Forum > Demolåtar
Harmonica mike - Cajon sound
Harmonica mike:
--- Citat från: mahan skrivet 06.02.2009, 17:40:14 ---Tjou Micael!
Måste erkänna att jag inte har ett hum om vad en cajon är... :unsure:
Men antar att det är instrumentet som skall låta som trummor här, shoot me if I´m wrong.
Om så är fallet så vågar jag mig på en kommentar här.
Basen o munspelsliret sitter schmäck och på trumsidan kunde jag tänka mig att skära i nedre regget, låter lite bumligt nu.
Är det faktiskt så att du lirar trumsen med en cajon här?
Tycker det låter jättebra, bara att fortsätta,!
h. johan
--- Slut citat ---
Tjabba Johan.
Detta är ju "bara" en ljudtest av min hemmabyggda cajon,och ja det är jag som lirar..Drog upp den ordentligt i ljudbilden för att MaxB skulle få höra hur min låter,han håller också på att bygga en...Drog en vända på basen för accentuera den i ett sväng,helt spontant och en tagning på rubbet.Cajon är ett instrument som härstammar från Usa:s södra delar tror jag men jag är inte säker på ursprungs land.
Jag hittade en ritning på nätet för två år sedan drygt och byggde en..
Jag var på ett skivsläpp med en av våra etablerade musiker från Norrbotten för drygt två och ett halvt år sedan.Trummisen lirade på en Cajon..Jag hade aldrig sett nåt liknande förut,och föll för sound och instrumentet.
Dom hade mickat upp den till PA:t och det lät guld kan jag lova.Bygger man den rätt och utnyttjar hela fronten med diverse tekniker så får man fram baskagge,virvel och puk sound.Men sen ska man kunna lira på den också.Men med lite klipp och klistra så skall jag nog kunna åstadkomma lite fills och så..
Mvh
Micael
Clemens:
Hello Mike!
Hoppas allt är väl...lägg upp en liten video så får man se hur det ser ut..låter schysst! B)
Emulator:
Tjao, nu måste man ju nästan sätta igång och bygga en själv!!! lite mer diskant i mixen så är det jo klockers :D
kul! man blir alltid inspirerad av byggen :)
Eddi:
--- Citat från: cykeln skrivet 06.02.2009, 19:28:45 ---HM
"Jag betonar: Detta är ingen låt utan ett ljudtest."
Jomen visst är detta en låt! "I can drum you" heter den
http://www.box.net/shared/xanpeszrox
:D :)
--- Slut citat ---
Snacka om recycling :D
Underbart både med munspel och sång och cajun förstås.
Eko
MaxB:
--- Citat från: Emulator skrivet 06.02.2009, 20:26:53 ---Tjao, nu måste man ju nästan sätta igång och bygga en själv!!! lite mer diskant i mixen så är det jo klockers :D
kul! man blir alltid inspirerad av byggen :)
--- Slut citat ---
http://max.shivas.se/musik/utrustn/cajon.htm
Här är mitt "man tager vad man haver"-bygge, dokumenterat med bilder, ett riktigt "quick'n'dirty job".
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida