Kontrollrummet

tips på bra böcker om mixning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Hej

Jag försöker lära mig mixa hyggligt. Målet är att få till bra demos/-pre-productions för mitt band. Att mixa kommersiellt är inget mål....det har jag nog inte tålamod till.

tycker själv att mixarna börjar låta "halvhyggliga", men jag är ganska kass på teoribiten (tex kompressorer fattar jag knappt nånting om...). Jag lyssnar mycket nu och försöker efterapa mixar som jag gillar...

Skulle vilja ha tips på bra mixböcker som går in en del på det teoretiska (men som inte är för tråkiga..)
Föredrar böcker före artiklar på nätet, även om dom också kan vara intressanta.

Musikstilen jag mest skriver/spelar/mixar är melodiös metal/hårdrock (om det spelar någon roll)
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Musikstilen har egentligen inte så stor betydelse i det att du ändå måste lära dig hur kompressorer + eq osv funkar, möjligen kan man generellt säga att heavymetal är klart mer manglad och hårdprocessad än frijazz eller Ale Möller...

Ett vanligt tips är väl Bob Katz, finns 2 halvfeta böcker varav den ena handlar om tracking/mixing etc och den andra mer om mastering!
 B)


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Tack! ska kolla upp Bob Katz
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad tsmalmbe

+1 på Bobs böcker.

Bör kanske nämnas att trots att den ena boken heter "mastering audio" är det inte en direkt bok om mastering, utan en mer halvfilosofiskteknisk bok om audio. Rätt översättning kanske skulle vara "hur man bemästrar ljud". Verkligen bra läsning dock.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Detta torde väl vara masteringsboken?
http://www.adlibris.com/dn/product.aspx?isbn=0240808371

Hittar ingen om inspelning/mixning
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad tsmalmbe

Detta torde väl vara masteringsboken?
http://www.adlibris.com/dn/product.aspx?isbn=0240808371

Ja, detta är "bemästringsboken".
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=3100.0
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=11622.0
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


lnetzel

  • Gäst
"Mastering Audio: The Art and the Science"

Jag har läst denna och den är bra men tyvärr upplevde jag den som att man måste läsa från pärm till pärm för att få i sig alla tips. Detta är ingen bok du kollar index i för att leta upp "Ex. Problem" och sedan läser om. Denna måste läsas hela och den är bitvis tung om du inte har kunskap om hur ljud funkar sedan förut. Jag skulle inte läsa denna bok om jag inte hade suttit åtskilliga timmar i Sound Forge eller liknande program innan.

Det försöker nog rikta sig till en ganska bred publik och täcka hela ämnet vilket gör att en del känns som att det går över huvudet (jag skippade många sidor som handlade om analoga inspelningar på bandare för jag kommer aldrig att pyssla med det) och en del saker känns det soma jag klurade ut själv första gången jag öppnade Sound Forge men det är absolut en bok där alla hittar något för sin nivå skulle jag tro, utom absoluta nybörjade.

Läs även manualerna till Waves pluggarna. Där diskuteras ibland VARFÖR man behöver använda just den pluggen och hur man sedan gör det. Där har jag hittat en massa bra info.
 
 
« Senast ändrad: 06.02.2009, 09:19:15 by lnetzel »


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Stort tack för svaren!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
"Sound Advice on"-serien är rätt bra. Till vissa av dem följer det även med en CD, t ex i "Sound Advice on Compressors, Limiters and Expanders" så man kan höra vad som händer när man använder kompressorer mm. Tycker även att Studios specialnummer brukar vara rätt bra.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Bra tips Inetzel med wavespluggarna, skall kollas, är oftast för slö för att läsa manualer-tyvärr...
Och sound advice on, som bone tispade om är säkert väldigt handy, finns dom i pdf etc?
Man blir aldrig för gammal för att lära sig nya saker, i denna bransch gäller det att ständigt updatera/förkovra sig OCH att repetera vissa saker, i mitt fall räcker det med att vara borta ifrån studion några veckor så tappar man vissa saker, inte de grundläggande kunskaperna men väl andra viktiga aspekter som man kanske dyker på plötsligt mitt under arbetsdagen då något oförutsett händer, vilket det ibland gör i teknikens värld!