Kontrollrummet

Tjäna pengar utan upphovsrätt

gäst · 11 · 3030

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lnetzel

  • Gäst
Så... Nine Inch Nails bevisar bevisar att det går att tjäna pengar med nedladdningar utan att fansen sviker.

http://www.idg.se/2.1085/1.210263/tjana-pengar-utan-upphovsratt
« Senast ändrad: 06.02.2009, 16:58:56 by lnetzel »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
undras om det mäjligen underlättar en aning om man har en fanbase? :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
nejdå, går precis lika bra för Kalle Karlsson  :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad tsmalmbe

Idiotisk rubrik. Ingen ger bort sina upphovsrättigheter..? Dessutom har redaktören också märkt det:

Citera
Creative Commons paradexempel: en kommersiell framgång där musiken gavs bort utan att Nine Inch Nails förlorade kontrollen över sin upphovsrätt.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Vad e nu detta?? Jag tycker att tongångarna på forumet blir mer och mer ofta häktiska och elaka. Bara för att kanske Initzels rubrik var lite missvisande så behöver man väl inte idiotförklara....eller??  Let's be friends eller iaf förstående  :( ;)

Ha en underbar helg.....


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag måste hålla med om att forumet blivit mer hätskt och mer elaka kommentarer...


dock tror jag bara tsm skrivit lite olämpligt och inte menar något speciellt?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

????

NU tar ni nog i och hittar smådjävular mellan mina rader. Jag försöker bara tala sak här.

Rubriken i detta inlägg är kopierad av Inetzel från originalartikeln han länkar till. Artikeln har en idiotisk rubrik och det har inget att göra med det som Inetzel skriver. Min kritik gick till artikelns rubricering och dess sätt att vrida på och liksom lite slaskkasta upphovsrätten som ett begrepp som innebär multinationella monopol och höga priser och girighet. Det är inte heller ett misstag, eftersom redaktören skriver helt annat i brödtexten än i rubriken. Det har jag också citerar.

Det är ju inte upphovsrättens fel att multinationella företag försöker göra saker svårare än nödvändigt.


För säkerhets skull: jag kallar ingen av skribenterna i denna tråd fär djävul.

Och nu en smiley på den disclaimern.

 :P

Ha det bra nu.
« Senast ändrad: 07.02.2009, 00:54:29 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
????

NU tar ni nog i och hittar smådjävular mellan mina rader. Jag försöker bara tala sak här.

Rubriken i detta inlägg är kopierad av Inetzel från originalartikeln han länkar till. Artikeln har en idiotisk rubrik och det har inget att göra med det som Inetzel skriver. Min kritik gick till artikelns rubricering och dess sätt att vrida på och liksom lite slaskkasta upphovsrätten som ett begrepp som innebär multinationella monopol och höga priser och girighet. Det är inte heller ett misstag, eftersom redaktören skriver helt annat i brödtexten än i rubriken. Det har jag också citerar.

Det är ju inte upphovsrättens fel att multinationella företag försöker göra saker svårare än nödvändigt.


För säkerhets skull: jag kallar ingen av skribenterna i denna tråd fär djävul.

Och nu en smiley på den disclaimern.

 :P

Ha det bra nu.


Ok. Puh!!! Då känns det bättre och jag tar tebax allt  :D

My mistake!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
????

NU tar ni nog i och hittar smådjävular mellan mina rader. Jag försöker bara tala sak här.

Rubriken i detta inlägg är kopierad av Inetzel från originalartikeln han länkar till. Artikeln har en idiotisk rubrik och det har inget att göra med det som Inetzel skriver. Min kritik gick till artikelns rubricering och dess sätt att vrida på och liksom lite slaskkasta upphovsrätten som ett begrepp som innebär multinationella monopol och höga priser och girighet. Det är inte heller ett misstag, eftersom redaktören skriver helt annat i brödtexten än i rubriken. Det har jag också citerar.

Det är ju inte upphovsrättens fel att multinationella företag försöker göra saker svårare än nödvändigt.


För säkerhets skull: jag kallar ingen av skribenterna i denna tråd fär djävul.

Och nu en smiley på den disclaimern.

 :P

Ha det bra nu.


Läsförsta inlägget och ditt sen så är det lätt att missuppfatta när du inte skriver vad du syftar på.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
nejdå, går precis lika bra för Kalle Karlsson  :)

Jag tror jag ska lägga upp ett sånt där 2000-kronors deluxe-paket med mina låtar och se hur många som köper...

(jag vet, NIN är en smula proffsigare än jag...  ;) )

/Stefan



Utloggad poppy

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Riktigt intressant anser jag!

Det ger mig ännu mer funderingar kring den omtalade Svenska sajten Ubetoo.com , en sajt som är till för alla musiker utan skivkontrakt men även kända artister som Andrés Estache , Amit Paul mfl har lagt upp sin musik där, antar att det är musik som aldrig har blivit släppt av ett produktionsbolag.
Ubetoo fungerar ju så att artisterna får betalt varje gång någon lyssnar på deras musik på sajten, allt går genom annons intäkter. Väldigt smart, vilket gör att allt e gratis, både för artisten och för fansen.

Vet att det har funnits liknande affärsidér som misslyckats. Det krävs bara att alla artister samlas på ett å samma ställe, kända som okända. Då går det och Ubetoo är nog på väg dit.

ni kan ju gå in och kolla om ni missat sajten http://www.ubetoo.com