Forum > Demolåtar
Yllet - I'm chasing my own tail
Yllet:
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 08.02.2009, 16:43:09 ---Hej Jon.
Jag tycker det låter bra,allt går fram fint.
Kanske hade jag hållt igen lite på trummorna i första breaket,för lite dynamik feeling eller kanske kantslag där..Men det är ju jag det :)
Rätt schysst låt i god Yllet anda.
Lite sido tankar:
Inga problem om man vill ge ez virveln lite botten/tyngd,koppa virveln och lägg den på ett separat spår.Låt den gå via nån av pukorna skär lite och vips,tryck som krossar allt.
Annars kan jag rekommendera Vintage kitet,där finns det virvlar som låter bättre än AD :D
Jag vet att du körde ez förut,utgår från att det är vårt kära ez som låter här.Jag gillar ez soundet tvärt emot många andra,komprimerat och klart.Men det finns "fusk" vägar att gå som sagt om man vill ha mera bett i virveln.Det är ez:ts akilleshäl virvlarna..
Mvh
Micael
--- Slut citat ---
Detta är ez vintage kittet, kraftigt tillskruvat dock, men nerstämd virvel. Menar du att du vill ha mer tyngd i vriveln?
mvh Jon
equality:
Jo din stil har man lärt sig ordentligt nu och jag gillar den. Trallvänligt och supersnygga produktioner. Tror att du ändå i denna måste lägga in några överaskande harmisar (förutom tonartsbytet) om det det skall upprätthålla intresset, åtminstone hos mig. Jag har inget emot tre-ackordslåtar men det är oehört svårt att tränga in nåt nytt bland alla dessa för att det inte rakt igenom skall bli förutsägbart.
Yllet:
--- Citat från: equality skrivet 08.02.2009, 16:56:29 ---Jo din stil har man lärt sig ordentligt nu och jag gillar den. Trallvänligt och supersnygga produktioner. Tror att du ändå i denna måste lägga in några överaskande harmisar (förutom tonartsbytet) om det det skall upprätthålla intresset, åtminstone hos mig. Jag har inget emot tre-ackordslåtar men det är oehört svårt att tränga in nåt nytt bland alla dessa för att det inte rakt igenom skall bli förutsägbart.
--- Slut citat ---
Jag bockar och bugar för lyssningen
Intressant att du uppfattar låten som en "treackordslåt" :)
Här bjuder jag på formen:
Intro/Ref: G, D, Em, C, D
Vers 1: G, D, Am, C, D
Vers 2: G, D, G, C, Am, C, D
Break: Em, D, G, B7, Em, D, G, C, G, D, C, G, D
Ref 2: A, E, F#m, D, E
Många små variationer, som kanske dock upplevs som endast tre ackord. Tror iofs det handlar mycket om att det inte är livetrummor, mina miditrummor saknar nämligen variation...
Eddi:
Liten harmonianalys:
Intro/Ref: G, D, Em, C, D = T D Tp S D
Vers 1: G, D, Am, C, D = T D Sp S D
Vers 2: G, D, G, C, Am, C, D = T D T S Sp S D
Break: Em, D, G, B7, Em, D, G, C, G, D, C, G, D = Tp D T *Tp Tp D T S T D S T D
Ref 2: A, E, F#m, D, E = DD SM DDp D SM
Framförallt *Tp molltonikans durparallell är överraskande (alltså B7-ackordet) för du menar väl inte H när du skriver B?
Refräng två var väl en höjning.
Om man bortser från höjnngen så återfinns alla harmonierna inom en och samma fjärdedel av funktionskvintcirkeln vilket inte alls är ovanligt men det är de små utflykterna som B7 som gör det än mer intressant.
Någon treackordslåt kan man ju inte säga att det är direkt :D
Eko
equality:
Ber om ursäkt Jon. Jag borde ha kollat lite noggrannare innan jag skrev "tre-ackordslåt" och lirar med nu med guran och upptäcker finesser som jag gick förbi när jag skrev kommentaren. Jag har också märkt hur svårt det kan vara att få såna finurligheter att komma fram hur man än försöker markera i låten.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida