Forum > Demolåtar
Harmonica mike - Cajon sound
Harmonica mike:
--- Citat från: tsmalmbe skrivet 19.02.2009, 09:40:54 ---Jag hade äran att spela in Cajon igår. Jag lade en C451 på framsidan (virveln), och en MD421 vid hålet. Ur ekvaliseringssynvinkel klippte jag bumlet från båda kanalerna (150Hz på hålet), men framförallt från MD421. Dessutom gjorde jag en ganska brant kurva kring 80Hz för att få till boom från hålet, men utan bummel. Kompressor på båda kanalerna (digital kompressor som fanns i bordet) så det tuggade krin 1-4dB. På virveln lade jag EMT250 plåtreverb för att få det stoooort (opassande i denna genre du spelar förstås). basen/hålet var helt dry.
Slutresultatet? Verkligen bra sound. Annan balans än du hade mellan hål och virvel, och mindre bummel. Kanske ditt bummel passar för ett mera rökigt sound? Vi skulle ha snäppet mera pop. Men skojigt projekt och instrument oberoende av!
--- Slut citat ---
Riktigt bra tips Tsm.Jag har inte dina mickar utan får använda det jag har,mer low budget..I denna så lyfte jag det hela i bas och övre mellan med smala kurvor...Givetvis så går ljudet att putsa på i min inspelning,tanken var att själva soundet från cajonen skulle gå fram.Mest för att Maxb skulle få en uppfatttning om hur min låda lät.Så småningom skall jag infoga min låda i ett lir där jag satsar ordentligt på "rätt" sound..
Men detta leder till nästa fråga,får vi höra hur din inspelning lät? Du får gärna lägga in ett provsound här i tråden,den är ju till för oss cajon nördar :)
Edit:Stillwells kompressor "Major Tom",ligger på cajon spåret..
mvh
Micael
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida