Forum > Färdiga produktioner

mahan - SLOW GUITARS

<< < (13/15) > >>

tsmalmbe:
I jazzklubben sittar alla på varann, alltså, mixen saknar dynamik eller så är det fel på mina öron, men det låter inte nu som ett band, utan som enskilda instrumentalister som spelat in sina partier olika dagar. Mera luft i arrangemanget. mer dynamik i mixen. Plocka fram en highlight i varje parti, ett instrument som "tar estraden", låt instrumentet ha variation - gitarren låter nästan midi nu då den spelar jämn volym över hela registret. Det är en "pop-kompressor" på en jazzlåt och det passa inte alls stämningen på den jazzklubben jag vill vara med på.

Gitarren på nummer 1 lät bäst och naturligast som gitarr. Resten av varianterna är mycket vassa. Istället för att ta fram gitarren med en "ful" ekvalisering (för nu är den lite skränig) så skulle jag hellre ta bort nånting annat som strider med gitarren och låta gitarrens sound vara närmare det som det var i ettan. Det var mest jazzklubb över det soundet tycker jag. Och det var bra.

Nummer "piano" har något väldigt underligt reverbigt på sig?

Nummer tre (och kanske de andra med) har för stora trummor. Massor med bas och diskant och allting. Bastrumman kan ju göra ett klick och spela ihop med basisten och då blir det power. Men nu med både dunderbasig bastrumma och bas så blir det mindre sväng och mera murvel. Diskanten på plåtarna tar utrymme, för min del skulle trummisen få spela bakom ett skynke och låta de andra vara i framgrunden.

En lång mixplädering skall alltid tolkas som att "låten har mera värde som låt än vad mixen nu ger den möjlighet till". Om jag var obegriplig i mina målande beskrivningar ber jag om ursäkt av alla som gästar klubben. Hoppas jag inte får portförbud bara...

spacetrucker:
Very Najs
Dehär gillar jag. Mera sånt. Allt snack om mix och för stora trummor och det ena och det andra känns (för mig) liksom oviktigt på nåt sätt. Känslan, feelingen, kan inte åstakommas med mixerbordet om den inte sitter där från början. Å här sitter den, djuuupt  ;)

Krister

mahan:

--- Citat från: Eko skrivet 15.02.2009, 00:34:23 ---En stor stark till.... och .... öh... play it again Sam :D
Eko

--- Slut citat ---

Got the point Sam! :D
One more, om det går!

tackar EKO!

mahan:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 15.02.2009, 08:40:32 ---Mjohojo..
Johan satt alltså i sin Buster färdandes nedför Mississipi floden och gjorde ett strand hugg i New Orleans..Och som genom en händelse stötte han på Memphis av alla lirare.Dom bestämde sig för att jamma lite ihop.Publiken skrek och diggade med.När gigget/jammet var klart så hoppade dom in i skutan och satte fart mot key west Florida.Trampandes på Hemingways gator så bestämde dom sig för:
Detta lät ju så förbenat bra så vi skriver en låt ihop.Lite bossa rytmer,lite piano,lite gitarr,lite bas,lite blås och ett sjuhelsikes sväng.Sen rockar vi och erövrar världen,läs KR..
Skitsnyggt detta boys,men jag vill höra MERA från detta spontana collab.Fler låtar alltså,åtminstone en till kan ni väl bjuda på?
Mahan och Memphis = YES!
Mvh
Micael

--- Slut citat ---

Tackar o bugar!
Skönt att det småningom sätter sig o allt hittar sina platser.
Jovars, visst kan vi slå ihop våra kloka huven o dra lite mera "unplugged" över gränserna.
Kom med förslag så slår vi igång kvarnen! :)

Kul att du gillar detta! :wub:

h.  johan

mahan:

--- Citat från: Åsa skrivet 15.02.2009, 15:19:52 --- :lol: Vilken härlig kommentar, man kan nästan se oss där, glada i hågen och jammandes långt in på småtimmarna!
Det var en skön jazzig låt det här och jag tycker att Musikaliske Memphis gjorde låten faktiskt, klart det skulle vara snyggt piano med här! Kul att höra!

--- Slut citat ---

TAck Åsa!
Kan ju hålla med om att  Mephis gjorde låten, jag bjöd ju bara på kompositionen o arret! :rolleyes:
Näemen, huvudsaken är ju att alstret gillas.
Kanske det kommer mera... om ni orkar applådera! :D

h.  johan

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion