Kontrollrummet

"Billigt" hårdvaru EQ för mastring?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Hej,

Jag har redan länge varit sugen på att komplettera studio med ett riktigt stereo EQ. Närmast behöver jag den när jag gör snabba draftmasters till mina kunder. Ofta mastras de sedan i en dedikerad mastringsstudio men man vill ju att bandet får en så god bild av mixen som möjligt redan vid första lysningen i bilen påväg hem från studion. Har testat sågott som alla mjukvaru EQn men det finns ingentingen som kommer nära de dedikerade burkarna från tex. ADT-AUDIO som de "riktiga" mastringsnissarna använder.

Trots att de skulle vara roligt med något som Manley massive passive, ADT-AUDIO V700 eller dylikt så bägransar jag mig till produkter där vid 1000€. Studion ska betala sig själv är mitt ledsnöre.

Kollade in två produkter som jag nu testat: Arsenal Audios R24 (API) och TLAudios 5013.

Först måste jag säga hur befriande det är att jobba med riktiga burkar, de låter bättra redan bara för att man inte måste pula med musen hela tiden eller stirra på skärmen.

Båda burkarna går att köras rätt hårt så man kommer till mer loudnesss med mindre kompression och limitering vilket leder till hörbart lägre dist och en klart mer dynamisk master. Detta i alla fall jämfört med Waves linear phase som jag också kollat in tidigare. Båda har fyra band medan R24 saknar ett inställbart "Q" värde. TLAudion har rör före och efter EQ sektionen men något riktigt rör EQ är det inte frågan om.

Jag kom fram till att R24ran låter mycket rundare, mer retro, och färgar också rätt mycket men på ett trevligt sätt. Kan tänka mig att den fungerar på enskilda intrument men som mastring EQ fungerar den inte riktigt, också pga bristen ställbart Q.

TLAudio ville jag inte gilla främst för att de använder beskrivningen tube de ena och tube de andra utan att de i verkligheten är det. Men jag måste medge att för denna typens mastring så verkar den riktigt prima. Diskanten låter behaglig och "dyr" medan man snabbt kan komma in o ta bort lite mellanregister o boosta presens. Gillar den och måste säkert köpa den.

I båda fallen blev mastern med ett "riktigt" EQ dynamiskare, klarare, snabbare färdig och framförallt mindre distad trots att de låter lika högt som mjukavaru mastern.

Kan någon anna rekomendera något EQ i samma prisklass som jag kunde kolla in innan jag slår till?

hägge 

PS. Kolla in firman ADT-AUDIO http://www.adt-audio.de/ och deras TOOLMOD serie. Jag ska ta o testa deras billigare mastrings EQ som också ligger där vid 1000€.
« Senast ändrad: 06.02.2009, 14:01:59 by Hägge@Clonework »


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Rekommenderar absolut dessa EQ´s som ibland dyker upp på ebay osv:

Orban 642B


BSS FCS 966

http://www.bssaudio.com/productpg.php?product_id=2

 B)


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Hur låter månne versionen 422? Den verkar gå för en billig peng.

Har någon annan några tips?

Hägge


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
422B=den svarta skall ju vara den bästa för pengarna och dessutom noll brusig efter vad jag fått fram på andra användares omdömen på gearslutz mm. innan jag bestämde mig för att ha den!

Orban´s övriga EQ´s är väl inte direkt dåliga men håller inte samma klass.
Kompressorerna i gamla blå-serien finns ibland halvbillgt där (USA) och rätt dyra här beg, skall tydligen inte alls vara något att hänga i granen.

422B:
Clean och jävligt precis om man behöver notcha bort specifika frekvenser eller bara köra på normalt över lite bredare register, en "fattigmans" Sontec eller Maselectro/Massenburg eller vad den heter...jag fick ge 470 $ för min på ebay, tror det är där prislappen ligger nuförtiden i USA de få tillfällen den dyker upp, här i Europa säljs den tokdyrt begagnad.
 B)