en återkoppling till det som debatterats i denna tråd angående skivors fysiska vara eller inte vara så är det ungefär samma disskusion - kontenta - det var bättre förr.Lite av att övertyga varandra om förträffligheten med det ena eller det andra.
Jag sällar mig dock till streaming linjen,man slipper ha en massa skivor som dräller överallt.
Någon lösning på fildelnings debatten har jag dock inte.Rättegången har startat mot Pirate Bay så vi får förmodligen svaret på ett par veckor om vilken riktning detta kommer att ta i framtiden.Däremot anser jag att artister och låtskrivare skall ha betalt,varför inte via reklam då - som ett led eller slutgiltig lösning tills/om alla eventualiteter är utredda juridiskt.
Jag har lyssnat på åklagarens första del av sin sakframställan idag och kommer att följa rättegången via tv 24 internetsändning.Mycket intressant som sagt.
Lite tankar om lite spridda ämnen från mig som löper som en röd tråd.
Mvh
Micael