Forum > Demolåtar

martinm - Beautiful Horrible World

<< < (3/5) > >>

Yllet:
Det är en bra låt.

Dock håller jag med Mike om att det är otajt i botten. Dvs, allt grötar under 300hz. Jag skulle vilja ha en mycket mer öppen ljudbild. Lyssna på exempelvis Adam Greens - Friends of Mine (albumet), där kan du nog finna en bra referens.Testa att skära gitarrerna lite mer runt 200-400 för att lämna plats åt basen och bastrumman. Men akta så de inte blir vassa. Vidare är basen väldigt dov, separera kicken och basen. Låt Kicken jobba runt 50-60 hz (då sänkar du basen lite där) medan du låter basen jobba runt 80-120 kanske (då sänker du kicken där). Vidare är ju området 120-350 väldigt problematiskt. Det är här jag skulle jobba vidare med din mix för att skapa en mer öppen och tajt ljudbild.

mvh Jon

martinm:

--- Citat från: Yllet skrivet 08.02.2009, 11:53:56 ---Det är en bra låt.

Dock håller jag med Mike om att det är otajt i botten. Dvs, allt grötar under 300hz. Jag skulle vilja ha en mycket mer öppen ljudbild. Lyssna på exempelvis Adam Greens - Friends of Mine (albumet), där kan du nog finna en bra referens.Testa att skära gitarrerna lite mer runt 200-400 för att lämna plats åt basen och bastrumman. Men akta så de inte blir vassa. Vidare är basen väldigt dov, separera kicken och basen. Låt Kicken jobba runt 50-60 hz (då sänkar du basen lite där) medan du låter basen jobba runt 80-120 kanske (då sänker du kicken där). Vidare är ju området 120-350 väldigt problematiskt. Det är här jag skulle jobba vidare med din mix för att skapa en mer öppen och tajt ljudbild.

mvh Jon

--- Slut citat ---

Jättetack för den utförliga frekvensanalysen.
Jag ska se vad jag kan göra. Eq o jag är inte alltid bästa vänner.
 :P

cykeln:
Vilken otroligt fin melodi du gjort och texten är också bra - helt klart förtjänar den att läggas upp.
Melodin har den där kvalitén att den är både självklar och har sina egna oväntade tongångar samt att den håller för att framföras till enbart gitarr.
Påminner en del om en favorit - Willie Nile - en fantastisk låt- och textskrivare
http://www.willienile.com

martinm:

--- Citat från: cykeln skrivet 08.02.2009, 13:29:05 ---Vilken otroligt fin melodi du gjort och texten är också bra - helt klart förtjänar den att läggas upp.
Melodin har den där kvalitén att den är både självklar och har sina egna oväntade tongångar samt att den håller för att framföras till enbart gitarr.
Påminner en del om en favorit - Willie Nile - en fantastisk låt- och textskrivare
http://www.willienile.com

--- Slut citat ---

Tack för de vackra orden. Har lagt upp texten i första inlägget.
Låten är skriven med gitarren i knät o det märks förmodligen också på resultatet.
Willie Nile ska kollas upp.

Har lagt upp en ny version med Eq-ändringar hoppas det blev bättre.
 :P

MaxB:
Mycket trevlig bekantskap. Fin melodi och text. Jag har lyssnat innan och efter eq och det är luftigare ljudbild efter åtgärd.

I used to have faith in the future
Now I just want to stay in the dark

Jag tänkte det skulle komma:

I used to have faith in the future
Now I just want to stay in the past

men det gjorde det inte.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion