Kontrollrummet

Cykeln - Flugornas Herre

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Flugornas Herre
ARTIST/GRUPP: Stefan Olsson
GENRE: Soundtrack till boken
LÅTLÄNGD: 3.52
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Efter att ha läst om ungdomsboken Flugornas Herre gjorde jag detta ljudcollage - Ej för den mörkrädde!
Detta är ju inte den "musik" man lyssnar på mer än  en gång - om ens det - en slags engångs"musik"
Det är förmodligen bara "kompositören" som orkar lyssna en gång till

Ni som har läst boken - känner ni egen er?
« Senast ändrad: 17.02.2009, 17:24:22 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Jo jag har läst flugornas herre både på engelska och svenska samt sett filmen.
Mycket dramatisk historia som utmynnar i nån sorts mass psykos som bygger på rädsla och ur detta föds ledarna och våldet.Det är inte helt fel att dra paraleller till religoner och mänsklighetens historia avseende våld och förödelse..

Jag tycker du har fångat känslan bra här.Skriken ryckte tag i mig,likaså partiet med fågel kvittret - då kände jag lugnet..Däremellan en krypande känsla som gjorde att jag inte riktigt visste vart det skulle ta vägen.Precis som det är när det är spännande.Nu blev jag lite styrd här via din syftning till Flugornas h..Bättre om  man får spåna fritt och berätta vad man "ser",det ger större nyanser och åsikter från olika människor.Lite karaktär,ja du fattar.Var och en har sin egen bild av dramatik och spänning..

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

En riktig rysare. Mixmässigt skulle jag bygga och leka lite med frekvensområden, nu är det liksom fullt på och fullt ut i hela området trots att det ändrar sig soundmässigt. Dessutom har låten väldigt bråttom, akustiska gitarren kunde ta mycket mer utrymme (och ge mera kontrast åt det hela) genom både arrangemang och ekvalisering.

Men så har jag inte läst boken (av någon underlig orsak!) heller, så jag vet ju inte egentligen vad jag talar om.

Det är inte lätt att få ihop ett sånt här ljudlandskap (ifall man nu inte kör färdiga samplingar som är minutvis långa), så hatten av för detta kollage måste det nog bli.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
usch - lätteläskigt asså......allt låter som avdelning 97 på lasarettet ( den låsta) utom skriket på slutet som inte var ett dugg läbbigt - plötsligt förstår man att det bara är på låtsas !!  :D


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Harmonica mike
Tror jag förstår vad du menar. Min tanke var att försöka återskapa den krypande känsla av spänning och obehag jag fick av återläsningen. Tack för att du lyssnade - det är ju inget verk man sätter sig för att njuta till. Det är nog bara "kompositören" som lyssnar två gånger på denna typ av verk.

tsmalmbe
Kul att rysarkänslan gick fram - och tack för hatten!
Du har säkert rätt i det där med frekvensområden - det är något jag inte kan så mycket om (inget alls)
Tack för lyssning!

Kon-Trollet
Kul att det var jätteläskigt  :D - det var ju avsikten.
Tack för lyssning!

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jadu Cykeln, det var mig en upplevenlse det här! En riktig spöknatt, med rasslande kedjor, bandsågar, drypande blod och ett härligt regnoväder på slutet, som en riktig skräckfilm faktiskt! Jag har inte läst boken, men bara titeln gör ju att man hör flugsvärmar som drar igenom kropp och själ och förruttnelse.
Snyggt gjort tycker jag, mycket tempo i början, antar att det ska vara det? Tackar för lyssning!
Plinkar på en låt...


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Ruskigt snyggt och bra!
 :wub:

Jag har inte läst boken men sett filmen.

http://web.me.com/julle128


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Plinka
Det är jag som ska tacka för lyssning!
Kul att du uppfattar det som spökfilm - för det är en rätt spooki känsla när man läser boken.

Lådan
Tack för det! ja det finns ju två filmer - jag har sett den som kom 1963.

