Kontrollrummet

Inget ljud på avi-filmer i MAC OS 10.99

gäst · 5 · 2506

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DåligtGehör

  • Gäst
En vän ringer mig och vill att jag skall hjälpa honom med att få ljud när han spelar upp avi-filmer filmer med VLC.
Videon funger men inte ljudet till. (Det är några spanska spelfilmer så de är inte ljudlöst egentligen).

PÅ windofs så är det ju oftast bara att hämta ett K-lite pack men jag vet inget alls om mac. Ni som använder mac, var och vilka codecs hämter man lämpligen?


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
os 10.99 låter för mig obekant, för det första...

...för det andra så behöver du inte ladda hem några särskilda codec till vlc, mig veterligen.

men jag kan ju ha fel  :)
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad tsmalmbe

AVI är endast en container. Inom containerns specifikation kan både ljud- och bildformatet vara lite vad det vill. För varje ljud- och bildformat behövs en codec. Ibland har playern nåntingbundlat, ibland inte. Det finns exotiska codecs som inte kommer med, det finns nya codecs som intekommer med, det finns varianter och olikheter inom samma codecar.

En bra spelare brukar också kunna dumpa ut ett felmeddelande där man ibland kan utläsa vad för codec som önskas (lite kryptiskt, men det går).

Normal disclaimer: kolla volymen, kolla routingen, kolla att du har högtalarna påslagna, kolla att ingen ätit upp kabeln etc. etc. etc.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Jag skrev/hörde nog fel. Var nog 10.4 (99) eller något sådant.

Tack för förslag, jag får vidarebefodra dessa så länge.


freddy

  • Gäst
Borde funka. Be honom kolla under menyn "Ljud" i VLC. Där finns det undermenyer för "ljudenheter", "ljudspår" och "ljudkanaler". Vissa filmer kan ställa in tokigheter per default. Så kolla igenom där och se att det är rätt ljudkort, format på ljudet osv. Lycka till!