Kontrollrummet

Varför varför varför brus från main out på mixern, men bra från CD/TAPE out

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flass

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Govänner!

Jag vill först säga att jag är total nybörjare vad gäller mixning och studioutrustning, så jag hoppas att ni har överseende med eventuellt puckade frågor.

Hur som helst så behöver jag hjälp med min lilla studio hemma, som i huvudsak består av en mixer (Behringer Xenyx 1222FX), kopplad till ett firewireljudkort (Behringer FCA202) som i sin tur är kopplat till en dator.

Grejen är den att när jag spelar in någonting så blir ljudet från mixern in i datorn väldigt svagt och det framträder en hel del brum och brus (kanske framför allt för att jag måste höja volymen så mycket för att få någon vettig nivå på inspelningen så att störningarna framträder mer än de borde). Om jag däremot låter ljudet ledas genom utgången CD/TAPE out på mixern i stället för MAIN OUT så låter det helt okej. I det sistnämnda fallet är kopplingen från mixern inte till FCA202-kortet utan ett vanligt simpelt externt USB-ljudkort (RCA -> RCA). Från main out är det dock XLR till Tele in i firewireljudkortet.

Detta får mig att misstänka att det är något krux med kablarna eller om jag helt enkelt har förbisett något. Jag har inte riktigt fått kläm på det här med balanserade/obalanserade kablar, men från MAIN OUT på mixern är det balanserat i alla fall, på ljudkortets Tele-ingångar står det dock "UNBAL in". Enligt butikspersonalen där jag köpte kabeln (Musikbörsen för övrigt) så köpte jag balanserade XLR-Tele-kablar men att detta inte skulle vara något problem även om man anslöt dem till en obalanserad ingång. Nu ser dock inte Tele-kablarna heller riktigt ut att vara balanserade (alltså det är en liten svart ring runt Tele-kontakterna men det borde väl vara två?).