Kontrollrummet

martinm - Beautiful Horrible World

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
LÅTNAMN: Beatiful Horrible World
ARTIST/GRUPP: martinm
GENRE: deppop
LÅTLÄNGD: ca 3 min
KOMPOSITÖR: martinm
PRODUCENT: martinm
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Tja!

Då var det dax igen. Åsikter mottages som vanlig tacksamt.
 :P

Beatiful Horrible World

Jesus is walkin´on water
I can´t even get out of my bed
This is one of those days
I wish you were here again
God is creatin´disasters
I can´t even deside what to do
This is one of those days
I wish I could smile again

It´s a beautiful horrible world
Where we live and we cry
We smile and we die
It´s a beautiful horrible world

They say the sun keeps on shinin´
Well it sure isn´t shinin´on me
This is one of those days
I wish you were here again
They say the world keeps on turnin´
But I can´t feel a motion at all
This is one of those days
I wish I could smile again

It´s a beautiful horrible world
Where we live and we fly
We dance and we die
It´s a beautiful horrible world

I used to have faith in the future
Now I just want to stay in the dark
This is one of those days
I wish you were here again
The words that I used to believe in
Are the same words that tore me apart
This is one of those days
I wish I could smile again

It´s a beautiful horrible world
Where we live and we lie
We love and we die
It´s a beautiful horrible world


[mp3=200,20,0,center]http://web.comhem.se/~u48800921/bhw.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 08.02.2009, 14:08:11 by martinm »
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej

Trevlig låt med lite folkvisetoner. Några synpunkter har jag dock: den börjar massivt, nästan lite för massiv - som om du klippt bort något i början (hoppas du förstår vad jag menar). Sen tycker jag att guraljudet i början är alldeles för vasst, åtminstone i mina lurar. De skär lite för mycket.

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, faktiskt så är introgitarrljudet det enda jag har att såga på. lite vasst sådär.

Å andra sidan så kanske det speglar titeln ganska bra?


Bra låt, snyggt arrat....tummen upp!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tack Gurano och Emulator. Då har jag ändrat på introt. Behöll slidegitarren och plockade bort två andra gitarrer som dubbade stämman. Hoppas det blev bättre.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..tyckte ju inte att gitarrerna var vassa i början men såg ju sen att du ändrat.. :rolleyes: Låter bra om både sång och mix!
kanske lite jämntjockt igenom låten, lite mer nyanserat kanske skulle gå att ordna? eller oxo är det bra som det är..
Schysst låt hursom helst, och riktigt bra röst! B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Snygg valsmelodi. Kunde arratts lite annorlunda enl mina öron. Elguran låter hård mot det andra och nedre mellan grumligt, basen?
Orgelsolot gillas starkt. Fin text.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Clemens:
Ja, det där med nyanser är nog nåt jag behöver jobba med generellt. Gör allt för ofta låtar med nästan samma arr genom hela låten. Kul att du gillar låt o röst.

Equality:
Ska försöka se över grumlighet o elgitarr. Tack.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Rätt schysst låt Martin.

Mixen låter inte så tokig hos mig.Däremot är det lite otight i botten.
Fixar du till det så är du hemma tycker jag.Sången är lite osäker i framträdandet,men det har ingen betydelse på en demo.Du har en bra röst med en fin ton och det räcker bra för mig.Det är viljan som räknas.

Bra jobbat överlag,och en bra låt som sagt.

Mvh
Micael


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Låter fint!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
H Mike:
Otight i botten - antar att det är trummor o bas du tänker på då. Kul att du gillar låten.

Bengan:
Tack! :wub:
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Det är en bra låt.

Dock håller jag med Mike om att det är otajt i botten. Dvs, allt grötar under 300hz. Jag skulle vilja ha en mycket mer öppen ljudbild. Lyssna på exempelvis Adam Greens - Friends of Mine (albumet), där kan du nog finna en bra referens.Testa att skära gitarrerna lite mer runt 200-400 för att lämna plats åt basen och bastrumman. Men akta så de inte blir vassa. Vidare är basen väldigt dov, separera kicken och basen. Låt Kicken jobba runt 50-60 hz (då sänkar du basen lite där) medan du låter basen jobba runt 80-120 kanske (då sänker du kicken där). Vidare är ju området 120-350 väldigt problematiskt. Det är här jag skulle jobba vidare med din mix för att skapa en mer öppen och tajt ljudbild.

mvh Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Det är en bra låt.

Dock håller jag med Mike om att det är otajt i botten. Dvs, allt grötar under 300hz. Jag skulle vilja ha en mycket mer öppen ljudbild. Lyssna på exempelvis Adam Greens - Friends of Mine (albumet), där kan du nog finna en bra referens.Testa att skära gitarrerna lite mer runt 200-400 för att lämna plats åt basen och bastrumman. Men akta så de inte blir vassa. Vidare är basen väldigt dov, separera kicken och basen. Låt Kicken jobba runt 50-60 hz (då sänkar du basen lite där) medan du låter basen jobba runt 80-120 kanske (då sänker du kicken där). Vidare är ju området 120-350 väldigt problematiskt. Det är här jag skulle jobba vidare med din mix för att skapa en mer öppen och tajt ljudbild.

mvh Jon

Jättetack för den utförliga frekvensanalysen.
Jag ska se vad jag kan göra. Eq o jag är inte alltid bästa vänner.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vilken otroligt fin melodi du gjort och texten är också bra - helt klart förtjänar den att läggas upp.
Melodin har den där kvalitén att den är både självklar och har sina egna oväntade tongångar samt att den håller för att framföras till enbart gitarr.
Påminner en del om en favorit - Willie Nile - en fantastisk låt- och textskrivare
http://www.willienile.com

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Vilken otroligt fin melodi du gjort och texten är också bra - helt klart förtjänar den att läggas upp.
Melodin har den där kvalitén att den är både självklar och har sina egna oväntade tongångar samt att den håller för att framföras till enbart gitarr.
Påminner en del om en favorit - Willie Nile - en fantastisk låt- och textskrivare
http://www.willienile.com



Tack för de vackra orden. Har lagt upp texten i första inlägget.
Låten är skriven med gitarren i knät o det märks förmodligen också på resultatet.
Willie Nile ska kollas upp.

Har lagt upp en ny version med Eq-ändringar hoppas det blev bättre.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mycket trevlig bekantskap. Fin melodi och text. Jag har lyssnat innan och efter eq och det är luftigare ljudbild efter åtgärd.

I used to have faith in the future
Now I just want to stay in the dark

Jag tänkte det skulle komma:

I used to have faith in the future
Now I just want to stay in the past

men det gjorde det inte.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tänkte svara på förra mixen men då kraschade datorn så det blev inte av - men hör nu att den blivit ännu bättre faktiskt. Bra låt framförallt mycket känsla och mycket bra text. Säger inget om mixen det är det andra som gör så bra så, men jag efterlyser lite värme eller hur jag ska uttrycka det speciellt ackeguran låter rätt så kall och rimmardåligt med innehållet i låten i övrigt eller inte... vet ej...
Kul låt i v f
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bättre. Fin låt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Max B:
Förstår din tanke med texten o tanken är inte dum alls.

Eko:
Bra att mixen blivit bättre o att du gillar text mm.

Equality:
Bättre är bra!
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Skönt och avslappnat, sången tenderar ibland att svaja (lite väl avslappnad? :) ) men du har en himla behaglig ton och kontrasten mellan solopartierna och kör/stämmsången känns väldigt bra. Denna typ av valsliknande takt är ju inte så vanlig men här har du fixat arrat så det känns helt rätt. Gott!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou MartinM!

Alldeles fantastikt bra låt, jag köper den med rubb o stubb! Härligt 70-tals vibb med plektrumbas o allt.
Skitsnygga guror, både el o acke som stöds av gamla goda B4:an. Sång o stämmor..... FULLSTÄNDIGT SNYGGT! :wub:

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
91:an:
Tack! Får väl skylla den svajiga rösten på allt för lite röstträning för nånstans vill man ju inbilla sig själv att man har talang :lol:

Mahan:
Den allra bästa sortens kritik, tack :wub:
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.