Som sagt - tack för att ni orkat lyssna till denna o-låt. Här följer en kort sammanfattning av boken - det är alltså detta som collaget försöker beskriva. Taget från Wikipedia

"Ett flygplan fullt av unga pojkar nödlandar på en öde ö, och alla ombordvarande vuxna förolyckas. De kvarvarande pojkarna försöker etablera en fungerande grupp, och till en början råder någon form av spröd samhällsstruktur. Främst två av grabbarna har den mentala styrkan att hålla ihop gruppen, men den ene, Jack, har tydliga översittartendenser. Den andre, Ralph, är vad man kallar en hygglig kille, och tillsammans med sin kompis, kallad "Nasse", som är en något överviktig och närsynt intellektuell, har de till en början övertaget vid gruppens överläggningar. Pojkarnas försök att etablera en demokrati misslyckas dock snart, och våldet, som hos Golding framställs som grundläggande i människans natur, tar över. De arrangerar en jakt på de vildsvin som finns på ön, och i den blodiga kalabaliken då de lyckas fånga och döda en kulting, överskrider de den mentala tröskeln att göra andra varelser illa. Både Ralph och Nasse attackeras av de övriga pojkarna. Ralph lyckas dock kasta sig undan men Nasse stryker med. Samtidigt krossas snäckan som fungerat som "talarstav", och därmed även symbolen för den ordning de försökt skapa på ön. Ungefär i det skedet blir de räddade, så författaren ger sig inte in på spekulationer om huruvida läget efter en tid skulle kunnat självstabilisera sig.

Romanen kan ses som en mörk betraktelse över hur en civilisation uppstår och förgår. Olika ursprung till religioner karikeras till exempel, då jägargruppen spetsar upp grisens huvud på en stång, och tillber dess ande (av en av gossarna kallad Flugornas Herre då han bryter samman och hör röster i flugsurret kring skallen) eller då en passerande pilot blir nedskjuten i något krig som pågår i den utomstående världen, och råkar bli liggande så att hans fallskärm rör på likets överkropp i blåsten. Pojkarna ser på honom som något slags demon, och vågar inte gå närmare för att undersöka."

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Måste medge att man blir lite skrämd när man lyssnar på det här! Har läst boken och sett filmen, men har ändå svårt att bedöma hur väl det passar in på handlingen.
Ibland är det lite mycket på en gång och det blir lite kaotiskt, men det ger onekligen en obehagskänsla! Spännande ljud och stämning hur som helst!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Absolut en filmusiklåt. Kalla pianoackord till stentuff pianogroove. Gillar hur du blandar det vackra (fågelsång, nylongura, körer) med undergångstongångar. Variospeeden är inte dum och ja, satt bara och väntade på speldosan och den dök upp där! Thomas Newmans signaturmelodi till Six Feet Under har också den här underbara kontrasten mellan det skenbart trygga oboetemat och stråkarna med de "tokiga" pizzicattot och leksakstrumman.
Många strängar på lyran eller ekrar på cykeln Stefan! Kul!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
asti
Nja det är väl inte en direkt inpassning i handlingen - det är mer olika händelser och känslor som dessa ger som jag försöker avspegla i olika ljud. Du kan ha rätt i att det blev lite mycket på sina ställen (svårt att hålla igen när man är i lektagen  :D)
Tack för att du orkade med att lyssna på oljuden!

equality
Tack för den beskrivningen! Och tack för att du tog dig tid att lyssna på detta!
Det kommer nog några andra ohörda ekrar vad det lider. Tango ..?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Riktigt ruskig låt samtidigt vacker sådan du har fått till, gillar ljuden och effekterna! :)


Aettan

  • Gäst
Jag blev inte rädd, nä bara skojar  :D . Faktiskt så tycker jag att du har landat precis på dropzone i den här om man nu kan kalla den gengren, det enda som jag reagerade på det var nåt knaster som iofs lika gärna kan vara mitt Saffire Pro 10i/o som spökar. Min slutsats: Det e skoj o bra, var e filmen  :D .


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Härlig skräck-musik detta..riktig lebbig mellan varven..bra där ;)

Hihi..lite kul..har nyss kollat Hans Arnolds galleri på nätet-tycker den här skulle passa perfa som ljud-kuliss där :P
Jag är nämligen inte så förtjust i Goldings människosyn, som jag uppfattar boken så förmedlas ett mycket svartsynt sätt att se mänskligheten på..och jag är ju en entusiast och filantrop, så jag nöjer mej med att tycka om detta du gjort här och själv välja mitt perspektiv :D

Snyggt ihopsatt är det här, klart spännande!!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
SYNTH
Tack så ruskigt mycket!

Aettan
Tack för dropzone!
Det finns två filmer - en från 63 och en något senare remake  :D

Marre
Tackar - och kul med Arnold!
Vill bara säga, för att undvika ev. missförstånd,  att detta inte är någon hyllning till Golding - utan bara ett försök att beskriva den känsla av olust läsningen av boken gav mig. Sen måste jag dock tillstå att jag känner igen en del mörka drag i mig själv. Förhoppningsvis har jag också några ljusare sidor!  :)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten