Kontrollrummet

Varför varför varför brus från main out på mixern, men bra från CD/TAPE out

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flass

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Govänner!

Jag vill först säga att jag är total nybörjare vad gäller mixning och studioutrustning, så jag hoppas att ni har överseende med eventuellt puckade frågor.

Hur som helst så behöver jag hjälp med min lilla studio hemma, som i huvudsak består av en mixer (Behringer Xenyx 1222FX), kopplad till ett firewireljudkort (Behringer FCA202) som i sin tur är kopplat till en dator.

Grejen är den att när jag spelar in någonting så blir ljudet från mixern in i datorn väldigt svagt och det framträder en hel del brum och brus (kanske framför allt för att jag måste höja volymen så mycket för att få någon vettig nivå på inspelningen så att störningarna framträder mer än de borde). Om jag däremot låter ljudet ledas genom utgången CD/TAPE out på mixern i stället för MAIN OUT så låter det helt okej. I det sistnämnda fallet är kopplingen från mixern inte till FCA202-kortet utan ett vanligt simpelt externt USB-ljudkort (RCA -> RCA). Från main out är det dock XLR till Tele in i firewireljudkortet.

Detta får mig att misstänka att det är något krux med kablarna eller om jag helt enkelt har förbisett något. Jag har inte riktigt fått kläm på det här med balanserade/obalanserade kablar, men från MAIN OUT på mixern är det balanserat i alla fall, på ljudkortets Tele-ingångar står det dock "UNBAL in". Enligt butikspersonalen där jag köpte kabeln (Musikbörsen för övrigt) så köpte jag balanserade XLR-Tele-kablar men att detta inte skulle vara något problem även om man anslöt dem till en obalanserad ingång. Nu ser dock inte Tele-kablarna heller riktigt ut att vara balanserade (alltså det är en liten svart ring runt Tele-kontakterna men det borde väl vara två?).

Och enligt elschemat som medföljer mixern så verkar det inte vara så värst stor skillnad på ljudet som kommer från CD/TAPE Out mot det som kommer från Main out (förutom att det innan det går till Main out passerar equalizer och nåt surroundjox).

Det känns lite krångligt att förklara detta i text (hoppas ni hängde med). Men är det någon vänlig själ som har något tips eller någon idé om hur jag kan gå vidare för att testa mig fram så att ljudet låter bättre, eller ännu hellre har ett bländande förslag på vari problemet ligger och lösningen till detsamma så skulle jag bli själaglad!


/F


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Låter som att du har trasiga eller falaktiga kablar. Du kanske kan ta en bild och lägga upp här?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Flass

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Okej, så här ser det hela ut :-)

Kabeln som går från mixern till ljudkortet ser så här ut i mixerändan: (På mixern står det på dessa kontakter Main out "BAL or UNBAL")


Och så här i den ände som går in i ljudkortet:


Och ljudkortsingången där jag stoppar in nyss nämnda kabelända:



Jag är jättetacksam för all hjälp jag kan få, och hoppas att bilderna tillför något :)




Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ja det är en obalanserad kabel. Skruva upp kontakterna och kolla hur den är kopplad. Annars kan du ju köra på tape utgången.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Flass

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Ja det är en obalanserad kabel. Skruva upp kontakterna och kolla hur den är kopplad. Annars kan du ju köra på tape utgången.

Ja jag ska skruva upp och kolla. Men att det är en obalanserad kabel är väl i och för sig inte vad försäljaren sa till mig när jag köpte den, men i mitt fall är det väl att föredra? är det inte rentutav ett krav för att det ska fungera?

Jag kan förstås spela in via tape-utgången också, men jag vill helst inte göra det. Mest för att jag vill att det helt enkelt ska fungera som det är tänkt :). men också för att kunna reglera ljudnivån ut samt kunna dra nytta av vu-metern som är kopplad till main out på mixern. Det är inte livsnödvändiga saker men ändå lite bra.

Jag tänker att det jag först och främst borde göra är att köpa en RCA->Tele-kabel och koppla in i firewireljudkortet för att se om det blir bra ljud från tape out till firewireljudkortet så att det inte är något knas med mitt fw-ljudkort. Men om det visar sig funka bra så är det en ny xlr-tele-kabel som gäller -- eller?

Tack igen för all hjälp   :)


Utloggad Flass

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Uppdatering:

Jag bestämde mig helt sonika för att koppla ur alla sladdar och koppla in hela rasket igen, och då fungerade det helt plötsligt alldeles utmärkt :). Något var slarvigt anslutet eller så är det glapp någonstans. Hur som helst känns det toppen att allt fungerar bra nu, och jag vill tacka för hjälpen  :)

/F